uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/452 z dnia 19 marca 2019 r. ustanawiające ramy monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Unii 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 4,
(1) W art. 8 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/452 określono, że projekty lub programy leżące w interesie Unii obejmują te projekty i programy, które są finansowane znaczną kwotą lub w istotnej mierze ze środków Unii, lub są ustanowione na mocy prawa Unii w zakresie infrastruktury krytycznej, technologii krytycznych lub nakładów krytycznych niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego.
(2) Wykaz projektów lub programów leżących w interesie Unii, o których mowa w art. 8 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/452, znajduje się w załączniku do tego rozporządzenia.
(3) Komisja ustaliła, że istnieje kilka innych projektów i programów, które kwalifikują się do zamieszczenia w wykazie załączonym do rozporządzenia (UE) 2019/452.
(4) Program kosmiczny 2 ma na celu zapewnienie ciągłości inwestycji w działania Unii w tym sektorze, stymulowanie postępu naukowo-technicznego, a także zwiększanie konkurencyjności i zdolności innowacyjnych unijnego przemysłu kosmicznego. Łączy on istniejącą infrastrukturę oraz zapewnia ciągłość i rozwój unijnego globalnego systemu nawigacji satelitarnej (Galileo), globalnego i regionalnego systemu nawigacji satelitarnej UE ("EGNOS"), a także bezpłatnego i otwartego programu obserwacji Ziemi (Copernicus). Jego celem jest również opracowywanie nowych elementów dotyczących bezpieczeństwa, takich jak orientacja sytuacyjna w przestrzeni kosmicznej (SSA), który obejmuje podkomponent obserwacji i śledzenia obiektów kosmicznych (SST), czy też nowa usługa rządowej łączności satelitarnej dla organów Unii i państw członkowskich. Wspiera on silny i innowacyjny przemysł kosmiczny i ma na celu utrzymanie autonomicznego dostępu Unii do przestrzeni kosmicznej.
(5) "Horyzont Europa" 3 jest głównym unijnym programem finansowania badań naukowych i innowacji i wspiera m. in. działania o zasadniczym znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku publicznego w Unii.
(6) Program badawczo-szkoleniowy Euratom na lata 2021-2025 4 wspiera badania jądrowe i działania szkoleniowe, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa jądrowego i jądrowego bezpieczeństwa fizycznego, gospodarowania odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym, ochrony radiologicznej i energii termojądrowej. Ma on również na celu poczynienie postępów w obszarach kształcenia, szkolenia i dostępu do infrastruktur badawczych.
(7) W ramach instrumentu "Łącząc Europę" 5 finansowane są kluczowe projekty w dziedzinie transportu, cyfryzacji i energii. Jego działania mogą zapewniać finansowanie infrastruktury krytycznej, zarówno fizycznej, jak i wirtualnej, oraz technologii krytycznych.
(8) Program "Cyfrowa Europa" 6 jest pierwszym instrumentem finansowym Unii ukierunkowanym na wykorzystywanie technologii cyfrowych przez przedsiębiorstwa i obywateli. Zapewnia on finansowanie projektów w obszarach, które mogą wydawać się kluczowe dla bezpieczeństwa lub porządku publicznego w Unii, takich jak obliczenia superkomputerowe, sztuczna inteligencja, cyberbezpieczeństwo i zaawansowane umiejętności cyfrowe.
(9) Europejski Fundusz Obronny 7 jest instrumentem przeznaczonym do promowania konkurencyjności i innowacyjności bazy technologicznoprzemysłowej sektora obronnego w Unii, co przyczyni się do bezpieczeństwa i strategicznej autonomii Unii.
(10) Program UE dla zdrowia 8 został utworzony w ramach unijnej odpowiedzi na pandemię COVID-19, a zatem odgrywa ważną rolę w zapewnianiu porządku publicznego poprzez zdrowie publiczne. Celami tego programu są: zwiększenie odporności systemów opieki zdrowotnej na transgraniczne zagrożenia zdrowia, takie jak COVID-19, oraz poprawa zdolności zarządzania kryzysowego i gotowości na wypadek pandemii; poprawa dostępności i przy- stępności cenowej w Unii produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz produktów istotnych w kontekście kryzysu oraz wspieranie innowacji; a także przyspieszenie transformacji cyfrowej.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/452,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.432.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/2126 zmieniające załącznik do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/452 ustanawiającego ramy monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Unii |
| Data aktu: | 29/09/2021 |
| Data ogłoszenia: | 03/12/2021 |
| Data wejścia w życie: | 23/12/2021 |