uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16 ust. 2 i art. 87 ust. 2 lit. a) w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając decyzję Rady (UE) 2021/689 z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, oraz Umowy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych 1 ,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 2 (zwana dalej "Umową o handlu i współpracy") przewiduje wzajemną współpracę między właściwymi organami ścigania państw członkowskich, z jednej strony, i Zjednoczonego Królestwa, z drugiej strony, w zakresie zautomatyzowanego porównywania profili DNA, danych daktyloskopijnych i danych rejestracyjnych pojazdów. Wstępnym warunkiem takiej współpracy jest uprzednie przyjęcie przez Zjednoczone Królestwo niezbędnych środków wykonawczych i poddanie się ocenie Unii.
(2) Na podstawie sprawozdania z oceny ogólnej, podsumowującego wyniki odpowiedniego kwestionariusza, wizyty ewaluacyjnej oraz, w stosownych przypadkach, operacji pilotażowej, Unia ma wyznaczyć datę lub daty, od których państwa członkowskie będą mogły przekazywać Zjednoczonemu Królestwu takie dane zgodnie z Umową o handlu i współpracy.
(3) Zjednoczone Królestwo musiało również przejść ocenę dotyczącą przeszukiwania i porównywania profili DNA i danych daktyloskopijnych, w przypadku których powiązania ze Zjednoczonym Królestwem zostały już utworzone zgodnie z unijnym dorobkiem Prüm, jak określono w decyzjach Rady 2008/615/WSiSW 3 i 2008/616/WSiSW 4 .
(4) Na mocy decyzji 2008/615/WSiSW do systemu uregulowań prawnych Unii przeniesiono podstawowe elementy konwencji z dnia 27 maja 2005 r. zawartej między Królestwem Belgii, Republiką Federalną Niemiec, Królestwem Hiszpanii, Republiką Francuską, Wielkim Księstwem Luksemburga, Królestwem Niderlandów i Republiką Austrii w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie w walce z terroryzmem, przestępczością transgraniczną i nielegalną migracją. Decyzja 2008/616/WSiSW wdraża decyzję 2008/615/WSiSW i określa przepisy administracyjne i techniczne niezbędne do wdrożenia decyzji 2008/615/WSiSW, w szczególności w odniesieniu do zautomatyzowanej wymiany danych DNA, danych daktyloskopijnych i danych rejestracyjnych pojazdów. Decyzje te stanowią dorobek Prüm i są wiążące zgodnie z Traktatami i z tymi decyzjami.
(5) Art. 527 Umowy o handlu i współpracy stanowi, że celem części trzeciej tytuł II (współpraca organów ścigania i wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych) Umowy o handlu i współpracy jest ustanowienie wzajemnej współpracy między właściwymi organami ścigania Zjednoczonego Królestwa, z jednej strony, i państwami członkowskimi, z drugiej strony, w sprawie zautomatyzowanego przekazywania profili DNA, danych daktyloskopijnych i niektórych krajowych danych rejestracyjnych pojazdów.
(6) Pismem z dnia 23 lipca 2021 r. Zjednoczone Królestwo poinformowało Komisję za pośrednictwem Specjalnego Komitetu ds. Współpracy Organów Ścigania i Wymiarów Sprawiedliwości, że wypełniło obowiązki nałożone na mocy części trzeciej tytuł II Umowy o handlu i współpracy w odniesieniu do profili DNA i danych daktyloskopijnych. Zjednoczone Królestwo przekazało również oświadczenia i oznaczenia zgodnie z art. 22 rozdziału 0 załącznika 39 do Umowy o handlu i współpracy oraz wyraziło gotowość do poddania się ocenie na potrzeby wymiany danych dotyczących profili DNA i danych daktyloskopijnych między Zjednoczonym Królestwem a państwami członkowskimi.
