KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/973 z dnia 4 lipca 2018 r. ustanawiające wieloletni plan w odniesieniu do stad dennych w Morzu Północnym oraz połowów eksploatujących te stada, określające szczegóły realizacji obowiązku wyładunku w Morzu Północnym oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 676/2007 i (WE) nr 1342/2008 1 , w szczególności jego art. 11,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/2014 2 przedstawiono szczegółowe informacje na temat sposobu wdrażania obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów na Morzu Północnym w latach 2021-2023, w następstwie wspólnej rekomendacji przedłożonej przez Belgię, Danię, Niemcy, Francję, Niderlandy i Szwecję ("grupa Scheveningen").
(2) Na podstawie rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/2014 niektóre wyłączenia z obowiązku wyładunku stosuje się tymczasowo do dnia 31 grudnia 2021 r. W takich przypadkach państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu powinny dostarczyć jak najszybciej, a w każdym razie nie później niż do dnia 1 maja 2021 r., dodatkowe dowody naukowe uzasadniające dane wyłączenie. Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa powinien ocenić przedstawione dowody do dnia 31 lipca 2021 r.
(3) W dniu 30 kwietnia 2021 r. Grupa Scheveningen przedłożyła Komisji, po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Morza Północnego i Komitetem Doradczym ds. Zasobów Pelagicznych, wspólną rekomendację, w której zwróciła się o przedłużenie niektórych wyłączeń z obowiązku wyładunku po 2021 r. i przedstawiła dodatkowe informacje naukowe. W dniu 26 lipca 2021 r. Grupa Scheveningen przedłożyła zmienioną wersję wspólnej rekomendacji.
(4) STECF 3 przeprowadził przegląd tej rekomendacji w maju 2021 r. Komisja przedstawiła projekt aktu delegowanego grupie ekspertów składającej się z przedstawicieli państw członkowskich podczas posiedzenia, które odbyło się w dniu 16 lipca 2021 r. i w którym Parlament Europejski uczestniczył w charakterze obserwatora.
(5) W art. 6 ust. 1 lit. c) ppkt (ii) rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/2014 określono wyłączenie z uwagi na prze- żywalność w odniesieniu do gładzicy złowionej przy użyciu włoków dennych (OTB, PTB) o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 90-119 mm i wyposażonych w konkretne panele w wodach Unii w rejonie Międzynarodowej Rady Badań Morza ("ICES") 3a. Grupa Scheveningen wystąpiła z wnioskiem o rozszerzenie tego wyłączenia, aby umożliwić stosowanie panelu sieci o kwadratowych oczkach o rozmiarze co najmniej 120 mm we włokach w podrejonie ICES cieśniny Kattegat od dnia 1 października do dnia 31 grudnia każdego roku. STECF zauważył 4 , że dodatkowe informacje naukowe przedstawione przez Danię potwierdzają, iż przeżywalność odrzutów gładzicy będzie podobna lub lepsza w przypadku większych rozmiarów oczek sieci, w tym paneli SELTRA i paneli sieci o kwadratowych oczkach o rozmiarze 120 mm, w porównaniu z rozmiarem oczek sieci 80-99 dozwolonym w przypadku połowów przy użyciu włoków rozpornicowych. Należy zatem rozszerzyć wyłączenie na stosowanie panelu sieci o kwadratowych oczkach o rozmiarze co najmniej 120 mm we włokach w podrejonie cieśniny Kattegat.
(6) W art. 11 pkt 11 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do witlinka o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionego przez statki stosujące włoki rozprzowe o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-119 mm w podobszarze ICES 4. Grupa Schevenin- gen wystąpiła z wnioskiem o przedłużenie stosowania tego wyłączenia do dnia 31 grudnia 2023 r. i przedłożyła nowe informacje naukowe. STECF ocenił przedstawione dowody i stwierdził 5 , że wspólna rekomendacja w dużym stopniu dotyczy kwestii problematycznych, na które STECF zwrócił uwagę w poprzednich ocenach. W szczególności szacowane koszty wyładunku niezamierzonych połowów są znaczne i wymagałyby dużych nakładów dodatkowej pracy na pokładzie. STECF zauważył również problemy i wyzwania związane z poprawą selektywności w tych połowach. Wyłączenie to należy więc utrzymać do dnia 31 grudnia 2023 r.
(7) Biorąc pod uwagę, że środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po opublikowaniu. Niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia 1 stycznia 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: