Decyzja 2022/1222 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum zgromadzenia lizbońskiego związku szczególnego

DECYZJA RADY (UE) 2022/1222
z dnia 12 lipca 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum zgromadzenia lizbońskiego związku szczególnego

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia Europejska (zwana dalej "Unią") jest umawiającą się stroną Aktu genewskiego Porozumienia lizbońskiego w sprawie nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych 1  (zwanego dalej "aktem genewskim"), który wszedł w życie w dniu 26 lutego 2020 r. Zgodnie z art. 21 aktu genewskiego jego umawiające się strony są członkami związku szczególnego (zwanego dalej "związkiem lizbońskim") utworzonego na mocy Porozumienia lizbońskiego w sprawie nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych (zwanego dalej "porozumieniem lizbońskim"). Zgodnie z art. 22 ust. 2 lit. a) ppkt (iii) aktu genewskiego zgromadzenie związku lizbońskiego dokonuje zmian regulaminów przyjętych na podstawie aktu genewskiego.

(2) Wejście w życie aktu genewskiego ujawniło potrzebę rozważenia zmian wspólnego regulaminu przyjętego na podstawie porozumienia lizbońskiego i aktu genewskiego (zwanego dalej "wspólnym regulaminem"), aby uprościć i usprawnić procedury w ramach lizbońskiego systemu międzynarodowej rejestracji nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych (zwanego dalej "systemem lizbońskim"), w tym w celu zapewnienia użytkownikom systemu lizbońskiego większej jasności.

(3) Podczas Zgromadzenia Ogólnego Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO) w dniach 14-22 lipca 2022 r. zgromadzenie związku lizbońskiego zostanie poproszone o przyjęcie zmian do wspólnego regulaminu.

(4) Na swoim czwartym posiedzeniu, które odbyło się w Genewie w dniach 14-16 czerwca 2022 r., Grupa Robocza ds. Rozwoju Systemu Lizbońskiego (zwana dalej "lizbońską grupą roboczą") zaleciła zgromadzeniu związku lizbońskiego przyjęcie różnych zmian do wspólnego regulaminu - zaproponowanych przez sekretariat WIPO i zmienionych przez lizbońską grupę roboczą.

(5) Proponowana zmiana zasady 7 ust. 4 lit. a) wspólnego regulaminu zapewnia, aby jedynie zmiany dotyczące zasady 5 ust. 2 podlegały określonej w zasadzie 8 ust. 1 ppkt (ii) opłacie za przeniesieniem nazwy pochodzenia z porozumienia lizbońskiego do aktu genewskiego. Dostosowanie to ułatwi przystąpienie do aktu genewskiego państwom będącym stronami porozumienia lizbońskiego.

(6) Proponowana zmiana zasady 8 ust. 1 ppkt (ii) wspólnego regulaminu wprowadziłaby ograniczenie opłaty za kilka zmian przedłożonych w tym samym wniosku do 800 CHF. Zwiększyłoby to atrakcyjność systemu lizbońskiego przy jednoczesnym zachowaniu jego stabilności finansowej.

(7) Proponowana zmiana zasady 9 ust. 1 lit. c) wspólnego regulaminu wprowadziłaby wyjaśnienie, że określona w niej ogólna zasada ma zastosowanie do wszystkich odmów na podstawie zasady 9 ust. 1 lit. b) w związku z zasadą 9 ust. 1 lit. c).

(8) Proponowane zmiany zasady 15 ust. 1 ppkt (i) oraz (ii) wspólnego regulaminu wprowadziłyby usprawnienie procedury przedkładania Międzynarodowemu Biuru WIPO wniosku o wprowadzenie zmiany.

(9) Proponowane uchylenie zasady 15 ust. 1 ppkt (vi) oraz proponowana zmiana zasady 16 ust. 2 wspólnego regulaminu spowodowałyby, że w przypadku wycofania zrzeczenia się w związku z zasadą 6 ust. 1 lit. d) dotyczącą nieprawidłowości w odniesieniu do wymogu na podstawie powiadomienia dokonanego zgodnie z zasadą 5 ust. 3 lub 4 lub na podstawie oświadczenia złożonego na mocy art. 7 ust. 4 aktu genewskiego, nie będzie już wymagana opłata za zmianę. W przypadku zrzeczenia się na mocy zasady 6 ust. 1 lit. d) wycofanie zrzeczenia się jest uzależnione od skorygowania nieprawidłowości.

