uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE 1 , w szczególności jego art. 57 ust. 4, art. 58 ust. 3 i art. 58 ust. 8,
(1) Decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 541/2014/UE 2 ustanowiono ramy wsparcia obserwacji i śledzenia obiektów kosmicznych (SST). Na podstawie tej decyzji grupa państw członkowskich utworzyła konsorcjum SST, którego celem jest świadczenie następujących usług SST: ocena ryzyka kolizji, wykrywanie i charakterystyka frag- mentacji na orbicie oraz ocena ryzyka niekontrolowanego ponownego wejścia obiektów kosmicznych w atmosferę ziemską.
(2) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/696 jednym z celów ogólnych unijnego programu kosmicznego jest zwiększanie bezpieczeństwa, ochrony i zrównoważonego charakteru wszystkich działań w przestrzeni kosmicznej związanych z obiektami kosmicznymi i rozprzestrzenianiem się śmieci kosmicznych, a także środowiska kosmicznego, przez wdrożenie odpowiednich środków, w tym opracowanie i wdrożenie technologii w zakresie unieszkodliwiania statków kosmicznych na koniec okresu eksploatacji oraz usuwania śmieci kosmicznych.
(3) Partnerstwo ds. SST, o którym mowa w art. 58 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/696, powinno przejąć działania prowadzone przez konsorcjum SST w zakresie świadczenia usług SST na poziomie Unii, zapewniając jednocześnie płynne przejście i ciągłość świadczenia usług SST.
(4) Zgodnie z art. 57 rozporządzenia (UE) 2021/696 każde państwo członkowskie może uczestniczyć w podkompo- nencie SST z należytym uwzględnieniem kryteriów określonych dla uczestnictwa w tym podkomponencie. Aby zachęcić państwa członkowskie do uczestnictwa, należy jak najdokładniej opisać poszczególne etapy procedury.
(5) Uczestnictwo państw członkowskich w partnerstwie ds. SST jest dobrowolne i zależy od oceny kryteriów zgodności. Dlatego ważne jest, aby procedura wyboru była jasno określona i uproszczona.
(6) Zgodnie z art. 57 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/696 państwa członkowskie składają jeden wspólny wniosek obejmujący wszystkie państwa członkowskie pragnące uczestniczyć w partnerstwie ds. SST. Niemniej jednak zgodnie z art. 57 ust. 3, jeżeli Komisji nie złożono wspólnego wniosku lub jeżeli wspólny wniosek nie spełnia kryteriów wymienionych w art. 57 ust. 1, co najmniej pięć państw członkowskich może złożyć Komisji wspólny wniosek.
(7) Zgodnie z art. 57 ust. 3 państwa członkowskie mogą przedstawiać konkurencyjne oferty. W przypadku przedstawienia konkurencyjnych ofert Komisja wybiera jedną z nich.
(8) Zgodnie z art. 57 rozporządzenia (UE) 2021/696 należy opracować przepisy dotyczące wykorzystania i wymiany danych SST.
(9) Wniosek państw członkowskich ma być zgodny z kryteriami i specyfikacjami wymienionymi w art. 57 ust. 1 i w niniejszej decyzji.
(10) Warunki indywidualne, warunki zbiorowe i szczegółowe przepisy dotyczące funkcjonowania ram organizacyjnych uczestnictwa państw członkowskich w SST powinny być oparte na praktykach opracowanych przez konsorcjum SST i mieć na celu zapewnienie świadczenia najbardziej efektywnych usług SST oraz najlepszego stosunku wartości do ceny.
(11) W ramach działań podejmowanych przez konsorcjum SST w ciągu ostatnich sześciu lat opracowano kluczowe wskaźniki efektywności. Mają one na celu zapewnienie kontroli jakości usług SST.
(12) W celu zapewnienia ustanowienia partnerstwa ds. SST konieczne jest wdrożenie przejrzystej i sprawnej procedury uczestnictwa państw członkowskich. Należy przedstawić poszczególne etapy procedury oraz wymienić i szczegółowo opisać kryteria stanowiące podstawę do wyboru.
(13) Po ustanowieniu partnerstwa ds. SST konieczne jest opracowanie kluczowych wskaźników efektywności, aby zapewnić właściwy nadzór nad działaniami tego partnerstwa.
(14) Aby partnerstwo ds. SST mogło zacząć funkcjonować, należy ustanowić płynne przejście między działaniami prowadzonymi przez konsorcjum SST ustanowione na podstawie decyzji nr 541/2014/UE a partnerstwem ds. SST, natomiast partnerstwo ds. SST powinno współpracować z punktem pierwszego kontaktu ds. SST wybranym przez Komisję zgodnie z art. 59 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/696. Należy poinformować Komisję, która ponosi ogólną odpowiedzialność za realizację programu kosmicznego, jak wskazano w art. 28 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/696, o postępach poczynionych przez partnerstwo ds. SST w zakresie osiągnięcia zdolności operacyjnej do świadczenia usług SST co najmniej trzy miesiące po podpisaniu umowy w sprawie partnerstwa ds. SST.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ds. świadomości sytuacyjnej w przestrzeni kosmicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.190.166 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/1245 ustanawiająca przepisy i procedury dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 w odniesieniu do uczestnictwa państw członkowskich w podkomponencie SST, ustanowienia partnerstwa ds. SST i opracowywania wstępnych kluczowych wskaźników efektywności |
| Data aktu: | 15/07/2022 |
| Data ogłoszenia: | 19/07/2022 |
| Data wejścia w życie: | 20/07/2022 |