Decyzja 2021/1 (2021/1316) w sprawie odstępstwa od reguł pochodzenia określonych w protokole 1 do Umowy przejściowej ustanawiającej ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, mającego na celu uwzględnienie szczególnej sytuacji Mauritiusu w odniesieniu do solonego atuna

DECYZJA nr 1/2021 KOMITETU WSPÓŁPRACY CELNEJ AWP-UE
z dnia 2 sierpnia 2021 r.
w sprawie odstępstwa od reguł pochodzenia określonych w protokole 1 do Umowy przejściowej ustanawiającej ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, mającego na celu uwzględnienie szczególnej sytuacji Mauritiusu w odniesieniu do solonego atuna [2021/1316]

KOMITET WSPÓŁPRACY CELNEJ,

uwzględniając Umowę przejściową ustanawiającą ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej ("AWP"), z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, w szczególności art. 43 ust. 4 protokołu 1 do tej umowy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowę przejściową ustanawiającą ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony 1  ("przejściową UPG") stosuje się tymczasowo od dnia 14 maja 2012 r. między Unią a Republiką Madagaskaru, Republiką Mauritiusu, Republiką Seszeli i Republiką Zimbabwe. Stosuje się ją również tymczasowo od dnia 7 lutego 2019 r. między Unią Europejską a Związkiem Komorów.

(2) Decyzją nr 1/2020 Komitetu UPG z dnia 14 stycznia 2020 r. zmieniono protokół 1 do przejściowej UPG UE-AWP dotyczący definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz metod współpracy administracyjnej ze skutkiem od dnia 31 marca 2020 r. 2 .

(3) Zgodnie z art. 44 ust. 1 protokołu 1 Komitet Współpracy Celnej AWP-UE może przyjąć decyzję przyznającą odstępstwo od reguł pochodzenia określonych w tym protokole.

(4) W dniu 2 października 2017 r. Komitet Współpracy Celnej AWP-UE przyjął decyzję nr 2/2017 przyznającą odstępstwo od reguł pochodzenia w odniesieniu do 120 ton solonego atuna przywożonego do Unii Europejskiej w okresie od dnia 2 października 2017 r. do dnia 1 października 2018 r.

(5) W dniu 14 stycznia 2019 r. Komitet Współpracy Celnej AWP-UE przyjął decyzję nr 1/2019 przyznającą drugie odstępstwo od reguł pochodzenia w odniesieniu do 100 ton solonego atuna przywożonego do Unii Europejskiej w okresie od dnia 14 stycznia 2019 r. do dnia 13 stycznia 2020 r.

(6) W dniu 5 maja 2020 r. Komitet Współpracy Celnej AWP-UE przyjął decyzję nr 1/2020 przyznającą trzecie odstępstwo od reguł pochodzenia w odniesieniu do 100 ton solonego atuna przywożonego do Unii Europejskiej w okresie od dnia 5 maja 2020 r. do dnia 4 maja 2021 r.

(7) W dniu 31 marca 2021 r. Mauritius złożył, zgodnie z art. 44 ust. 1 protokołu 1 do przejściowej UPG, czwarty wniosek o odstępstwo od reguł pochodzenia w odniesieniu do 120 ton solonego atuna objętego pozycją HS 0305 69, które mają być przywożone do Unii w okresie od czerwca 2021 r. do czerwca 2022 r. W dniu 17 maja 2021 r. Mauritius przedstawił dodatkowe informacje w odpowiedzi na pismo Komisji.