(7) W dniu 14 października 2021 r. Komisja przesłała Zjednoczonemu Królestwu kwestionariusze dotyczące zautomatyzowanej wymiany profili DNA i danych daktyloskopijnych. W dniu 8 listopada 2021 r. Zjednoczone Królestwo przekazało Komisji odpowiedzi na te kwestionariusze. W dniu 11 listopada 2021 r. odpowiedzi te przekazano zespołowi oceniającemu i przedłożono Grupie Roboczej Rady ds. Wymiany Informacji w dziedzinie WSiSW oraz Grupie Roboczej Rady ds. Zjednoczonego Królestwa.
(8) W dniu 9 listopada 2021 r. zgodnie z rozdziałem 4 załącznika 39 do Umowy o handlu i współpracy Rada postanowiła, że nie jest wymagana operacja pilotażowa w odniesieniu do profili DNA i danych daktyloskopijnych.
(9) W dniach 24 i 25 listopada 2021 r. Zjednoczone Królestwo zostało poddane ocenie dotyczącej przeszukiwania i porównywania profili DNA i danych daktyloskopijnych. W sprawozdaniu z oceny dotyczącym profili DNA stwierdzono na podstawie wyników oceny ex ante, że wdrożenie zautomatyzowanego porównywania profili DNA i związanego z tym przepływu informacji można uznać za pomyślnie zakończone w Zjednoczonym Królestwie, zarówno pod względem prawnym, jak i technicznym. W sprawozdaniu z oceny dotyczącym danych daktyloskopijnych stwierdzono na podstawie wyników oceny ex ante, że wdrożenie zautomatyzowanego stosowania danych daktyloskopijnych i związanego z tym zautomatyzowanego przepływu informacji dotyczących danych daktyloskopijnych można uznać za pomyślnie zakończone w Zjednoczonym Królestwie, zarówno pod względem prawnym, jak i technicznym.
(10) Zgodnie z art. 5 rozdziału 4 załącznika 39 do Umowy o handlu i współpracy w dniu 17 marca 2022 r. przedstawiono Radzie sprawozdania z oceny podsumowujące wyniki kwestionariuszy i wizyty ewaluacyjnej.
(11) Ponieważ Zjednoczone Królestwo spełniło warunki określone w art. 539 Umowy o handlu i współpracy i w załączniku 39 do niej, Unia powinna, zgodnie z art. 540 ust. 2 Umowy o handlu i współpracy, wyznaczyć datę lub daty, od których państwa członkowskie będą mogły dostarczać Zjednoczonemu Królestwu dane osobowe dotyczące profili DNA i danych daktyloskopijnych, o których mowa w art. 530, 531, 534 i 536 Umowy o handlu i współpracy. Unia powinna notyfikować Zjednoczonemu Królestwu to stanowisko na forum Specjalnego Komitetu ds. Współpracy Organów Ścigania i Wymiarów Sprawiedliwości. W tych okolicznościach należy zatem określić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii wobec Zjednoczonego Królestwa w sprawie ustalenia tej daty.
(12) Umowa o handlu i współpracy jest wiążąca dla wszystkich państw członkowskich na mocy decyzji Rady (UE) 2021/689, której materialną podstawą prawną jest art. 217 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
(13) Dania i Irlandia są związane art. 540 Umowy o handlu i współpracy na mocy decyzji (UE) 2021/689 i w związku z tym uczestniczą w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji wdrażającej Umowę o handlu i współpracy,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| Przewodniczący | |
| B. LE MAIRE |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.170.68 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2022/1014 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej wobec Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w odniesieniu do wyznaczenia - na podstawie art. 540 ust. 2 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony - daty, od której państwa członkowskie mogą przekazywać Zjednoczonemu Królestwu dane osobowe dotyczące profili DNA i danych daktyloskopijnych, o których mowa w art. 530, 531, 534 i 536 tej umowy |
| Data aktu: | 17/06/2022 |
| Data ogłoszenia: | 28/06/2022 |