Rezolucja 2021/1612 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) za rok budżetowy 2019

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2021/1612
z dnia 29 kwietnia 2021 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) za rok budżetowy 2019

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) za rok budżetowy 2019,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0071/2021),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2019 wyniósł 18 267 682 EUR, co stanowi wzrost o 75,37 % w porównaniu z 2018 r., głównie ze względu na zmiany w zakresie sprawozdawczo ści dotyczącej ustępów finansowych dotyczących wieloletnich umów o delegowaniu zadań i o przyznanie wkładu; mając na uwadze, że około połowa budżetu Agencji jest finansowana z wkładu Unii, a druga połowa z dochodów przeznaczonych na określony cel z projektów;

B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2019 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza, iż uzyskał wystarczaj ącą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. z uznaniem zauważa, że wysiłek włożony w monitorowanie budżetu w ciągu roku budżetowego 2019 doprowadził do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,90 %, co oznacza wzrost o 1,93 % w porównaniu z rokiem 2018; zauważa, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 89,32 %, co oznacza wzrost o 12,81 % w porównaniu z poprzednim rokiem;

Wyniki

2. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja stosuje kluczowe wskaźniki efektywności do poprawy zarządzania budżetem oraz do pomiaru działań szkoleniowych i ich wpływu, w szczególności poziomu zadowolenia uczestników, w celu oceny wartości dodanej tych działań;

3. przypomina Agencji, aby regularnie dokonywała przeglądu i aktualizowała swój system pomiaru wyników i kluczowe wskaźniki efektywności w celu zapewnienia skutecznego wkładu i wiedzy fachowej Agencji na szczeblu Unii; zachęca Agencję do uważnego przeanalizowania wyników i wykorzystania ich do poprawy swojej strategii i planowania działań;

4. zauważa z zadowoleniem, że Agencja skutecznie zrealizowała powierzony jej mandat, a w niektórych przypadkach nawet przekroczyła cele określone w rocznym programie prac na rok 2019;

5. zwraca uwagę na rolę Agencji w dostarczaniu krajowym ekspertom w dziedzinie ścigania przestępstw informacji na temat najnowszych zmian w dziedzinach bezpieczeństwa, ścigania przestępstw i wymiany informacji oraz w ułatwianiu wymiany najlepszych praktyk;

6. wyraża zadowolenie z faktu, że działania szkoleniowe Agencji są ściśle dostosowane do wymogów grup EMPACT w ramach cyklu polityki unijnej, a wiedzę fachową uzyskano od państw członkowskich, Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust), Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej, Europejskiej Sieci Szkolenia Kadr Wymiaru Sprawiedliwości, Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej, Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu i innych zainteresowanych stron;

7. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2019 r. Agencja przeprowadziła 327 działań szkoleniowych, w których wzięło udział 34 723 funkcjonariuszy policji; wyraża również zadowolenie z faktu, że kolejnych 28 studentów mogło ukończyć studia w ramach wspólnego europejskiego programu studiów magisterskich;

8. zauważa, że Agencja zleciła usługodawcy zewnętrznemu przeprowadzenie oceny procedury pilotażowej unijnej oceny potrzeb szkoleniowych (EU-STNA) i jej wpływu w celu przygotowania kolejnego etapu planu strategicznego w 2019 r. z myślą o uruchomieniu nowej EU-STNA w 2021 r.;

9. zauważa, że Agencja uznała cyberprzestępczość za swój główny priorytet na nadchodzące lata oraz że w 2019 r. w ramach CEPOL-u utworzono Akademię ds. Walki z Cyberprzestępczością, mieszczącą się w pomieszczeniach węgierskiego Międzynarodowego Ośrodka Szkoleniowego i stanowiącą platformę w pełni zaprojektowaną do przeszkolenia do 100 uczestników jednocześnie;

10. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja nadal ściśle współpracuje z siecią agencji ds. wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych oraz jej agencjami, w szczególności z Europolem i Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej; zauważa, że dzielą się one działaniami szkoleniowymi i wspólnie organizuj ą kursy; zauważa, że Agencja aktywnie współpracuje z Europejskim Instytutem Innowacji i Technologii (EIT) poprzez wspólne korzystanie z infrastruktury i wspieranie procedur rekrutacji i udzielania zamówień; zauważa, że w październiku 2014 r. Agencja zleciła Komisji usługi księgowe; zachęca Agencję do aktywnego poszukiwania dalszych i szerszych płaszczyzn współpracy z innymi organami, urzędami i agencjami Unii;

11. wzywa Agencję do dalszego zacieśniania współpracy i wymiany dobrych praktyk z innymi unijnymi organami, urzędami i agencjami w celu poprawy wydajności w zakresie zasobów ludzkich, zarządzania budynkami, usług informatycznych i bezpieczeństwa;

12. zauważa, że po realizowanej co pięć lat okresowej ocenie zewnętrznej zakończonej w styczniu 2016 r., w wyniku której Agencja miała wdrożyć działania naprawcze, do końca 2018 r. należało zakończyć 32 działania w odpowiedzi na 17 zaleceń; zauważa, że od czasu przyjęcia planu działania w 2020 r. zrealizowano 31 działań oraz że jedno działanie, które należy jeszcze wdrożyć, odnosi się do dalszego rozwoju platformy elearningowej Agencji (LEED);

Polityka kadrowa

13. zauważa, że w dniu 31 grudnia 2019 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 93,75 % - przyjęto 30 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 32 stanowiska dla tej kategorii pracowników (w porównaniu z 32 stanowiskami zatwierdzonymi w 2018 r.); zauważa, że w 2019 r. Agencja zatrudniała ponadto 17 pracowników kontraktowych i 5 oddelegowanych ekspertów krajowych;

14. podkreśla, że w 2019 r. Agencja otrzymała dużą liczbę wniosków dotyczących oferowanych przez nią programów; podkreśla, że Agencja była w stanie zaspokoić jedynie 47 % zapotrzebowania na program wymiany i ze względu na niedobory kadrowe musiała odrzucić 55 % wnioskodawców ubiegających się o kurs poświęcony cyberprzestępczości; wzywa Komisję i współprawodawców do dalszego angażowania się wraz z Agencją w proces przydzielania zasobów budżetowych w celu rozwiązania problemu niedoboru kadr i umożliwienia Agencji pełnego wykonywania jej mandatu;

15. zauważa, że w 2019 r. osiągnięto niemal równowagę płci na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla (2 mężczyzn i 1 kobieta); jest jednak zaniepokojony brakiem równowagi płci wśród członków zarządów (20 mężczyzn i 8 kobiet); apeluje do Komisji i państw członkowskich o uwzględnienie znaczenia zapewnienia równowagi płci podczas mianowania swoich kandydatów na członków zarządu Agencji;

16. zauważa, że przeniesienie ze Zjednoczonego Królestwa na Węgry i wynikający z tego niższy współczynnik korygujący stosowany do wynagrodzeń pracowników doprowadziły do dużej rotacji personelu oraz że równowaga geograficzna nie zawsze była utrzymywana ze względu na mniejszą liczbę wniosków z państw członkowskich innych niż państwo przyjmujące; zauważa, że w 2019 r. Agencja nadal otrzymywała dużą liczbę wniosków od obywateli węgierskich oraz że obywatele państwa przyjmującego byli nadal nadreprezentowani w ogólnej liczbie pracowników; zauważa z uznaniem, że w 2019 r. w celu ograniczenia dużej rotacji personelu Agencja nadal podejmowała działania na rzecz utrzymania personelu i ciągłości działania, na przykład poprzez rekrutację pewnej liczby pracowników tymczasowych i oddelegowanych ekspertów krajowych do czasu zakończenia rekrutacji personelu statutowego, dalsze przenoszenie personelu i funkcji oraz utrzymanie rozwiązań socjalnych (np. kształcenie dzieci pracowników), telepracę i elastyczne godziny pracy;

17. podkreśla trudności napotykane przez Agencję przy rekrutacji i zatrzymywaniu wykwalifikowanego personelu; podkreśla, że współczynniki korygujące różnią się znacznie w poszczególnych państwach członkowskich, co ma poważny wpływ na zdolność agencji zlokalizowanych w państwach członkowskich o niższych współczynnikach korygujących do zatrudniania i zatrzymywania pracowników oraz wiedzy fachowej; wzywa Komisję do rozważenia możliwości ustalenia różnych współczynników korygujących na podstawie oceny regionalnej, a nie krajowej; podkreśla, że siedziby agencji znajdujących się w państwach członkowskich o niższych współczynnikach korygujących znajdują się zazwyczaj w stolicach, gdzie koszty utrzymania są znacznie wyższe niż w innych częściach kraju;

18. zachęca Agencję do kontynuowania opracowywania długoterminowych ram polityki kadrowej koncentrujących się na równowadze między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwie przez całe życie i rozwoju kariery zawodowej, równowadze płci, telepracy, równowadze geograficznej oraz rekrutacji i integracji osób niepełnosprawnych;

19. przypomina sugestię Trybunału z 2018 r., by publikować ogłoszenia o naborze na stronie internetowej Europejskiego Urzędu Doboru Kadr w celu zwiększenia promocji i uniknięcia wysokich kosztów tłumaczeń pisemnych; odnotowuje, że Agencja publikuje wszystkie ogłoszenia o wolnych stanowiskach na swojej stronie internetowej, w mediach społecznościowych oraz na międzyagencyjnym portalu ofert pracy opracowanym przez sieć agencji UE; wzywa Agencję do podjęcia niezbędnych środków i poinformowania organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych w celu opublikowania ogłoszeń o naborze na stronie internetowej Europejskiego Urzędu Doboru Kadr;

20. z zadowoleniem przyjmuje starania Agencji o stworzenie bardziej zróżnicowanego i integracyjnego środowiska pracy i kultury pracy poprzez podejmowanie działań na rzecz osób z niepełnosprawnościami; zwraca się do Agencji o ocenę możliwości dalszego wzmacniania i integrowania zasad równych szans w zakresie rekrutacji, szkoleń, rozwoju kariery i warunków pracy, a także o podnoszenie świadomości pracowników na temat tych aspektów; wzywa Agencję do rozważenia możliwych racjonalnych usprawnień i modyfikacji w jej budynkach, w tym w odniesieniu do dostępu i odpowiedniego sprzętu biurowego dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej lub dla osób z innymi niepełnosprawnościami;

Udzielanie zamówień publicznych

21. na podstawie sprawozdania Trybunału z 2018 r. zauważa, że Agencja nie wdrożyła jeszcze wszystkich narzędzi opracowanych przez Komisję w celu zapewnienia jednolitego rozwiązania w zakresie elektronicznej wymiany informacji ze stronami trzecimi uczestniczącymi w procedurach udzielania zamówień publicznych (e-zamówienia); z zadowoleniem zauważa, że w 2018 r. Agencja wprowadziła e-fakturowanie i elektroniczne procedury przetargowe, a w 2019 r. wprowadziła elektroniczne składanie ofert, a tym samym w pełni wdrożyła elektroniczne zamówienia publiczne;

22. zauważa, że w 2018 r. Agencja zawarła umowę ramową na organizację podróży dla własnych pracowników i uczestników szkoleń, nie zwracając się do zwycięskiego oferenta o wyjaśnienie potencjalnie rażąco niskiej oferty; przyjmuje do wiadomości, że Agencja zmieniła swoją politykę w celu zapewnienia właściwej dokumentacji (potencjalnych) rażąco niskich cen zwycięskiej oferty, co obejmuje specjalny punkt dotyczący żądania i analizy przyczyn potencjalnie rażąco niskich ofert;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi, etyka oraz przejrzystość

23. odnotowuje istniejące środki i bieżące wysiłki Agencji na rzecz zapewnienia przejrzystości, zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi oraz ochrony sygnalistów; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2019 r. Agencja opracowała i wprowadziła kodeks postępowania administracyjnego i wytyczne dotyczące informowania o nieprawidłowościach oraz docenia fakt, że deklaracje o braku konfliktu interesów i życiorysy członków zarządu i kadry kierowniczej wyższego szczebla są publikowane na stronie internetowej Agencji; zauważa z uznaniem, że w 2019 r. zarząd zatwierdził decyzje wykonawcze dotyczące informowania o nieprawidłowościach oraz w sprawie ustanowienia komitetu pracowniczego;

24. podkreśla, że obecne ramy etyczne mające zastosowanie do instytucji, organów, urzędów i agencji Unii mają istotne braki ze względu na ich rozdrobnienie i brak spójności między obowiązującymi przepisami; podkreśla, że kwestie te należy rozwiązać poprzez ustanowienie wspólnych ram etycznych zapewniających stosowanie wysokich standardów etycznych we wszystkich instytucjach, agencjach i organach Unii;

25. podkreśla, że niektórzy urzędnicy składają oświadczenia o braku konfliktu interesów i dokonują samooceny w odniesieniu do kwestii poszanowania norm etycznych; podkreśla jednak, że takie oświadczenia własne i samooceny nie są wystarczające i że w związku z tym konieczna jest dodatkowa kontrola;

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

26. zauważa, że w 2019 r. Agencja dokonała przeglądu swoich systemów kontroli wewnętrznej i stwierdziła, że są one skutecznie stosowane i że potrzebne są jedynie niewielkie usprawnienia;

27. zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału w jednym przypadku zobowiązanie budżetowe w wysokości 180 000 EUR zostało zatwierdzone w systemie rachunkowości memoriałowej (ABAC) przez urzędnika zatwierdzającego, który nie został nienależycie upoważniony, i że w związku z tym Agencja powinna zapewnić zgodność uprawnień do zatwierdzania w systemie ABAC z pisemną decyzją podpisaną przez dyrektora wykonawczego; na podstawie odpowiedzi Agencji zauważa, że stwierdzona niezgodność została udokumentowana w wykazie odstępstw i przypadków niezgodności, wraz ze środkami usprawniającymi, w celu wzmocnienia kontroli nad uprawnieniami w systemie ABAC; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o podjętych środkach naprawczych oraz do unikania w przyszłości wszelkich sytuacji, w których zobowiązania budżetowe są zatwierdzane przez pracowników, którzy nie zostali odpowiednio upoważnieni, a także do zapewnienia pełnej zgodności ze wszystkimi zasadami należytego wykonania budżetu;

28. ubolewa, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału w jednym przypadku urzędnik zatwierdzający upoważniony do zaciągania zobowiązań prawnych na kwotę do 60 000 EUR podpisał umowę ramową o wartości 100 000 EUR oraz że dyrektor wykonawczy nie przekazał żadnych konkretnych subdelegacji w czasie swojej nieobecności w celu zapewnienia ciągłości działań Agencji; na podstawie odpowiedzi Agencji zauważa, że w następstwie ustaleń z audytu przyjęto zmienioną decyzję w sprawie subdelegacji, zwiększającą pułapy przyznane delegowanemu urzędnikowi zatwierdzaj ącemu w celu lepszego zapewnienia ciągłości działań; wzywa dyrektora wykonawczego do zapewnienia ciągłości działania i ciągłości operacyjnej przez cały czas, w tym w przypadku czasowych nieobecności;

29. zauważa, że w 2019 r. Agencja przeprowadziła ankietę wśród pracowników w celu pomiaru miękkich środków kontroli (integralność, przywództwo, kompetencje, otwartość i motywacja); zauważa, że Agencja opracowała plan działania mający na celu zwiększenie świadomości pracowników na temat istniejących miękkich środków kontroli;

30. zauważa, że zgodnie z ustaleniami audytu wewnętrznego Agencja nie dysponuje wystarczającą przestrzenią biurową i miejscem do prowadzenia działań operacyjnych i prowadzi działalność w trzech różnych lokalizacjach, co stwarza dodatkowe wyzwania, w szczególności z punktu widzenia informatyki i obiegu dokumentów; zauważa, że Agencja prowadzi rozmowy z rządem węgierskim w celu znalezienia odpowiedniej przestrzeni biurowej;

31. zauważa, że w 2019 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji opublikowała sprawozdanie z audytu pt. "Wdrażanie szkoleń, dzielenie się wiedzą i monitorowanie wyników", a następnie plan działań naprawczych, który jest obecnie wdrażany; zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego dokonała jednego krytycznego ustalenia dotyczącego opracowania i ustanowienia wspólnego europejskiego programu studiów magisterskich; przyjmuje do wiadomości, że zarząd postanowił odroczyć kontynuację wspólnego europejskiego programu studiów magisterskich o jeden rok, aby umożliwić otwarte postępowanie o udzielenie zamówienia w następnym cyklu w celu położenia kresu praktykom niezgodnym z przepisami;

Inne uwagi

32. zauważa, że w lutym 2017 r. Agencja pomyślnie zakończyła certyfikację systemu zarządzania Agencji ISO 9001:2015 w celu poprawy i lepszego wykazania jej zaangażowania na rzecz jakości; zauważa, że na podstawie pozytywnych wyników audytów nadzorczych przeprowadzonych w 2019 r. i na początku 2020 r. Agencja utrzymała swoją certyfikację;

33. zauważa z uznaniem, że z powodzeniem uzyskano certyfikat ISO 29993 w odniesieniu do czterech kluczowych rodzajów działań stacjonarnych oraz że w 2019 r. wprowadzono kontrolę jakości przed kursem w odniesieniu do zatwierdzonych działań stacjonarnych;

34. zauważa, że od początku listopada 2019 r. Agencja ma jednoroczną odnawialną umowę najmu pomieszczeń przy Avenue de la Joyeuse Entrée 17-21 w Brukseli powiązaną z projektem pilotażowym biura łącznikowego w Brukseli, którego celem jest ułatwienie dialogu i wymiany informacji z umiejscowionymi w Brukseli instytucjami Unii i agencjami prowadzącymi działania w dziedzinie sprawiedliwości i spraw wewnętrznych;

35. ubolewa, że Agencja nie posiada polityki w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego i ochrony dokumentów cyfrowych będących w jej posiadaniu, co jest dziś bardzo ważne; przyjmuje do wiadomości, że w 2020 r. Agencja wraz z EIT rozpoczęła proces wprowadzania zaawansowanego systemu zarządzania dokumentacją (ARES) jako systemu zarządzania dokumentami; wzywa Agencję do współpracy z innymi organami, urzędami i agencjami Unii przy opracowywaniu i wdrażaniu silnej i wiarygodnej polityki bezpieczeństwa cybernetycznego; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach we wdrażaniu;

36. podkreśla znaczenie zwiększenia cyfryzacji Agencji w zakresie operacji wewnętrznych i procedur zarządzania; podkreśla, że Agencja powinna zachować proaktywną postawę w tym względzie, aby za wszelką cenę uniknąć przepaści cyfrowej między agencjami; zwraca jednak uwagę, że należy wprowadzić wszelkie niezbędne środki bezpieczeństwa, aby uniknąć zagrożeń dla bezpieczeństwa przetwarzanych informacji w internecie;

37. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja przyjęła kompleksową strategię na rzecz cyfryzacji, która odpowiada na jej potrzeby w zakresie cyfryzacji, aby opracować całościową długoterminową wizję rozwoju modelu biznesowego opartego na technologii; zachęca Agencję do dalszego rozwijania strategii cyfryzacji;

38. zwraca uwagę, że potrzebne jest kompleksowe podej ście, aby zapewnić osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności dostęp do stron internetowych instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii, jak przewidziano w dyrektywie (UE) 2016/2102 2 , w tym poprzez zapewnienie dostępu do krajowych języków migowych; sugeruje zaangażowanie w ten proces organizacji reprezentuj ących osoby niepełnosprawne;

39. zauważa, że Agencja nie przeprowadziła kompleksowej analizy wpływu wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii na swoją organizację, działalność i rozliczenia; przyjmuje do wiadomości, że Zjednoczone Królestwo nie uczestniczyło w przyjęciu rozporządzenia (UE) 2015/2219 3 , i tym samym traktuje działania operacyjne Agencji ze Zjednoczonym Królestwem jako działania z państwem trzecim; zauważa, że zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/2219 działania operacyjne Agencji z państwami trzecimi są regulowane ustaleniami roboczymi i że takie ustalenia nie istnieją jeszcze ze Zjednoczonym Królestwem;

40. zauważa, że w 2019 r. Agencji udało się dotrzeć do szerszego grona odbiorców poprzez zwiększenie swojej obecności w mediach społecznościowych;

41. zachęca Agencję do dalszego promowania jej prac, badań i działań w celu zwiększenia widoczności w społeczeństwie;

42. odnotowuje starania Agencji, by stworzyć racjonalne pod względem kosztów i przyjazne dla środowiska miejsce pracy; wyraża ubolewanie, że Agencja nie posiada systemu kompensacji emisji dwutlenku węgla, ale na podstawie odpowiedzi Agencji na standardowy kwestionariusz stwierdza, że koszty uczestnictwa w takim systemie nie mogą zostać pokryte z jej ograniczonych zasobów finansowych, oraz przyjmuje do wiadomości, że Agencja zachęca swoich pracowników do korzystania z transportu publicznego w celu ograniczenia emisji i rozważa zwrot kosztów transportu publicznego ponoszonych przez pracowników;

43. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2021 r. 4  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 107 z 31.3.2020, s. 96.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego (Dz.U. L 327 z 2.12.2016, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2219 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) oraz zastępujące i uchylające decyzję Rady 2005/681/WSiSW (Dz.U. L 319 z 4.12.2015, s. 1).
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0215.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.340.319

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2021/1612 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) za rok budżetowy 2019
Data aktu: 29/04/2021
Data ogłoszenia: 24/09/2021