uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Należy zapewnić skuteczność i adekwatność wykrywania manipulacji lub prób manipulacji wskaźnikami referencyjnymi. Konieczne jest zatem, aby systemy i środki kontroli administratora wskaźnika referencyjnego były proporcjonalne do charakteru i złożoności opracowywanego wskaźnika referencyjnego oraz do ryzyka manipulacji tym wskaźnikiem, a także aby to ryzyko manipulacji było szacowane na podstawie obiektywnej oceny uwzględniającej pochodzenie, charakter, cechy szczególne i wagę takiego ryzyka.
(2) W celu zapewnienia skuteczności wykrywania wszelkich zachowań, które mogą wiązać się z manipulacją lub próbą manipulacji wskaźnikiem referencyjnym, konieczne jest zapewnienie odpowiednich zautomatyzowanych systemów monitorowania danych wejściowych. Same zautomatyzowane systemy nie są jednak wystarczające, aby zapewnić skuteczne wykrywanie zachowań manipulacyjnych. Zautomatyzowane systemy należy zatem uzupełnić odpowiednim poziomem analizy przeprowadzanej przez odpowiednio przeszkolony personel.
(3) W celu zapewnienia, aby właściwe organy mogły skutecznie oceniać środki wprowadzone w celu identyfikacji i zgłaszania niewłaściwego zachowania, administratorzy powinni, na żądanie właściwego organu, przedstawić mu informacje na temat charakteru i złożoności danego wskaźnika referencyjnego oraz ryzyka manipulacji tym wskaźnikiem, oraz uzasadnić stosowność wybranego poziomu automatyzacji i analizy przeprowadzanej przez człowieka.
(4) Pracownicy administratora wskaźnika referencyjnego, którzy są odpowiedzialni za obsługę systemów i kontroli administratora, powinni przejść odpowiednie szkolenie mające nauczyć ich przeprowadzania analizy, czy dane wprowadzenie danych jest podejrzane. Takie szkolenie powinno sprawić, by pracownicy ci byli świadomi, jakie są cechy właściwego przekazywania danych wejściowych oraz rozbieżności w danych wejściowych, które mogą być spowodowane manipulacją lub próbą manipulacji. Skutecznie szkolenie powinno być dostosowane do charakteru i złożoności danego wskaźnika referencyjnego oraz do ryzyka manipulacji tym wskaźnikiem.
(5) Wykonywanie zadań związanych z systemami i kontrolami administratorzy mogą zlecić na zasadzie outsourcingu. Takie zlecanie na zasadzie outsourcingu powinno być możliwe wyłącznie w takim zakresie, aby nie miało to istotnego niekorzystnego wpływu na kontrolę administratora nad opracowywaniem wskaźnika referencyjnego ani na zdolność odpowiedniego właściwego organu do sprawowania nadzoru nad danym wskaźnikiem referencyjnym, a w każdym razie podlega wymogom określonym w art. 10 rozporządzenia (UE) 2016/1011.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(7) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy ewentualnych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(8) W celu zapewnienia spójności z datą rozpoczęcia stosowania art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 3 , na mocy którego do rozporządzenia (UE) 2016/1011 wprowadzono art. 14 ust. 4 tego rozporządzenia, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.291.13 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1351 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających charakterystykę systemów i kontroli służących identyfikacji i zgłaszaniu wszelkich zachowań, które mogą wiązać się z manipulacją lub próbą manipulacji wskaźnikiem referencyjnym |
Data aktu: | 06/05/2021 |
Data ogłoszenia: | 13/08/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2022, 02/09/2021 |