Rozporządzenie wykonawcze 2022/861 ustanawiające przepisy wyjątkowe dotyczące drugich wniosków państw członkowskich o pomoc unijną na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół oraz wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 w odniesieniu do ponownego przydziału pomocy unijnej na okres od dnia 1 sierpnia 2022 r. do dnia 31 lipca 2023 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/861
z dnia 1 czerwca 2022 r.
ustanawiające przepisy wyjątkowe dotyczące drugich wniosków państw członkowskich o pomoc unijną na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół oraz wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 w odniesieniu do ponownego przydziału pomocy unijnej na okres od dnia 1 sierpnia 2022 r. do dnia 31 lipca 2023 r.

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 25 akapit pierwszy lit. d),

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1370/2013 z dnia 16 grudnia 2013 r. określające środki dotyczące ustalania niektórych dopłat i refundacji związanych ze wspólną organizacją rynków produktów rolnych 2 , w szczególności jego art. 5 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Napaść zbrojna Rosji na Ukrainę w dniu 24 lutego 2022 r. doprowadziła do masowego napływu osób przesiedlonych z Ukrainy do Unii, z których większość to kobiety i dzieci. Kilka państw członkowskich zmaga się z bezprecedensowymi wyzwaniami, próbując szybko włączyć dzieci przesiedlone z Ukrainy do swoich systemów edukacji.

(2) Program pomocy na dostarczanie owoców i warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych do placówek oświatowych ("program dla szkół") ustanowiony rozporządzeniem (UE) nr 1308/2013 jest skierowany do dzieci, które regularnie uczęszczają do żłobków, przedszkoli lub placówek oświatowych na poziomie podstawowym lub średnim w państwach członkowskich. Dzieci przesiedlone z Ukrainy, włączone do systemów edukacji państw członkowskich, kwalifikują się zatem do uczestnictwa w programie dla szkół. Ze względu na wzrost liczby kwalifikujących się dzieci, w ujęciu bezwzględnym lub wyrażonym jako odsetek ludności, kilka państw członkowskich na pierwszej linii działań w odpowiedzi na inwazję Rosji na Ukrainę może napotkać trudności we wdrażaniu programu dla szkół zgodnie z planem, jeżeli ich przydział pomocy unijnej nie zostanie zwiększony.

(3) Zgodnie z art. 3 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/39 3  do dnia 31 stycznia 2022 r. państwa członkowskie przedłożyły Komisji wnioski o pomoc unijną na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół dotyczące roku szkolnego 2022/2023, który trwa od dnia 1 sierpnia 2022 r. do dnia 31 lipca 2023 r. Na podstawie tych wniosków, złożonych przed inwazją Rosji na Ukrainę, w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/493 4  Komisja ustaliła ostateczne przydziały pomocy unijnej dla państw członkowskich. Dostępne informacje na temat poziomu wykorzystania ostatecznych przydziałów pomocy unijnej w poprzednich latach szkolnych przez niektóre państwa członkowskie wskazują na ryzyko, że niektóre państwa członkowskie mogą nie być w stanie w pełni wykorzystać swojego ostatecznego przydziału.

(4) W świetle nowo pojawiających się potrzeb oraz jako symbol solidarności Unii i państw członkowskich z Ukrainą należy ustanowić przepisy wyjątkowe, które umożliwią państwom członkowskim złożenie do dnia 15 czerwca 2022 r. drugiego wniosku o pomoc unijną na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół w odniesieniu do okresu od dnia 1 sierpnia 2022 r. do dnia 31 lipca 2023 r. Możliwość ta powinna być powiązana z koniecznością uwzględnienia w tym okresie dzieci przesiedlonych z Ukrainy zapisanych do placówek oświatowych państw członkowskich. Państwa członkowskie powinny mieć możliwość zasygnalizowania albo swojej gotowości do wykorzystania kwoty przekraczającej ostateczny przydział pomocy unijnej określony w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2022/493, albo kwoty ostatecznego przydziału, o którą nie wnioskowano, w przypadku braku gotowości do wykorzystania całej kwoty tego przydziału. Pierwsza możliwość powinna być ograniczona do państw członkowskich, które wykazały odpowiednią absorpcję ostatecznego przydziału pomocy unijnej na podstawie realizacji finansowej w roku szkolnym 2018/2019, który był ostatnim rokiem szkolnym przed pandemią COVID-19. Ich wnioski powinny opierać się wyłącznie na liczbie dzieci przesiedlonych z Ukrainy - należycie uzasadnionej dostępnymi danymi - i należących do grupy docelowej określonej w strategii państw członkowskich zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. f) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39. Należy uznać, że państwa członkowskie, które nie złożyły drugiego wniosku, potwierdziły ostateczne przydziały określone w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2022/493.

(5) W art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 ustanowiono zasady ponownego rozdziału pomocy unijnej. Komisja ustala ostateczną kwotę pomocy poprzez ponowny rozdział orientacyjnych przydziałów, o które nie wnioskowano, lub ich części, o które nie wnioskowano. Należy wprowadzić odstępstwo od tych przepisów, aby umożliwić Komisji uwzględnienie również nowych wniosków związanych z inwazją Rosji na Ukrainę, w celu ustalenia zmienionego ostatecznego przydziału pomocy unijnej na okres od dnia 1 sierpnia 2022 r. do dnia 31 lipca 2023 r. Zgodnie z art. 5 ust. 5 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1370/2013 ponowny rozdział wszelkich ostatecznych kwot pomocy unijnej, o które nie wnioskowano, musi opierać się na liczbie dzieci w wieku od sześciu do dziesięciu lat w państwach członkowskich.

(6) Ponieważ ustalenie ostatecznych przydziałów pomocy unijnej na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2022 r. do dnia 31 lipca 2023 r. z uwzględnieniem drugiego wniosku o pomoc unijną powinno nastąpić jak najszybciej, aby umożliwić państwom członkowskim zaplanowanie i przeprowadzenie w odpowiednim czasie niezbędnych działań przygotowawczych do wdrożenia programu dla szkół, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W odniesieniu do okresu od dnia 1 sierpnia 2022 r. do dnia 31 lipca 2023 r. państwa członkowskie mogą złożyć do dnia 15 czerwca 2022 r. drugi wniosek o pomoc unijną, wskazując:

a)
jeżeli dostępny jest dodatkowy przydział - gotowość do wykorzystania kwoty przekraczającej ostateczny przydział pomocy unijnej na owoce i warzywa dla szkół lub na mleko dla szkół określony w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2022/493 oraz dodatkową kwotę, o którą się wnioskuje; albo
b)
w przypadku braku gotowości do wykorzystania całej kwoty przydziału - kwotę ostatecznego przydziału pomocy unijnej na owoce i warzywa dla szkół lub na mleko dla szkół określonego w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2022/493, o którą się nie wnioskuje.

Państwa członkowskie mogą wnioskować o dodatkową kwotę pomocy unijnej zgodnie z akapitem pierwszym lit. a) wyłącznie w przypadku, gdy wykorzystanie ostatecznego przydziału pomocy unijnej na rok szkolny 2018/2019 trwający od dnia 1 sierpnia 2018 r. do dnia 31 lipca 2019 r. wynosi co najmniej 75 %, biorąc pod uwagę deklaracje wydatków przesłane Komisji dotyczące wydatków dokonanych do dnia 31 grudnia 2021 r. zgodnie z art. 10 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014 5 . Wniosek musi być powiązany z liczbą dzieci przesiedlonych z Ukrainy i należących do grupy docelowej określonej w strategii państw członkowskich zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. f) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 w momencie składania wniosku oraz musi być należycie uzasadniony dostępnymi danymi.

Jeżeli państwo członkowskie nie złoży wniosku o pomoc unijną na podstawie akapitu pierwszego, uznaje się to za potwierdzenie ostatecznych przydziałów określonych w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2022/493.

Artykuł  2

Na zasadzie odstępstwa od art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 Komisja może do dnia 15 lipca 2022 r. podjąć decyzję o uwzględnieniu również drugich wniosków o pomoc unijną złożonych na podstawie art. 1 niniejszego rozporządzenia w celu ustalenia ostatecznych przydziałów pomocy unijnej na okres od dnia 1 sierpnia 2022 r. do dnia 31 lipca 2023 r.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 1 czerwca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Dz.U. L 346 z 20.12.2013, s. 12.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/39 z dnia 3 listopada 2016 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych (Dz.U. L 5 z 10.1.2017, s. 1).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/493 z dnia 21 marca 2022 r. ustalająca ostateczny przydział pomocy unijnej państwom członkowskim na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2022 r. do dnia 31 lipca 2023 r. oraz zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2021/462 (Dz.U. L 100 z 28.3.2022, s. 55).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 59).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.151.42

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/861 ustanawiające przepisy wyjątkowe dotyczące drugich wniosków państw członkowskich o pomoc unijną na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół oraz wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 w odniesieniu do ponownego przydziału pomocy unijnej na okres od dnia 1 sierpnia 2022 r. do dnia 31 lipca 2023 r.
Data aktu: 01/06/2022
Data ogłoszenia: 02/06/2022
Data wejścia w życie: 03/06/2022