a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 45 ust. 1 lit. b) pkt (iii) rozporządzenia (UE) 2018/848 produkt może zostać przywieziony z państwa trzeciego celem wprowadzenia go do obrotu w Unii jako produkt ekologiczny lub jako produkt w okresie konwersji, jeżeli produkt ten jest zgodny z równoważnymi przepisami dotyczącymi produkcji i kontroli uznanego państwa trzeciego oraz został przywieziony ze świadectwem kontroli potwierdzającym tę zgodność, wydanym przez właściwe organy, organy kontrolne lub jednostki certyfikujące tego państwa trzeciego. W art. 48 ust. 1 tego rozporządzenia wyjaśniono, że w tym kontekście uznane państwo trzecie jest państwem trzecim uznanym do celów równoważności na podstawie art. 33 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 2 .
(2) Uznanie to wygasa z dniem 31 grudnia 2026 r. Takie państwa trzecie są nadal uznawane do tego dnia, aby zapewnić sprawne przejście na system uznawania na podstawie umowy handlowej zgodnie z art. 47 rozporządzenia (UE) 2018/848, o ile nadal zapewniają one, że ich przepisy dotyczące produkcji ekologicznej i kontroli są równoważne z odpowiednimi obowiązującymi przepisami unijnymi oraz spełniają wszystkie wymogi dotyczące nadzoru nad ich uznawaniem sprawowanego przez Komisję zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/1342 3 .
(3) Wykaz uznanych państw trzecich ustanowiony niniejszym rozporządzeniem opiera się na wykazie opublikowanym w załączniku III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1235/2008 4 , z wyjątkiem Chile, Szwajcarii i Zjednoczonego Królestwa, ponieważ handel produktami ekologicznymi z tymi państwami jest objęty szczegółowymi umowami. W świetle nowych informacji otrzymanych przez Komisję od niektórych państw trzecich od czasu ostatniej zmiany tego wykazu należy jednak wziąć pod uwagę pewne zmiany i odpowiednio dostosować wykaz.
(4) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Argentynę nazwę jednostki certyfikującej "Argencert" zmieniono na "Ecocert Argentina SA".
(5) Kostaryka poinformowała Komisję, że jej właściwy organ wycofał jednostki certyfikujące "Control Union Perú" i "Primus Labs.com CR S.A." z wykazu jednostek certyfikujących uznanych przez Kostarykę.
(6) Jeżeli chodzi o Indie, z tego państwa trzeciego przywieziono dużą liczbę przesyłek obejmujących tysiące ton rzekomo ekologicznego ziarna sezamowego zanieczyszczonego tlenkiem etylu, w szczególności od podmiotów kontrolowanych przez jednostki certyfikujące nadzorowane przez Indie, co skutkowało około 90 powiadomieniami w systemie informatycznym rolnictwa ekologicznego (OFIS). Wydaje się, że obecność tlenku etylu - rakotwórczego dla ludzi - została wykryta w produktach ekologicznych przed 2020 r. W ciągu ostatnich trzydziestu lat opracowano różne wiarygodne metody analizy tlenku etylu, w związku z czym były one dostępne w celu wykrycia takich zanieczyszczeń. W odniesieniu do tych powiadomień w systemie OFIS poziomy zanieczyszczenia stwierdzone w przesyłkach zazwyczaj znacznie przekraczały najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości ustalony dla tlenku etylu, przy czym dokładne poziomy zanieczyszczenia różniły się w zależności od przesyłki. Doprowadziło to zarówno do wprowadzenia konsumentów w błąd, jak i do znacznego zagrożenia dla zdrowia. Występowanie zanieczyszczenia tlenkiem etylu i stwierdzonych wysokich stężeń, a także brak reakcji na pierwotne przyczyny awarii systemu kontroli ze strony jednostek certyfikujących kontrolujących przypadki, w których wystąpiły zanieczyszczenia, które to jednostki są pod nadzorem właściwego organu Indii, a także nieodpowiednie środki naprawcze podjęte przez te jednostki certyfikujące i właściwy organ zagrażają solidności mechanizmów kontroli i samemu nadzorowi. Ponadto na podstawie informacji otrzymanych przez Komisję wydaje się, że niektóre jednostki certyfikujące kontrolujące te przypadki zgłoszone w systemie OFIS nie przestrzegały zakresu uznania przez Indie w odniesieniu do produktów, które mogą być przywożone do Unii. Z tych wszystkich powodów oraz zgodnie z art. 3 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1342 następujące jednostki certyfikujące nie powinny znajdować się w wykazie jednostek certyfikujących uznanych przez właściwy organ Indii: "CU Inspections India Pvt Ltd", "Ecocert India Pvt Ltd", "Indian Organic Certification Agency (Indocert)", "Lacon Quality Certifications Pvt Ltd" oraz "OneCert International Private Limited".
(7) W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 zmienionym rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/2196 5 błędnie przypisano numer kodu JP-BIO-038 jednostce certyfikującej "Japan Agricultural Standard Certification Alliance", podczas gdy ten numer kodu był już przypisany jednostce certyfikującej "Akatonbo" rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/25 6 . Jednostce "Japan Agricultural Standard Certification Alliance" należy zatem przypisać inny kod.
(8) Republika Korei poinformowała Komisję, że jej właściwy organ dodał jednostkę certyfikującą "ORGANIC PROMOTION" do wykazu jednostek certyfikujących uznanych przez ten właściwy organ.
(9) Nowa Zelandia poinformowała Komisję, że jej właściwy organ zmienił nazwę.
(10) System organów kontrolnych i jednostek certyfikujących uznany przez Komisję na podstawie art. 33 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 do przeprowadzania kontroli i wydawania certyfikatów w państwach trzecich do celów przywozu produktów, przy jednoczesnym zapewnieniu równoważnych gwarancji, jest stopniowo wycofywany rozporządzeniem (UE) 2018/848. Ponieważ tym organom kontrolnym i jednostkom certyfikującym należy zapewnić wystarczający czas na przygotowanie się do uzyskania uznania do celów przywozu produktów zgodnych z przepisami Unii, ich uznanie wygasa z dniem 31 grudnia 2024 r., o ile spełniają one wszystkie wymogi dotyczące nadzoru nad ich uznaniem sprawowanym przez Komisję zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2021/1342.
(11) Wykaz uznanych organów kontrolnych i jednostek certyfikujących ustanowiony niniejszym rozporządzeniem opiera się na wykazie opublikowanym w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008. W świetle nowych informacji i nowych wniosków o włączenie otrzymanych przez Komisję od czasu ostatniej zmiany tego wykazu należy jednak wprowadzić pewne zmiany w wykazie. Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 uwzględniono jedynie kompletne wnioski złożone do dnia 30 czerwca 2021 r. na mocy rozporządzenia (WE) nr 834/2007.
(12) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "A CERT European Organization for Certification S.A." o zmianę jej specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania tej jednostki na wszystkie państwa trzecie obecnie wymienione w pkt 3 wpisu jej dotyczącego w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 dla kategorii produktów B, C i E.
(13) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "AfriCert Limited" o zmianę jej specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania tej jednostki na Wybrzeże Kości Słoniowej, Egipt, Etiopię i Republikę Południowej Afryki dla kategorii produktów A, B i D oraz rozszerzenie zakresu uznania tej jednostki na Burundi, Demokratyczną Republikę Konga, Ghanę, Kenię, Rwandę, Tanzanię i Ugandę dla kategorii produktów D.
(14) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "Albinspekt" o zmianę jej nazwy. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja stwierdziła, że uzasadnione jest zastąpienie nazwy tej jednostki certyfikującej nazwą "Albinspekt bio.inspecta". Ponadto Komisja została poinformowana, że niektóre dane szczegółowe w adresie tej jednostki certyfikującej uległy zmianie.
(15) Jednostka "Australian Certified Organic" poinformowała Komisję o zmianie swojego adresu.
(16) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "BaSak Ekolojik Urunler Kontrol ve Sertifikasyon Hiz- metleri Tic. Ltd" o zmianę jej specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania tej jednostki na Zjednoczone Emiraty Arabskie dla kategorii produktów A i D.
(17) Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, zawarta decyzją Rady (UE) 2021/689 7 , ustanawia wzajemne uznawanie równoważności dotyczących produkcji ekologicznej przepisów i systemów kontroli obydwu stron tej umowy. W związku z tym należy wycofać uznanie następujących jednostek certyfikujących: "Biodynamic Association Certification", "Organic Farmers & Growers C. I. C", "Organic Farmers & Growers (Scotland) Ltd", "Organic Food Federation", "Quality Welsh Food Certification Ltd" oraz "Soil Association Certification Limited" w celu przywozu produktów ekologicznych, które to uznanie przyznano Zjednoczonemu Królestwu rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/2196.
(18) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "Bio.inspecta AG" o zmianę jej specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania tej jednostki na Egipt dla kategorii produktów A, B, D, E i F oraz na Tajlandię dla kategorii produktów A, B, D i E, a także rozszerzenie zakresu jej uznania na Benin dla kategorii produktu D oraz na Turcję dla kategorię produktu B.
(19) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "Bureau Veritas Certification France SAS" o zmianę jej specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest wycofanie uznania tej jednostki dla kategorii produktu A w odniesieniu do Madagaskaru oraz wycofanie jej uznania w odniesieniu do Mauritiusu, Monako, Maroka i Nikaragui.
