RADA ZARZĄDZAJĄCA WSPÓLNEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA W CELU BADAŃ Z ZAKRESU ZARZĄDZANIA RUCHEM LOTNICZYM W JEDNOLITEJ EUROPEJSKIEJ PRZESTRZENI POWIETRZNEJ 3 (Wspólne Przedsięwzięcie SESAR 3),uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 1 ("rozporządzenie (UE) 2018/1725"), w szczególności jego art. 25,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2021/2085 z dnia 19 listopada 2021 r. ustanawiające wspólne przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont Europa" oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 219/2007, (UE) nr 557/2014, (UE) nr 558/2014, (UE) nr 559/2014, (UE) nr 560/2014, (UE) nr 561/2014 i (UE) nr 642/2014 2 ("Jednolity Akt Podstawowy"),
uwzględniając decyzję ADB (D) 03-2021 ustanawiającą wewnętrzne zasady dotyczące ograniczenia pewnych praw osób, których dotyczą dane, w związku z przetwarzaniem danych osobowych w ramach funkcjonowania Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR,
uwzględniając wytyczne Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) dotyczące art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725 i przepisów wewnętrznych,
po zasięgnięciu opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w dniu 12 listopada 2019 r., zgodnie z art. 41 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725,
uwzględniając zalecenia Europejskiego Inspektora Ochrony Danych ("EIOD") z dnia 18 grudnia 2019 r.,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Pracowniczego Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Jedynie akty prawne przyjęte na podstawie traktatów przewidują ograniczenie praw osób, których dane dotyczą. Jeżeli ograniczenia te nie mogą opierać się na aktach prawnych przyjętych na podstawie traktatów, rozporządzenie (UE) 2018/1725 stanowi, że w sprawach dotyczących działalności Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR 3 ograniczenia mogą być przewidziane w wewnętrznych zasadach, w następstwie oceny konieczności i proporcjonalności takich ograniczeń.
(2) Zgodnie z art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 ograniczenia w stosowaniu art. 14-22, 35 i 36, jak również art. 4 tego rozporządzenia, w zakresie, w jakim przepisy te odnoszą się do praw i obowiązków przewidzianych w art. 14-22, powinny być oparte na wewnętrznych zasadach przyjętych przez Wspólne Przedsięwzięcie SESAR 3.
(3) Wspólne Przedsięwzięcie SESAR 3 może, w ramach swojej działalności administracyjnej, prowadzić postępowania administracyjne, dyscyplinarne i czynności wstępne dotyczące potencjalnych nieprawidłowości zgłoszonych do Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), rozpatrywać sprawy związane ze zgłoszeniami przypadków naruszeń przez sygnalistów, przeprowadzać (formalne i nieformalne) procedury dotyczące nękania, rozpatrywać wewnętrzne i zewnętrzne skargi, prowadzić audyty wewnętrzne, prowadzić postępowania wyjaśniające właściwe dla inspektora ochrony danych Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR 3 zgodnie z art. 45 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725 oraz wewnętrzne postępowania wyjaśniające dotyczące bezpieczeństwa (informatycznego).
(4) Wspólne Przedsięwzięcie SESAR 3 przetwarza kilka kategorii danych osobowych, takich jak dane umożliwiające identyfikację, dane kontaktowe, dane zawodowe, dane administracyjne, dane pozyskane z określonych źródeł, dane pochodzące z łączności elektronicznej i dane dotyczące ruchu oraz dane związane ze sprawą (takie jak tok rozumowania, dane behawioralne, oceny, dane o zachowaniu i postępowaniu, jak również dane związane z przedmiotem procedury lub czynności) 3 .
(5) Wspólne Przedsięwzięcie SESAR 3, reprezentowane przez dyrektora wykonawczego, pełni funkcję administratora danych.
(6) Dane osobowe są przechowywane w sposób bezpieczny w środowisku elektronicznym lub w wersji papierowej w sposób uniemożliwiający bezprawny dostęp lub przekazanie danych osobom, które zgodnie z przepisami nie mają prawa dostępu do tych danych; przetwarzane dane osobowe są przechowywane przez okres nie dłuższy niż to konieczne i właściwe dla celów, dla których są przetwarzane, określony w zawiadomieniach o ochronie danych, oświadczeniach o ochronie prywatności lub rejestrach Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR 3.
(7) Wewnętrzne zasady powinny mieć zastosowanie do wszystkich procesów przetwarzania prowadzonych przez Wspólne Przedsięwzięcie SESAR 3 w ramach przeprowadzania postępowań administracyjnych, dyscyplinarnych, prowadzenia czynności wstępnych dotyczących potencjalnych nieprawidłowości zgłoszonych do OLAF, przeprowadzania procedur związanych ze zgłoszeniami przypadków naruszeń przez sygnalistów, przeprowadzania (formalnych i nieformalnych) procedur dotyczących przypadków nękania, rozpatrywania wewnętrznych i zewnętrznych skarg, prowadzenia audytów wewnętrznych, prowadzenia postępowań wyjaśniających przez inspektora ochrony danych zgodnie z art. 45 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725 oraz postępowań wyjaśniających dotyczących bezpieczeństwa (informatycznego) prowadzonych wewnętrznie lub z udziałem podmiotów zewnętrznych (np. CERT-EU).
(8) Wewnętrzne zasady powinny mieć zastosowanie do odnośnych operacji przetwarzania danych prowadzonych przed uruchomieniem procedur, o których mowa powyżej, w trakcie tych procedur oraz podczas monitorowania działań następczych podejmowanych w rezultacie wspomnianych procedur oraz przez cały okres, w którym ograniczenie nadal obowiązuje; powinny one również mieć zastosowanie do wszelkiej pomocy i współpracy ze strony Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR 3 na rzecz organów krajowych i organizacji międzynarodowych, wykraczających poza prowadzone przez nie dochodzenia administracyjne.
(9) W przypadkach, w których zastosowanie mają wewnętrzne zasady, Wspólne Przedsięwzięcie SESAR 3 musi uzasadnić, dlaczego ograniczenia są absolutnie niezbędne i proporcjonalne w demokratycznym społeczeństwie i nie naruszają istoty podstawowych praw i wolności.
(10) W tym kontekście Wspólne Przedsięwzięcie SESAR 3 jest zobowiązane do przestrzegania - w najszerszym możliwym zakresie i w sposób w pełni zgodny z odpowiednimi przepisami i wytycznymi - praw podstawowych osób, których dane dotyczą, podczas przeprowadzania powyższych procedur, w szczególności tych dotyczących prawa do udzielania informacji, dostępu i sprostowania danych, prawa do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania, prawa do zawiadomienia o naruszeniu ochrony danych osobowych przysługującego osobie, której dane dotyczą, lub poufności łączności elektronicznej, zawartych w rozporządzeniu (UE) 2018/1725.
(11) Wspólne Przedsięwzięcie SESAR 3 może być jednak zobowiązane do ograniczenia informacji udzielanych osobom, których dane dotyczą, i innych praw takich osób w celu zapewnienia ochrony - w szczególności - własnych postępowań wyjaśniających, postępowań wyjaśniających i postępowań innych organów publicznych, jak również praw innych osób w związku z postępowaniami wyjaśniającymi lub innymi procedurami.
(12) W sytuacji, gdy Wspólne Przedsięwzięcie SESAR 3 rozważa zastosowanie ograniczenia, należy porównać zagrożenie dla praw i wolności osób, których dane dotyczą, z zagrożeniem - w szczególności - dla praw i wolności innych osób, których dane dotyczą, jak również z zagrożeniem unieważnienia skutku postępowań wyjaśniających lub procedur Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR 3, przykładowo ze względu na zniszczenie materiału dowodowego; zagrożenia dla praw i wolności osób, których dane dotyczą, wiążą się przede wszystkim, choć nie wyłącznie, z zagrożeniem dla reputacji oraz zagrożeniem dla prawa do obrony oraz prawa do bycia wysłuchanym.
(13) Wspólne Przedsięwzięcie SESAR 3 może zatem ograniczyć informacje w celu ochrony postępowania wyjaśniającego oraz ochrony praw podstawowych i wolności innych osób, których dane dotyczą.
(14) Wspólne Przedsięwzięcie SESAR 3 powinno okresowo monitorować warunki uzasadniające ograniczenie oraz znieść ograniczenie, gdy tylko okoliczności, które je uzasadniają, przestają mieć zastosowanie.
(15) Administrator powinien poinformować inspektora ochrony danych w momencie odroczenia i podczas przeglądów.
(16) Niniejszą decyzję przyjmuje się w drodze procedury pisemnej zgodnie z art. 10 regulaminu wewnętrznego Rady Zarządzającej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: