uwzględniając Umowę przejściową ustanawiającą ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej ("AWP"), z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, w szczególności art. 43 ust. 4 protokołu 1 do tej umowy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Umowę przejściową ustanawiającą ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony 1 ("przejściową UPG") stosuje się tymczasowo od dnia 14 maja 2012 r. między Unią a Republiką Madagaskaru, Republiką Mauritiusu, Republiką Seszeli i Republiką Zimbabwe. Stosuje się ją również tymczasowo od dnia 7 lutego 2019 r. między Unią Europejską a Związkiem Komorów.
(2) Decyzją nr 1/2020 Komitetu UPG z dnia 14 stycznia 2020 r. zmieniono protokół 1 do przejściowej UPG UE-AWP dotyczący definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz metod współpracy administracyjnej ze skutkiem od dnia 31 marca 2020 r. 2 .
(3) Zgodnie z art. 44 ust. 1 protokołu 1 Komitet Współpracy Celnej AWP-UE może przyjąć decyzję przyznającą odstępstwo od reguł pochodzenia określonych w tym protokole.
(4) W dniu 2 października 2017 r. Komitet Współpracy Celnej AWP-UE przyjął decyzję nr 2/2017 przyznającą odstępstwo od reguł pochodzenia w odniesieniu do 120 ton solonego atuna przywożonego do Unii Europejskiej w okresie od dnia 2 października 2017 r. do dnia 1 października 2018 r.
(5) W dniu 14 stycznia 2019 r. Komitet Współpracy Celnej AWP-UE przyjął decyzję nr 1/2019 przyznającą drugie odstępstwo od reguł pochodzenia w odniesieniu do 100 ton solonego atuna przywożonego do Unii Europejskiej w okresie od dnia 14 stycznia 2019 r. do dnia 13 stycznia 2020 r.
(6) W dniu 5 maja 2020 r. Komitet Współpracy Celnej AWP-UE przyjął decyzję nr 1/2020 przyznającą trzecie odstępstwo od reguł pochodzenia w odniesieniu do 100 ton solonego atuna przywożonego do Unii Europejskiej w okresie od dnia 5 maja 2020 r. do dnia 4 maja 2021 r.
(7) W dniu 31 marca 2021 r. Mauritius złożył, zgodnie z art. 44 ust. 1 protokołu 1 do przejściowej UPG, czwarty wniosek o odstępstwo od reguł pochodzenia w odniesieniu do 120 ton solonego atuna objętego pozycją HS 0305 69, które mają być przywożone do Unii w okresie od czerwca 2021 r. do czerwca 2022 r. W dniu 17 maja 2021 r. Mauritius przedstawił dodatkowe informacje w odpowiedzi na pismo Komisji.
(8) W swoim wniosku Mauritius przypomina o powtarzających się problemach związanych z pozyskiwaniem surowców uniemożliwiających spełnienie reguł pochodzenia. Powołuje się w szczególności na niedostępność atuna pochodzącego z Unii lub z Mauritiusu oraz na nieopłacalność inwestowania w statki w celu spełnienia warunków określonych w art. 6 ust. 2 protokołu 1 w odniesieniu do atuna połowowego. Mauritius twierdzi, że atun z innych państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku objętych umową o partnerstwie gospodarczym (zwanych dalej "innymi państwami AKP objętymi UPG"), z którymi możliwa jest kumulacja, jest zbyt drogi (np. atun z Namibii) lub nie spełnia wymogów dotyczących jakości i regularnych dostaw. Mauritius stwierdza, że na potrzeby swojego przemysłu przetwórczego może jedynie zaopatrywać się w surowce o innym pochodzeniu, w szczególności atuna przywożonego z Nowej Zelandii. Według danych przedstawionych przez Mauritius wartość dodana na Mauritiusie stanowi zaledwie 17,5 % wartości produktów gotowych.
(9) Art. 44 ust. 1 protokołu 1 stanowi, że Komitet Współpracy Celnej może przyjąć odstępstwa od protokołu, jeżeli uzasadniają to rozwój istniejącego przemysłu lub tworzenie nowych gałęzi przemysłu w państwach AWP, oraz że Unia powinna pozytywnie odpowiedzieć na wszystkie należycie uzasadnione wnioski państw AWP zgodnie z tym artykułem, które nie mogą spowodować poważnego zagrożenia dla istniejącego przemysłu Unii.
