uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16 ust. 2, art. 82 ust. 1 i art. 87 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 3 i 4,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Należy podjąć negocjacje w celu zawarcia umowy o współpracy (zwanej dalej "umową") między Unią a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej (zwaną dalej "Interpolem"). Celem umowy będzie uregulowanie współpracy między Unią a Interpolem w obszarze ścigania przestępstw, współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych oraz współpracy w obszarze bezpieczeństwa granic (w ramach zarządzania granicami).
(2) Umowa powinna ustanawiać niezbędne zabezpieczenia i gwarancje w celu upoważnienia państw członkowskich i agencji Unii do uzyskania kontrolowanego dostępu do bazy Interpolu zawierającej dane skradzionych lub utraconych dokumentów podróży (zwanej dalej "SLTD") oraz bazy danych dokumentów podróży powiązanych z notami Interpolu (zwanej dalej "TDAWN"), za pośrednictwem europejskiego portalu wyszukiwania, w zakresie niezbędnym do wykonywania ich zadań oraz zgodnie z przysługującymi im prawami dostępu.
(3) Art. 9 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/818 1 stanowi, że przeszukiwania baz danych Interpolu mają być realizowane w taki sposób, by żadne informacje nie zostały ujawnione właścicielowi wpisu w bazie Interpolu.
(4) Umowa powinna regulować współpracę między Agencją Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania ustanowioną rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 2 (zwaną dalej "Europolem") a Interpolem, z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć w zwalczaniu terroryzmu oraz transgranicznej i międzynarodowej poważnej przestępczości zorganizowanej, jak również bieżących potrzeb operacyjnych oraz zakresu działania Euro- polu.
(5) Umowa powinna ułatwić ustanowienie i uregulowanie współpracy między Prokuraturą Europejską ustanowioną rozporządzeniem Rady (UE) 2017/1939 3 (zwaną dalej "EPPO") a Interpolem.
(6) Umowa powinna stanowić podstawę prawną do upoważnienia Europolu, Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych ustanowionej rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1727 4 (zwanej dalej "Eurojustem") i EPPO do uzyskania dostępu do odpowiednich baz danych Interpolu w celu wykonywania ich zadań.
(7) Umowa powinna stanowić podstawę prawną do upoważnienia Eurojustu i EPPO do wymiany informacji operacyjnych z Interpolem.
(8) Art. 23 ust. 1, 2 i 5 rozporządzenia (UE) 2016/794 przewiduje wymianę danych osobowych między Europolem a organizacjami międzynarodowymi w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań Europolu określonych w art. 4 tego rozporządzenia.
(9) W art. 80, 99 i 104 rozporządzenia (UE) 2017/1939 określono szczegółowo stosunki między EPPO a jej partnerami oraz przewidziano wymianę informacji między EPPO a organizacjami międzynarodowymi.
(10) W świetle informacji zawartej w motywie 33 rozporządzenia (UE) 2016/794 oraz motywie 46 rozporządzenia (UE) 2018/1727 należy wzmocnić współpracę odpowiednio między Europolem a Interpolem oraz Eurojustem i Interpolem poprzez promowanie sprawnej wymiany danych osobowych.
(11) W art. 47 ust. 1, 5 i 6 oraz art. 52 i 56 rozporządzenia (UE) 2018/1727 określono stosunki między Eurojustem a jego partnerami oraz przewidziano wymianę danych osobowych między Eurojustem a organizacjami międzynarodowymi.
(12) Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), ustanowiona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 5 , powinna wspierać techniczne wdrażanie dostępu do baz danych Interpolu w kontekście rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 6 , (UE) 2018/1240 7 i (UE) 2019/817 8 , zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1726.
(13) W świetle informacji zawartej w motywie 96 rozporządzenia (UE) 2017/1939 należy wzmocnić współpracę między Unią a Interpolem poprzez promowanie sprawnej wymiany danych osobowych.
(14) W art. 94 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 9 określono warunki przekazywania operacyjnych danych osobowych organizacjom międzynarodowym.
(15) Umowa powinna być w pełni zgodna z przepisami dotyczącymi ochrony danych określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 10 , rozporządzeniu (UE) 2018/1725 oraz dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 11 .
(16) Umowa powinna być w pełni zgodna z prawami podstawowymi i nie naruszać zasad uznanych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą"), w szczególności prawa do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego uznanego w art. 7 Karty, prawa do ochrony danych osobowych uznanego w art. 8 Karty oraz prawa do skutecznego środka prawnego i dostępu do bezstronnego sądu uznanego w art. 47 Karty. Umowa powinna być stosowana zgodnie ze wszystkimi prawami i zasadami zapisanymi w Karcie.
(17) Umowa nie powinna naruszać praw i obowiązków państw członkowskich w ich stosunkach z Interpolem, które nie wchodzą w zakres umowy.
(18) Zgodnie z art. 1, 2 i 2a Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.
(19) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do TUE i do TFUE, oraz bez uszczerbku dla art. 4 tego protokołu, Irlandia nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.
(20) Zgodnie z art. 41 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 25 maja 2021 r. 12 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
J. PODGORŠEK | |
Przewodniczący |
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.287.2 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2021/1312 w sprawie upoważnienia do podjęcia negocjacji dotyczących umowy o współpracy między Unią Europejską a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej (Interpolem) |
Data aktu: | 19/07/2021 |
Data ogłoszenia: | 10/08/2021 |