KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Należy zapewnić skuteczność i adekwatność wykrywania manipulacji lub prób manipulacji wskaźnikami referencyjnymi. Konieczne jest zatem, aby systemy i środki kontroli administratora wskaźnika referencyjnego były proporcjonalne do charakteru i złożoności opracowywanego wskaźnika referencyjnego oraz do ryzyka manipulacji tym wskaźnikiem, a także aby to ryzyko manipulacji było szacowane na podstawie obiektywnej oceny uwzględniającej pochodzenie, charakter, cechy szczególne i wagę takiego ryzyka.
(2) W celu zapewnienia skuteczności wykrywania wszelkich zachowań, które mogą wiązać się z manipulacją lub próbą manipulacji wskaźnikiem referencyjnym, konieczne jest zapewnienie odpowiednich zautomatyzowanych systemów monitorowania danych wejściowych. Same zautomatyzowane systemy nie są jednak wystarczające, aby zapewnić skuteczne wykrywanie zachowań manipulacyjnych. Zautomatyzowane systemy należy zatem uzupełnić odpowiednim poziomem analizy przeprowadzanej przez odpowiednio przeszkolony personel.
(3) W celu zapewnienia, aby właściwe organy mogły skutecznie oceniać środki wprowadzone w celu identyfikacji i zgłaszania niewłaściwego zachowania, administratorzy powinni, na żądanie właściwego organu, przedstawić mu informacje na temat charakteru i złożoności danego wskaźnika referencyjnego oraz ryzyka manipulacji tym wskaźnikiem, oraz uzasadnić stosowność wybranego poziomu automatyzacji i analizy przeprowadzanej przez człowieka.
(4) Pracownicy administratora wskaźnika referencyjnego, którzy są odpowiedzialni za obsługę systemów i kontroli administratora, powinni przejść odpowiednie szkolenie mające nauczyć ich przeprowadzania analizy, czy dane wprowadzenie danych jest podejrzane. Takie szkolenie powinno sprawić, by pracownicy ci byli świadomi, jakie są cechy właściwego przekazywania danych wejściowych oraz rozbieżności w danych wejściowych, które mogą być spowodowane manipulacją lub próbą manipulacji. Skutecznie szkolenie powinno być dostosowane do charakteru i złożoności danego wskaźnika referencyjnego oraz do ryzyka manipulacji tym wskaźnikiem.
(5) Wykonywanie zadań związanych z systemami i kontrolami administratorzy mogą zlecić na zasadzie outsourcingu. Takie zlecanie na zasadzie outsourcingu powinno być możliwe wyłącznie w takim zakresie, aby nie miało to istotnego niekorzystnego wpływu na kontrolę administratora nad opracowywaniem wskaźnika referencyjnego ani na zdolność odpowiedniego właściwego organu do sprawowania nadzoru nad danym wskaźnikiem referencyjnym, a w każdym razie podlega wymogom określonym w art. 10 rozporządzenia (UE) 2016/1011.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(7) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy ewentualnych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(8) W celu zapewnienia spójności z datą rozpoczęcia stosowania art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 3 , na mocy którego do rozporządzenia (UE) 2016/1011 wprowadzono art. 14 ust. 4 tego rozporządzenia, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: