KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym 1 , w szczególności jego art. 11,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem (UE) nr 165/2014 wprowadzono tachografy inteligentne, które obejmują połączenie z urządzeniem globalnego systemu nawigacji satelitarnej ("GNSS"), urządzenie wczesnego wykrywania na odległość oraz interfejs do inteligentnych systemów transportowych.
(2) Wymogi techniczne dotyczące budowy, sprawdzania, instalacji, użytkowania i naprawy tachografów oraz ich elementów składowych określono w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/799 2 .
(3) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 i (WE) nr 561/2006 3 zostały zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 4 . Rozporządzenie (UE) 2020/1054 wymaga wdrożenia dodatkowych funkcji w tachografie inteligentnym. W związku z tym należy określić nową wersję tacho- grafów inteligentnych w drodze zmiany rozporządzenia (UE) 2016/799.
(4) Zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 165/2014 położenie pojazdu należy rejestrować automatycznie za każdym razem, kiedy pojazd przekracza granicę państwa członkowskiego, i za każdym razem, gdy pojazd wykonuje czynności załadunku lub rozładunku.
(5) Interfejs do inteligentnych systemów transportowych, który jest opcjonalny w wersji tachografu inteligentnego wdrożonej z dniem 15 czerwca 2019 r., powinien być obowiązkowy dla nowej wersji tachografu inteligentnego.
(6) Nowa wersja tachografu inteligentnego powinna zostać przygotowana do uwierzytelniania sygnału satelitarnego Galileo, gdy tylko system Galileo rozpocznie funkcjonowanie.
(7) Aby uniknąć fizycznej wymiany urządzeń rejestrujących za każdym razem, gdy przyjmowana jest modyfikacja specyfikacji technicznych tachografu, konieczne jest zapewnienie, aby przyszłe funkcje tachografu mogły być wdrażane i ulepszane za pomocą aktualizacji oprogramowania.
(8) Rozporządzenie (UE) 2016/799 umożliwia zainstalowanie adaptera między czujnikiem ruchu a tachografem w pojazdach, które chociaż mają masę poniżej 3,5 tony, mogą niekiedy przekroczyć ten próg, na przykład podczas ciągnięcia przyczepy. W następstwie zmiany rozporządzenia (WE) nr 561/2006 obowiązek instalowania tachografu rozszerzono na pojazdy o masie powyżej 2,5 tony. Obowiązkowe instalowanie tachografu inteligentnego w lekkich pojazdach użytkowych wymaga zwiększenia poziomu zabezpieczeń zapewnianego przez adapter poprzez zainstalowanie w tachografie wewnętrznego czujnika, który będzie niezależny od sygnału czujnika ruchu.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 165/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: