Rozporządzenie wykonawcze 2021/2290 ustanawiające przepisy dotyczące metod obliczania wspólnych wskaźników produktu i rezultatu określonych w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 ustanawiającego przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylającego rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/2290
z dnia 21 grudnia 2021 r.
ustanawiające przepisy dotyczące metod obliczania wspólnych wskaźników produktu i rezultatu określonych w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 ustanawiającego przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylającego rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 1 , w szczególności jego art. 133,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) 2021/2115 ustanawia nowe ramy prawne wspólnej polityki rolnej (WPR), aby udoskonalić sposób realizacji celów Unii. W rozporządzeniu tym określono cele Unii w zakresie WPR oraz rodzaje interwencji, a także wspólne wymogi unijne mające zastosowanie do państw członkowskich, pozostawiając jednocześnie państwom członkowskim swobodę w projektowaniu interwencji, które mają być przewidziane w ich planach strategicznych WPR. Państwa członkowskie mają opracować te plany strategiczne WPR i przedłożyć Komisji swoje wnioski dotyczące tych planów do dnia 1 stycznia 2022 r.

(2) Zgodnie z art. 128 rozporządzenia (UE) 2021/2115 należy ustanowić ramy realizacji celów, aby umożliwić sprawozdawczość, monitorowanie i ewaluację realizacji celów planu strategicznego WPR w trakcie jego wdrażania. W tym celu w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2021/2115 określono wspólne wskaźniki produktu i rezultatu, stanowiące podstawę mechanizmów rozliczania z realizacji celów i przeglądu realizacji celów, jak również monitorowania i oceny WPR. Należy ustanowić jasne i wspólne zasady dotyczące metod obliczania tych wskaźników.

(3) Ponieważ państwa członkowskie muszą dysponować przepisami dotyczącymi metod obliczania wspólnych wskaźników produktu i rezultatu przy opracowywaniu projektów planów strategicznych WPR na potrzeby przedłożenia ich Komisji do dnia 1 stycznia 2022 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. wspólnej polityki rolnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Metody obliczania wspólnych wskaźników produktu i rezultatu określonych w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 ustanowiono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 grudnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK 2  

METODY OBLICZANIA WSPÓLNYCH WSKAŹNIKÓW PRODUKTU I REZULTATU OKREŚLONYCH W ZAŁĄCZNIKU I DO ROZPORZĄDZENIA (UE) 2021/2115

WSKAŹNIKI PRODUKTU

Metody obliczania wskaźników produktu, które mają być stosowane do rozliczenia z realizacji celów

1. Przy obliczaniu wskaźników do celów rozliczenia z realizacji celów państwa członkowskie uwzględniają co następuje:

a) planowanie produktów odbywa się w odniesieniu do każdego rolniczego roku budżetowego i w następujący sposób:

(i) na każdą interwencję. Jeżeli na potrzeby interwencji ustanawia się kilka kwot jednostkowych, produkty można zaplanować dla danej kwoty jednostkowej, dla grupy kwot jednostkowych albo dla wszystkich kwot jednostkowych. jeżeli dla danego wskaźnika produktu interwencji ustanawia się więcej niż jedną jednostkę pomiaru, planowanie wyraża się na każdą jednostkę pomiaru;

(ii) na sektor w odniesieniu do interwencji w sektorze owoców i warzyw, sektorze chmielu, sektorze oliwy z oliwek i oliwek stołowych oraz w pozostałych sektorach, o których mowa w art. 42 lit. f) rozporządzenia (UE) 2021/2115;

b) produkty zgłasza się na każdy rolniczy rok budżetowy i dla wszystkich interwencji, w odniesieniu do których w danym rolniczym roku budżetowym dokonano płatności, w następujący sposób:

(i) na każdą kwotę jednostkową;

(ii) na każdy program operacyjny w sektorze owoców i warzyw, sektorze chmielu, sektorze oliwy z oliwek i oliwek stołowych oraz w pozostałych sektorach, o których mowa w art. 42 lit. f) rozporządzenia (UE) 2021/2115;

c) produkty uzyskane w wyniku interwencji są planowane i zgłaszane tylko raz w ramach wskaźnika produktu związanego z tą interwencją w planie strategicznym WPR;

d) w przypadku gdy interwencja obejmuje wsparcie w formie dotacji i instrumentu finansowego, wskaźnik produktu oblicza się dla każdej formy wsparcia;

e) zgłoszona wartość produktu odpowiada części wydatków faktycznie poniesionych z tytułu tego produktu w danym rolniczym roku budżetowym. Produkty częściowe zgłasza się w odniesieniu do częściowo zakończonych interwencji w danym rolniczym roku budżetowym.

