a także mając na uwadze, co następuje:(1) Działanie Unii w sektorze transportu morskiego powinno mieć na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego oraz ochronę środowiska morskiego i zdrowia ludzi.
(2) Oczekuje się, że Komitet Bezpieczeństwa na Morzu Międzynarodowej Organizacji Morskiej ("IMO") podczas 105. posiedzenia ("MSC 105") w dniach 20-29 kwietnia 2022 r. przyjmie zmiany do rezolucji w sprawie standardów eksploatacyjnych w stosunku do zastosowanego sprzętu, aby odzwierciedlić modernizację globalnego morskiego systemu alarmowego i bezpieczeństwa (GMDSS). Rezolucje te obejmują A.699(17), A.700(17), MSC.148(77), A.530(13), A.802(19), A.803(19), A.804(19), A.806(19), A.807(19), MSC.149(77), MSC.80(70) oraz A.811(19).
(3) Oczekuje się, że Komitet Ułatwień IMO na 46. posiedzeniu ("FAL 46") w dniach 9-13 maja 2022 r. przyjmie zmiany do załącznika do Konwencji o ułatwieniu międzynarodowego obrotu morskiego ("konwencji FAL").
(4) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii podczas MSC 105, ponieważ rezolucje Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu w sprawie standardów eksploatacyjnych mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/90/UE 1 .
(5) Przyjęcie zmian do rezolucji MSC w sprawie standardów eksploatacyjnych oznaczałoby ulepszenie uprzednio przyjętych standardów eksploatacyjnych w stosunku do sprzętu zastosowanego w celu odzwierciedlenia modernizacji GMDSS. Unia powinna w związku z tym poprzeć przyjęcie zmian do rezolucji MSC.
(6) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii na 46. posiedzeniu Komitetu Ułatwień, ponieważ planowane zmiany załącznika do konwencji FAL mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/65/UE 2 oraz na rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1239 3 od dnia 15 sierpnia 2025 r.
(7) Zmiany w załączniku do konwencji FAL spowodowałyby zbliżenie tego załącznika do wymogów rozporządzenia (UE) 2019/1239 i uzgodnionych reguł biznesowych dotyczących wdrożenia tego rozporządzenia, mianowicie poprzez wprowadzenie obowiązku przekazywania danych drogą elektroniczną za pośrednictwem pojedynczego punktu kontaktowego, uniknięcie powtarzania elementów danych, uniemożliwienie korzystania z formularzy papierowych do przekazywania informacji oraz zniesienie wymogu składania odręcznego podpisu.
(8) Unia nie jest ani członkiem IMO ani umawiającą się stroną odnośnych konwencji i kodeksów. Rada powinna zatem upoważnić państwa członkowskie do wyrażenia stanowiska Unii.
(9) Zakres niniejszej decyzji powinien ograniczać się do treści proponowanych zmian w zakresie, w jakim zmiany te mogą mieć wpływ na wspólne przepisy Unii i w jakim należą do wyłącznej kompetencji Unii. Niniejsza decyzja nie powinna wpływać na podział kompetencji między Unię a państwa członkowskie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: