uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi 2 , w szczególności jego art. 3,
(1) Na podstawie art. 6 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 Komisja może przekazać agencjom wykonawczym uprawnienia do wykonania całości lub części programu lub projektu unijnego w imieniu Komisji i na jej odpowiedzialność, a na podstawie art. 3 tego rozporządzenia Komisja może podjąć decyzję o ustanowieniu i, w stosownych przypadkach, likwidacji agencji wykonawczej.
(2) W skierowanym do Komisji komunikacie w sprawie zarządzania w Komisji Europejskiej 3 zawarto dalsze szczegółowe informacje na temat pozycji agencji wykonawczych w ogólnej strukturze zarządzania w Komisji oraz na temat ich stosunków z Komisją.
(3) Celem powierzenia agencjom wykonawczym zadań związanych z realizacją programów jest umożliwienie Komisji skupienia się na jej podstawowych działaniach i funkcjach, których wykonanie nie może być zlecone na zewnątrz, bez zrzekania się kontroli nad działaniami, którymi zarządzają te agencje, ani ostatecznej odpowiedzialności za te działania.
(4) Przekazanie agencji wykonawczej zadań związanych z realizacją programu wymaga wyraźnego oddzielenia fazy formułowania programu, która wiąże się z koniecznością dysponowania szerokim zakresem uznania przy dokonywaniu wyborów w oparciu o względy polityczne i którą w związku z tym przeprowadza Komisja, od realizacji programu, którą Komisja może powierzyć agencji wykonawczej.
(5) Komisja opracowała nowy zestaw programów unijnych na lata 2021-2027. Niektóre nowe programy unijne są następcami istniejących programów Unii, przy czym w ich strukturze wprowadzono pewne zmiany, inne zostały ze sobą połączone, a jeszcze inne są zupełnie nowe. Nowa sytuacja wiąże się z koniecznością dokonania przeglądu sposobu podziału portfeli między agencje wykonawcze.
(6) Analiza kosztów i korzyści została przeprowadzona przez służby Komisji zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 i z uwzględnieniem między innymi możliwych oszczędności w ogólnych ramach budżetowych Unii Europejskiej. Analiza wykazała, że przekazywanie realizacji programów agencjom wykonawczym jest bardziej efektywne niż ich realizacja w ramach struktur Komisji zarówno jeżeli chodzi o oszczędność kosztową, jak i pod względem jakościowym. Agencje wykonawcze czerpią korzyści z faktu, że specjalizują się w realizacji programów. Po osiągnięciu wystarczającego rozmiaru mogą one osiągnąć znaczne korzyści skali. Ponadto spójność tematyczna portfeli może zapewnić synergie między programami w podobnych obszarach oraz wnieść wkład w propagowanie priorytetów Unii.
(7) Dlatego też przy ustanawianiu nowych uprawnień powinno się w miarę możliwości grupować portfele według obszarów polityki, aby nadać agencjom wykonawczym spójną tożsamość.
(8) Ponadto metoda podziału portfeli powinna w miarę możliwości gwarantować unikanie zbędnego przenoszenia programów, które zostały już przekazane, między agencjami, grupowanie różnych komponentów tego samego programu w tej samej agencji, grupowanie programów przekazującej dyrekcji generalnej w jednej agencji oraz grupowanie programów powiązanych z tą samą dziedziną w ramach jednej agencji. Taki sposób podziału portfeli powinien zapewnić każdej agencji wykonawczej możliwość osiągnięcia rozmiaru krytycznego bez konieczności zwiększania liczby agencji wykonawczych.
(9) W związku z powyższym programy dotyczące klimatu i środowiska powinny zostać zgrupowane w jednej agencji, programy dotyczące obszaru polityki cyfrowej powinny zostać zgrupowane w innej agencji, programy dotyczące zdrowia powinny zostać zgrupowane w jeszcze innej agencji, a zadania Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności powinny zostać przeniesione do agencji z siedzibą w Brukseli prowadzących działalność o zbliżonym charakterze tematycznym lub programowym. Jeżeli chodzi o program "Horyzont Europa", aby nie dopuścić do fragmentarycznego wdrażania i dublowania pracy, sposób podziału portfeli powinien zapewniać pogrupowanie każdego klastra w jednej agencji.
(10) Nowe agencje powinny zastąpić istniejące agencje ustanowione, odpowiednio, na mocy decyzji wykonawczych Komisji 2013/801/UE 4 , 2013/771/UE 5 , 2013/778/UE 6 , 2013/779/UE 7 , 2013/776/UE 8 i 2013/770/UE 9 oraz pełnić funkcję ich następców. Aby wypracować ambitne i zintegrowane podejście do kwestii związanych ze zdrowiem i cyfryzacją, wszystkie programy dotyczące zdrowia i polityki cyfrowej zostaną zgrupowane w nowej Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Cyfryzacji. Po przeprowadzeniu szczegółowej analizy kosztów i korzyści i po uwzględnieniu komunikatu Komisji z dnia 29 kwietnia 2020 r. w sprawie przyszłego podziału programów między agencje wykonawcze 10 stwierdzono, że mająca swoją siedzibę w Luksemburgu Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności powinna zostać zlikwidowana, a programy, którymi zarządzała ona do tej pory, powinny zostać przejęte przez agencje wykonawcze z siedzibą w Brukseli, aby zagwarantować możliwie jak najefektywniejszą realizację programów unijnych. Przy dokonywaniu wspomnianego przejęcia programów wzięto pod uwagę istotny poziom synergii i poprawę wydajności, jakie można uzyskać dzięki powierzeniu realizacji podobnych programów tej samej agencji, jak również potwierdzone znaczenie bliskości organu wykonawczego do służb Komisji, co pozwala zwiększyć spójność portfeli agencji, przyczynia się do zapewnienia odpowiedniej wielkości wszystkich agencji, a także umożliwia wypracowywanie synergii między agencjami, zarówno jeżeli chodzi o funkcje związane z zarządzaniem programem, jak i o funkcje administracyjne. Należy wdrożyć szczególne środki na rzecz pracowników, na których wspomniana likwidacja wywarła wpływ.
(11) W celu zapewnienia płynnego przeniesienia działań między agencjami wykonawczymi i szybkiego rozpoczęcia ich wdrażania Europejską Agencję Wykonawczą ds. Zdrowia i Cyfryzacji, która będzie nowo utworzoną agencją, należy ustanowić przed faktycznym przeniesieniem do niej personelu, programów i zasobów. Powinno to umożliwić terminowe przeprowadzenie niezbędnych prac przygotowawczych w celu utworzenia Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Cyfryzacji, zanim przejmie ona działania wdrożeniowe.
(12) Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska należy przydzielić portfel zapewniający jej wyraźną specjalizację jako agencji ds. klimatu i środowiska, tj. wdrażanie programu LIFE, funduszu innowacyjnego, działań w obszarze infrastruktury w ramach komponentów "Transport" i "Energia" instrumentu "Łącząc Europę", klastra 5 programu "Horyzont Europa" związanego z klimatem, energią i mobilnością, instrumentu pożyczkowego na rzecz sektora publicznego w ramach mechanizmu sprawiedliwej transformacji oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury.
(13) Europejska Agencja Wykonawcza ds. Zdrowia i Cyfryzacji powinna koncentrować się na wszystkich działaniach związanych ze zdrowiem, w tym zajmować się nowym Programem UE dla zdrowia, komponentem programu "Horyzont Europa" dotyczącym badań w dziedzinie zdrowia oraz poświęconymi zdrowiu komponentami Programu na rzecz jednolitego rynku. W Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Cyfryzacji należy również skoncentrować programy cyfrowe, aby zapewnić wprowadzenie Europy w epokę cyfrową, w tym programy dotyczące przemysłu i przestrzeni kosmicznej.
(14) W Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Badań Naukowych należy zgrupować różne części programu "Horyzont Europa", aby zapewnić spójność tematyczną w ramach nowej struktury tego programu. Agencja powinna nadal koncentrować się na działalności badawczej, przy czym zakres jej odpowiedzialności został rozszerzony również na program działań dotyczących promocji rolnej.
(15) Europejska Rada ds. Innowacji i Agencja Wykonawcza ds. MŚP powinna koncentrować się wyłącznie na problematyce innowacyjności i jednolitego rynku. Europejska Rada ds. Innowacji i Agencja Wykonawcza ds. MŚP powinna wypracować silne synergie służące wspieraniu procesu odbudowy europejskiej gospodarki poprzez zebranie w ramach jednej agencji wszystkich działań Europejskiej Rady ds. Innowacji oraz programów dotyczących małych i średnich przedsiębiorstw. Europejska Rada ds. Innowacji i międzyregionalne inwestycje innowacyjne zapewnią odpowiednią widoczność działań w obszarze innowacji, co ma kluczowe znaczenie dla wsparcia procesu modernizacji gospodarki UE i zapewnienia jej zrównoważonego charakteru.
(16) Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych, która pełni funkcję specjalnej struktury Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych odpowiedzialnej za realizację, powinna nadal koncentrować się na realizacji działań Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych podejmowanych w ramach programu "Horyzont Europa".
(17) Działalność Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury powinna pozostać ukierunkowana tematycznie na działania edukacyjne i kreatywne, a także na projekty dotyczące kwestii bliskich obywatelom Unii.
(18) Aby wypracowywać synergie i doprowadzić do wzrostu wydajności, każdej agencji należy zapewnić możliwość korzystania z finansowania pochodzącego z innych programów Unii lub z części takich programów w połączeniu z przydzielonymi jej środkami finansowymi, o ile w odpowiednich aktach podstawowych dotyczących programów Unii przewidziano możliwość korzystania z takiego dodatkowego finansowania. Podobnie każdej agencji należy zapewnić możliwość korzystania z finansowania przeniesionego z funduszy w ramach zarządzania dzielonego, jeżeli w akcie podstawowym przewidziano taką możliwość. Agencje powinny korzystać z takich funduszy zgodnie z odpowiednimi programami prac i z zastrzeżeniem warunków określonych w aktach o przekazaniu uprawnień.
(19) Ponadto agencje powinny mieć możliwość wdrażania projektów pilotażowych i działań przygotowawczych w rozumieniu art. 58 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 11 , z zastrzeżeniem warunków określonych w aktach o przekazaniu uprawnień.
(20) Agencje zachęca się do dalszego sprzyjania powstawaniu synergii i zwiększaniu wydajności poprzez łączenie zasobów, zacieśnianie współpracy, szerokie korzystanie z umów o gwarantowanym poziomie usług oraz do stabilizacji wydatków niezwiązanych z wynagrodzeniami poprzez zmniejszenie kosztów dzięki wdrożeniu nowych metod pracy, takich jak telepraca.
(21) Należy zapewnić możliwość łączenia konkretnych zadań związanych z realizacją dla kilku programów w określonych agencjach, które pełniłyby funkcję organów świadczących usługi wsparcia administracyjnego i logistycznego dla tych programów.
(22) Aby zagwarantować ciągłość prac każdej z agencji do chwili rzeczywistego zakończenia przez tę agencję realizacji przekazanego jej programu lub przekazanych jej programów, okres działalności agencji wyznaczony w niniejszej decyzji powinien być o jeden rok dłuższy od okresu obowiązywania wieloletnich ram finansowych. W oparciu o oceny, o których mowa w art. 25 rozporządzenia (WE) nr 58/2003, w tym analizę kosztów i korzyści porównującą wyniki analizy kosztów i korzyści ex ante przeprowadzonej zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 z faktycznym wykonaniem, Komisja może przedstawić wniosek w sprawie przedłużenia okresu działalności jednej lub większej liczby agencji o maksymalnie trzy lata, aby umożliwić zamknięcie przekazanych programów.
(23) W celu zapewnienia jednolitego wykonania niniejszej decyzji i realizacji programów, których ona dotyczy, niezbędne jest zapewnienie wykonywania przez agencje ich zadań związanych z realizacją tych programów w zależności od i od dnia ich wejścia w życie.
(24) Jeżeli chodzi o przejęcie programów jednej agencji przez drugą, agencja ustanowiona na mocy niniejszej decyzji powinna wstąpić w prawa i obowiązki agencji przekazującej dany program, w tym prawa i obowiązki umowne oraz prawa i obowiązki związane z wykonaniem budżetu tego programu. Pracownicy odpowiedzialni za dany program powinni zostać przeniesieni do agencji ustanowionej na mocy niniejszej decyzji bez jakiegokolwiek uszczerbku dla ich praw i obowiązków.
(25) Ocena funkcjonowania każdej agencji, o której to ocenie mowa w art. 25 rozporządzenia (WE) nr 58/2003, powinna odbywać się w sposób skoordynowany. Okres oceny w odniesieniu do Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska, Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Cyfryzacji, Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Badań Naukowych, Agencji Wykonawczej Europejskiej Rady ds. Innowacji i ds. MŚP, Agencji Wykonawczej Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych oraz Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury powinien rozpocząć się w dniu rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji. Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności, Agencja Wykonawcza ds. Innowacyjności i Sieci, Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych, dawna Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych, Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego oraz Agencja Wykonawcza ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw powinny być oceniane w sposób skoordynowany, jeżeli chodzi o pozostały okres mandatu tych agencji wykonawczych na lata 2014-2020, który nie został jeszcze poddany ocenie. W ocenach obejmujących mandaty na lata 2021-2027 należy przeanalizować, między innymi, osiągnięcie oszczędności i zwiększenie wydajności założone w analizie kosztów i korzyści przeprowadzonej zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003. Oceny te powinny być przedkładane komitetom sterującym agencji wykonawczych, Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Trybunałowi Obrachunkowemu. 12
(26) Zgodnie z zaleceniami Trybunału Obrachunkowego zawartymi w jego sprawozdaniu specjalnym nr 14/2014 13 agencje wykonawcze powinny wdrażać przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 14 oraz składać wnioski o rejestrację w ramach unijnego systemu ekozarządzania i audytu (EMAS). W ramach programu Komisji Zielony Ład 15 agencje wykonawcze zachęca się do wspierania Komisji w jej działaniach na rzecz zapewnienia neutralności klimatycznej do 2030 r.
(27) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Agencji Wykonawczych ustanowionego na mocy art. 24 rozporządzenia (WE) nr 58/2003,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.50.9 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/173 ustanawiająca Europejską Agencję Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska, Europejską Agencję Wykonawczą ds. Zdrowia i Cyfryzacji, Europejską Agencję Wykonawczą ds. Badań Naukowych, Europejską Radę ds. Innowacji i Agencję Wykonawczą ds. MŚP, Agencję Wykonawczą Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych i Europejską Agencję Wykonawczą ds. Edukacji i Kultury oraz uchylająca decyzje wykonawcze 2013/801/UE, 2013/771/UE, 2013/778/UE, 2013/779/UE, 2013/776/UE i 2013/770/UE |
Data aktu: | 12/02/2021 |
Data ogłoszenia: | 15/02/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/04/2021, 16/02/2021 |