uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/452 z dnia 19 marca 2019 r. ustanawiające ramy monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Unii 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 4,
(1) W art. 8 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/452 określono, że projekty lub programy leżące w interesie Unii obejmują te projekty i programy, które są finansowane znaczną kwotą lub w istotnej mierze ze środków Unii, lub są ustanowione na mocy prawa Unii w zakresie infrastruktury krytycznej, technologii krytycznych lub nakładów krytycznych niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego.
(2) Wykaz projektów lub programów leżących w interesie Unii, o których mowa w art. 8 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/452, znajduje się w załączniku do tego rozporządzenia.
(3) Komisja ustaliła, że istnieje kilka innych projektów i programów, które kwalifikują się do zamieszczenia w wykazie załączonym do rozporządzenia (UE) 2019/452.
(4) Program kosmiczny 2 ma na celu zapewnienie ciągłości inwestycji w działania Unii w tym sektorze, stymulowanie postępu naukowo-technicznego, a także zwiększanie konkurencyjności i zdolności innowacyjnych unijnego przemysłu kosmicznego. Łączy on istniejącą infrastrukturę oraz zapewnia ciągłość i rozwój unijnego globalnego systemu nawigacji satelitarnej (Galileo), globalnego i regionalnego systemu nawigacji satelitarnej UE ("EGNOS"), a także bezpłatnego i otwartego programu obserwacji Ziemi (Copernicus). Jego celem jest również opracowywanie nowych elementów dotyczących bezpieczeństwa, takich jak orientacja sytuacyjna w przestrzeni kosmicznej (SSA), który obejmuje podkomponent obserwacji i śledzenia obiektów kosmicznych (SST), czy też nowa usługa rządowej łączności satelitarnej dla organów Unii i państw członkowskich. Wspiera on silny i innowacyjny przemysł kosmiczny i ma na celu utrzymanie autonomicznego dostępu Unii do przestrzeni kosmicznej.
(5) "Horyzont Europa" 3 jest głównym unijnym programem finansowania badań naukowych i innowacji i wspiera m. in. działania o zasadniczym znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku publicznego w Unii.
(6) Program badawczo-szkoleniowy Euratom na lata 2021-2025 4 wspiera badania jądrowe i działania szkoleniowe, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa jądrowego i jądrowego bezpieczeństwa fizycznego, gospodarowania odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym, ochrony radiologicznej i energii termojądrowej. Ma on również na celu poczynienie postępów w obszarach kształcenia, szkolenia i dostępu do infrastruktur badawczych.
(7) W ramach instrumentu "Łącząc Europę" 5 finansowane są kluczowe projekty w dziedzinie transportu, cyfryzacji i energii. Jego działania mogą zapewniać finansowanie infrastruktury krytycznej, zarówno fizycznej, jak i wirtualnej, oraz technologii krytycznych.
(8) Program "Cyfrowa Europa" 6 jest pierwszym instrumentem finansowym Unii ukierunkowanym na wykorzystywanie technologii cyfrowych przez przedsiębiorstwa i obywateli. Zapewnia on finansowanie projektów w obszarach, które mogą wydawać się kluczowe dla bezpieczeństwa lub porządku publicznego w Unii, takich jak obliczenia superkomputerowe, sztuczna inteligencja, cyberbezpieczeństwo i zaawansowane umiejętności cyfrowe.
(9) Europejski Fundusz Obronny 7 jest instrumentem przeznaczonym do promowania konkurencyjności i innowacyjności bazy technologicznoprzemysłowej sektora obronnego w Unii, co przyczyni się do bezpieczeństwa i strategicznej autonomii Unii.
(10) Program UE dla zdrowia 8 został utworzony w ramach unijnej odpowiedzi na pandemię COVID-19, a zatem odgrywa ważną rolę w zapewnianiu porządku publicznego poprzez zdrowie publiczne. Celami tego programu są: zwiększenie odporności systemów opieki zdrowotnej na transgraniczne zagrożenia zdrowia, takie jak COVID-19, oraz poprawa zdolności zarządzania kryzysowego i gotowości na wypadek pandemii; poprawa dostępności i przy- stępności cenowej w Unii produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz produktów istotnych w kontekście kryzysu oraz wspieranie innowacji; a także przyspieszenie transformacji cyfrowej.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/452,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.432.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/2126 zmieniające załącznik do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/452 ustanawiającego ramy monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Unii |
Data aktu: | 29/09/2021 |
Data ogłoszenia: | 03/12/2021 |
Data wejścia w życie: | 23/12/2021 |