uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Konwencja o wspólnej procedurze tranzytowej (zwana dalej "Konwencją") 1 została zawarta przez Unię na mocy decyzji Rady 87/415/EWG 2 i weszła w życie w dniu 1 stycznia 1988 r.
(2) Zgodnie z art. 15 ust. 3 lit. a) Konwencji Komisja Mieszana, ustanowiona na mocy art. 14 ust. 1 Konwencji (zwana dalej "Komisją Mieszaną UE-CTC"), może przyjmować w drodze decyzji zmiany załączników do Konwencji.
(3) Na początku 2022 r. Komisja Mieszana UE-CTC ma przyjąć decyzję w sprawie zmiany załączników I i IIIa oraz dodatku IV do Konwencji.
(4) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komisji Mieszanej UE-CTC, gdyż jej
decyzja będzie miała skutki prawne w Unii. Zważywszy na to, że posiedzenia Komisji Mieszanej UE-CTC odbywają się zazwyczaj jedynie raz w roku, należy dopuścić, by stanowisko Unii mogło zostać przedstawione na nadchodzącym posiedzeniu lub w drodze procedury pisemnej.
(5) Załącznik B do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 3 i załącznik B do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 4 zostały zmienione odpowiednio rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/234 5 i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/235 6 . Załączniki te określają wspólne wymogi dotyczące danych, formaty i kody dotyczące zgłoszenia tranzytowego w celu lepszej harmonizacji wspólnych danych na potrzeby przechowywania informacji i ich wymiany między organami celnymi, a także między organami celnymi a przedsiębiorcami. Zmiany te były konieczne, by zapewnić interoperacyjność między elektronicznymi systemami celnymi wykorzystywanymi do różnych rodzajów zgłoszeń i powiadomień. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik IIIa do Konwencji, który odzwierciedla załącznik B do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446 i załącznik B do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447.
(6) Zmiany w załączniku IIIa do Konwencji wymagają zmiany numeracji punktów i sekcji. W związku z tym odesłania do załącznika IIIa w załączniku I do Konwencji należy dostosować do nowej numeracji.
(7) Dodatek IV do Konwencji określa zasady dotyczące wzajemnej pomocy w windykacji roszczenia. Zasady te są istotne, ponieważ chronią interesy finansowe krajów wspólnego tranzytu, Unii i państw członkowskich. Zasady te należy zmienić w celu dostosowania ich do odpowiednich zasad unijnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
Przewodniczący | |
B. LE MAIRE |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.151.62 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2022/863 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komisji Mieszanej UE-CTC, ustanowionej na mocy Konwencji z dnia 20 maja 1987 r. o wspólnej procedurze tranzytowej, dotyczącego zmian tej Konwencji |
Data aktu: | 24/05/2022 |
Data ogłoszenia: | 02/06/2022 |