uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
uwzględniając dyrektywę 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniającą dyrektywę 95/16/WE 2 , w szczególności jej art. 7 ust. 3,
(1) Zgodnie z art. 7 dyrektywy 2006/42/WE domniemywa się, że maszyny wyprodukowane zgodnie z normą zharmonizowaną, do której odniesienie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, spełniają zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa objęte taką normą zharmonizowaną.
(2) Pismem M/396 z dnia 19 grudnia 2006 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) z wnioskiem ("wniosek") o opracowanie norm zharmonizowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE, w tym także o opracowanie zmian w normach oraz zakończenie prac, tak aby uwzględnić zmiany wprowadzone tą dyrektywą w stosunku do dyrektywy 98/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .
(3) Na podstawie wniosku CEN opracował nowe normy zharmonizowane: EN ISO 3743-2:2019 dotyczącą metod w specjalnych pomieszczeniach pogłosowych dla małych, przenośnych źródeł w polach pogłosowych, EN 62841- 2-11:2016/A1:2020 dotyczącą wymagań szczegółowych dla ręcznych pilarek o ruchu posuwistozwrotnym oraz EN 62745:2017 dotyczącą wymagań dla układów zdalnego sterowania maszynami.
Ponadto na podstawie wniosku CEN i CENELEC dokonały przeglądu następujących istniejących norm zharmonizowanych, do których odniesienia opublikowano w komunikacie Komisji 2018/C 092/01 4 , w celu dostosowania ich do postępu technologicznego: EN 574:1996+A1:2008; EN 349:1993+A1:2008; EN ISO 13857:2008; EN 1612- 1:1997+A1:2008; EN 12643:2014; EN ISO 7096:2008; EN 12301:2000+A1:2008; EN 12965:2003+A2:2009; EN 13525:2005+A2:2009; EN 1870-19:2013; EN 940:2009+A1:2012; EN 1870-4:2012; EN ISO 19432:2012; EN ISO 15012-4:2016; oraz EN 60745-2-14:2009/A1:2010. Doprowadziło to do przyjęcia, odpowiednio, następujących norm zharmonizowanych: EN ISO 13851:2019 dotyczącej zasad projektowania i doboru urządzeń oburęcz- nego sterowania; EN ISO 13854:2019 dotyczącej minimalnych odstępów zapobiegających zgnieceniu części ciała człowieka; EN ISO 13857:2019 dotyczącej odległości bezpieczeństwa uniemożliwiających sięgania kończynami górnymi i dolnymi do stref niebezpiecznych; EN 1612:2019 dotyczącej wymagań bezpieczeństwa w odniesieniu do maszyn do formowania reaktywnego i instalacji; EN ISO 5010:2019 dotyczącej wymagań dotyczących układu skrętu w odniesieniu do maszyny kołowych do robót ziemnych; EN ISO 7096:2020 dotyczącej laboratoryjnej oceny drgań mechanicznych na siedzisku operatora maszyn do robót ziemnych; EN 12301:2019 dotyczącej wymagań bezpieczeństwa w odniesieniu do maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych i mieszanek gumowych - kalandrów; EN 12965:2019 dotyczącej wałów przegubowo-teleskopowych i ich osłon w ciągnikach i maszynach rolniczych i leśnych; EN 13525:2020 dotyczącej wymagań bezpieczeństwa w odniesieniu do rębarek do drewna; EN ISO 19085-9:2020 dotyczącej pilarek stołowych (z lub bez stołu przesuwnego); EN ISO 19085-11:2020 dotyczącej kombinowanych obrabiarek do drewna; EN ISO 19085-13:2020 dotyczącej pilarek wielopiłowych do cięcia wzdłużnego z ręcznym podawaniem i/lub odbieraniem; EN ISO 19432-1:2020 dotyczącej wymagań bezpieczeństwa dla przecinarek z centralnie montowanymi obrotowymi tarczami ściernymi; EN ISO 21904-1:2020 dotyczącej sprzętu do pochłaniania i separacji dymu spawalniczego; oraz EN 62841-4-1:2020 dotyczącej wymagań szczegółowych dla pił łańcuchowych.
(4) Ponadto na podstawie wniosku CEN i CENELEC zmieniły następujące normy, do których odniesienia znajdują się w załączniku I do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/436 5 : EN ISO 19225:2017 dotyczącą kombajnów ścianowych i systemów pługowych (ruchome maszyny wydobywcze), EN ISO 3691-5:2015 dotyczącą wózków jezdniowych ręcznych oraz EN 62841-3-4:2016 dotyczącą przenośnych szlifierek stołowych. Doprowadziło to do przyjęcia, odpowiednio, zmieniających norm zharmonizowanych: EN ISO 19225:2017/A1:2019, EN ISO 3691-5:2015/ A1:2020 oraz EN 62841-3-4:2016/A12:2020.
(5) CEN i CENELEC zmieniły również następujące normy zharmonizowane, do których odniesienia opublikowano w komunikacie 2018/C 092/01: EN ISO 11203:2009 dotyczącą wyznaczania poziomów ciśnienia akustycznego dla hałasu emitowanego przez maszyny i urządzenia; EN ISO 3691-1:2015 dotyczącą wózków ze zmiennym wysięgiem i wózków o dużym udźwigu; EN ISO 4254-11:2010 dotyczącą pras zbierających; EN ISO 20361:2015 dotyczącą pomp do cieczy i zespołów pompowych; EN 50636-2-107:2015 dotyczącą elektrycznych kosiarek - robotów do trawy zasilanych z akumulatorów oraz EN 62841-3-9:2015 dotyczącą pilarek do cięcia ukosowego. Doprowadziło to do przyjęcia, odpowiednio, następujących zmieniających norm zharmonizowanych: EN ISO 11203:2009/ A1:2020; EN ISO 3691-1:2015/A1:2020; EN ISO 4254-11:2010/A1:2020; EN ISO 20361:2019/A11:2020; EN 62745:2017/A11:2020; EN 50636-2-107:2015/A2:2020; oraz EN IEC 62841-3-9:2020/A11:2020.
(6) Komisja wraz z CEN i CENELEC oceniła, czy normy opracowane, poddane przeglądowi i zmienione przez CEN i CENELEC są zgodne z wnioskiem.
(7) Normy zharmonizowane opracowane, poddane przeglądowi i zmienione przez CEN i CENELEC na podstawie wniosku uwzględniają wymagania w zakresie bezpieczeństwa, które mają obejmować i które określono w dyrektywie 2006/42/WE. Należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesienia do tych norm wraz z odniesieniami do wszelkich istotnych norm, którymi je zmieniono lub sprostowano.
(8) Załącznik I do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych, zgodność z którymi stanowi podstawę do domniemania zgodności z dyrektywą 2006/42/WE, a załącznik II do tej decyzji zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych, zgodność z którymi stanowi podstawę do domniemania zgodności, ale z ograniczeniami. W celu zapewnienia, aby odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE zostały wymienione w jednym akcie, do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436 należy włączyć odniesienia do tych norm.
(9) Załącznik III do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE, które wycofuje się z serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej ze skutkiem od dat wskazanych w tym załączniku.
(10) W wyniku prac przeprowadzonych przez CEN i CENELEC na podstawie wniosku zastąpiono, poddano przeglądowi lub zmieniono następujące normy zharmonizowane, do których odniesienia opublikowano w komunikacie 2018/C 092/01: EN 12301:2000+A1:2008; EN 574:1996+A1:2008; EN ISO 15012-4:2016; EN 12643:2014; EN 12965:2003+A2:2009; EN 13525:2005+A2:2009; EN 1612-1:1997+A1:2008; EN 1870-19:2013; EN 1870-4:2012; EN 349:1993+A1:2008; EN 50636-2-107:2015 zmienioną normą EN 50636-2-107:2015/ A1:2018; EN 60745-2-13:2009 zmienioną normą EN 60745-2-13:2009/A1:2010; EN 62841-2-11:2016; EN 62841-3-9:2015 zmienioną normą EN 62841-3-9:2015/A11:2017 i sprostowaną normą EN 62841-3-9:2015/ AC:2016-09; EN 940:2009+A1:2012; EN ISO 11203:2009; EN ISO 13857:2008; EN ISO 19432:2012; EN ISO 20361:2015; EN ISO 3691-1:2015 sprostowaną normą EN ISO 3691-1:2015/AC:2016; EN ISO 4254-11:2010;
oraz EN ISO 7096:2008 sprostowaną normą EN ISO 7096:2008/AC:2009. Należy zatem wycofać odniesienia do tych norm z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej poprzez włączenie tych odniesień do załącznika III do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436.
(11) Należy również wycofać odniesienia do norm zharmonizowanych EN ISO 19225:2017 i EN ISO 3691-5:2015 opublikowanych decyzją wykonawczą (UE) 2019/436, ponieważ je sprostowano lub zmieniono. Należy zatem skreślić te odniesienia z załącznika I do tej decyzji wykonawczej.
(12) Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania nowych i poddanych przeglądowi norm oraz zmian w normach, konieczne jest odroczenie wycofania odniesień do tych norm zharmonizowanych.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/436.
(14) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.72.12 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/377 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/436 w sprawie norm zharmonizowanych dla maszyn, opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
Data aktu: | 02/03/2021 |
Data ogłoszenia: | 03/03/2021 |
Data wejścia w życie: | 03/09/2022, 03/03/2021 |