Decyzja 2021/1743 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do ustanowienia Komitetu Technicznego ds. Transportu Wodnego i Multimodalności

DECYZJA RADY (UE) 2021/1743
z dnia 28 września 2021 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do ustanowienia Komitetu Technicznego ds. Transportu Wodnego i Multimodalności

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 i art. 100 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Traktat ustanawiający Wspólnotę Transportową (TWT) został zawarty w imieniu Unii decyzją Rady (UE) 2019/392 1  i wszedł w życie dnia 1 maja 2019 r.

(2) Regionalny Komitet Sterujący został ustanowiony przez TWT w celu zarządzania TWT oraz zapewnienia jego prawidłowego wdrożenia. Zgodnie z art. 26 TWT Regionalny Komitet Sterujący ma przyjmować decyzje dotyczące ustanowienia komitetów technicznych.

(3) Komitety techniczne mogą przedkładać wnioski w sferze swoich kompetencji Regionalnemu Komitetowi Sterującemu, który podejmuje decyzje. Komitety techniczne składają się z przedstawicieli Umawiających się Stron TWT. Udział w charakterze obserwatora jest otwarty dla wszystkich państw członkowskich Unii.

(4) Regionalny Komitet Sterujący ma wkrótce przyjąć decyzję w sprawie ustanowienia Komitetu Technicznego ds. Transportu Wodnego i Multimodalności.

(5) Ustanowienie Komitetu Technicznego ds. Transportu Wodnego i Multimodalności ułatwi właściwe wykonanie celu TWT, mianowicie w zakresie utworzenia Wspólnoty Transportowej w dziedzinie transportu drogowego, kolejowego, wodnego śródlądowego i morskiego, a także rozwijania sieci transportowej między Unią a stronami z Europy Południowo-Wschodniej.

(6) Celem Komitetu Technicznego ds. Transportu Wodnego i Multimodalności powinno być podjęcie kluczowych kwestii dotyczących transportu wodnego, który obejmuje sprawy transportu morskiego, śródlądowe drogi wodne oraz porty, a także aspektów multimodalności i promowanie efektywnego wykorzystania takiego transportu.

(7) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego w odniesieniu do ustanowienia Komitetu Technicznego ds. Transportu Wodnego i Multimodalności, gdyż takie decyzje są niezbędne do wykonania TWT i będą wiążący dla Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Podstawę stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej ustanowionego na podstawie Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową w sprawie ustanowienia Komitetu Technicznego ds. Transportu Wodnego i Multimodalności, stanowi projekt decyzji Regionalnego Komitetu Sterującego 2 .

Niewielkie zmiany w tym projekcie decyzji mogą zostać uzgodnione przez przedstawicieli Unii w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego bez dodatkowej decyzji Rady.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2021 r.
W imieniu Rady
S. KUSTEC
Przewodniczący
1 Decyzja Rady (UE) 2019/392 z dnia 4 marca 2019 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową (Dz.U. L 71 z 13.3.2019, s. 1).
2 Zob. dokument ST 11514/21 na http://register.consilium.europa.eu.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.348.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/1743 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do ustanowienia Komitetu Technicznego ds. Transportu Wodnego i Multimodalności
Data aktu: 28/09/2021
Data ogłoszenia: 01/10/2021