uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1967/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego, zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1626/94 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 5,
(1) Dnia 6 maja 2014 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 464/2014 2 wprowadzające do dnia 8 maja 2017 r. pierwsze odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza przy połowach dobijakowatych (Gym- Gymnammodytes cicerelus i G. semisquamatus) oraz babkowatych (Aphia minuta i Crystalogobius linearis) niewodami pełnomorskimi na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Katalonia). Przedłużenie tego odstępstwa przyznano rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/922 3 , które wygasło w dniu 2 lipca 2021 r.
(2) W dniu 11 marca 2021 r. Komisja otrzymała od Hiszpanii wniosek o przedłużenie odstępstwa w odniesieniu do stosowania niewodów pełnomorskich do połowu dobijakowatych (Gymnammodytes cicerelus i G. semisquamatus) oraz babkowatych (Aphia minuta i Crystalogobius linearis) na jej wodach terytorialnych w regionie Katalonii.
(3) Hiszpania przedstawiła aktualne informacje naukowo-techniczne, które uzasadniają to odstępstwo.
(4) W dniu 22 lipca 2021 r. Hiszpania przyjęła plan zarządzania 4 zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ("hiszpański plan zarządzania").
(5) Wniosek dotyczy statków, które są zarejestrowane w spisie morskim zarządzanym przez Wspólnotę Autonomiczną Katalonii oraz prowadzą udokumentowaną działalność połowową od ponad pięciu lat i działają na podstawie hiszpańskiego planu zarządzania.
(6) Wniosek obejmuje 26 statków o długości całkowitej poniżej 10 m i o mocy silnika mniejszej niż 75 kW, a plan zarządzania gwarantuje, że w przyszłości nakład połowowy nie wzrośnie, ponieważ upoważnienia do połowów są wydawane tylko tym 26 statkom.
(7) Statki te wpisano do wykazu przekazanego Komisji zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(8) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał oceny przedłużenia odstępstwa, o które wystąpiła Hiszpania, oraz związanego z nim projektu hiszpańskiego planu zarządzania podczas sesji plenarnej, która odbyła się w dniach 22-26 marca 2021 r. 5 .
(9) STECF zauważył, że hiszpański plan zarządzania zawiera odpowiednie elementy dotyczące monitorowania przedmiotowych działań i zarządzania nimi oraz że spełniono warunki przyznania odstępstwa.
(10) Odstępstwo, o które wystąpiła Hiszpania, jest zgodne z wymogami określonymi w art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(11) Odstępstwo, o które wystąpiła Hiszpania, dotyczy ograniczonej liczby statków; poza tym określone przeszkody geograficzne ograniczają obszar odnośnych łowisk, co wynika zarówno z ograniczonego zasięgu szelfu kontynentalnego, jak i z rozmieszczenia gatunków docelowych.
(12) Tego rodzaju połowów nie można dokonywać przy użyciu innych narzędzi połowowych, gdyż wyłącznie niewody pełnomorskie posiadają właściwości techniczne, które umożliwiają ich prowadzenie.
(13) Przedmiotowa działalność połowowa nie koliduje z narzędziami połowowymi innymi niż włoki, niewody lub podobne sieci ciągnione.
(14) Ponadto omawiane połowy nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie, ponieważ niewody pełnomorskie są wysoce selektywnymi narzędziami połowowymi i nie dotykają dna morskiego.
(15) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi art. 4 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, ponieważ w hiszpańskim planie zarządzania wyraźnie zakazano prowadzenia połowów nad siedliskami chronionymi.
(16) Wymogi art. 8 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, zastąpione art. 8 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 6 oraz częścią B sekcja I załącznika IX do niego, nie mają zastosowania, ponieważ odnoszą się do trawlerów.
(17) Hiszpania zezwoliła na odstępstwo od minimalnego rozmiaru oczek sieci ustanowionego w art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, na podstawie spełnienia wymogów art. 9 ust. 7 tego rozporządzenia ze względu na wysoce selektywny charakter przedmiotowych połowów, ich nieznaczny wpływ na środowisko morskie oraz fakt, że przepisy art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie mają na nie wpływu.
(18) Art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 uchylono rozporządzeniem (UE) 2019/1241. Zgodnie z częścią B pkt 4 załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 można jednak nadal stosować odstępstwa od minimalnego rozmiaru oczka sieci przyjęte na podstawie art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, które obowiązywały w dniu 14 sierpnia 2019 r., pod warunkiem, że nie prowadzą one do zwiększenia połowów osobników młodocianych. Przedłużenie odstępstwa, o które wystąpiła Hiszpania, jest zgodne z warunkami określonymi w art. 15 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 i w części B pkt 4 załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241, ponieważ nie prowadzi to do pogorszenia standardów selektywności - w szczególności w odniesieniu do zwiększenia połowów osobników młodocianych - obowiązujących w dniu 14 sierpnia 2019 r., i służy osiągnięciu celów i wartości docelowych określonych w art. 3 i 4 tego rozporządzenia.
(19) Przedmiotową działalność połowową prowadzi się w bardzo niedużej odległości od brzegu w płytkich wodach pasa trzech mil morskich, w związku z czym nie koliduje ona z działalnością innych statków.
(20) Działalność niewodów pełnomorskich jest regulowana przez hiszpański plan zarządzania, aby zapewnić utrzymanie połowów gatunków wymienionych w załączniku IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 - z wyjątkiem małży - na poziomie minimalnym.
(21) Niewody pełnomorskie to narzędzia wysoce selektywne, którymi nie poławia się głowonogów.
(22) Hiszpański plan zarządzania obejmuje środki monitorowania działalności połowowej przewidziane w art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(23) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi określone w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 7 .
(24) Odstępstwo, o które wystąpiono, należy zatem przedłużyć o trzy lata.
(25) We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania przewidzianym w hiszpańskim planie zarządzania Hiszpania powinna przedstawić Komisji sprawozdanie.
(26) Należy wprowadzić ograniczenie okresu obowiązywania przedmiotowego odstępstwa, aby umożliwić niezwłoczne wprowadzenie środków naprawczych, gdyby sprawozdanie przedłożone Komisji wskazało, że stan ochrony eksploatowanych stad jest zły, a jednocześnie zapewni rzetelniejszą podstawę naukową na potrzeby udoskonalenia planu zarządzania.
(27) Ponieważ odstępstwo przyznane na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/922 wygasło w dniu 2 lipca 2021 r., niniejsze rozporządzenie należy stosować ze skutkiem od dnia 3 lipca 2021 r.
(28) Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(29) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.342.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/1713 przedłużające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza przy połowach dobijakowatych (Gymnammodytes cicerelus i G. semisquamatus) oraz babkowatych (Aphia minuta i Crystalogobius linearis) niewodami pełnomorskimi na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Katalonia) |
| Data aktu: | 24/09/2021 |
| Data ogłoszenia: | 27/09/2021 |
| Data wejścia w życie: | 28/09/2021, 03/07/2021 |