uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Zgodnie z art. 287 pkt 8 dyrektywy 2006/112/WE Estonia może przyznać zwolnienie z podatku od wartości dodanej (VAT) podatnikom, których roczny obrót nie przekracza równowartości 16 000 EUR w walucie krajowej zgodnie z kursem wymiany w dniu jej przystąpienia.
(2) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2017/563 2 upoważniono Estonię do wprowadzenia - w drodze środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 287 pkt 8 dyrektywy 2006/112/WE (zwanego dalej "środkiem stanowiącym odstępstwo") - zwolnienia z VAT podatników, których roczny obrót nie przekracza 40 000 EUR. Upoważnienie do stosowania środka stanowiącego odstępstwo przyznano Estonii na okres do dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. albo do dnia wejścia w życie dyrektywy zmieniającej art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE, w zależności od tego, która z tych dat będzie wcześniejsza.
(3) W dniu 18 lutego 2020 r. Rada przyjęła dyrektywę (UE) 2020/285 3 zmieniającą art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw i ustanawiającą dla tych przedsiębiorstw nowe zasady, w tym ustalenie maksymalnego progu rocznego obrotu w odniesieniu do danego państwa członkowskiego w wysokości 85 000 EUR lub równowartości tej kwoty w walucie krajowej.
(4) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 9 października 2020 r., Estonia wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania środka stanowiącego odstępstwo do dnia 31 grudnia 2024 r.
(5) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 15 października 2020 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez Estonię. Pismem z dnia 19 października 2020 r. Komisja zawiadomiła Estonię, że posiada wszystkie informacje, które uznaje za niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(6) Środek stanowiący odstępstwo jest zgodny z celami przedstawionymi w komunikacie Komisji z dnia 25 czerwca 2008 r. pt. "Najpierw myśl na małą skalę" - Program "Small Business Act" dla Europy.
(7) Według informacji przedstawionych przez Estonię środek stanowiący odstępstwo będzie miał tylko nieznaczny wpływ na łączną kwotę dochodów podatkowych pobieranych przez Estonię na etapie ostatecznej konsumpcji. Podatnicy nadal będą mogli wybrać stosowanie zasad ogólnych VAT, zgodnie z art. 290 dyrektywy 2006/112/WE.
(8) Środek stanowiący odstępstwo nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii pochodzące z VAT, ponieważ Estonia obliczy rekompensatę zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 4 .
(9) Biorąc pod uwagę potencjalny pozytywny wpływ środka stanowiącego odstępstwo upraszczającego obowiązki związane z VAT poprzez zmniejszenie obciążenia administracyjnego i kosztów ponoszonych przez małe przedsiębiorstwa, należy upoważnić Estonię do dalszego stosowania tego środka przez kolejny okres.
(10) Upoważnienie do stosowania środka stanowiącego odstępstwo powinno być ograniczone w czasie. Termin powinien być wystarczający, aby umożliwić ocenę skuteczności i adekwatności progu. Dyrektywa (UE) 2020/285 zobowiązuje państwa członkowskie do przyjęcia i opublikowania do dnia 31 grudnia 2024 r. przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonania art. 1 tej dyrektywy i do stosowania tych przepisów od dnia 1 stycznia 2025 r. Należy zatem upoważnić Estonię do stosowania środka stanowiącego odstępstwo do dnia 31 grudnia 2024 r.
(11) Aby uniknąć zakłóceń Estonia powinna mieć możliwość stosowania tego środka stanowiącego odstępstwo w sposób nieprzerwany. Należy zatem udzielić przedmiotowego upoważnienia ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2021 r., w celu zachowania ciągłości w stosunku do wcześniejszych uregulowań na mocy decyzji wykonawczej (UE) 2017/563.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2017/563,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
J. BORRELL FONTELLES | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.69.4 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/358 w sprawie zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2017/563 upoważniającej Republikę Estońską do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
Data aktu: | 22/02/2021 |
Data ogłoszenia: | 26/02/2021 |