Obejmujący wszystkie obowiązujące teksty, w tym:serię poprawek 01 - data wejścia w życie: 30 września 2021
Niniejszy dokument służy wyłącznie do celów dokumentacyjnych. Autentycznym i prawnie wiążącym tekstem jest: ECE/ TRANS/WP.29/2021/10/Rev.1.
SPIS TREŚCI
Regulamin
1. Zakres
2. Definicje
3. Wystąpienie o homologację
4. Homologacja
5. Specyfikacje i badania
6. Informacje dodatkowe
7. Zmiany i rozszerzenie homologacji typu pojazdu
8. Zgodność produkcji
9. Sankcje z tytułu niezgodności produkcji
10. Ostateczne zaniechanie produkcji
11. Nazwy i adresy placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań homologacyjnych oraz nazwy i adresy organów udzielających homologacji typu
12. Przepisy przejściowe
Załączniki
1 Zawiadomienie
2 Układy znaków homologacji
3 Wymogi w zakresie badania systemów monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).
4 Wymogi dotyczące badań systemów uzupełniania ciśnienia w oponach (TPRS) i centralnych systemów pompowania opon (CTIS)
5 Zgodność pojazdów ciągnących i pojazdów ciągniętych w odniesieniu do transmisji danych określonej w normie ISO 11992
6 Procedura badania zgodności funkcjonalnej pojazdów wyposażonych w interfejsy komunikacyjne ISO 11992
1. Zakres
Niniejszy regulamin stosuje się do homologacji pojazdów kategorii: M1 o masie maksymalnej do 3 500 kg, M2, M3, N1, N2, N3, O3 i O4, 1 wyposażonych w system monitorowania ciśnienia w oponach.
2. Definicje
Do celów niniejszego regulaminu:
2.1. "Homologacja pojazdu" oznacza homologację typu pojazdu w odniesieniu do systemu monitorowania ciśnienia w oponach.
2.2. "Typ pojazdu" oznacza pojazdy, które nie różnią się znacząco pod względem takich podstawowych cech, jak:
a) nazwa handlowa lub znak towarowy producenta;
b) cechy pojazdu, które mają znaczący wpływ na skuteczność systemu monitorowania ciśnienia w oponach;
c) typ i konstrukcja systemu monitorowania ciśnienia w oponach.
2.3. "Koło" oznacza kompletne koło składające się z obręczy i tarczy koła.
2.4 "Koła bliźniacze" oznaczają parę kół zamontowaną po jednej stronie osi na tej samej piaście.
2.5. "Opona" oznacza oponę pneumatyczną, będącą wzmocnionym elastycznym przekrojem, który jest dostarczany z ciągłą, na ogół toroidalną, zamkniętą komorą zawierającą gaz (zazwyczaj powietrze) lub gaz i ciecz lub który wraz z kołem, na którym jest zamontowany, tworzy taką komorę; komora ta jest zwykle przeznaczona do stosowania przy ciśnieniu wyższym niż ciśnienie atmosferyczne.
Opony klasyfikuje się w następujący sposób:
a) opony klasy C1 - Opony zgodne z regulaminem ONZ nr 30;
b) opony klasy C2 - opony zgodne z regulaminem ONZ nr 54 i posiadające w układzie pojedynczym indeks nośności mniejszy lub równy 121 oraz symbol indeksu prędkości większy lub równy "N";
c) opony klasy C3: opony zgodne z regulaminem ONZ nr 54 i posiadające:
(i) indeks nośności w układzie pojedynczym większy lub równy 122; lub
(ii) indeks nośności w układzie pojedynczym mniejszy lub równy 121 oraz symbol indeksu prędkości mniejszy lub równy "M".
2.6. "Masa maksymalna" oznacza wartość maksymalną dla pojazdu określoną przez producenta jako technicznie dopuszczalna (masa ta może być wyższa niż "maksymalna dopuszczalna masa" określona przez władze krajowe).
2.7. "Maksymalny nacisk na oś" oznacza wskazaną przez producenta wartość maksymalną całkowitej siły pionowej między powierzchniami styku opon lub rozstawu jednej osi a podłożem, która pochodzi od części masy pojazdu, która jest przenoszona na tej osi; nacisk ten może być większy niż "dopuszczalny nacisk na oś" określony przez władze krajowe. Suma wartości nacisków na osie może być większa niż wartość odpowiadająca całkowitej masie pojazdu.
2.8. "System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)" oznacza zamontowany w pojeździe system, który może oceniać ciśnienie opon lub zmiany tego ciśnienia w czasie i przekazywać odpowiednie informacje użytkownikowi w trakcie pracy pojazdu.
2.9. "Ciśnienie napompowania opony zimnej" oznacza ciśnienie w oponie w temperaturze otoczenia, bez jakiegokolwiek wzrostu ciśnienia spowodowanego używaniem opony.
2.10. "Zalecane ciśnienie napompowania opony zimnej (Prec)" oznacza ciśnienie zalecane przez producenta pojazdu dla każdego położenia opony, dla przewidzianych warunków pracy (np. prędkości i obciążenia) danego pojazdu, określone w informacji o pojeździe lub w instrukcji obsługi pojazdu.
2.11. "Ciśnienie robocze (Pwarm)" oznacza ciśnienie napompowania dla każdego położenia opony podwyższone w sto
sunku do ciśnienia w oponie zimnej (Prec) wskutek wpływu temperatury w trakcie używania pojazdu.
2.12. "Ciśnienie badania (Ptest)" oznacza rzeczywiste ciśnienie wybranej opony (wybranych opon) dla każdego położe
nia opony po spuszczeniu powietrza w trakcie przebiegu badania.
2.13. "Łączny czas jazdy" oznacza całkowity czas,
w którym pojazd kategorii M1 o maksymalnej masie 3 500 kg lub N1 porusza się z prędkością równą co najmniej 40 km/h, od którego odlicza się 120 sekund za każdym razem, gdy prędkość pojazdu spadnie poniżej 40 km/h
lub
w którym pojazd innej kategorii niż M1 o maksymalnej masie 3 500 kg i N1 porusza się z prędkością równą co najmniej 30 km/h, od którego odlicza się 120 sekund za każdym razem, gdy prędkość pojazdu spadnie poniżej 30 km/h.
2.14. "System uzupełniania ciśnienia w oponach (TPRS)" oznacza układ zamontowany w pojeździe, który uzupełnia ciśnienie w niedopompowanych oponach zamontowanych na osi pojazdu, za pomocą ciśnienia powietrza ze zbiornika (instalacji) zamontowanego w pojeździe podczas jazdy pojazdu, ale nie wyłącznie.
2.15. "Centralny system pompowania opon (CTIS)" oznacza układ zamontowany w pojeździe, który kontroluje ciśnienie powietrza w każdej oponie zamontowanej na osi pojazdu za pomocą ciśnienia powietrza ze zbiornika (instalacji) zamontowanego w pojeździe podczas jazdy pojazdu, ale nie wyłącznie.
3. Wystąpienie o homologację
3.1. O udzielenie homologacji typu pojazdu w zakresie systemu monitorowania ciśnienia w oponach występuje producent pojazdu lub jego należycie upoważniony przedstawiciel.
3.2. Do wniosku należy dołączyć, w trzech egzemplarzach, opis typu pojazdu obejmujący elementy określone w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.
3.3. Pojazd reprezentatywny dla typu homologowanego pojazdu musi zostać przedstawiony organowi udzielającemu homologacji typu lub placówce technicznej odpowiedzialnej za przeprowadzanie badań homologacyjnych.
3.4. Przed udzieleniem homologacji typu istnienie zadowalających rozwiązań zapewniających skuteczną kontrolę zgodności produkcji podlega weryfikacji przez organ udzielający homologacji typu.
4. Homologacja
4.1. Jeżeli pojazd przedstawiony do homologacji na podstawie niniejszego regulaminu spełnia wszystkie wymogi pkt 5 poniżej, należy udzielić homologacji tego typu pojazdu.
4.2. Każdemu homologowanemu typowi nadaje się numer homologacji. Dwie pierwsze jego cyfry (obecnie 01 odpowiadające regulaminowi zmienionemu serią poprawek 01) oznaczają serię poprawek obejmujących najnowsze główne zmiany techniczne wprowadzone do regulaminu, obowiązujące w chwili udzielania homologacji. Ta sama Umawiająca się Strona nie może przydzielić tego samego numeru innemu typowi pojazdu.
4.3. Zawiadomienie o udzieleniu, przedłużeniu lub odmowie udzielenia homologacji typu pojazdu na mocy niniejszego regulaminu zostaje przekazane Umawiającym się Stronom Porozumienia stosującym niniejszy regulamin w postaci formularza zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.
4.4. Na każdym pojeździe zgodnym z typem pojazdu homologowanym na mocy niniejszego regulaminu, w widocznym i łatwo dostępnym miejscu określonym w formularzu homologacji, umieszcza się międzynarodowy znak homologacji zawierający:
4.4.1. okrąg otaczający literę "E", po której następuje numer wyróżniający państwo udzielające homologacji 2 ;
4.4.2. numer niniejszego regulaminu, po którym następuje litera "R", myślnik oraz numer homologacji po prawej stronie oznaczeń określonych w pkt 4.4.1.
4.5. Jeżeli pojazd jest zgodny z typem pojazdu homologowanym zgodnie z jednym lub większą liczbą regulaminów stanowiących załączniki do Porozumienia w państwie, które udzieliło homologacji na podstawie niniejszego regulaminu, symbol podany w pkt 4.4.1 nie musi być powtarzany. W takim przypadku numery regulaminów i homologacji oraz dodatkowe symbole dla wszystkich regulaminów, zgodnie z którymi udzielono homologacji w danym państwie, należy umieścić w kolumnach po prawej stronie symbolu opisanego w pkt 4.4.1.
4.6. Znak homologacji musi być czytelny i nieusuwalny.
4.7. Znak homologacji umieszcza się na tabliczce znamionowej pojazdu zamontowanej przez producenta lub w jej pobliżu.
4.8. Przykładowe znaki homologacji przedstawiono w załączniku 2 do niniejszego regulaminu.
5. Specyfikacje i badania
5.1. Uwagi ogólne
5.1.1. Wszystkie pojazdy kategorii M1 do maksymalnej masy 3 500 kg, M2, M3, N1, N2, N3, O3 i O4, we wszystkich
przypadkach wyposażone w system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) zgodny z definicją w pkt 2.8, muszą spełniać wymogi w zakresie skuteczności zawarte w pkt 5.1.2-5.6 niniejszego regulaminu w różnych warunkach drogowych i środowiskowych występujących na terytorium Umawiających się Stron.
5.1.1.1. System uzupełniania ciśnienia w oponach (TPRS) uznaje się za równoważny systemowi monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), jeżeli spełnione są kryteria badania określone w załączniku 4 do niniejszego regulaminu. W takim przypadku instalacja TPMS nie jest wymagana.
5.1.1.2. Centralny system pompowania opon (CTIS) uznaje się za równoważny systemowi monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), jeżeli spełnione są kryteria badania określone w załączniku 4 do niniejszego regulaminu. W takim przypadku instalacja TPMS nie jest wymagana.
5.1.1.3. Jeżeli zainstalowano więcej niż jeden system określony w pkt 2.8, 2.14 lub 2.15, wszystkie systemy muszą uzyskać homologację zgodnie z wymogami niniejszego regulaminu.
5.1.2. Pola magnetyczne lub elektryczne nie mogą wywierać negatywnego wpływu na skuteczność zamontowanego w pojeździe systemu monitorowania ciśnienia w oponach, systemu uzupełniania ciśnienia w oponach ani centralnego systemu pompowania opon. Należy to wykazać przez spełnienie wymagań technicznych i z poszanowaniem przepisów przejściowych regulaminu ONZ nr 10, przez stosowanie:
a) serii poprawek 03 w odniesieniu do pojazdów bez układu sprzęgającego do ładowania układu magazynowania energii elektrycznej wielokrotnego ładowania (akumulatorów trakcyjnych);
b) serii poprawek 06 w odniesieniu do pojazdów z układem sprzęgającym do ładowania układu magazynowania energii elektrycznej wielokrotnego ładowania (akumulatorów trakcyjnych).
5.1.3. Dla pojazdów kategorii M1 o masie maksymalnej do 3 500 kg i N1 system działa w zakresie prędkości od 40 km/h lub mniejszej do maksymalnej prędkości konstrukcyjnej pojazdu.
Dla pojazdów kategorii M2, M3, N2, N3, O3 i O4 system działa w zakresie prędkości od 30 km/h lub mniejszej do maksymalnej prędkości konstrukcyjnej pojazdu.
5.1.4. Pojazd musi przejść badania (przebicie, spadek ciśnienia i nieprawidłowe działanie) określone w załączniku 3 do niniejszego regulaminu.
5.1.5. Jeżeli wariant dowolnego pojazdu przedstawionego do homologacji jest wyposażony w koła bliźniacze, wariant ten stosuje się do badań określonych w załączniku 3 do niniejszego regulaminu, a jedna z opon na kole bliźniaczym ("opona testowa") musi być odpompowana do badania na przebicie w pkt 2.5 załącznika 3 do niniejszego regulaminu.
5.1.6. Dla pojazdów kategorii M1 o masie maksymalnej do 3 500 kg i N1
W przypadku danego ostrzeżenia i jeżeli system monitorowania ciśnienia w oponach jest wyposażony w funkcję resetowania, ale nie wykrywa minimalnego ciśnienia określonego w pkt 5.2 i 5.3 po wykonaniu funkcji reseto- wania, urządzenie sterujące resetowaniem musi być zaprojektowane lub umieszczone wewnątrz pojazdu w taki sposób, aby ograniczyć ryzyko przypadkowego zresetowania przez osoby znajdujące się w pojeździe lub ładunek.
W przypadku pojazdów, w których system monitorowania ciśnienia w oponach nie wykrywa, czy ciśnienie przekracza minimalne ciśnienie określone w pkt 5.2 i 5.3 po wykonaniu funkcji resetowania, system monitorowania ciśnienia w oponach musi obejmować co najmniej środki zapobiegające zresetowaniu, jeżeli pojazd nie został unieruchomiony po wystosowaniu ostrzeżenia dotyczącego ciśnienia, oraz
a) środki zapobiegające niezamierzonemu uruchomieniu resetowania (np. poprzez krótkie dotknięcie przycisku resetowania lub ciągłe blokowanie przycisku resetowania przez osoby znajdujące się w pojeździe lub ładunek); lub
b) aktywacja przez co najmniej dwa zamierzone działania (np. w systemie opartym na menu).
Producent podaje niezbędne informacje w instrukcji obsługi dla właściciela pojazdu lub za pomocą wszelkich innych środków komunikacji w pojeździe.
5.2. Wykrywanie ciśnienia w oponie w związku ze spadkiem ciśnienia wywołanym zdarzeniem
5.2.1. Dla pojazdów kategorii M1 o masie maksymalnej do 3 500 kg i N1, wyposażonych w opony klasy C1, TPMS powoduje zapalenie się sygnału ostrzegawczego opisanego w pkt 5.5 nie później niż dziesięć minut łącznego czasu jazdy po tym, jak ciśnienie robocze w jednej z opon pojazdu obniży się o 20 % lub będzie miało wartość minimalnego ciśnienia 150 kPa, zależnie od tego, która z tych wartości jest wyższa.
5.2.2. Dla pojazdów kategorii M1 o masie maksymalnej do 3 500 kg i N1, wyposażonych w opony klasy C2, TPMS powoduje zapalenie się sygnału ostrzegawczego opisanego w pkt 5.5 w ciągu dziesięciu minut łącznego czasu jazdy po tym, jak ciśnienie robocze w jednej z opon pojazdu obniży się o 20 % lub będzie miało wartość minimalnego ciśnienia 220 kPa, zależnie od tego, która z tych wartości jest wyższa.
5.2.3. Dla pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3, wyposażonych w opony klasy C2 lub C3, TPMS powoduje zapalenie się
sygnału ostrzegawczego opisanego w pkt 5.5 nie później niż dziesięć minut łącznego czasu jazdy po tym, jak ciśnienie robocze w jednej z opon tocznych pojazdu w kontakcie z podłożem obniży się o 20 %.
5.2.4. Dla pojazdów kategorii O3 i O4, wyposażonych w opony klasy C2 lub C3, TPMS powoduje zapalenie się sygnału ostrzegawczego opisanego w pkt 5.5 nie później niż dziesięć minut łącznego czasu jazdy po tym, jak ciśnienie robocze w jednej z opon tocznych pojazdu w kontakcie z podłożem obniży się o 20 %.
5.2.5. Sygnał ostrzegawczy niskiego ciśnienia w oponach opisany w pkt 5.5 musi się świecić za każdym razem, gdy TPMS pojazdu ciągniętego dostarcza informacje ostrzegawcze o niskim ciśnieniu w oponach za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego opisanego w pkt 5.6.
5.3. Wykrywanie poziomu ciśnienia w oponie znacznie poniżej ciśnienia zalecanego dla optymalnego funkcjonowania, z uwzględnieniem kwestii zużycia paliwa i bezpieczeństwa
5.3.1. Dla pojazdów kategorii M1 o masie maksymalnej do 3 500 kg i N1, wyposażonych w opony klasy C1, TPMS powoduje zapalenie się sygnału ostrzegawczego opisanego w pkt 5.5 nie później niż sześćdziesiąt minut łącznego czasu jazdy po tym, jak ciśnienie robocze w dowolnej z opon pojazdu obniży się o 20 % lub będzie miało wartość minimalnego ciśnienia 150 kPa, zależnie od tego, która z tych wartości jest wyższa.
5.3.2. Dla pojazdów kategorii M1 o masie maksymalnej do 3 500 kg i N1, wyposażonych w opony klasy C2, TPMS powoduje zapalenie się sygnału ostrzegawczego opisanego w pkt 5.5 nie później niż 60 minut łącznego czasu jazdy po tym, jak ciśnienie robocze w dowolnej z opon pojazdu obniży się o 20 % lub będzie miało wartość minimalnego ciśnienia 220 kPa, zależnie od tego, która z tych wartości jest wyższa.
5.3.3. Dla pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3, wyposażonych w opony klasy C2 lub C3, TPMS powoduje zapalenie się sygnału ostrzegawczego nie później niż 60 minut łącznego czasu jazdy po tym, jak ciśnienie robocze w dowolnej z opon tocznych pojazdu w kontakcie z podłożem obniży się o 20 %.
5.3.4. Dla pojazdów kategorii O3 i O4, wyposażonych w opony klasy C2 lub C3, TPMS przekazuje odpowiedni sygnał
ostrzegawczy opisany w pkt 5.5 nie później niż 60 minut łącznego czasu jazdy po tym, jak ciśnienie robocze w dowolnej z opon tocznych pojazdu w kontakcie z podłożem obniży się o 20 %.
5.3.5. Sygnał ostrzegawczy niskiego ciśnienia w oponach opisany w pkt 5.5 musi się świecić za każdym razem, gdy TPMS pojazdu ciągniętego dostarcza informacje ostrzegawcze o niskim ciśnieniu w oponach za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego opisanego w pkt 5.6.
5.4. Wykrywanie nieprawidłowego działania
5.4.1. TPMS powoduje zapalenie się sygnału ostrzegawczego opisanego w pkt 5.5 nie później niż 10 minut po wystąpieniu nieprawidłowego działania, które ma wpływ na wywoływanie lub przekazywanie sygnałów sterujących lub reagujących w systemie monitorowania ciśnienia w oponach pojazdu.
5.4.2. Sygnał ostrzegawczy sygnalizacji nieprawidłowego działania opisany w pkt 5.5 musi się świecić za każdym razem, gdy TPMS pojazdu ciągniętego sygnalizuje nieprawidłowe działanie za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego opisanego w pkt 5.6.
5.4.3. Sygnał ostrzegawczy nieprawidłowego działania opisany w pkt 5.5 musi się świecić za każdym razem, gdy nie są dostępne żadne wiarygodne informacje TPMS z podłączonego pojazdu ciągniętego, który musi posiadać TPMS, za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego opisanego w pkt 5.6.
5.5. Sygnał ostrzegawczy.
5.5.1. Ostrzeżenie jest przekazywane za pomocą optycznego sygnału ostrzegawczego zgodnego z regulaminem ONZ nr 121.
5.5.2 W przypadku pojazdu kategorii N2 lub N3 ciągnącego co najmniej jeden pojazd kategorii O3 lub O4, optyczny sygnał ostrzegawczy, o którym mowa w ppkt 5.5.1. musi wskazywać, czy jakiekolwiek ostrzeżenie odnosi się do konkretnego pojazdu ciągnącego lub ciągniętego.
5.5.3. Sygnał ostrzegawczy uruchamia się w momencie przełączenia wyłącznika zapłonu do pozycji włączonej ("On") lub do jazdy ("Run") (kontrola działania żarówki). Ten wymóg nie ma zastosowania do kontrolek znajdujących się we wspólnej przestrzeni.
5.5.4. Sygnał ostrzegawczy musi być widoczny nawet w świetle dziennym; właściwy stan sygnału musi być łatwy do zweryfikowania przez kierowcę z siedzenia kierowcy.
5.5.5 W przypadku pojazdów kategorii O3 i O4 optyczny sygnał ostrzegawczy, o którym mowa w pkt 5.5.1, musi być wyświetlany kierowcy pojazdu ciągnącego kategorii N2 lub N3, jak określono w pkt 5.5.4.
5.5.6. Wskazanie nieprawidłowego działania może być tym samym sygnałem ostrzegawczym, co sygnał ostrzegający o zbyt niskim ciśnieniu. Jeżeli sygnał ostrzegawczy opisany w pkt 5.5.1 jest używany do wskazania zarówno zbyt niskiego ciśnienia, jak i nieprawidłowego działania TPMS, zastosowanie mają następujące zasady: jeżeli wyłącznik zapłonu znajduje się w pozycji włączonej (do jazdy), zapalenie się sygnału ostrzegawczego wskazuje na nieprawidłowe działanie systemu. Po krótkim czasie sygnał ostrzegawczy pozostaje na stałe zapalony przez cały czas trwania nieprawidłowego działania i dopóki wyłącznik zapłonu znajduje się w pozycji włączonej (do jazdy). Sygnał migający i stały jest powtarzany za każdym razem po przełączeniu wyłącznika zapłonu do pozycji włączonej (do jazdy), dopóki nieprawidłowe działanie nie zostanie usunięte.
5.5.7. Tryb migania kontrolki ostrzegawczej opisanej w pkt 5.5.1 może informować o statusie resetowania systemu monitorowania ciśnienia w oponach, zgodnie z instrukcją obsługi pojazdu.
5.6. Interfejs komunikacyjny między pojazdami ciągnącymi a ciągniętymi
5.6.1 Pojazdy kategorii N2 lub N3 ciągnące co najmniej jeden pojazd kategorii O3 lub O4 oraz pojazdy kategorii O3 i O4 muszą być wyposażone w interfejs komunikacyjny do wymiany informacji o danych TPMS między pojazdami ciągnącymi i ciągniętymi. Można to zrealizować w formie interfejsu przewodowego lub bezprzewodowego, pod warunkiem że urządzenia TPMS w pojeździe ciągnącym i w pojeździe ciągniętym (pojazdach ciągniętych) są kompatybilne.
5.6.1.1. Transmisja danych za pomocą urządzeń przewodowych musi opierać się na elektrycznym przewodzie sterującym hamowania zgodnym z normami ISO 11992-1:2019 i ISO 11992-2:2014 i musi być typu punkt-punkt z wykorzystaniem złącza siedmiopinowego zgodnie z normą ISO 7638-1:2018 lub ISO 7638-2:2018 lub odpowiedniego złącza automatycznego.
Można stosować inne specyfikacje przewodowe, pod warunkiem że wyposażenie TPMS w pojeździe ciągnącym i w pojeździe ciągniętym (pojazdach ciągniętych) jest kompatybilne i spełnia te same wymogi funkcjonalne.
5.6.1.1.1. Obsługę komunikatów określono w części A załącznika 5 do niniejszego regulaminu w odniesieniu do pojazdu ciągnącego i pojazdu ciągniętego (pojazdów ciągniętych).
5.6.1.1.2. Zgodność funkcjonalną pojazdów ciągnących i ciągniętych wyposażonych w linie transmisji danych opisane w pkt 5.6.1.1. powyżej ocenia się w czasie homologacji typu poprzez sprawdzenie, czy spełnione są odpowiednie przepisy określone w części A załącznika 5.
W załączniku 6 do niniejszego regulaminu przedstawiono przebieg badań, które mogą zostać zastosowane do przeprowadzenia takiej oceny.
5.6.1.2. W przypadku połączenia typu punkt-punkt między ECU pojazdu ciągnącego a ECU pojazdu ciągniętego, musi istnieć otwarta specyfikacja standardowa, aby umożliwić ECU zapewniającemu funkcjonalność TPMS, który nie stanowi części połączenia punkt-punkt, łączenie, komunikowanie się i obsługę za pośrednictwem ECU pojazdu ciągniętego, który stanowi część połączenia punkt-punkt, tj. znormalizowanego wejścia. Ten interfejs transmisji danych jest określony w części B załącznika 5.
5.6.1.3. W przypadku korzystania z urządzenia bezprzewodowego do transmisji danych, łącze komunikacyjne powinno być typu otwartego standardu. Należy zapewnić połączenie bezprzewodowe między fizycznie połączonymi pojazdami (ale nie z innymi pojazdami w pobliżu) oraz zabezpieczenie przed zakłóceniami z zewnątrz informacji przekazywanych za pośrednictwem tego łącza. Muszą być spełnione te same wymogi funkcjonalne, które są wymagane w pkt 5.6.1.1.
6. Informacje dodatkowe
6.1. Ewentualna instrukcja obsługi pojazdu zawiera co najmniej następujące informacje:
6.1.1. Informację o tym, że pojazd jest wyposażony w taki system (oraz informację o tym, jak resetować system, jeżeli dany system posiada taką funkcję).
6.1.2. Obraz symbolu kontrolki opisanej w pkt 5.5.1. (oraz obraz symbolu kontrolki nieprawidłowego działania, jeżeli dla tej funkcji zastosowano oddzielną kontrolkę).
6.1.3. Dodatkową informację na temat znaczenia świecącej kontrolki ostrzegawczej niskiego ciśnienia w oponie oraz opis działań naprawczych, które należy podjąć, jeżeli taka sytuacja będzie miała miejsce, w tym procedurę rese- towania, jeśli dany system zawiera taką funkcję.
6.2. Jeżeli z pojazdem nie dostarczono instrukcji obsługi, informacje wymagane w pkt 6.1 powyżej należy umieścić w widocznym miejscu na pojeździe.
7. Zmiany i rozszerzenie homologacji typu pojazdu
7.1. Każda zmiana typu pojazdu określonego w pkt 2.2 niniejszego regulaminu musi zostać zgłoszona organowi udzielającemu homologacji typu, który udzielił homologacji typu pojazdu. Organ udzielający homologacji typu może:
7.1.1. uznać, że dokonane zmiany nie mają negatywnego wpływu na warunki udzielenia homologacji i udzielić rozszerzenia homologacji;
7.1.2. uznać, że dokonane zmiany mają wpływ na warunki udzielenia homologacji i zażądać dalszych badań lub dodatkowych kontroli przed udzieleniem rozszerzenia homologacji.
7.2. Umawiające się Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin zostają powiadomione o potwierdzeniu lub odmowie udzielenia homologacji, z wyszczególnieniem zmian, zgodnie z procedurą określoną w pkt 4.3 powyżej.
7.3. Organ udzielający homologacji typu powiadamia pozostałe Umawiające się Strony o rozszerzeniu homologacji przy użyciu formularza zawiadomienia przedstawionego w załączniku 1 do niniejszego regulaminu. Każdemu takiemu rozszerzeniu organ ten nadaje numer seryjny, zwany numerem rozszerzenia.
8. Zgodność produkcji
8.1. Procedury zgodności produkcji muszą być zgodne z procedurami określonymi w dodatku 1 do Porozumienia (E/ECE/TRANS/505/Rev.3) i następującymi wymogami:
8.2. Organ, który udzielił homologacji typu, może w dowolnym czasie dokonać weryfikacji zgodności produkcji w każdej jednostce produkcyjnej. Normalna częstotliwość takich weryfikacji wynosi co najmniej raz na rok.