(10) Proponowane zmiany do wspólnego regulaminu powinny wejść w życie z dniem 1 stycznia 2023 r. i powinny uprościć i usprawnić procedury w ramach systemu lizbońskiego oraz zapewnić większą jasność dla jego użytkowników, co jest w interesie użytkowników, beneficjentów oraz interesariuszy systemu lizbońskiego w Unii.

(11) Unia Europejska powinna zatem poprzeć przyjęcie tych zmian.

(12) Ponadto, przyjmując do wiadomości stanowiska wyrażone przez delegacje na czwartym posiedzeniu lizbońskiej grupy roboczej w odniesieniu do zasady 5 ust. 4 wspólnego regulaminu oraz w ramach wniosków z posiedzenia grupy roboczej, przewodniczący zwrócił się do delegacji Unii o przedłożenie w odpowiednim czasie pisemnej propozycji, która zostanie rozpatrzona na kolejnym posiedzeniu tej grupy roboczej.

(13) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum zgromadzenia związku lizbońskiego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na posiedzeniu zgromadzenia związku lizbońskiego w ramach Zgromadzenia Ogólnego WIPO w dniach 14-22 lipca 2022 r. polega na poparciu przyjęcia zmian do wspólnego regulaminu, które to zmiany zostały przedstawione w sekcji 1 załącznika do niniejszej decyzji.

Przedstawiciele Unii mogą również wyrazić zgodę na modyfikacje proponowanych zmian, o ile ich treść nie zostanie zmieniona w istotny sposób.

W związku z przygotowaniem następnego posiedzenia lizbońskiej grupy roboczej Unia przedkłada sekretariatowi WIPO pisemną propozycję zmiany zasady 5 wspólnego regulaminu, przedstawioną w sekcji 2 załącznika do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 lipca 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
Z
STANJURA

ZAŁĄCZNIK

Sekcja 1:

PROPONOWANE ZMIANY wspólnego regulaminu na podstawie Porozumienia lizbońskiego o ochronie nazw pochodzenia i ich międzynarodowej rejestracji i Aktu genewskiego Porozumienia lizbońskiego w sprawie nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych,

których przyjęcie przez związek lizboński w ramach Zgromadzenie Ogólnego WIPO w 2022 r. zaleciła działająca w ramach WIPO Grupa Robocza ds. Rozwoju Systemu Lizbońskiego:

W nagłówku słowa "w brzmieniu obowiązującym w dniu 8 grudnia 2021 r." zastępuje się słowami

"w brzmieniu obowiązującym w dniu 1 stycznia 2023 r.".

Rozdział  II

Wniosek i rejestracja międzynarodowa

Zasada 7

Wpis do rejestru międzynarodowego

Wykonanie art. 29 ust. 4 i art. 31 ust. 1 aktu genewskiego

Zasada 7 ust. 4 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) W przypadku ratyfikacji aktu genewskiego lub przystąpienia do niego przez państwo będące stroną aktu z 1967 r. zasadę 5 ust. 2-4 stosuje się odpowiednio w odniesieniu do rejestracji międzynarodowych lub nazw pochodzenia obowiązujących na mocy aktu z 1967 r. w odniesieniu do tego państwa. Biuro Międzynarodowe weryfikuje wraz z odpowiednim właściwym organem wszelkie zmiany, które należy wprowadzić w świetle wymogów określonych w zasadzie 3 ust. 1 oraz w zasadzie 5 ust. 2-4 w celu dokonania rejestracji na mocy aktu genewskiego, i powiadamia wszystkie pozostałe umawiające się strony będące stronami aktu genewskiego o dokonanych w ten sposób rejestracjach międzynarodowych. Zmiany dotyczące zasady 5 ust. 2 podlegają opłacie, o której mowa w zasadzie 8 ust. 1 ppkt (ii).".

Zasada 8

Opłaty

Wysokość opłat

Zasada 8 ust. 1 ppkt (ii) otrzymuje brzmienie:

"(ii) opłata za jedną zmianę międzynarodowej rejestracji500

opłata uzupełniająca za dodatkowe zmiany przedłożone w tym samym wniosku 300"

Przypis 3 otrzymuje brzmienie:

"3 W przypadku rejestracji międzynarodowej odnoszącej się do obszaru geograficznego znajdującego się w kraju najsłabiej rozwiniętym (LDC), zgodnie z wykazami ustanowionymi przez Organizację Narodów Zjednoczonych, opłata jest obniżana do 50 % wymaganej kwoty (zaokrąglonej do najbliższej pełnej liczby). W takim przypadku opłata będzie wynosić 500 franków szwajcarskich za rejestrację międzynarodową odnoszącą się do obszaru geograficznego pochodzenia znajdującego się w kraju najsłabiej rozwiniętym, 250 franków szwajcarskich za jedną zmianę rejestracji międzynarodowej odnoszącej się do obszaru geograficznego pochodzenia znajdującego się w krajach najsłabiej rozwiniętych oraz 150 franków szwajcarskich za opłatę uzupełniającą za dodatkowe zmiany przedłożone w tym samym wniosku. Te obniżki opłat będą miały zastosowanie trzy lata po wejściu w życie aktu genewskiego.".

Rozdział  III

Odmowa i inne działania w związku z rejestracją międzynarodową

Zasada 9

Odmowa

Powiadomienie Biura Międzynarodowego

Zasada 9 ust. 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) o ile właściwy organ, o którym mowa w lit. a), nie wykaże inaczej, 20 dni po dacie wskazanej w powiadomieniu o rejestracji międzynarodowej, o której mowa w lit. b), uznaje się, że właściwy organ otrzymał to powiadomienie".

Zasada 15

Zmiany

Dopuszczalne zmiany

W zasadzie 15 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:

1) ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i) zmiana beneficjentów polegająca na dodaniu lub wykreśleniu beneficjenta lub beneficjentów lub zmianie nazw lub imion i nazwisk lub adresów beneficjentów lub osoby fizycznej lub podmiotu prawnej, o których mowa w art. 5 ust. 2 ppkt (ii) aktu genewskiego";

2) uchyla się ppkt (ii);

3) uchyla się ppkt (vi).

Zasada 16

Zrzeczenie się ochrony

Wycofanie zrzeczenia się

W zasadzie 16 ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:

lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) Wszelkie zrzeczenie się, w tym zrzeczenie się na podstawie zasady 6 ust. 1 lit. d), może zostać w dowolnym momencie wycofane, w całości lub w części, przez właściwy organ Umawiającej się Strony pochodzenia lub, w przypadku art. 5 ust. 3 aktu genewskiego, beneficjentów lub osobę fizyczną lub prawną, o których mowa w art. 5 ust. 2 ppkt (ii) tego aktu, lub właściwy organ Umawiającej się Strony pochodzenia, pod warunkiem usunięcia nieprawidłowości w przypadku zrzeczenia się na podstawie zasady 6 ust. 1 lit. d).".

Sekcja 2:

Stanowisko, jakie należy przyjąć w pisemnej propozycji zmiany zasady 5 wspólnego regulaminu:

Rozdział  II

Wniosek i rejestracja międzynarodowa

Zasada 5

Wymogi dotyczące wniosku

Uchyla się zasadę 5 ust. 4.

Uzasadnienie:

Proponowane uchylenie zasady 5 ust. 4 wspólnego regulaminu (wniosek na mocy aktu genewskiego - podpisanie lub zamiar stosowania) jest uzasadnione, ponieważ wymóg podpisania jest już spełniony i weryfikowany w momencie składania pierwotnego wniosku o rejestrację. Wymogi dotyczące deklaracji zamiaru stosowania i sprawowania kontroli nad stosowaniem są sprzeczne z charakterem nazw pochodzenia lub oznaczeń geograficznych. Nazwy pochodzenia i oznaczenia geograficzne są chronione przed wszelkimi zastosowaniami naruszającymi uznane specyfikacje, nawet jeżeli dane produkty nie są wprowadzane do obrotu w kraju, w którym wykryto nieuczciwe zastosowania. Ponadto ich rejestracja międzynarodowa z założenia przewiduje kontrolę ich stosowania na terytorium umawiającej się strony, z której pochodzą.

1 Decyzja Rady (UE) 2019/1754 z dnia 7 października 2019 r. w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Aktu genewskiego Porozumienia lizbońskiego w sprawie nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych (Dz.U. L 271 z 24.10.2019, s. 12).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.188.142

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/1222 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum zgromadzenia lizbońskiego związku szczególnego
Data aktu: 12/07/2022
Data ogłoszenia: 15/07/2022