Decyzja 2022/568 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu ustanowionego na mocy Umowy o partnerstwie gospodarczym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a państwami SADC UPG, z drugiej strony, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu

DECYZJA RADY (UE) 2022/568
z dnia 4 kwietnia 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu ustanowionego na mocy Umowy o partnerstwie gospodarczym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a państwami SADC UPG, z drugiej strony, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa o partnerstwie gospodarczym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a państwami SADC UPG, z drugiej strony 1  (zwana dalej "Umową") została podpisana przez Unię i jej państwa członkowskie w dniu 10 czerwca 2016 r. Umowę stosuje się tymczasowo od dnia 10 października 2016 r. między Unią i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Botswaną, Lesotho, Namibią, Eswatini i Republiką Południowej Afryki, z drugiej strony, oraz od dnia 4 lutego 2018 r. między Unią i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Mozambikiem, z drugiej strony.

(2) Komitet Specjalny ds. Celnych i Ułatwień w Handlu został ustanowiony na mocy art. 50 ust. 1 Umowy.

(3) Zgodnie z art. 50 ust. 2 lit. f) Umowy Komitet Specjalny ds. Celnych i Ułatwień w Handlu przyjmuje swój własny regulamin wewnętrzny.

(4) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu, ponieważ decyzja w sprawie przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego będzie miała skutki prawne dla Unii.

(5) Stanowisko Unii w ramach Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu w odniesieniu do przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego powinno być oparte na projekcie decyzji tego komitetu dołączonym do niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu ustanowionego na mocy art. 50 Umowy o partnerstwie gospodarczym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a państwami SADC UPG, z drugiej strony, w odniesieniu do przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego, oparte jest na projekcie decyzji tego komitetu dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 4 kwietnia 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
R. BACHELOT-NARQUIN

Projekt

DECYZJA nr [...] KOMITETU SPECJALNEGO DS. CELNYCH I UŁATWIEŃ W HANDLU

z dnia ...

w sprawie przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego

KOMITET SPECJALNY DS. CELNYCH I UŁATWIEŃ W HANDLU

uwzględniając Umowę o partnerstwie gospodarczym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a państwami SADC UPG, z drugiej strony (zwaną dalej "Umową"), podpisaną w Kasane w dniu 10 czerwca 2016 r., a w szczególności jej art. 50 ust. 2 lit. f),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Ustanawia się regulamin wewnętrzny Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu w brzmieniu określonym w załączniku.

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem ... r.

Sporządzono w ...

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN WEWNĘTRZNY KOMITETU SPECJALNEGO DS. CELNYCH I UŁATWIEŃ W HANDLU

ROZDZIAŁ  I

ORGANIZACJA

Artykuł  1

Skład i przewodniczący

1. 
Komitet Specjalny ds. Celnych i Ułatwień w Handlu ustanowiony na mocy art. 50 Umowy o partnerstwie gospodarczym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a państwami SADC UPG, z drugiej strony (zwanej dalej "Umową"), wykonuje swoje obowiązki zgodnie z art. 50 Umowy.
2. 
Odniesienie do "Stron" w niniejszym regulaminie wewnętrznym jest zgodne z definicją zawartą w art. 104 Umowy.
3. 
Zgodnie z art. 50 ust. 1 Umowy Komitet Specjalny ds. Celnych i Ułatwień w Handlu składa się z przedstawicieli Stron.
4. 
Zgodnie z art. 50 ust. 4 Umowy Komitetowi Specjalnemu ds. Celnych i Ułatwień w Handlu przewodniczą na zmianę urzędnik Komisji Europejskiej i urzędnik państw SADC UPG. Pierwszemu posiedzeniu Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu przewodniczą wspólnie urzędnik Komisji Europejskiej i urzędnik państw SADC UPG.
5. 
Pierwsza kadencja rozpoczyna się w dniu pierwszego posiedzenia Komitet Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu, a kończy się w dniu 31 grudnia tego samego roku.
Artykuł  2

Posiedzenia

1. 
Komitet Specjalny ds. Celnych i Ułatwień w Handlu zbiera się raz w roku lub na wniosek jednej ze Stron. Posiedzenia odbywają się naprzemiennie w Brukseli i na terytorium jednego z państw SADC UPG, o ile Strony nie postanowią inaczej.
2. 
O ile Strony nie postanowią inaczej, posiedzenia Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu zwołuje Strona przewodnicząca, po konsultacji z drugą Stroną.
Artykuł  3

Obserwatorzy

Komitet Specjalny ds. Celnych i Ułatwień w Handlu może podjąć decyzję o doraźnym zaproszeniu obserwatorów i określić, które punkty porządku obrad będą omawiane w ich obecności.

Artykuł  4

Sekretariat

1. 
Strona będąca gospodarzem posiedzenia Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu pełni funkcję Sekretariatu.
2. 
Jeżeli posiedzenie odbywa się z użyciem elektronicznych środków łączności, funkcję Sekretariatu pełni Strona przewodnicząca.

ROZDZIAŁ  II

ZASADY DZIAŁANIA

Artykuł  5

Dokumenty

Jeżeli obrady Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu prowadzone są w oparciu o dokumenty pisemne, dokumenty takie są numerowane i przekazywane przez Sekretariat Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu jako dokumenty Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu.

Artykuł  6

Powiadomienie o posiedzeniu i porządek obrad posiedzenia

1. 
Sekretariat powiadamia Strony o zwołaniu posiedzenia i zwraca się o zgłoszenie punktów do porządku obrad najpóźniej w terminie 30 dni przed posiedzeniem. W przypadku konieczności rozpatrzenia pilnych kwestii lub nieprzewidzianych okoliczności posiedzenie można zwołać w trybie przyspieszonym.
2. 
Sekretariat Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu sporządza wstępny porządek obrad każdego posiedzenia. Sekretariat przekazuje go przewodniczącemu i członkom Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu najpóźniej 14 dni przed rozpoczęciem posiedzenia.
3. 
Wstępny porządek obrad obejmuje punkty, które Strony zgłosiły Sekretariatowi Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu w celu wprowadzenia do porządku obrad.
4. 
Komitet Specjalny ds. Celnych i Ułatwień w Handlu przyjmuje porządek obrad na początku każdego posiedzenia. Za zgodą Stron w porządku obrad można umieścić punkty, które nie znajdowały się we wstępnym porządku obrad.
5. 
Przewodniczący Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu może, w porozumieniu ze wszystkimi Stronami, zaprosić ekspertów do uczestnictwa w posiedzeniach w celu uzyskania informacji na konkretne tematy.
Artykuł  7

Sprawozdanie z posiedzenia

O ile Strony nie postanowią inaczej, Sekretariat Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu sporządza sprawozdanie z każdego posiedzenia, które przyjmuje się na końcu każdego posiedzenia.

Artykuł  8

Decyzje i zalecenia

1. 
Komitet Specjalny ds. Celnych i Ułatwień w Handlu przyjmuje w drodze konsensusu decyzje lub zalecenia w przypadkach określonych w Umowie lub w przypadku gdy takie uprawnienie zostało mu przekazane przez Wspólną Radę lub Komitet ds. Handlu i Rozwoju.
2. 
W przypadku gdy Komitet Specjalny ds. Celnych i Ułatwień w Handlu jest uprawniony na mocy Umowy do przyjmowania decyzji lub zaleceń lub w przypadku gdy takie uprawnienie zostało mu przekazane przez Wspólną Radę lub Komitet ds. Handlu i Rozwoju, akty takie noszą odpowiednio nazwy "decyzja" lub "zalecenie" w sprawozdaniu z posiedzenia. Sekretariat Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu nadaje każdej zatwierdzonej decyzji lub zaleceniu numer porządkowy, podaje datę ich przyjęcia oraz opis ich przedmiotu. Każda decyzja lub zalecenie wskazuje datę swojego wejścia w życie.
3. 
Jeżeli państwo SADC UPG nie mogło uczestniczyć w posiedzeniu, decyzje lub zalecenia przyjęte na tym posiedzeniu są mu przekazywane przez Sekretariat. Państwo SADC UPG udziela pisemnej odpowiedzi w terminie 10 dni kalendarzowych od daty wysłania decyzji lub zaleceń, wskazując, z którymi decyzjami lub zaleceniami się nie zgadza, oraz podając uzasadnienie. W przypadku braku takiej pisemnej odpowiedzi w terminie 10 dni kalendarzowych decyzje lub zalecenia uważa się za przyjęte. W przypadku gdy państwo SADC UPG, które nie uczestniczyło w posiedzeniu, nie zgadza się z decyzjami lub zaleceniami, zastosowanie ma procedura określona w ust. 4.
4. 
W okresie pomiędzy posiedzeniami Komitet Specjalny ds. Celnych i Ułatwień w Handlu może przyjmować decyzje lub zalecenia w drodze procedury pisemnej, jeżeli obie Strony wyrażą na to zgodę. Procedura pisemna polega na wymianie not między przedstawicielami Stron.
5. 
Decyzje i zalecenia przyjęte przez Komitet Specjalny ds. Celnych i Ułatwień w Handlu są uwierzytelniane przez sporządzenie autentycznego egzemplarza podpisanego przez przedstawiciela Unii Europejskiej i przedstawiciela państw SADC UPG.
Artykuł  9

Jawność

1. 
Posiedzenia Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu są niejawne, o ile nie postanowiono inaczej.
2. 
Każda Strona może podjąć decyzję o publikacji decyzji i zaleceń Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu.

ROZDZIAŁ  III

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  10

Wydatki

1. 
Każda Strona pokrywa wszelkie poniesione przez siebie wydatki związane z uczestnictwem w posiedzeniach Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu, zarówno dotyczące kosztów personelu, podróży i pobytu, jak i opłaty pocztowe i telekomunikacyjne.
2. 
Wydatki związane z organizacją posiedzeń, tłumaczeniami ustnymi oraz powielaniem dokumentów ponosi Strona, która pełni rolę gospodarza posiedzenia.
Artykuł  11

Zmiany w regulaminie wewnętrznym

Niniejszy regulamin wewnętrzny może zostać zmieniony jedynie na piśmie decyzją Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu zgodnie z art. 8.

1 Dz.U. L 250 z 16.9.2016, s. 3.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.109.52

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/568 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu ustanowionego na mocy Umowy o partnerstwie gospodarczym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a państwami SADC UPG, z drugiej strony, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu
Data aktu: 04/04/2022
Data ogłoszenia: 08/04/2022