uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 187 i art. 223 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 66 ust. 4.
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające zasady handlu niektórymi towarami pochodzącymi z przetwórstwa produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 1216/2009 i (WE) nr 614/2009 3 , w szczególności jego art. 9, akapit pierwszy, lit. a)-d), oraz art. 16 ust. 1.
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/761 4 ustanowiono zasady administrowania kontyngentami taryfowymi na przywóz i wywóz produktów rolnych, zarządzanymi przy wykorzystaniu systemu pozwoleń na przywóz i wywóz, oraz określono przepisy szczegółowe.
(2) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1988 5 ustanowiono zasady administrowania kontyngentami taryfowymi na przywóz, które mają być stosowane zgodnie z porządkiem chronologicznym dat przyjęcia zgłoszeń celnych (zasada przydzielania według kolejności zgłoszeń).
(3) W porozumieniu w formie wymiany listów między Unią Europejską a Związkiem Australijskim na podstawie art. XXVIII Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu GATT z 1994 r., dotyczącym zmiany koncesji w odniesieniu do wszystkich kontyngentów taryfowych znajdujących się na liście koncesyjnej UE CLXXV w następstwie wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej, zawartym na mocy decyzji Rady (UE) 2021/2234 6 , zmieniono niektóre kontyngenty taryfowe w odniesieniu do ilości produktów importowanych z Australii.
(4) W porozumieniu w formie wymiany listów między Unią Europejską a Republiką Indonezji na podstawie art. XXVIII Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu GATT z 1994 r., dotyczącym zmiany koncesji w odniesieniu do wszystkich kontyngentów taryfowych znajdujących się na liście koncesyjnej UE CLXXV w następstwie wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej, zawartym na mocy decyzji Rady (UE) 2021/1197 7 , zmieniono niektóre kontyngenty taryfowe w odniesieniu do ilości produktów importowanych z Indonezji.
(5) Zmiany wprowadzone tymi porozumieniami należy odzwierciedlić w załącznikach do rozporządzeń wykonawczych (UE) 2020/761 i (UE) 2020/1988.
(6) Ponadto w celu zapewnienia przejrzystości państwa członkowskie powinny powiadamiać Komisję o ilościach objętych pozwoleniami na przywóz w ramach kontyngentu taryfowego o numerze porządkowym 09.4003, oprócz ilości już wymienionych w art. 16 ust. 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761.
(7) W porozumieniu w formie wymiany listów między Unią Europejską a Australią usunięto podział kontyngentu taryfowego o numerze porządkowym 09.4129 na podokresy. Zmianę tę należy odzwierciedlić w art. 27 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761.
(8) Okres obowiązywania kontyngentu taryfowego o numerze porządkowym 09.4002 rozpoczyna się dnia 1 lipca. W art. 43 ust. 9 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761 należy wyjaśnić, że pozwolenia na przywóz wydane przed rozpoczęciem okresu obowiązywania kontyngentu taryfowego są ważne przez 3 miesiące od dnia 1 lipca.
(9) Art. 72 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761 stanowi, że ilość wyraża się w pełnych jednostkach, zaokrąglając w górę. Aby zapewnić spójność z przepisami dotyczącymi zaokrąglania określonymi w tytule II, grupa 6 (identyfikacja towarów) załącznika D do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 8 oraz w art. 8 ust. 2 lit. a) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/1239 9 , świadectwa autentyczności i świadectwa IMA1 (Inward Monitoring Arrangement), wydane przez państwa trzecie do celów zarządzania niektórymi kontyngentami taryfowymi, powinny wskazywać ilość, której dotyczą, zaokrągloną do kilogramów.
(10) W porozumieniu w formie wymiany listów między Unią Europejską a Republiką Argentyńską na podstawie art. XXVIII Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu GATT z 1994 r., dotyczącym zmiany koncesji w odniesieniu do wszystkich kontyngentów taryfowych znajdujących się na liście koncesyjnej UE CLXXV w następstwie wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej, zawartego na mocy decyzji Rady (UE) 2021/1213 10 , zwiększono ilość dostępną w ramach kontyngentu taryfowego o numerze porządkowym 09.4168 na ryż pochodzący z wszystkich państw z wyjątkiem Zjednoczonego Królestwa. W porozumieniu tym ustanowiono również dwa nowe kontyngenty taryfowe o numerach porządkowych 9.4289 i 09.4290 na drób pochodzący z Argentyny. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/1401 11 wprowadzono odpowiednie zmiany do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761, w tym do tabeli dotyczącej kontyngentu taryfowego 09.4168 w załączniku III do tego rozporządzenia oraz w tabelach dotyczących kontyngentów taryfowych o numerach porządkowych 09.4213 i 09.4412 w załączniku XII do tego rozporządzenia, gdzie Argentynę wymieniono wśród państw, z których produkty nie mogą pochodzić. W tym akcie zmieniającym pominięto jednak dostosowanie podziału nowej ilości w ramach kontyngentu taryfowego o numerze porządkowym 09.4168 na podokresy, a także umieszczenie w tabelach dotyczących kontyngentów taryfowych o numerach porządkowych 09.4213 i 09.4412 odniesienia do Argentyny w rubryce "Szczegółowe adnotacje dokonywane we wniosku o pozwolenie i w pozwoleniu".
(11) W art. 47 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761 temperaturę mrożonego mięsa definiuje się w odniesieniu do wprowadzenia na obszar celny Unii, natomiast w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/1988 zawarto odniesienie do dopuszczenia do obrotu w Unii. Aby zapewnić spójność i uniknąć ryzyka błędnej interpretacji, brzmienie art. 20 ust. 1 i art. 24 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1988 należy dostosować do brzmienia art. 47 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia wykonawcze (UE) 2020/761 i (UE) 2020/1988.
(13) Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/761 powinny mieć zastosowanie do okresów składania wniosków o pozwolenie rozpoczynających się po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia. Zmiany kontyngentów taryfowych o numerach porządkowych 09.4129, 09.4521, 09.4522, 09.4213 i 09.4412 należy jednak stosować od pierwszego okresu składania wniosków o pozwolenie po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.
(14) Zmiany art. 20 ust. 1 i art. 24 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1988 powinny mieć zastosowanie od okresów obowiązywania kontyngentów taryfowych rozpoczynających się po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia. Zmiana dotycząca kontyngentów taryfowych o numerach porządkowych 09.0126, 09.2105, 09.2106 i 09.2012 powinna mieć zastosowanie od początku bieżących okresów obowiązywania kontyngentów taryfowych.
(15) Konieczne jest ustanowienie niektórych przepisów przejściowych dotyczących dostosowania bieżących okresów obowiązywania kontyngentów taryfowych do ilości dostępnych w następstwie zmian wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem. W szczególności w odniesieniu do kontyngentów taryfowych o numerach porządkowych 09.0126, 09.2105, 09.2106 i 09.2012, podmioty gospodarcze, które dokonały przywozu towarów poza kontyngentem przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, powinny na wniosek otrzymać refundację.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.11.6 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/64 zmieniające rozporządzenia wykonawcze (UE) 2020/761 i (UE) 2020/1988 w odniesieniu do systemu administrowania niektórymi kontyngentami taryfowymi oraz ilości, które mogą być przywożone w ramach niektórych kontyngentów taryfowych |
Data aktu: | 17/01/2022 |
Data ogłoszenia: | 18/01/2022 |
Data wejścia w życie: | 25/01/2022 |