(10) W art. 44 ust. 3 i 5 protokołu 1 dodano, że rozpatrywanie wniosków uwzględnia w szczególności: położenie geograficzne danego państwa AWP, z korzyścią dla wyspiarskich państw AWP oraz przypadki, w których stosowanie istniejących reguł pochodzenia miałoby znaczny wpływ na zdolność przemysłu istniejącego w państwie AWP do kontynuowania wywozu do Unii.
(11) Po przeprowadzeniu analizy stwierdzono, że stosowanie istniejących reguł pochodzenia w odniesieniu do przedmiotowych produktów wpłynęłoby na zdolność istniejącego małego przemysłu produkującego solonego atuna na Mauritiusie do kontynuowania wywozu do Unii; należy wziąć pod uwagę położenie geograficzne Mauritiusu, będącego małą wyspą oddaloną od jego rynków eksportowych i źródeł przywozu; odstępstwo, którego dotyczy wniosek, nie spowodowałoby poważnego zagrożenia dla istniejącego przemysłu Unii; a wcześniej przyznane odstępstwa nie przekraczały pięciu lat.
(12) Odstępstwa przewidziane w art. 44 protokołu 1 powinny jednak pozostać rozwiązaniami tymczasowymi i nie powinny być wykorzystywane jako sposób trwałej zmiany uzgodnionych reguł pochodzenia.
(13) Niemniej jednak wniosek i dalsze wyjaśnienia przedstawione przez Mauritius nie wskazują żadnych konkretnych kroków, które zostałyby podjęte w celu przezwyciężenia obecnej sytuacji i trwałego przestrzegania uzgodnionych reguł pochodzenia. Mauritius wskazuje, że rozwój własnej floty w celu połowu atuna jest niewykonalny oraz że przestrzeganie reguł pochodzenia w przyszłości zależy od możliwości zawarcia umów handlowych z dostawcami z Namibii lub przekonania floty UE działającej w regionie do połowu atuna.
(14) Z tych powodów odstępstwo to powinno być ostatnim odstępstwem przyznanym tym samym produktom i na tych samych warunkach.
(15) Mauritius złożył wniosek o przyznanie odstępstwa w odniesieniu do 120 ton solonego atuna na lata 2021-2022. Z uwagi na rzeczywiste wykorzystanie poprzedniego odstępstwa wynikającego z decyzji 1/2020, nie wydaje się właściwe zwiększenie kontyngentu na okres, którego dotyczy wniosek, w porównaniu z kontyngentem przyznanym na lata 2020-2021. W związku z tym należy przyznać Mauritiusowi odstępstwo na okres dodatkowego jednego roku w odniesieniu do 100 ton solonego atuna objętego pozycją HS 0305 69, które to odstępstwo pozwala istniejącemu przemysłowi na kontynuację wywozu do Unii.
(16) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 3 określono zasady administrowania kontyngentami taryfowymi. Zasady te należy stosować do administrowania ilością, w odniesieniu do której niniejsza decyzja przy- znaje odstępstwo.
(17) Aby umożliwić skuteczne monitorowanie funkcjonowania odstępstwa, władze Mauritiusu powinny regularnie powiadamiać Komisję o szczegółach świadectw przewozowych EUR.1 lub deklaracji na fakturze wystawianych dla przedmiotowych produktów,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
| Beryl Shirley SAMSON | Jean-Michel GRAVE |
| Przedstawiciel państw AWP | Komisja Europejska |
| w imieniu państw AWP | w imieniu Unii Europejskiej |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.287.13 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2021/1 (2021/1316) w sprawie odstępstwa od reguł pochodzenia określonych w protokole 1 do Umowy przejściowej ustanawiającej ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, mającego na celu uwzględnienie szczególnej sytuacji Mauritiusu w odniesieniu do solonego atuna |
| Data aktu: | 02/08/2021 |
| Data ogłoszenia: | 10/08/2021 |
| Data wejścia w życie: | 02/08/2021 |