Zgłaszanie zaliczek we wskaźnikach produktu, które mają być wykorzystywane do rozliczenia z realizacji celów

2. Interwencji, w odniesieniu do których dokonano płatności w formie zaliczek, o których mowa w art. 32 ust. 4 lit. a) i art. 32 ust. 5 oraz art. 44 ust. 3 i 3a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 3 , przed uzyskaniem odpowiedniego pełnego produktu, nie uwzględnia się w rocznym sprawozdaniu z realizacji celów zgodnie z art. 128 rozporządzenia (UE) 2021/2115 za rolniczy rok budżetowy, w którym wypłacono zaliczki. Zaliczki te zgłasza się w odniesieniu do rolniczego roku budżetowego, w którym dokonano pełnej płatności za produkt.

Zgłaszanie zagregowanych wartości wskaźników produktu oraz wartości wskaźników produktu O.3 i O.34, które mają być wykorzystywane do celów monitorowania, komunikacji i oceny

3. Przy zgłaszaniu zagregowanych wartości wskaźników produktu i innych wartości produktu stosuje się następujące zasady:

a) przy zgłaszaniu wskaźników produktu wykorzystywanych do rozliczania z realizacji celów państwa członkowskie uwzględniają również następujące zagregowane wartości:

(i)
całkowity produkt przypadający na daną interwencję;
(ii)
w przypadku gdy w odniesieniu do interwencji ustanowiono kilka jednostek pomiaru, całkowity produkt przypadający na jednostkę pomiaru;
(iii)
w przypadku gdy w odniesieniu do interwencji ustanowiono kilka kwot jednostkowych, całkowity produkt ustala się dla każdej kategorii określonej poniżej:
każdy obszar, o którym mowa w art. 71 ust. 2 i art. 72 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2115,
każdy rodzaj narzędzi zarządzania ryzykiem, o którym mowa w art. 76 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2115,
działania przygotowawcze w ramach strategii LEADER, o których mowa w art. 77 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/2115, oraz działania wdrażające w ramach strategii LEADER, o których mowa w tym artykule rozporządzenia (UE) 2021/2115,
każdy instrument finansowy, o którym mowa w art. 80s rozporządzenia (UE) 2021/2115;
(iv)
całkowity produkt na wskaźnik produktu;
(v)
całkowity produkt na każdą kategorię, o której mowa w pkt 3 lit. a) ppkt (iii), jeżeli dotyczy ona wskaźnika produktu;
(vi)
w stosownych przypadkach - całkowity produkt na rodzaj interwencji;
(vii)
w przypadku gdy dany wskaźnik produktu lub rodzaj interwencji obejmuje kilka interwencji, których produkt jest mierzony za pomocą różnych jednostek pomiaru, całkowity produkt przypadający na każdą jednostkę pomiaru oraz, w stosownych przypadkach, całkowity produkt przy użyciu wspólnej jednostki pomiaru;
(viii)
liczbę ostatecznych odbiorców wsparcia w formie instrumentów finansowych, w podziale na odnośne wskaźniki interwencji i produktu;

b) Państwa członkowskie co roku przedstawiają wartości następujących wskaźników produktu niewykorzystywanych do rozliczania realizacji celów:

(i) wskaźnik produktu O.3:

- wartość tego wskaźnika podaje się dla każdej interwencji, dla każdego wskaźnika produktu stosowanego do rozliczenia z realizacji celów oraz według rodzaju interwencji,

- wartość tego wskaźnika podaje się dla każdej kategorii, o której mowa w pkt 3 lit. a) ppkt (iii), dla interwencji i dla wskaźnika produktu wykorzystywanego do rozliczenia z realizacji celów, w przypadku gdy interwencje lub wskaźniki produktu obejmują kategorie, o których mowa w pkt 3 lit. a) ppkt (iii),

- podaje się łączną liczbę beneficjentów wsparcia w ramach WPR, którzy są rolnikami, oraz łączną liczbę rolników otrzymujących płatności bezpośrednie,

- łączną liczbę beneficjentów wsparcia w ramach WPR, którzy są rolnikami, podaje się w podziale według płci,

