RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2018/1493 2 upoważniono Węgry do stosowania, do dnia 31 grudnia 2021 r., szczególnego środka przewidującego, z jednej strony, ograniczenie do 50 % prawa do odliczenia podatku od wartości dodanej ("VAT") naliczonego w związku z wydatkami dotyczącymi samochodów osobowych, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, na zasadzie odstępstwa od art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE, oraz, z drugiej strony, nieuznawanie za świadczenie usług za wynagrodzeniem wykorzystywania do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą samochodu osobowego wchodzącego w skład aktywów przedsiębiorstwa podatnika, jeżeli samochód ten został objęty ograniczeniem dopuszczonym na mocy art. 1 tej decyzji wykonawczej, na zasadzie odstępstwa od art. 26 ust. 1 lit. a) tej dyrektywy (zwanego dalej "szczególnym środkiem").
(2) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 25 lutego 2021 r., Węgry wystąpiły z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnego środka ("wniosek o przedłużenie").
(3) Na podstawie art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismami z dnia 7 kwietnia 2021 r. Komisja przekazała wniosek o przedłużenie pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 8 kwietnia 2021 r. Komisja zawiadomiła Węgry, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku o przedłużenie.
(4) Na podstawie art. 5 decyzji wykonawczej 2018/1493 Węgry przedłożyły Komisji - wraz z wnioskiem o przedłużenie - sprawozdanie zawierające przegląd stawki procentowej określonej w odniesieniu do odliczenia VAT. Na podstawie dostępnych obecnie informacji, a mianowicie doświadczeń z kontroli podatkowej oraz danych statystycznych dotyczących prywatnego wykorzystywania samochodów osobowych, Węgry potwierdzają we wniosku o przedłużenie, że pułap 50 % nadal ma uzasadnienie i jest odpowiedni. Ponadto upraszczając pobór VAT szczególny środek skutecznie zmniejszył obciążenie administracyjne przedsiębiorstw i organów podatkowych. Jednocześnie uniemożliwia on uchylanie się od opodatkowania wynikające z niewłaściwego prowadzenia dokumentacji. Należy zatem upoważnić Węgry do dalszego stosowania tego szczególnego środka.
(5) Przedłużenie obowiązywania szczególnego środka powinno być ograniczone w czasie, tak aby można było ocenić jego skuteczność oraz stwierdzić, czy stawka procentowa jest odpowiednia. Należy zatem upoważnić Węgry do dalszego stosowania szczególnego środka w ograniczonym okresie do dnia 31 grudnia 2024 r.
(6) W przypadku gdyby Węgry uznały, że konieczne jest przedłużenie obowiązywania tego upoważnienia na okres po 2024 r., powinny przedłożyć Komisji sprawozdanie zawierające przegląd stosowanej stawki procentowej ograniczenia wraz z wnioskiem o przedłużenie najpóźniej do dnia 31 marca 2024 r.
(7) Szczególny środek wpłynie jedynie w nieznacznym stopniu na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z podatku VAT.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/1493,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: