Decyzja 2021/1210 dotycząca środka pomocy mającego postać ogólnego programu udzielenia wsparcia Unii Afrykańskiej w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w 2021 r

DECYZJA RADY (UE) 2021/1210
z dnia 22 lipca 2021 r.
dotycząca środka pomocy mającego postać ogólnego programu udzielenia wsparcia Unii Afrykańskiej w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w 2021 r.

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 41 ust. 2,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 1  ustanowiono Europejski Instrument na rzecz Pokoju (zwany dalej "EPF") w celu finansowania przez państwa członkowskie działań Unii w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa służących utrzymaniu pokoju, zapobieganiu konfliktom i umacnianiu bezpieczeństwa międzynarodowego zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. c) Traktatu. W szczególności, zgodnie z art. 1 ust. 2 lit. b) ppkt (ii) decyzji (WPZiB) 2021/509, EPF może finansować środki pomocy służące wspieraniu wojskowych aspektów operacji pokojowych prowadzonych przez organizację regionalną lub międzynarodową.

(2) Środki pomocy w ramach EPF mogą przybierać postać konkretnego środka lub ogólnego programu udzielenia wsparcia o określonym ukierunkowaniu geograficznym lub tematycznym.

(3) Rada uznaje strategiczne znaczenie, jakie nadal ma afrykańsko-unijne partnerstwo na rzecz pokoju i bezpieczeństwa w ramach wspólnej strategii Afryka-UE, w szczególności ramy współpracy ustanowione na mocy Instrumentu na rzecz Pokoju w Afryce (APF) oraz wiodącą rolę Unii Afrykańskiej (UA) w utrzymaniu pokoju i bezpieczeństwa na kontynencie afrykańskim, jak stwierdzono w art. 16 Protokołu dotyczącego ustanowienia Rady Pokoju i Bezpieczeństwa Unii Afrykańskiej. Rada jest nadal zdecydowana budować zdolności UA w tej dziedzinie, zapewniać wsparcie dla operacji pokojowych prowadzonych przez stronę afrykańską oraz wzmacniać afrykańską architekturę pokoju i bezpieczeństwa w celu zapewnienia jej pełnej operacyjności, zgodnie z protokołem ustaleń między Unią Afrykańską a Unią Europejską w sprawie pokoju, bezpieczeństwa i sprawowania rządów z dnia 23 maja 2018 r., a także podtrzymywać ugruntowane mechanizmy współpracy, w szczególności zintegrowane podejście oparte na partnerstwie, konsultacjach i wzmocnionej koordynacji strategicznej.

(4) Należy zapewnić płynne przejście wsparcia Unii z APF do EPF poprzez przyjęcie środka pomocy w postaci ogólnego programu udzielenia wsparcia UA obejmującego drugą połowę 2021 r. (zwanego dalej "środkiem pomocy"). Oczekuje się, aby po środku pomocy ustanowione zostało dalsze wsparcie dla Unii Afrykańskiej na lata 2022-2024. Ogólny program umożliwia kontynuowanie wiarygodnego i przewidywalnego finansowania operacji pokojowych prowadzonych przez stronę afrykańską na zlecenie lub z upoważnienia Rady Pokoju i Bezpieczeństwa UA, przy jednoczesnym zapewnieniu elastyczności niezbędnej do skutecznego i efektywnego reagowania na rozwój konfliktów na kontynencie afrykańskim. Można oczekiwać, że działania w ramach środka pomocy mogą być realizowane przez podmioty mające doświadczenie w realizacji działań w ramach APF. Działania w ramach środka pomocy będą realizowane z uwzględnieniem zasad i wymogów określonych w decyzji (WPZiB) 2021/509 oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków w ramach EPF.

(5) W swoim piśmie z czerwca 2021 r. skierowanym do Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwanego dalej "Wysokim Przedstawicielem") UA zwróciła się do Unii o dalsze wspieranie operacji pokojowych prowadzonych przez stronę afrykańską od dnia 1 lipca 2021 r. na zlecenie lub z upoważnienia Rady Pokoju i Bezpieczeństwa UA.

(6) Rada potwierdza, że jest zdecydowana chronić, propagować i urzeczywistniać prawa człowieka, podstawowe wolności i zasady demokratyczne, umacniać praworządność i dobre sprawowanie władzy zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych, Powszechną deklaracją praw człowieka i prawem międzynarodowym, w szczególności prawem międzynarodowym praw człowieka oraz międzynarodowym prawem humanitarnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie, cele i zakres

1. 
Niniejszym ustanawia się środek pomocy w postaci ogólnego programu udzielenia wsparcia Unii Afrykańskiej, który to środek ma być sfinansowany z Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF) (zwanego dalej "środkiem pomocy"). W ramach środka pomocy finansowane są działania zatwierdzone przed Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) przed dniem 31 grudnia 2021 r.
2. 
Środek pomocy ma na celu zmniejszenie częstotliwości, czasu trwania i intensywności konfliktów siłowych w Afryce oraz zwiększenie roli Unii Afrykańskiej (UA), jeśli chodzi o pokój i bezpieczeństwo na kontynencie afrykańskim.
3. 
Aby osiągnąć cele określone w ust. 2, środek pomocy finansuje wojskowe aspekty operacji pokojowych prowadzonych przez stronę afrykańską na zlecenie lub z upoważnienia Rady Pokoju i Bezpieczeństwa UA.
Artykuł  2

Zatwierdzenie wsparcia na działania w ramach środka pomocy

1. 
Zgodnie z art. 59 ust. 7 decyzji (WPZiB) 2021/509 udzielenie wsparcia na wszelkie działania w ramach środka pomocy należy poprzedzić wnioskiem ze strony Komisji UA jako beneficjenta środka pomocy (zwanego dalej "beneficjen- cjentem").
2. 
W odpowiedzi na wniosek, o którym mowa w ust. 1, Wysoki Przedstawiciel, po konsultacji z administratorem ds. środków pomocy mianowanym na podstawie decyzji (WPZiB) 2021/509 (zwanym dalej "administratorem ds. środków pomocy") co do kwestii związanych z realizacją finansową, przedstawia do analizy i zatwierdzenia przez KPiB zalecenie opisujące proponowane wsparcie, w tym jego budżet oraz podmiot lub podmioty wybrane spośród podmiotów wymienionych w art. 5 ust. 2 niniejszej decyzji, które mają realizować proponowane wsparcie, oraz ustalenia dotyczące uwrażliwienia na konflikty i analizy ryzyka, a także środki monitorowania i kontroli, o których mowa w art. 6 niniejszej decyzji, stosownie do potrzeb.
Artykuł  3

Uzgodnienia finansowe

1. 
Kwota referencyjna przewidziana na pokrycie wydatków związanych ze środkiem pomocy wynosi 130 000 000 EUR. Zgodnie z art. 29 ust. 5 decyzji (WPZiB) 2021/509 po przyjęciu niniejszej decyzji administrator ds. środków pomocy może wezwać do wniesienia wkładów maksymalnie do kwoty 104 000 000 EUR, w zakresie, w jakim fundusze dostępne na środki pomocy są niewystarczające do sfinansowania płatności w 2021 r. Fundusze wniesione na wezwanie administratora mogą być wykorzystane jedynie do pokrycia wydatków w granicach zatwierdzonych przez Komitet ustanowiony decyzją (WPZiB) 2021/509 w 2021 r. zmieniającą budżet dotyczący tego środka pomocy.
2. 
Wszystkimi wydatkami zarządza się zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków w ramach EPF.
3. 
Wydatki związane z działaniami zatwierdzonymi do realizacji w ramach środka pomocy kwalifikują się do finansowania przez 60 miesięcy od dnia 1 lipca 2021 r.
Artykuł  4

Ustalenia z beneficjentem

1. 
Wysoki Przedstawiciel dokonuje z beneficjentem niezbędnych ustaleń, by zapewnić przestrzeganie przez niego wymogów i warunków ustalonych przez Radę, w tym przestrzegania prawa międzynarodowego, w szczególności międzynarodowego praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego, jako warunku udzielenia wsparcia w ramach środka pomocy.
2. 
Ustalenia, o których mowa w ust. 1, obejmują przepisy zobowiązujące beneficjenta do zapewnienia:
a)
właściwego i efektywnego wykorzystania wszelkich aktywów dostarczonych w ramach środka pomocy do celów, do których zostały one dostarczone;
b)
wystarczającego konserwowania wszelkich aktywów dostarczonych w ramach środka pomocy w celu zapewnienia ich użyteczności i dostępności operacyjnej przez cały cykl ich życia;
c)
by żadne aktywa dostarczone w ramach środka pomocy nie zostały utracone ani przekazane bez zgody Komitetu Instrumentu ustanowionego na podstawie decyzji (WPZiB) 2021/509 na rzecz osób lub podmiotów innych niż określone w odnośnych ustaleniach, po zakończeniu cyklu życia aktywów lub po wygaśnięciu lub zakończeniu środka pomocy.
3. 
Ustalenia, o których mowa w ust. 1, obejmują postanowienia dotyczące zawieszenia i zakończenia wsparcia w ramach środka pomocy w przypadku stwierdzenia, że beneficjent naruszył obowiązki określone w ust. 2.
4. 
Administrator ds. środków pomocy zawiera z beneficjentem umowę w sprawie finansowania obejmującą środek pomocy. Administrator ds. środków pomocy informuje Komitet ustanowiony decyzją (WPZiB) 2021/509 o mającej być zawartej umowie.
Artykuł  5

Wykonanie

1. 
Wysoki Przedstawiciel jest odpowiedzialny za zapewnienie wykonania niniejszej decyzji zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach EPF, oraz zgodnie ze zintegrowanymi ramami metodologicznymi dla oceny i określenia środków i kontroli wymaganych w związku ze środkami pomocy w ramach EPF.
2. 
Działania w ramach środka pomocy, o których mowa w art. 2, mogą być w pełni lub częściowo realizowane przez dowolny z poniższych podmiotów, w tym poprzez dotacje, które mogą zostać przyznane bez zaproszenia do składania wniosków:
a)
Komisja UA;
b)
Unia Maghrebu Arabskiego;
c)
Wspólnota Państw Sahelu i Sahary;
d)
Wspólny Rynek Wschodniej i Południowej Afryki;
e)
Wspólnota Wschodnioafrykańska;
f)
wschodnioafrykańskie siły szybkiego reagowania;
g)
Wspólnota Gospodarcza Państw Afryki Środkowej;
h)
Wspólnota Gospodarcza Państw Afryki Zachodniej;
i)
Międzyrządowy Organ ds. Rozwoju;
j)
Północnoafrykańskie Zdolności Regionalne;
k)
Południowoafrykańska Wspólnota Rozwoju;
l)
Grupa Pięciu na rzecz Sahelu;
m)
Komisja Kotliny Czadu;
n)
Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych (ONZ) ds. Praw Człowieka;
o)
Sekretariat ONZ;
p)
Biuro ONZ ds. Realizacji Projektów;
q)
Biuro Wsparcia ONZ w Somalii;
r)
takie ministerstwa, departamenty rządowe państw członkowskich lub inne podmioty i agencje prawa publicznego lub podmioty prawa prywatnego realizujące misję publiczną, jak określono w załączniku, o ile te ostatnie otrzymają odpowiednie gwarancje finansowe.
3. 
Administrator ds. środków pomocy potwierdza zdolność konkretnego podmiotu do realizacji działania lub jego części przed zatwierdzeniem udzielenia wsparcia na rzecz tego działania przez KPiB.
Artykuł  6

Monitorowanie, ewaluacja i kontrola

1. 
Środki monitorowania, ewaluacji i kontroli działań w ramach środka pomocy ustanawia się zgodnie ze zintegrowanymi ramami metodologicznymi dla oceny i określenia środków i kontroli wymaganych w związku ze środkami pomocy w ramach EPF.
2. 
Środki, o których mowa w ust. 1, służą w szczególności zapewnieniu przestrzegania przez beneficjenta i wszelkie inne podmioty bezpośrednio korzystające ze wsparcia w ramach środka pomocy międzynarodowych praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego, a także przestrzegania przez beneficjenta wszelkich innych zobowiązań i obowiązków wynikających z ustaleń, o których mowa w art. 4.
3. 
W zależności od zatwierdzonego wsparcia dla działania w ramach środka pomocy, środki, o których mowa w ust. 1, mogą obejmować monitorowanie postępów w odniesieniu do warunków i poziomów odniesienia uzgodnionych z beneficjentem, ustanowienie i monitorowanie ram zgodności z prawem międzynarodowym praw człowieka i międzynarodowym prawem humanitarnym oraz wymogów w zakresie należytej staranności, kontrolę aktywów po dostawie w celu zapewnienia właściwego wykorzystania i uniknięcia sprzeniewierzenia oraz określenie strategii wycofania się i wyjścia.
Artykuł  7

Zawieszenie i zakończenie

1. 
Zgodnie z art. 64 decyzji (WPZiB) 2021/509, KPiB może postanowić o zawieszeniu lub zakończeniu wsparcia dla działań w ramach środka pomocy lub o zawieszeniu całego środka pomocy, na wniosek państwa członkowskiego lub Wysokiego Przedstawiciela, w następujących przypadkach:
a)
jeżeli beneficjent naruszył swoje obowiązki wynikające z prawa międzynarodowego, w szczególności prawa dotyczącego praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego, lub jeżeli nie wypełnia zobowiązań podjętych w uzgodnieniach, o których mowa w art. 4;
b)
jeżeli umowa z podmiotem realizującym została zawieszona lub zakończona na skutek naruszenia przez niego obowiązków z niej wynikających;
c)
jeżeli sytuacja na odnośnym obszarze geograficznym nie pozwala już na realizację środka z jednoczesnym zapewnieniem wystarczających gwarancji;
d)
jeżeli kontynuowanie środka nie służy już jego celom lub nie leży już w interesie Unii.

W pilnych i wyjątkowych przypadkach Wysoki Przedstawiciel może tymczasowo zawiesić całkowicie lub częściowo realizację środka pomocy w oczekiwaniu na decyzję KPiB.

2. 
KPiB może zalecić Radzie zakończenie realizacji środka pomocy.
Artykuł  8

Spójność działań Unii

Zgodnie z art. 8 decyzji (WPZiB) 2021/509 zapewnia się spójność między działaniami w ramach niniejszego środka pomocy i innymi działaniami w dziedzinie wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa a środkami w ramach instrumentów z innych dziedzin działań zewnętrznych Unii, a także innych polityk Unii, w tym zintegrowanego podejścia do konfliktów i kryzysów zewnętrznych.

Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 lipca 2021 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 lipca 2021 r.
W imieniu Rady
G. DOVŽAN
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Wykaz ministerstw, departamentów rządowych państw członkowskich oraz innych podmiotów i agencji prawa publicznego, oraz podmiotów prawa prywatnego realizujących misję publiczną, które otrzymały odpowiednie gwarancje finansowe, które mogą w całości lub częściowo realizować działania w ramach środka pomocy 2 :
Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit,
Expertise France.
1 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/509 z dnia 22 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2015/528 (Dz.U. L 102 z 24.3.2021, s. 14).
2 Niniejszy wykaz odnosi się jedynie do środka pomocy ustanowionego niniejszą decyzją i nie wyklucza możliwości, że można wyznaczyć inne podmioty dla przyszłych środków pomocy, w tym środków w formie programu ogólnego.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.263.7

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/1210 dotycząca środka pomocy mającego postać ogólnego programu udzielenia wsparcia Unii Afrykańskiej w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w 2021 r
Data aktu: 22/07/2021
Data ogłoszenia: 23/07/2021
Data wejścia w życie: 22/07/2021, 01/07/2021