9. Sankcje z tytułu niezgodności produkcji
9.1. Homologacja udzielona w odniesieniu do typu pojazdu zgodnie z niniejszym regulaminem może zostać cofnięta w razie niespełnienia wymogów określonych w pkt 8.
9.2. Jeżeli Umawiająca się Strona Porozumienia stosująca niniejszy regulamin cofnie uprzednio udzieloną homologację, niezwłocznie powiadamia o tym fakcie pozostałe Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin, wykorzystując w tym celu kopię formularza homologacji z adnotacją na końcu napisaną dużymi literami oraz opatrzoną datą i podpisem, o treści: "HOMOLOGACJA COFNIĘTA".
10. Ostateczne zaniechanie produkcji
Jeżeli posiadacz homologacji ostatecznie zaniecha produkcji typu pojazdu homologowanego zgodnie z niniejszym regulaminem, informuje o tym organ, który udzielił homologacji. Po otrzymaniu stosownego powiadomienia wyżej wymieniony organ powiadamia o tym pozostałe Umawiające się Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin za pomocą formularza homologacji zawierającego na końcu adnotację napisaną dużymi literami oraz opatrzoną datą i podpisem: "ZANIECHANIE PRODUKCJI".
11. Nazwy i adresy placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań homologacyjnych oraz nazwy i adresy organów udzielających homologacji typu
Umawiające się Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin przekazują sekretariatowi Organizacji Narodów Zjednoczonych nazwy i adresy placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań homologacyjnych oraz organów udzielających homologacji typu, którym należy przesyłać wydane w innych państwach formularze poświadczające udzielenie, rozszerzenie, odmowę udzielenia lub cofnięcie homologacji.
12. Przepisy przejściowe
12.1. Od oficjalnej daty wejścia w życie serii poprawek 01 żadna z Umawiających się Stron stosujących niniejszy regulamin nie może odmówić udzielenia ani uznania homologacji typu na podstawie niniejszego regulaminu zmienionego serią poprawek 01.
12.2. Od dnia 6 lipca 2022 r. w przypadku typów pojazdów kategorii M1 i od dnia 6 lipca 2024 r. w przypadku typów pojazdów innych kategorii niż M1 Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nie są zobowiązane do uznawania homologacji typu na podstawie poprzednich serii poprawek, wydanych po raz pierwszy po dniu 6 lipca 2022 r.
12.3. Do dnia 6 lipca 2022 r. w przypadku typów pojazdów kategorii M1 i do dnia 6 lipca 2024 r. w przypadku typów pojazdów innych kategorii niż M1 Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin uznają homologacje typu na podstawie poprzednich serii poprawek, wydane po raz pierwszy przed dniem 6 lipca 2022 r.
12.4. Od dnia 6 lipca 2022 r. w przypadku typów pojazdów kategorii M1 i od dnia 6 lipca 2024 r. w przypadku typów pojazdów innych kategorii niż M1 Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nie są zobowiązane do uznawania homologacji typu wydanych na podstawie poprzednich serii poprawek do niniejszego regulaminu.
12.5. Niezależnie od powyższych przepisów przejściowych Umawiające się Strony rozpoczynające stosowanie niniejszego regulaminu po dacie wejścia w życie najnowszej serii poprawek nie są zobowiązane do uznawania homologacji typu udzielonych zgodnie z poprzednimi seriami poprawek do niniejszego regulaminu/są zobowiązane jedynie do uznawania homologacji typu udzielonych zgodnie z serią poprawek 01.
12.6. Niezależnie od przepisów pkt 12.4 Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nadal uznają homologacje typu udzielone na podstawie poprzednich serii poprawek do niniejszego regulaminu w przypadku pojaz- dów/układów pojazdów, których nie dotyczą zmiany wprowadzone w serii poprawek 01.
12.7. Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin mogą udzielać homologacji typu zgodnie z wszelkimi poprzednimi seriami poprawek do niniejszego regulaminu 3 .
12.8. Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nadal udzielają rozszerzeń istniejących homologacji zgodnie z dowolną z poprzednich serii poprawek do niniejszego regulaminu3.