(8) W swoim wniosku Mauritius przypomina o powtarzających się problemach związanych z pozyskiwaniem surowców uniemożliwiających spełnienie reguł pochodzenia. Powołuje się w szczególności na niedostępność atuna pochodzącego z Unii lub z Mauritiusu oraz na nieopłacalność inwestowania w statki w celu spełnienia warunków określonych w art. 6 ust. 2 protokołu 1 w odniesieniu do atuna połowowego. Mauritius twierdzi, że atun z innych państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku objętych umową o partnerstwie gospodarczym (zwanych dalej "innymi państwami AKP objętymi UPG"), z którymi możliwa jest kumulacja, jest zbyt drogi (np. atun z Namibii) lub nie spełnia wymogów dotyczących jakości i regularnych dostaw. Mauritius stwierdza, że na potrzeby swojego przemysłu przetwórczego może jedynie zaopatrywać się w surowce o innym pochodzeniu, w szczególności atuna przywożonego z Nowej Zelandii. Według danych przedstawionych przez Mauritius wartość dodana na Mauritiusie stanowi zaledwie 17,5 % wartości produktów gotowych.

(9) Art. 44 ust. 1 protokołu 1 stanowi, że Komitet Współpracy Celnej może przyjąć odstępstwa od protokołu, jeżeli uzasadniają to rozwój istniejącego przemysłu lub tworzenie nowych gałęzi przemysłu w państwach AWP, oraz że Unia powinna pozytywnie odpowiedzieć na wszystkie należycie uzasadnione wnioski państw AWP zgodnie z tym artykułem, które nie mogą spowodować poważnego zagrożenia dla istniejącego przemysłu Unii.

(10) W art. 44 ust. 3 i 5 protokołu 1 dodano, że rozpatrywanie wniosków uwzględnia w szczególności: położenie geograficzne danego państwa AWP, z korzyścią dla wyspiarskich państw AWP oraz przypadki, w których stosowanie istniejących reguł pochodzenia miałoby znaczny wpływ na zdolność przemysłu istniejącego w państwie AWP do kontynuowania wywozu do Unii.

(11) Po przeprowadzeniu analizy stwierdzono, że stosowanie istniejących reguł pochodzenia w odniesieniu do przedmiotowych produktów wpłynęłoby na zdolność istniejącego małego przemysłu produkującego solonego atuna na Mauritiusie do kontynuowania wywozu do Unii; należy wziąć pod uwagę położenie geograficzne Mauritiusu, będącego małą wyspą oddaloną od jego rynków eksportowych i źródeł przywozu; odstępstwo, którego dotyczy wniosek, nie spowodowałoby poważnego zagrożenia dla istniejącego przemysłu Unii; a wcześniej przyznane odstępstwa nie przekraczały pięciu lat.

(12) Odstępstwa przewidziane w art. 44 protokołu 1 powinny jednak pozostać rozwiązaniami tymczasowymi i nie powinny być wykorzystywane jako sposób trwałej zmiany uzgodnionych reguł pochodzenia.

(13) Niemniej jednak wniosek i dalsze wyjaśnienia przedstawione przez Mauritius nie wskazują żadnych konkretnych kroków, które zostałyby podjęte w celu przezwyciężenia obecnej sytuacji i trwałego przestrzegania uzgodnionych reguł pochodzenia. Mauritius wskazuje, że rozwój własnej floty w celu połowu atuna jest niewykonalny oraz że przestrzeganie reguł pochodzenia w przyszłości zależy od możliwości zawarcia umów handlowych z dostawcami z Namibii lub przekonania floty UE działającej w regionie do połowu atuna.

(14) Z tych powodów odstępstwo to powinno być ostatnim odstępstwem przyznanym tym samym produktom i na tych samych warunkach.

(15) Mauritius złożył wniosek o przyznanie odstępstwa w odniesieniu do 120 ton solonego atuna na lata 2021-2022. Z uwagi na rzeczywiste wykorzystanie poprzedniego odstępstwa wynikającego z decyzji 1/2020, nie wydaje się właściwe zwiększenie kontyngentu na okres, którego dotyczy wniosek, w porównaniu z kontyngentem przyznanym na lata 2020-2021. W związku z tym należy przyznać Mauritiusowi odstępstwo na okres dodatkowego jednego roku w odniesieniu do 100 ton solonego atuna objętego pozycją HS 0305 69, które to odstępstwo pozwala istniejącemu przemysłowi na kontynuację wywozu do Unii.

(16) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 3  określono zasady administrowania kontyngentami taryfowymi. Zasady te należy stosować do administrowania ilością, w odniesieniu do której niniejsza decyzja przy- znaje odstępstwo.

(17) Aby umożliwić skuteczne monitorowanie funkcjonowania odstępstwa, władze Mauritiusu powinny regularnie powiadamiać Komisję o szczegółach świadectw przewozowych EUR.1 lub deklaracji na fakturze wystawianych dla przedmiotowych produktów,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Na zasadzie odstępstwa od protokołu 1 do przejściowej UPG i zgodnie z art. 44 ust. 1 tego protokołu solony atun objęty pozycją HS 0305 69 (kod CN 0305 69 80), wyprodukowany z niepochodzącego atuna (Thyrsites atun) objętego pozycją HS 0303 89, jest uważany za pochodzącego z Mauritiusu zgodnie z warunkami określonymi w art. 2-5 niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Odstępstwo określone w art. 1 stosuje się do produktów i ilości określonych w załączniku do niniejszej decyzji, które są zgłaszane o dopuszczenie do swobodnego obrotu w Unii po przywozie z Mauritiusu w okresie ograniczonym do jednego roku od dnia przyjęcia niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Ilością określoną w załączniku administruje się zgodnie z art. 49-54 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447.

Artykuł  4

Organy celne Mauritiusu przeprowadzają kontrole ilościowe wywozu produktów, o których mowa w art. 1.

Przed końcem miesiąca następującego po każdym kwartale organy celne Mauritiusu przekazują Komisji, za pośrednictwem Sekretariatu Komitetu Współpracy Celnej, oświadczenie wykazujące ilości, dla których wystawiono świadectwa przewozowe EUR.1 lub deklaracje na fakturze na podstawie niniejszej decyzji, oraz numery seryjne tych świadectw lub odniesienia do tych deklaracji na fakturze.

Artykuł  5

Rubryka nr 7 świadectw przewozowych EUR.1 lub deklaracji na fakturze wystawionych na podstawie niniejszej decyzji zawiera jeden z poniższych zapisów:

"Derogation - Decision No 1/2021 of the ESA-EU Customs Cooperation Committee of 2 August 2021";

"Dérogation - Décision no 1/2021 du Comité de Coopération Douanière AfOA-UE du 2 août 2021".

Artykuł  6
1. 
Mauritius i Unia podejmują działania niezbędne z ich strony do wykonania niniejszej decyzji.
2. 
W przypadku stwierdzenia przez Unię, na podstawie obiektywnych informacji, nieprawidłowości, nadużyć finansowych lub powtarzającego się nieprzestrzegania zobowiązań określonych w art. 4 Unia może starać się o czasowe zawieszenie odstępstwa, o którym mowa w art. 1, zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 22 ust. 5 i 6 przejściowej UPG.
Artykuł  7

Odstępstwo przewidziane w art. 1 nie podlega odnowieniu.

Artykuł  8

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 2 sierpnia 2021 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 sierpnia 2021 r.
Beryl Shirley SAMSON Jean-Michel GRAVE
Przedstawiciel państw AWP Komisja Europejska
w imieniu państw AWP w imieniu Unii Europejskiej

ZAŁĄCZNIK

Numer porządkowy Kod CN Kod TARIC Opis towarów Okres Masa netto (w tonach)
09.1611 ex 0305 69 80 25 atun (Thyrsites atun), solony 7.8.2021-6.8.2022 100
1 Dz.U. L 111 z 24.4.2012, s. 2.
2 Dz.U. L 93 z 27.3.2020, s. 1.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558).

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.287.13

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/1 (2021/1316) w sprawie odstępstwa od reguł pochodzenia określonych w protokole 1 do Umowy przejściowej ustanawiającej ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, mającego na celu uwzględnienie szczególnej sytuacji Mauritiusu w odniesieniu do solonego atuna
Data aktu: 02/08/2021
Data ogłoszenia: 10/08/2021
Data wejścia w życie: 02/08/2021