- uwzględnia się wszystkich beneficjentów;

(ii) wskaźnik produktu O.34:

- podaje się łączną liczbę hektarów, na które przyznano wsparcie w ramach WPR, objętych odpowiednimi wymogami podstawowymi w zakresie zarządzania, normami dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (GAEC) ustanowionymi na mocy tytułu III rozdział I sekcja 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115 oraz praktyk środowiskowych ustanowionych na podstawie art. 31 i 70 oraz tytułu III rozdział III tego rozporządzenia, z wyjątkiem interwencji zapisanych w planach w innych jednostkach,

- podaje się łączną liczbę hektarów objętych praktykami środowiskowymi ustanowionymi na mocy art. 31 i 70 oraz tytułu III rozdział III rozporządzenia (UE) 2021/2115, z wyjątkiem interwencji zapisanych w planach w innych jednostkach,

- hektary uwzględnia się w całości.

Metody obliczania zagregowanych wartości wskaźników produktu, które mają być stosowane do celów monitorowania, komunikacji i oceny

4. Przy obliczaniu zagregowanych wartości wskaźników produktu, produkty oblicza się w następujący sposób:

a) w przypadku zagregowanych wartości wskaźników produktu odnoszących się do interwencji objętych zintegrowanym systemem zarządzania i kontroli, o którym mowa w art. 65 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2116 ("system zintegrowany"), oraz interwencji zrealizowanych w całości w ciągu roku budżetowego i nieobjętych systemem zintegrowanym, produkty zawsze uwzględnia się w całości;

b) w przypadku zagregowanych wartości wskaźników produktu odnoszących się do interwencji nieobjętych systemem zintegrowanym, wypłacanych w różnych ratach przez kilka lat, uwzględnia się produkty częściowe.

Dodatkowe finansowanie krajowe w odniesieniu do wskaźników produktu

5. W przypadku przyznania wsparcia w formie dodatkowego finansowania krajowego, o którym mowa w art. 115 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/2115 ("dodatkowe finansowanie krajowe"), zastosowanie mają następujące zasady:

a) planowane produkty obejmują produkty uzyskane dzięki dodatkowemu finansowaniu krajowemu;

b) produkty uzyskane dzięki dodatkowemu finansowaniu krajowemu zgłasza się oddzielnie od produktów uzyskanych dzięki wydatkom publicznym innym niż dodatkowe finansowanie krajowe;

c) produktów uzyskanych dzięki dodatkowemu finansowaniu krajowemu nie uwzględnia się do celów rozliczenia z realizacji celów;

d) produkty uzyskane dzięki dodatkowemu finansowaniu krajowemu uwzględnia się przy obliczaniu zagregowanych wartości wskaźników produktu do celów monitorowania, komunikacji i oceny.

Zasady służące zapobieganiu podwójnemu liczeniu wskaźników produktu, które mają być stosowane do celów monitorowania, komunikacji i oceny

6. Aby uniknąć podwójnego liczenia przy obliczaniu zagregowanych wartości wskaźników produktu stosuje się następujące zasady:

a) w przypadku gdy jednostka produktu jest objęta wieloma odpowiednimi interwencjami lub kilkoma operacjami w ramach tej samej interwencji, przy obliczaniu wartości zagregowanej tę jednostkę produktu uwzględnia się tylko raz;

b) zagregowane wartości wskaźników produktu odnoszących się do interwencji objętej systemem zintegrowanym i zgłoszone w rocznym sprawozdaniu z realizacji celów za rok budżetowy N-1 obejmują liczbę jednostek, za które częściową lub pełną płatność wypłacono w roku budżetowym N-1 w odniesieniu do interwencji zgłoszonych w roku N-2;

c) w przypadku gdy stosowane są uprawnienia do płatności lub maksymalne progi, państwa członkowskie zgłaszają odpowiedni obszar uznany za kwalifikujący się do płatności po przeprowadzeniu kontroli administracyjnych i przed zastosowaniem tych limitów w ramach odpowiednich wskaźników produktu.

WSKAŹNIKI REZULTATU

Związek między celami szczegółowymi, wskaźnikami rezultatu i interwencjami

7. W swoich planach strategicznych WPR państwa członkowskie wskazują powiązania między celami szczegółowymi, wskaźnikami rezultatu i interwencjami, jak opisano poniżej.

a) Państwa członkowskie określają związki między wskaźnikami rezultatu a celami szczegółowymi. Wskaźnik rezultatu może być powiązany z więcej niż jednym celem szczegółowym;

b) interwencje należy powiązać ze wszystkimi wskaźnikami rezultatu, do realizacji których przyczyniają się bezpośrednio i znacząco;

c) do danego wskaźnika rezultatu przypisuje się wyłącznie te operacje w ramach interwencji, które bezpośrednio i znacząco przyczyniają się do realizacji tego wskaźnika rezultatu;

d) dana interwencja lub dana operacja w ramach jednej interwencji może przyczynić się do realizacji więcej niż jednego wskaźnika rezultatu;

e) wartość produktu wytworzonego w ramach operacji zawsze przypisuje się w całości do odpowiednich wskaźników rezultatu, również wtedy, gdy jest ona powiązana z większą liczbą wskaźników rezultatu;

f) zobowiązania w dziedzinie zarządzania i inwestycje służące realizacji tego samego celu należy powiązać z oddzielnymi wskaźnikami rezultatu; wyjątkiem są wskaźniki rezultatu R.43 i R.44;

g) wskaźnik rezultatu R.35 należy powiązać z interwencjami w sektorze pszczelarskim uwzględnionymi w rodzaju interwencji, o którym mowa w art. 55 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/2115. Interwencje te zgłasza się wyłącznie w ramach wskaźnika rezultatu R.35;

h) obszarów, które podlegają jedynie wymogom podstawowym w zakresie zarządzania i GAEC, nie uwzględnia się przy obliczaniu wskaźników rezultatu, z wyjątkiem wskaźnika rezultatu R.4, który ma na celu uchwycenie odsetka użytków rolnych otrzymujących wsparcie dochodów w ramach WPR i podlegających warunkowości.

Szczegółowe metody obliczania wskaźników rezultatu

8. Przy planowaniu i zgłaszaniu wskaźników rezultatu w rocznym sprawozdaniu z realizacji celów uwzględnia się następujące punkty:

a) wartości wskaźników rezultatu liczy się w całości w odniesieniu do rolniczego roku budżetowego pierwszej płatności, nawet jeżeli w danym rolniczym roku budżetowym dokonano jedynie płatności częściowej;

b) na zasadzie odstępstwa od lit. a) w przypadku wskaźnika rezultatu R.37 wartości uwzględnia się w całości w momencie zakończenia operacji;

c) wartości związanych z płatnościami w formie zaliczek, o których mowa w art. 32 ust. 4 lit. a) i ust. 5 oraz art. 44 ust. 2 akapit drugi i art. 44 ust. 2 akapit drugi i art. 44 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2116, nie uwzględnia się w kwantyfikacji powiązanych wskaźników rezultatu przed uzyskaniem odpowiedniego produktu;

d) dla wskaźników rezultatu R.4, R.5, R.6, R.7, R.8, R.11, R.12, R.13, R.14, R.19, R.20, R.21, R.22, R.23, R.24, R.25, R.29, R.30, R.31, R.33, R.34, R.43 i R.44 oblicza się wartości roczne;

e) dla wskaźników rezultatu R.1, R.2, R.3, R.9, R.10, R.15, R.16, R.17, R.18, R.26, R.27, R.28, R.32, R.35, R.36, R.37, R.38, R.39, R.40 R.41 i R.42 oblicza się wartości skumulowane;

f) wskaźnik rezultatu R.4 odnosi się do obszaru objętego wszystkimi rodzajami interwencji w formie płatności bezpośrednich, o których mowa w tytule III rozdział II rozporządzenia (UE) 2021/2115, a także wsparciem dla obszarów objętych ograniczeniami naturalnymi lub innymi ograniczeniami specyficznymi, o którym mowa w art. 71 tego rozporządzenia, oraz wsparciem z tytułu niekorzystnych warunków specyficznych dla obszaru wynikających z niektórych obowiązkowych wymogów, o których mowa w art. 72 tego rozporządzenia;

g) wskaźnik rezultatu R.6 odnosi się do wszystkich rodzajów interwencji w formie płatności bezpośrednich, o których mowa w tytule III rozdział II rozporządzenia (UE) 2021/2115, z wyjątkiem płatności specyficznej w odniesieniu do bawełny, o której mowa w art. 36 tego rozporządzenia;

h) wskaźnik rezultatu R.7 dotyczy wszystkich rodzajów interwencji w formie płatności bezpośrednich, o których mowa w tytule III rozdział II rozporządzenia (UE) 2021/2115, z wyjątkiem płatności specyficznej w odniesieniu do bawełny, o której mowa w art. 36 tego rozporządzenia, a także wsparcia dla obszarów o ograniczeniach naturalnych lub innych ograniczeniach specyficznych dla obszaru, o którym mowa w art. 71 tego rozporządzenia, oraz z tytułu niekorzystnych warunków specyficznych dla obszaru wynikających z niektórych obowiązkowych wymogów, o którym mowa w art. 72 tego rozporządzenia;

i) na zasadzie odstępstwa od lit. h), jeżeli państwa członkowskie opracowują interwencje zgodnie z art. 72 rozporządzenia (UE) 2021/2115 służące wyłącznie wsparciu obszarów leśnych, takie interwencje można powiązać ze wskaźnikiem rezultatu R.30, o ile:

- nie opracowano żadnych interwencji na rzecz użytków rolnych objętych ograniczeniami naturalnymi lub innymi ograniczeniami specyficznymi dla obszaru, o których mowa w art. 71 rozporządzenia (UE) 2021/2115, oraz

- art. 22 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115 nie ma zastosowania do obszarów wyznaczonych zgodnie z art. 32 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 4 ;

j) wskaźnik rezultatu R.38 dotyczy interwencji na rzecz LEADER, o których mowa w art. 77 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/2115. Przedkładając do zatwierdzenia swoje plany strategiczne WPR zgodnie z art. 118 rozporządzenia (UE) 2021/2115, państwa członkowskie ustalają w nich dla wskaźnika rezultatu R.38 cel wskazujący oczekiwaną liczbę ludności wiejskiej objętej strategiami rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, o których mowa w art. 32 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 5 . Po wybraniu w ramach planu strategicznego WPR wszystkich strategii rozwoju lokalnego dane państwo członkowskie w stosownych

przypadkach zmienia plan strategiczny WPR, aby dodać do istniejących wartości docelowych dodatkowy wkład spodziewany w wyniku wdrożenia wybranych strategii rozwoju lokalnego. Może to obejmować dodatkowe związki między interwencjami w ramach LEADER a wspólnymi wskaźnikami rezultatu określonymi w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2021/2115;

k) związane z obszarem wskaźniki rezultatu R.12, R.14, R.19, R.20, R.21, R.22, R.23, R.24, R.29, R.31, R.33 i R.34 odnoszą się wyłącznie do dobrowolnych praktyk środowiskowych wykraczających poza obowiązkowe wymogi wypłacane w hektarach w ramach ekoprogramów, o których mowa w art. 31 rozporządzenia (UE) 2021/2115, zobowiązań rolno-środowiskowo-klimatycznych, o których mowa w art. 70 rozporządzenia (UE) 2021/2115, a także odpowiednich interwencji w niektórych sektorach, o których mowa w tytule III rozdział III rozporządzenia (UE) 2021/2115;

l) na zasadzie odstępstwa od lit. k) państwa członkowskie mogą również powiązać wskaźniki rezultatu R.12, R.14, R.19, R.20, R.21, R.22, R.23, R.24, R.29, R.31, R.33 i R.34 z interwencjami innymi niż te, o których mowa w lit. k), pod warunkiem że wspierane praktyki wykraczają poza odpowiednie obowiązkowe wymogi i a ich wpływ na odpowiednie wskaźniki rezultatu jest istotny i bezpośredni;

m) dodatkowe finansowanie krajowe uwzględnia się przy obliczaniu wskaźników rezultatu.

Zasady służące zapobieganiu podwójnemu liczeniu wskaźników rezultatu

9. Aby uniknąć podwójnego liczenia, przy obliczaniu wskaźników rezultatu stosuje się następujące zasady:

a) w przypadku gdy jednostka uwzględniana przy kwantyfikacji wskaźnika rezultatu jest objęta kilkoma interwencjami lub kilkoma operacjami w ramach tej samej interwencji, powiązanymi z tym samym wskaźnikiem rezultatu, jednostkę tę uwzględnia się tylko raz przy kwantyfikacji tego wskaźnika rezultatu;

b) wskaźniki rezultatu odnoszące się do interwencji objętej systemem zintegrowanym i zgłoszone w rocznym sprawozdaniu z realizacji celów za rok budżetowy N-1 obejmują liczbę jednostek, za które częściową lub pełną płatność wypłacono w roku budżetowym N-1 w odniesieniu do interwencji zgłoszonych w roku N-2;

c) w przypadku gdy stosowane są uprawnienia do płatności lub maksymalne progi, państwa członkowskie zgłaszają odpowiedni obszar uznany za kwalifikujący się do płatności po przeprowadzeniu kontroli administracyjnych i przed zastosowaniem tych limitów w ramach odpowiednich wskaźników produktu;

d) na zasadzie odstępstwa od lit. a) w przypadku wskaźników rezultatu R.1, R.2, R.3, R.10 i R.28 dopuszczalne jest podwójne liczenie.

Mianowniki wskaźników rezultatu

10. Do mianowników stosuje się następujące zasady:

a) wartości wskaźników kontekstu wykorzystywanych jako mianowniki wskaźników rezultatu ustala się na cały okres objęty planem strategicznym WPR. W należycie uzasadnionych przypadkach państwa członkowskie mogą zaktualizować te wartości w ramach zmiany planu strategicznego WPR, zgodnie z art. 119 rozporządzenia (UE) 2021/2115;

b) na zasadzie odstępstwa od lit. a) mianowniki wskaźników rezultatu R.6, R.7 i R.11 aktualizuje się co roku na potrzeby sprawozdawczości.

Podział wskaźników rezultatu na potrzeby sprawozdawczości

11. Na każdy odpowiedni wskaźnik rezultatu państwa członkowskie zgłaszają tylko jedną wartość. Na zasadzie odstępstwa od zdania pierwszego wymagane są następujące podziały:

a) według sektorów w odniesieniu do wskaźnika rezultatu R.11;

b) według podkategorii dla wskaźnika rezultatu R.17;

c) według przekształcenia na rolnictwo ekologiczne i utrzymanie rolnictwa ekologicznego w odniesieniu do wskaźnika rezultatu R.29;

d) według rodzaju gruntów w odniesieniu do wskaźnika rezultatu R.33;

e) według płci dla wskaźnika rezultatu R.36;

f) według gatunków zwierząt gospodarskich w odniesieniu do wskaźników rezultatu R.43 i R.44.

Współczynniki do przeliczania liczby zwierząt na duże jednostki przeliczeniowe inwentarza

12. Przy stosowaniu współczynników przeliczeniowych stosuje się następujące punkty:

a) w stosownych przypadkach, w odniesieniu do wskaźników produktu i wskaźników rezultatu do przeliczania zwierząt na duże jednostki przeliczeniowe inwentarza stosuje się współczynniki Eurostatu;

b) na zasadzie odstępstwa od lit. a) można stosować uproszczone współczynniki przeliczeniowe podane w poniższej tabeli:

Gatunek Wiek/kategoria Współczynnik
Bydło poniżej sześciu miesięcy 0,4
od 6 miesięcy do 2 lat 0,6
powyżej 2 lat 1,0
Koniowate powyżej 6 miesięcy 1,0
Owce i kozy 0,15
Świnie lochy hodowlane > 50 kg 0,5
pozostała trzoda chlewna 0,3
Drób kury nioski 0,014
pozostały drób 0,03

c) w należycie uzasadnionych przypadkach współczynniki przeliczeniowe przedstawione w tabeli określonej w lit. b) można zwiększyć lub zmniejszyć i wyjaśnić w planie strategicznym WPR z uwzględnieniem dowodów naukowych;

d) w należycie uzasadnionych przypadkach do tabeli określonej w lit. b) można wyjątkowo dodać inne kategorie zwierząt, a współczynnik przeliczeniowy dla wszelkich takich kategorii ustalić i wyjaśnić w planie strategicznym WPR z uwzględnieniem dowodów naukowych.

1 Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 1.
2 Załącznik:

- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 2023/2141 z dnia 13 października 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2141) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 października 2023 r.

- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 2023/2141 z dnia 13 października 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2141) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lutego 2024 r.

3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 187).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.458.486

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/2290 ustanawiające przepisy dotyczące metod obliczania wspólnych wskaźników produktu i rezultatu określonych w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 ustanawiającego przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylającego rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013
Data aktu: 21/12/2021
Data ogłoszenia: 22/12/2021
Data wejścia w życie: 23/12/2021