(20) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "CCPB srl" o zmianę jej specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania tej jednostki na Libię dla kategorii produktów A, B i D oraz rozszerzenie zakresu jej uznania na Wietnam dla kategorii produktów A, B, C i E.
(21) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "CERES Certification of Environmental Standards GmbH" o zmianę jej specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania tej jednostki na Angolę, Gwineę Bissau, Jordanię, Oman, Trynidad i Tobago dla kategorii produktów A, B i D oraz na Afganistan i Sri Lankę dla kategorii produktów A i D, a także rozszerzenie zakresu jej uznania na Iran dla kategorii produktu B, na Kolumbię i Peru dla kategorii produktu C oraz na Turcję dla kategorii produktów C i F.
(22) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "Certificadora Biotropico S.A" o zmianę jej statusu prawnego. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja stwierdziła, że uzasadnione jest zastąpienie nazwy tej jednostki certyfikującej nazwą "Certificadora Biotropico SAS".
(23) Jednostka "Certisys" poinformowała Komisję o zmianie swojego adresu.
(24) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "Control Union Certifications" o zmianę jej specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania tej jednostki na Samoa, Arabię Saudyjską, Wyspy Salomona i Vanuatu dla kategorii produktów A, D i F, na Argentynę dla kategorii produktów C i D, a także rozszerzenie zakresu jej uznania na Bangladesz dla kategorii produktu A, na Kubę i Namibię dla kategorii produktu B, na katar dla kategorii produktów B i E, na Salwador, Gwatemalę, Kenię i Nikaraguę dla kategorii produktu C, na Kostarykę dla kategorii produktu D oraz na Bośnię i Hercegowinę oraz Chile dla kategorii produktu E.
(25) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "CCTR Uluslararasi Belgelendirme ve Denetim Ltd. §ti." o włączenie jej do wykazu organów kontrolnych i jednostek certyfikujących uznanych do celów równoważności na mocy rozporządzenia (WE) nr 834/2007. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest uznanie tej jednostki certyfikującej w odniesieniu do Turcji dla kategorii produktów A i D.
(26) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "Ecocert SA" o zmianę jej specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania tej jednostki na Bahrajn dla kategorii produktów A i B, na Bhutan i Gabon dla kategorii produktów A i D, na Malediwy w odniesieniu do kategorii produktu D, na Katar dla kategorii produktów A, B i D oraz na Saint Barthélemy dla kategorii produktów A, B, D i E. Uzasadnione jest także rozszerzenie zakresu uznania tej jednostki na Armenię, Kamerun, Lesoto, Mauritius, Mozambik, Namibię, okupowane terytoria palestyńskie, Rwandę, Ugandę i Zambię dla kategorii produktu F, na Bangladesz, Indie, Arabię Saudyjską, Sri Lankę i Togo dla kategorii produktu B, na Botswanę, Eswatini, Etiopię, Malawi i Tanzanię dla kategorii produktów E i F, na Egipt i Kuwejt dla kategorii produktu E, na Jordanię, Oman i Pakistan dla kategorii produktów B i E, oraz na Nikaraguę dla kategorii produktów B, E i F. Ponadto, na podstawie wyjaśnień otrzymanych od jednostki "Ecocert SA" należy wycofać jej uznanie dla kategorii produktu C w odniesieniu do Bangladeszu.
(27) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "Ecoglobe" o zmianę jej specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania tej jednostki na Egipt i Zjednoczone Emiraty Arabskie dla kategorii produktów A, B i D.
(28) Komisja została poinformowana przez jednostkę "Ecogruppo Italia" o zmianie jej adresu.
(29) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "EGYCERT Ltd" o włączenie jej do wykazu organów kontrolnych i jednostek certyfikujących uznanych do celów równoważności na mocy rozporządzenia (WE) nr 834/2007. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest uznanie tej jednostki certyfikującej w odniesieniu do Chin, Egiptu, Ghany, Kuwejtu, Pakistanu, Arabii Saudyjskiej, Sudanu, Turcji i Zjednoczonych Emiratów Arabskich dla kategorii produktów A i D.
(30) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "EKO-CONTROL SK s.r.o." o włączenie jej do wykazu organów kontrolnych i jednostek certyfikujących uznanych do celów równoważności na mocy rozporządzenia (WE) nr 834/2007. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest uznanie tej jednostki certyfikującej w odniesieniu do Mołdawii, Serbii i Rosji dla kategorii produktu A.
(31) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "Food Safety SA" o włączenie jej do wykazu organów kontrolnych i jednostek certyfikujących uznanych do celów równoważności na mocy rozporządzenia (WE) nr 834/2007. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest uznanie tej jednostki certyfikującej w odniesieniu do Paragwaju i Urugwaju dla kategorii produktów A, B i D, a także w odniesieniu do Argentyny dla kategorii produktu D.
(32) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "IBD Certificações Ltda." o zmianę jej specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania tej jednostki na Chiny dla kategorii produktu B.
(33) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "Kiwa BCS Öko-Garantie GmbH" o zmianę jej specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania tej jednostki na Jamajkę i Trynidad i Tobago dla kategorii produktów A, D i F oraz rozszerzenie zakresu jej uznania na Kostarykę dla kategorii produktu B oraz na Nikaraguę, Panamę, Peru i Wenezuelę dla kategorii produktu C.
(34) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "LACON GmbH" o zmianę jej specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest wycofanie uznania tej jednostki w odniesieniu do Brazylii, Kuby, Republiki Dominikańskiej i Meksyku, natomiast uzasadnione jest rozszerzenie zakresu jej uznania na Iran dla kategorii produktów A, B i D.
(35) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "Mayacert" o zmianę jej specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania tej jednostki na Ekwador, Iran i Turcję dla kategorii produktów A i D, a także na Indie dla kategorii D.
(36) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "NASAA Certified Organic Pty Ltd" o zmianę jej specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja stwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania tej jednostki na Bangladesz, Bhutan, Brunei, Kambodżę, Fidżi, Polinezję Francuską, Hongkong, Kiribati, Laos, Wyspy Marshalla, Mikronezję, Mjanmę/Birmę, Nauru, Nową Kaledonię, Palau, Filipiny, Tajlandię, Tuvalu, Vanuatu, Wietnam oraz Wallis i Futunę dla kategorii produktów A, B i D, a także na Indie dla kategorii produktów B i D.
(37) Jednostka "Oregon Tilth" poinformowała Komisję o zmianie swojego adresu.
(38) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "Organic Control System" o zmianę jej specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania tej jednostki na Czarnogórę i Macedonię Północną dla kategorii produktu B oraz na Bośnię i Hercegowinę i Serbię na kategorie produktów B i E.
(39) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "Organic Standard" o zmianę jej specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania tej jednostki na Gruzję i Mołdawię dla kategorii produktów C, E i F oraz na Kazachstan dla kategorii produktów C i F.
(40) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "Organización Internacional Agropecuaria" o zmianę jej specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania tej jednostki na Chiny dla kategorii produktów A i D.
(41) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "Organska Kontrola" o zmianę jej specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania tej jednostki na Azerbejdżan dla kategorii produktów A, B i D.
(42) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "ORSER" o zmianę jej specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania tej jednostki na Mołdawię, Rosję, Serbię, Ukrainę i Uzbekistan dla kategorii produktów A, D i E.
(43) Podmiot "SIA »Sertifikacijas un testesanas centrs«" poinformował Komisję o zmianie swojego adresu.
(44) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "SRS Certification GmbH" o zmianę jej specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania tej jednostki na Burkinę Faso, Kongo, Wybrzeże Kości Słoniowej, Ghanę, Senegal, Singapur i Togo dla kategorii produktów A, D i E, a także na Armenię, Kambodżę, Kamerun, Republikę Środkowoafrykańską, Czad, Demokratyczną Republikę Konga, Gwineę Równikową, Gabon, Indonezję, Kenia, Laos, Malezję, Mjanmę/Birmę, Niger, Pakistan, Filipiny, Rwandę, Sri Lankę, Tajlandię i Wietnam dla kategorii produktów A i D.
(45) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "The First Agricultural Co., for Registration, Inspection and Certification Limited Liability (TAWTHIQ)" o włączenie jej wykazu organów kontrolnych i jednostek certyfikujących uznanych do celów równoważności na mocy rozporządzenia (WE) nr 834/2007. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest uznanie tej jednostki certyfikującej w odniesieniu do Egiptu, Arabii Saudyjskiej i Uzbekistanu dla kategorii produktów A i D.
(46) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od jednostki "TÜV Nord Integra" o zmianę jej specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania tej jednostki na Gambię dla kategorii produktów A i D.
(47) W celu zapewnienia jasności i pewności prawa niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848. Zgodnie z art. 48 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/848 uznanie państw trzecich do celów równoważności na podstawie art. 33 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 wygaśnie z dniem 31 grudnia 2026 r. Zgodnie z art. 57 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/848 uznanie organów kontrolnych i jednostek certyfikujących przyznane na podstawie art. 33 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 wygaśnie najpóźniej do dnia 31 grudnia 2024 r.
(48) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Produkcji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: