a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 288/2014 3 określono wzór programów operacyjnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" oraz wzór programów współpracy w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna".
(2) Ze względu na wyjątkowe przedłużenie możliwości tymczasowego stosowania stopy współfinansowania w wysokości 100 % również do wydatków zadeklarowanych we wnioskach o płatność w roku obrachunkowym rozpoczynającym się w dniu 1 lipca 2021 r. i kończącym się w dniu 30 czerwca 2022 r. dla przynajmniej jednej osi priorytetowej w ramach programu wspieranego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) lub Funduszu Spójności zgodnie z art. 25a ust. 1a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013, wprowadzonego rozporządzeniem (UE) 2022/562 4 , wzór programów operacyjnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" określone w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 288/2014 oraz wzór programów współpracy w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" określone w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 288/2014 powinny być odpowiednio zmienione.
(3) W rozporządzeniu (UE) 2022/562 wprowadzono również możliwość, że operacje dotyczące wyzwań migracyjnych wynikających z rosyjskiej agresji wojskowej mogłyby być finansowane albo z EFRR, albo z EFS na podstawie przepisów mających zastosowanie do drugiego funduszu zgodnie z art. 98 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, w przypadku gdy takie operacje stanowią część specjalnej osi priorytetowej. Ta nowa możliwość powinna zostać zatem odzwierciedlona we wzorze programów operacyjnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" określonym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 288/2014. W szczególności wybór funduszu wspierającego takie operacje przyczyniające się do realizacji priorytetów inwestycyjnych drugiego funduszu powinien być jasny, niezależnie od tego, czy specjalna oś priorytetowa odnosi się do EFRR, EFS czy też obu tych funduszy.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 288/2014.
(5) Aby umożliwić szybkie zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 259.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 288/2014 z dnia 25 lutego 2014 r. ustanawiające zasady, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1303/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającym wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, w odniesieniu do wzoru dla programów operacyjnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1299/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" w odniesieniu do wzoru dla programów EWT w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" (Dz.U. L 87 z 22.3.2014, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/562 z dnia 6 kwietnia 2022 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 i (UE) nr 223/2014 w odniesieniu do działań polityki spójności na rzecz uchodźców w Europie (CARE) (Dz.U. L 109 z 8.4.2022, s. 1).
5 W tabelach w niniejszym załączniku przedstawiono w stosownych przypadkach podział zasobów REACT-EU (art. 92a rozporządzenia (UE) nr 1303/2013), tj. EFRR REACT-EU, EFS REACT-EU i YEI REACT-EU.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320).
7 Niniejsza sekcja nie ma zastosowania w przypadku programów operacyjnych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
8 Niniejsza sekcja nie ma zastosowania w przypadku programów operacyjnych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
9 To pole nie jest wymagane w przypadku programu operacyjnego lub osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 470).
11 Podział na kategorie regionów nie ma zastosowania w przypadku osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
12 W odniesieniu do EFS oraz EFS REACT-EU wykaz ten obejmuje wspólne wskaźniki produktu, dla których ustalono wartość docelową, oraz wszystkie specyficzne dla programu wskaźniki produktu.
13 To pole nie jest wymagane w przypadku programu operacyjnego lub osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
14 W przypadku gdy Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych jest realizowana w ramach osi priorytetowej, cele pośrednie i końcowe wyznaczone dla tej inicjatywy należy odróżnić od innych celów pośrednich i końcowych dla osi priorytetowej zgodnie z aktami wykonawczymi, o których mowa w art. 22 ust. 7 akapit piąty rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, ponieważ środki przydzielone na Inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych (szczególna alokacja i odpowiadające mu wsparcie z EFS) są wyłączone z rezerwy wykonania.
15 Kwoty obejmują ogólną kwotę wsparcia Unii (główną alokację oraz alokację z rezerwy wykonania).
16 Ta sekcja nie jest wymagana w przypadku programu operacyjnego lub osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
17 Pozycja wymagana, gdy jest to obiektywnie uzasadnione z uwagi na zakres działania oraz gdy wsparcie Unii na pomoc techniczną w ramach programu operacyjnego przekracza 15 mln EUR.
18 Kwoty obejmują ogólną kwotę wsparcia Unii (główną alokację oraz alokację z rezerwy wykonania).
19 Należy wypełnić dla każdej osi priorytetowej (oraz jej części), w ramach której wdrażana jest Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.
20 Niniejsza tabela jest generowana automatycznie na podstawie tabel dotyczących kategorii interwencji sporządzonych w ramach każdej osi priorytetowej.
21 W przypadku programu operacyjnego lub zmiany programu w celu ustanowienia co najmniej jednej oddzielnej osi priorytetowej dla celu tematycznego "Wspieranie naprawy sytuacji kryzysowych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowania do ekologicznej, cyfrowej i odpornej odbudowy gospodarki" ta część jest wymagana wyłącznie w przypadku udzielenia odpowiedniego wsparcia.
22 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1301/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i przepisów szczególnych dotyczących celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 289).
23 Ta sekcja nie ma zastosowania w przypadku programu operacyjnego związanego z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
24 Jeśli program obejmuje więcej niż jedną kategorię regionu, konieczny może być podział według kategorii regionu.
25 Ta sekcja nie ma zastosowania w przypadku programu operacyjnego związanego z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
26 Niniejsza sekcja nie ma zastosowania w przypadku programów operacyjnych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
27 Tabele 25 i 26 obejmują wyłącznie mające zastosowanie ogólne i tematyczne warunki wstępne, które w ogóle nie zostały spełnione lub zostały częściowo spełnione (zob. tabela 24) w momencie przedłożenia programu.
28 Ta sekcja nie ma zastosowania w przypadku programu operacyjnego związanego z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
29 Ta sekcja nie ma zastosowania w przypadku programu operacyjnego związanego z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
30 Niniejsza sekcja nie ma zastosowania w przypadku programów operacyjnych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
31 Wartość docelową można przedstawić ogółem (mężczyźni + kobiety) albo w podziale na płeć.
32 Ta sekcja nie ma zastosowania w przypadku programu operacyjnego związanego z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
33 Ta sekcja nie ma zastosowania w przypadku programu operacyjnego związanego z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
34 Niniejszy załącznik nie ma zastosowania w przypadku programów operacyjnych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
35 Zasoby "REACT-EU" to dodatkowe zasoby udostępnione na programowanie w ramach EFRR w celu zapewnienia pomocy w ramach celu tematycznego "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność (REACT-UE)" oraz pomocy technicznej (art. 92a i 92b rozporządzenia (UE) nr1303/2013). W tabelach w niniejszym załączniku przedstawiono podział dodatkowych zasobów REACT-UE tam, gdzie jest to konieczne.
36 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320).
37 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 259).
38 To pole nie ma zastosowania w przypadku osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
39 Ta sekcja nie ma zastosowania w przypadku osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
40 To pole nie ma zastosowania w przypadku osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
41 Pozycja wymagana, gdy jest to obiektywnie uzasadnione z uwagi na zakres przedsięwzięcia oraz gdy wsparcie Unii na pomoc techniczną w ramach programu operacyjnego przekracza 15 mln EUR.
42 Niniejsza tabela jest generowana automatycznie na podstawie tabel dotyczących kategorii interwencji sporządzonych w ramach każdej osi priorytetowej.
43 W przypadku zmiany programu w celu ustanowienia co najmniej jednej osi priorytetowej dla celu tematycznego "Wspieranie naprawy sytuacji kryzysowych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowania do ekologicznej, cyfrowej i odpornej odbudowy gospodarki" ta część jest wymagana wyłącznie w przypadku udzielenia odpowiedniego wsparcia.
44 Niewymagane dla INTERACT i ESPON.
45 Nie dotyczy URBACT, INTERACT i ESPON.
46 Nie dotyczy URBACT, INTERACT i ESPON.
47 Nie dotyczy INTERACT i ESPON.
48 Nie ma zastosowania w przypadku celu tematycznego "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".