Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ mają skutek prawny w świetle międzynarodowego prawa publicznego. Status i datę wejścia w życie niniejszego regulaminu należy sprawdzać w najnowszej wersji dokumentu EKG ONZ dotyczącego statusu TRANS/ WP.29/343, dostępnej pod adresem: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.htmlRegulamin EKG ONZ nr 48 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej [2021/1718]
obejmujący wszystkie obowiązujące teksty, w tym:
Suplement 1 do serii poprawek 07 - data wejścia w życie: 30 września 2021 r.
(Dz.U.UE L z dnia 30 września 2021 r.)
Suplement 1 do serii poprawek 07 - data wejścia w życie: 30 września 2021 r.
SPIS TREŚCI
REGULAMIN
1. Zakres
2. Definicje
3. Wniosek o udzielenie homologacji
4. Homologacja
5. Specyfikacje ogólne
6. Specyfikacje poszczególnych urządzeń
7. Zmiana i rozszerzenie homologacji typu pojazdu lub rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej
8. Zgodność produkcji
9. Sankcje z tytułu niezgodności produkcji
10. Ostateczne zaniechanie produkcji
11. Nazwy i adresy upoważnionych placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań homologacyjnych oraz nazwy i adresy organów udzielających homologacji typu
12. Przepisy przejściowe
ZAŁĄCZNIKI
1 Zawiadomienie
2 Rozmieszczenie znaków homologacji
3 Przykłady powierzchni świateł, osi i środków odniesienia oraz kąty widoczności geometrycznej
4 Widoczność światła czerwonego do przodu i widoczność światła białego do tyłu
5 Warunki obciążenia stosowane do ustalania zmian pionowego ustawienia świateł mijania
6 Pomiar zmiany odchylenia wiązki świateł mijania w funkcji obciążenia
7 Oznaczenie odchylenia w dół granicy światła i cienia świateł mijania, o którym mowa w pkt 6.2.6.1.1, oraz odchylenia w dół granicy światła i cienia przednich świateł przeciwmgłowych, o którym mowa w pkt 6.3.6.1.2 niniejszego regulaminu
8 Sterowanie urządzeniami do poziomowania reflektorów, o których mowa w pkt 6.2.6.2.2 niniejszego regulaminu
9 Kontrola zgodności produkcji
10 Zastrzeżone
11 Widoczność oznakowania odblaskowego z tyłu, przodu i z boku pojazdu
12 Badanie zachowania na drodze
13 Warunki automatycznego przełączania świateł mijania
14 Obszar obserwacji w kierunku powierzchni widocznej świateł manewrowych i oświetleniowych
15 System gonio(foto)metryczny wykorzystywany w pomiarach fotometrycznych zgodnie z definicją w pkt 2.34 niniejszego regulaminu
NIE BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH ORAZ NAZWY I ADRESY ORGANÓW UDZIELAJĄCYCH HOMOLOGACJI TYPU
Umawiające się Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin przekazują sekretariatowi Organizacji Narodów Zjednoczonych nazwy i adresy placówek technicznych upoważnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz nazwy i adresy organów udzielających homologacji typu, którym należy przesyłać wydane w innych państwach zawiadomienia poświadczające udzielenie, rozszerzenie, odmowę udzielenia lub cofnięcie homologacji.
2 W przypadku urządzeń oświetlenia do oświetlania tylnej tablicy rejestracyjnej i świateł kierunkowskazów (kategoria 5 i 6) stosuje się określenie "powierzchnia emitująca światło".
3 Przykłady umożliwiające podjęcie decyzji dotyczącej wzajemnego sprzężenia świateł - załącznik 3, część 7.
4 Publikacja CIE 15.2, 1986, Colorimetry, the CIE 1931 standard colorimetric observer.
6 Nie dotyczy to specjalnie przygotowanych elementów, które mogą być montowane na zewnątrz reflektora.
7 Określanie współrzędnych chromatyczności światła emitowanego przez światła oświetleniowe nie wchodzi w zakres niniejszego regulaminu.
8 Inaczej: białe lub bezbarwne światło odblaskowe.
9 Żaden z przepisów niniejszego regulaminu nie wyklucza możliwości dopuszczenia przez Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin stosowania białego oznakowania odblaskowego z tyłu na swoich terytoriach.
11 Umawiające się Strony odpowiednich regulaminów ONZ mogą jednak zabronić stosowania mechanicznych urządzeń czyszczących, jeżeli zamontowane są szyby świateł z tworzywa, oznaczone symbolem "PL".
13 Nowe typy pojazdów, które nie spełniają tego przepisu, mogą nadal otrzymywać homologację, do momentu upłynięcia 18 miesięcy od daty wejścia w życie suplementu 4 do serii poprawek 03.
** Wartość 5° dla martwego kąta widoczności do tyłu bocznego światła kierunkowskazu stanowi górną wartość graniczną. d ≤ 2,50 m.
14 W przypadku dodatkowych "dwóch symetrycznie położonych jednostek oświetlenia" odległość w kierunku poziomym może wynosić 200 mm (C na rysunku).
15 Kierunki ruchu są oddzielone elementem drogi lub odpowiadająca mu odległość między przeciwnymi kierunkami ruchu jest wydzielona. Oznacza to zmniejszenie oślepiającego światła emitowanego przez pojazdy jadące z naprzeciwka;
16 Ten przepis nie ma zastosowania do świateł mijania w przypadku doświetlania prawego zakrętu w prawostronnym ruchu drogowym (lub lewego zakrętu w lewostronnym ruchu drogowym).
17 Umawiające się Strony odpowiednich regulaminów mogą jednak zabronić stosowania mechanicznych urządzeń czyszczących, jeżeli zamontowane są szyby świateł z tworzywa, oznaczone symbolem "PL".
18 Uwaga Sekretariatu: pkt 6.21.4.1.3 - proszę odnieść się do treści serii poprawek 03 w wersji zawartej w dokumencie E/ECE/324/ Rev.1/Add.47/Rev.6 - E/ECE/TRANS/505/Rev.1/Add.47/Rev.6.
19 Drugi numer podano jedynie jako przykład.
21 Dobra widzialność (meteorologiczny zasięg optyczny MOR > 2 000 m zgodnie z definicją Światowej Organizacji Meteorologicznej WMO zawartą w Wytycznych dotyczących przyrządów meteorologicznych i metod obserwacji, wydanie szóste, ISBN: 92-63-16008-2, s. 1. 9. 1/ 1. 9. 11, Genewa 1996).
22 Dobra widzialność (meteorologiczny zasięg optyczny MOR > 2 000 m zgodnie z definicją Światowej Organizacji Meteorologicznej WMO zawartą w Wytycznych dotyczących przyrządów meteorologicznych i metod obserwacji, wydanie szóste, ISBN: 92-63-16008-2, s. 1. 9. 1/ 1. 9. 11, Genewa 1996).