uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Unia Europejska (zwana dalej "Unią") jest umawiającą się stroną Aktu genewskiego Porozumienia lizbońskiego w sprawie nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych 1 (zwanego dalej "aktem genewskim"), który wszedł w życie w dniu 26 lutego 2020 r. Zgodnie z art. 21 aktu genewskiego jego umawiające się strony są członkami związku szczególnego (zwanego dalej "związkiem lizbońskim") utworzonego na mocy Porozumienia lizbońskiego w sprawie nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych (zwanego dalej "porozumieniem lizbońskim"). Zgodnie z art. 22 ust. 2 lit. a) ppkt (iii) aktu genewskiego zgromadzenie związku lizbońskiego dokonuje zmian regulaminów przyjętych na podstawie aktu genewskiego.
(2) Wejście w życie aktu genewskiego ujawniło potrzebę rozważenia zmian wspólnego regulaminu przyjętego na podstawie porozumienia lizbońskiego i aktu genewskiego (zwanego dalej "wspólnym regulaminem"), aby uprościć i usprawnić procedury w ramach lizbońskiego systemu międzynarodowej rejestracji nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych (zwanego dalej "systemem lizbońskim"), w tym w celu zapewnienia użytkownikom systemu lizbońskiego większej jasności.
(3) Podczas Zgromadzenia Ogólnego Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO) w dniach 14-22 lipca 2022 r. zgromadzenie związku lizbońskiego zostanie poproszone o przyjęcie zmian do wspólnego regulaminu.
(4) Na swoim czwartym posiedzeniu, które odbyło się w Genewie w dniach 14-16 czerwca 2022 r., Grupa Robocza ds. Rozwoju Systemu Lizbońskiego (zwana dalej "lizbońską grupą roboczą") zaleciła zgromadzeniu związku lizbońskiego przyjęcie różnych zmian do wspólnego regulaminu - zaproponowanych przez sekretariat WIPO i zmienionych przez lizbońską grupę roboczą.
(5) Proponowana zmiana zasady 7 ust. 4 lit. a) wspólnego regulaminu zapewnia, aby jedynie zmiany dotyczące zasady 5 ust. 2 podlegały określonej w zasadzie 8 ust. 1 ppkt (ii) opłacie za przeniesieniem nazwy pochodzenia z porozumienia lizbońskiego do aktu genewskiego. Dostosowanie to ułatwi przystąpienie do aktu genewskiego państwom będącym stronami porozumienia lizbońskiego.
(6) Proponowana zmiana zasady 8 ust. 1 ppkt (ii) wspólnego regulaminu wprowadziłaby ograniczenie opłaty za kilka zmian przedłożonych w tym samym wniosku do 800 CHF. Zwiększyłoby to atrakcyjność systemu lizbońskiego przy jednoczesnym zachowaniu jego stabilności finansowej.
(7) Proponowana zmiana zasady 9 ust. 1 lit. c) wspólnego regulaminu wprowadziłaby wyjaśnienie, że określona w niej ogólna zasada ma zastosowanie do wszystkich odmów na podstawie zasady 9 ust. 1 lit. b) w związku z zasadą 9 ust. 1 lit. c).
(8) Proponowane zmiany zasady 15 ust. 1 ppkt (i) oraz (ii) wspólnego regulaminu wprowadziłyby usprawnienie procedury przedkładania Międzynarodowemu Biuru WIPO wniosku o wprowadzenie zmiany.
(9) Proponowane uchylenie zasady 15 ust. 1 ppkt (vi) oraz proponowana zmiana zasady 16 ust. 2 wspólnego regulaminu spowodowałyby, że w przypadku wycofania zrzeczenia się w związku z zasadą 6 ust. 1 lit. d) dotyczącą nieprawidłowości w odniesieniu do wymogu na podstawie powiadomienia dokonanego zgodnie z zasadą 5 ust. 3 lub 4 lub na podstawie oświadczenia złożonego na mocy art. 7 ust. 4 aktu genewskiego, nie będzie już wymagana opłata za zmianę. W przypadku zrzeczenia się na mocy zasady 6 ust. 1 lit. d) wycofanie zrzeczenia się jest uzależnione od skorygowania nieprawidłowości.
(10) Proponowane zmiany do wspólnego regulaminu powinny wejść w życie z dniem 1 stycznia 2023 r. i powinny uprościć i usprawnić procedury w ramach systemu lizbońskiego oraz zapewnić większą jasność dla jego użytkowników, co jest w interesie użytkowników, beneficjentów oraz interesariuszy systemu lizbońskiego w Unii.
(11) Unia Europejska powinna zatem poprzeć przyjęcie tych zmian.
(12) Ponadto, przyjmując do wiadomości stanowiska wyrażone przez delegacje na czwartym posiedzeniu lizbońskiej grupy roboczej w odniesieniu do zasady 5 ust. 4 wspólnego regulaminu oraz w ramach wniosków z posiedzenia grupy roboczej, przewodniczący zwrócił się do delegacji Unii o przedłożenie w odpowiednim czasie pisemnej propozycji, która zostanie rozpatrzona na kolejnym posiedzeniu tej grupy roboczej.
(13) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum zgromadzenia związku lizbońskiego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
Przewodniczący | |
Z | |
STANJURA |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.188.142 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2022/1222 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum zgromadzenia lizbońskiego związku szczególnego |
Data aktu: | 12/07/2022 |
Data ogłoszenia: | 15/07/2022 |