a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) flutolanilu oraz imazamoksu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP acekwinocylu oraz emamektyny określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. W przypadku Bacillus subtilis szczep IAB/BS03 nie określono NDP, ani nie włączono tej substancji do załącznika IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do niej wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną acekwinocyl na powierzchni owoców cytrusowych złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP.
(3) W przypadku emamektyny wniosek taki złożono w odniesieniu do kiwi i brzoskwiń. W przypadku flutolanilu wniosek taki złożono w odniesieniu do fasoli (w strąkach) i karczochów zwyczajnych. W przypadku imazamoksu wniosek taki złożono w odniesieniu do grochu (w strąkach), ziaren soi zwyczajnej, kukurydzy i ryżu.
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(6) W odniesieniu do flutolanilu wnioskodawca przedłożył informacje wcześniej niedostępne w trakcie przeglądu przeprowadzonego zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Informacje te dotyczą badań pozostałości, metod analitycznych, stabilności przy przechowywaniu oraz metabolizmu u przeżuwaczy.
(7) W odniesieniu do imazamoksu wnioskodawca przedłożył takie informacje dotyczące badań pozostałości, metod analitycznych oraz metabolizmu roślin.
(8) W kontekście zatwierdzania substancji czynnej Bacillus subtilis szczep IAB/BS03 do dokumentacji skróconej włączono wniosek w sprawie NDP zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. g) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 3 . Zainteresowane państwo członkowskie dokonało oceny tego wniosku zgodnie z art. 11 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia. Urząd dokonał oceny wniosku i wydał wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej przedmiotowej substancji czynnej 4 . Urząd nie mógł przedstawić wniosków na temat oceny ryzyka dla konsumentów związanego ze spożyciem, ponieważ pewne informacje nie są dostępne, a osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Taka dalsza analiza znalazła się w sprawozdaniu z przeglądu 5 , w którym stwierdzono, że organizm ten nie jest chorobotwórczy dla ludzi, a po zastosowaniu substancji czynnej nie przewiduje się obecności toksyn ani toksycznych metabolitów w żywności. W świetle powyższych wniosków Komisja uważa, że substancję Bacillus subtilis szczep IAB/BS03 należy włączyć do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(9) Na podstawie uzasadnionych opinii i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
2 Sprawozdania naukowe EFSA są dostępne na stronie internetowej: http://www.efsa.europa.eu: "Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for acequinocyl in citrus fruits" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości acekwinocylu w owocach cytrusowych). Dziennik EFSA 2019; 17(8):5746."Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for emamectin in kiwi and peaches" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości emamektyny w kiwi i brzoskwiniach). Dziennik EFSA 2019; 17(5):5710.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for flutolanil" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP flutolanilu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2018; 17(2):5593.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for imazamox" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP imazamoksu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2019; 17(2):5584.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1).
4 "Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance Bacillus subtilis strain IAB/BS03" (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej Bacillus subtilis szczep IAB/BS03). Dziennik EFSA 2018; 16(6):5261.
5 Sprawozdanie z przeglądu dotyczącego substancji czynnej Bacillus subtilis szczep IAB/BS03 (SANTE/10318/2019).