uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 28 ust. 1 lit. a)-h),
(1) Rozporządzenie (UE) 2016/2031 stanowi podstawę przepisów Unii dotyczących środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin. Ponieważ w rozporządzeniu tym ustanowiono szereg nowych przepisów, uchyla ono ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2022 r. szereg aktów prawnych, które opierały się na poprzednich przepisach obowiązujących w tym sektorze.
(2) Jednym z takich uchylonych aktów jest dyrektywa Rady 2007/33/WE 2 , w której określono środki przeciwko mątwikom tworzącym cysty na ziemniaku, czyli agrofagom Globodera pallida (Stone) Behrens (populacje europejskie) i Globodera rostochiensis (Wollenweber) Behrens (populacje europejskie) ("określone agrofagi").
(3) Ponadto od czasu przyjęcia tej dyrektywy dokonano nowych odkryć technicznych i naukowych dotyczących biologii i występowania określonych agrofagów, a także opracowano nowe metody przeprowadzania testów służące do ich wykrywania i identyfikacji oraz metody ich zwalczania i zapobiegania ich rozprzestrzenianiu się.
(4) Należy zatem przyjąć nowe środki w odniesieniu do roślin Solanum tuberosum L., innych niż nasiona ("określone rośliny"), w celu zwalczenia określonych agrofagów w porażonych punktach produkcji w przypadku stwierdzenia ich występowania na terytorium Unii oraz w celu zapobieżenia ich rozprzestrzenianiu się w Unii. Niektóre środki ustanowione w dyrektywie 2007/33/WE, w szczególności te dotyczące wykrywania i zapobiegania rozprzestrzenianiu się określonych agrofagów, są jednak nadal odpowiednie i w związku z tym należy je przewidzieć.
(5) Właściwe organy powinny w pierwszej kolejności przeprowadzić urzędowe kontrole występowania określonych agrofagów w punkcie produkcji, na którym mają być sadzone lub przechowywane określone rośliny przeznaczone do ponownego sadzenia lub ziemniaki przeznaczone do produkcji bulw ziemniaków przeznaczonych do sadzenia. Celem przepisów dotyczących takich kontroli jest zapewnienie identyfikacji, a w razie potrzeby także zwalczanie określonych agrofagów, jeśli stwierdzono ich występowanie.
(6) Właściwe jest, aby zasady dotyczące urzędowych kontroli występowania zawierały przepisy dotyczące pobierania próbek i przeprowadzania testów pod kątem występowania określonych agrofagów, zgodnie z najbardziej aktualnymi osiągnięciami technicznymi i naukowymi.
(7) Państwa członkowskie powinny mieć możliwość odstąpienia od zasad dotyczących urzędowych kontroli występowania w szczególnych warunkach i na obszarach określonych przez właściwy organ, w tym, w stosownych przypadkach, w odniesieniu do całego terytorium danego państwa członkowskiego.
(8) W punktach produkcji wykorzystywanych do produkcji ziemniaków innych niż te przeznaczone do produkcji bulw ziemniaków przeznaczonych do sadzenia powinny być prowadzone urzędowe kontrole monitoringowe w celu ustalenia rozmieszczenia określonych agrofagów. Kontrole te powinny być przeprowadzane na co najmniej 0,5 % areału wykorzystywanego w danym roku do produkcji ziemniaków innej niż produkcja bulw ziemniaków przeznaczonych do sadzenia. Taka skala kontroli jest niezbędna do uzyskania najbardziej efektywnego przeglądu sytuacji określonych agrofagów oraz do podjęcia działań zapobiegawczych w celu zapewnienia ich zwalczania i zapobiegania ich rozprzestrzenianiu się na terytorium Unii.
(9) Punkty produkcji, w których stwierdzono porażenie określonymi agrofagami, powinny zostać urzędowo zarejestrowane, a porażone rośliny należy urzędowo uznać za porażone, aby umożliwić przejrzystą kontrolę tych roślin i zastosowanie stosownych środków.
(10) Należy zatem przyjąć środki dotyczące porażonych punktów produkcji i porażonych roślin, aby zagwarantować zwalczanie określonych agrofagów i zapobiec ich dalszemu rozprzestrzenianiu się. Aby środki te były proporcjonalne i skuteczne, muszą być różne w zależności od tego, czy dane rośliny są przeznaczone do ponownego sadzenia czy do przemysłowego przetwarzania.
(11) Środki te powinny obejmować program kontroli urzędowych uwzględniający między innymi określone systemy produkcji i wprowadzania na rynek roślin żywicielskich określonych agrofagów w danym państwie członkowskim, charakterystykę występujących tam populacji określonych agrofagów, stosowanie odpornych odmian ziemniaka o najwyższym dostępnym stopniu odporności oraz inne możliwości agronomiczne służące minimalizowaniu negatywnego wpływu agrofagów, o którym mowa w pkt 1 załącznika III do dyrektywy 2009/128/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .
(12) Aby Komisja mogła uzyskać przegląd środków wprowadzanych przez państwa członkowskie w Unii, a państwa członkowskie mogły w razie potrzeby dostosować swoje odpowiednie środki, państwa członkowskie, do dnia 31 stycznia każdego roku, powinny przekazywać Komisji i pozostałym państwom członkowskim wykaz wszystkich nowych odmian ziemniaków, które w poprzednim roku na podstawie urzędowo przeprowadzonych testów zostały uznane za odporne na określone agrofagi.
(13) W przypadku gdy występowanie określonych agrofagów nie jest już potwierdzone w punkcie produkcji, na podstawie określonych wymogów w zakresie pobierania próbek, należy cofnąć środki stosowane w tym punkcie, ponieważ w takim przypadku zagrożenie fitosanitarne byłoby znikome.
(14) Metodę izolacji mątwika z pozostałości gleby po ekstrakcji, a następnie wykrywania i identyfikacji gatunków za pomocą PCR w czasie rzeczywistym według Beniers et al. 2014 4 , stosuje się w niektórych państwach członkowskich, ale proces jej walidacji nadal trwa. Aby uniknąć zakłóceń w wykrywaniu i identyfikacji mątwika w państwach członkowskich stosujących tę metodę, należy zezwolić na jej dalsze stosowanie w okresie przejściowym, do czasu jej zatwierdzenia, ponieważ w tych państwach członkowskich nie ma obecnie dostępnych alternatyw.
(15) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w celu zapewnienia jego stosowania możliwie jak najszybciej po uchyleniu dyrektywy 2007/33/WE.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
Heese EYJ (2024) "Comparing the effectiveness of real time PCRs to simultaneously detect and identify viable Globodera pallida and G. rostochiensis" ("Porównanie skuteczności PCR w czasie rzeczywistym w celu jednoczesnego wykrywania i identyfikacji żywotnych Globodera pallida i G. rostochiensis"). Eur J Plant Pathol, https://doi.org/10.1007/s10658-024-02864-7.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.185.12 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/1192 ustanawiające środki w celu zwalczania i zapobiegania rozprzestrzenianiu się Globodera pallida (Stone) Behrens i Globodera rostochiensis (Wollenweber) Behrens |
| Data aktu: | 11/07/2022 |
| Data ogłoszenia: | 12/07/2022 |
| Data wejścia w życie: | 15/07/2022 |