RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 5,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 2 czerwca 2022 r. Rada udzieliła upoważnienia do podjęcia negocjacji z Republiką Mołdawii dotyczących umowy między Unią Europejską a Republiką Mołdawii w sprawie transportu drogowego towarów (zwanej dalej "Umową").
(2) Negocjacje zakończono pomyślnie w dniu 15 czerwca 2022 r.
(3) W związku z poważnymi zakłóceniami w sektorze transportu w Republice Mołdawii spowodowanymi prowadzoną przez Rosję wojną napastniczą przeciwko Ukrainie przewoźnicy z Republiki Mołdawii muszą znaleźć dla transportu drogowego alternatywne trasy tranzytu przez terytorium Unii Europejskiej oraz znaleźć nowe rynki eksportowe dla swoich towarów.
(4) Biorąc pod uwagę, że zezwolenia wydane w ramach wielostronnego systemu kontyngentów Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu w ramach Międzynarodowego Forum Transportu oraz istniejące umowy dwustronne z Republiką Mołdawii nie zapewniają przewoźnikom drogowym z Republiki Mołdawii towarów niezbędnej elastyczności, która pozwoliłaby im zwiększać liczbę przewozów przez terytorium Unii Europejskiej oraz między Republiką Mołdawii a Unią Europejską i planować je z wyprzedzeniem, kluczowe znaczenie ma liberalizacja transportu drogowego towarów na potrzeby przewozów dwustronnych i tranzytu.
(5) Ze względu na wyjątkowe i nadzwyczajne okoliczności, które wymagają podpisania i tymczasowego stosowania Umowy oraz, zgodnie z Traktatami, właściwe jest, aby Unia tymczasowo wykonywała stosowne kompetencje dzielone przyznane jej na mocy Traktatów. Wszelkie skutki niniejszej decyzji dla podziału kompetencji między Unią a państwami członkowskimi powinny być ściśle ograniczone w czasie. Kompetencje wykonywane przez Unię na podstawie niniejszej decyzji oraz Umowy powinna być zatem wykonywane wyłącznie w okresie obowiązywania Umowy. W związku z tym Unia przestanie wykonywać kompetencje dzielone wykonywane w ten sposób, gdy tylko Umowa przestanie obowiązywać. Bez uszczerbku dla innych środków unijnych oraz pod warunkiem zgodności z tymi środkami unijnymi, kompetencje te, zgodnie z art. 2 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), będą następnie ponownie wykonywane przez państwa członkowskie. Ponadto przypomina się, że zgodnie z protokołem nr 25 w sprawie wykonywania kompetencji dzielonych, załączonym do Traktatu o Unii Europejskiej i TFUE, zakres wykonywania kompetencji Unii w niniejszej decyzji obejmuje wyłącznie elementy regulowane niniejszą decyzją oraz Umową i nie obejmuje całej dziedziny. Wykonywanie kompetencji Unii poprzez niniejszą decyzję pozostaje bez uszczerbku dla odpowiednich kompetencji Unii i państw członkowskich w stosunku do wszelkich trwających lub przyszłych negocjacji dotyczących umów międzynarodowych z dowolnym państwem trzecim w tej dziedzinie, jak również podpisywania takich umów lub ich zawierania.
(6) W związku z tym Umowę, która obowiązuje przez określony czas, z możliwością jej przedłużenia - z zastrzeżeniem decyzji Wspólnego Komitetu ustanowionego Umową, która powinna nastąpić po przyjęciu decyzji Rady określającej stanowisko Unii w tej sprawie - należy podpisać w trybie pilnym w imieniu Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem jej zawarcia w późniejszym terminie.
(7) Aby sektor transportu towarów mógł jak najszybciej odczuć pozytywne skutki Umowy, Umowę należy stosować tymczasowo zgodnie z jej art. 12,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: