Decyzja wykonawcza 2021/1168 ustanawiająca wykaz obowiązkowych połowów kontrolnych na morzu oraz progi w ramach wieloletniego unijnego programu gromadzenia danych i zarządzania nimi w sektorze rybołówstwa i akwakultury od 2022 r

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/1168
z dnia 27 kwietnia 2021 r.
ustanawiająca wykaz obowiązkowych połowów kontrolnych na morzu oraz progi w ramach wieloletniego unijnego programu gromadzenia danych i zarządzania nimi w sektorze rybołówstwa i akwakultury od 2022 r.

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1004 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie ustanowienia unijnych ram gromadzenia danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania w sektorze rybołówstwa oraz w sprawie wspierania doradztwa naukowego w zakresie wspólnej polityki rybołówstwa oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 199/2008 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1 akapit pierwszy i trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2  nakłada na państwa członkowskie obowiązek gromadzenia danych biologicznych, środowiskowych, technicznych i społecznoekonomicznych, niezbędnych do zarządzania rybołówstwem.

(2) Zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1004 Komisja ustanawia wieloletni program Unii dotyczący gromadzenia danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania w sektorze rybołówstwa.

(3) Wieloletni program Unii jest potrzebny państwom członkowskim do określenia i zaplanowania działalności w zakresie gromadzenia danych w krajowych planach prac. Określa on szczegółowy wykaz wymogów dotyczących danych do celów gromadzenia danych biologicznych, środowiskowych i społecznoekonomicznych oraz zarządzania tymi danymi, zawiera wykaz obowiązkowych połowów kontrolnych na morzu i określa progi dotyczące gromadzenia danych. Wieloletni program Unii na lata 2020-2021 został przyjęty decyzją delegowaną Komisji (UE) 2019/910 3  i decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2019/909 4 . Obie decyzje wygasają dnia 31 grudnia 2021 r.

(4) Niniejsza decyzja ustanawia wykaz obowiązkowych połowów kontrolnych na morzu oraz progi, poniżej których państwa członkowskie nie są zobowiązane do gromadzenia danych z działalności w zakresie rybołówstwa i akwakul- tury lub do prowadzenia połowów kontrolnych na morzu, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. b) i c) rozporządzenia (UE) 2017/1004 począwszy od dnia 1 stycznia 2022 r. Określa również obszary regionów morskich do celów gromadzenia danych, o których mowa w art. 9 ust. 11 tego rozporządzenia (UE) 2017/1004.

(5) Komisja skonsultowała się z odpowiednimi regionalnymi grupami koordynacyjnymi oraz z Komitetem Naukowo- Technicznym i Ekonomicznym ds. Rybołówstwa zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1004.

(6) Niniejszą decyzję należy odczytywać w związku z decyzją delegowaną Komisji (UE) 2021/1167 5  uchylającą decyzję delegowaną (UE) 2019/910 i ustanawiającą szczegółowe ustalenia dotyczące gromadzenia przez państwa członkowskie danych biologicznych, środowiskowych, technicznych i społeczno-gospodarczych oraz zarządzania tymi danymi, o czym mowa w art. 5 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/1004, począwszy od dnia 1 stycznia 2022 r.

(7) Ze względu na pewność prawa należy uchylić decyzję wykonawczą (UE) 2019/909 ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2022 r.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wykaz obowiązkowych połowów kontrolnych na morzu, definicje obszarów geograficznych mające zastosowanie do gromadzenia unijnych danych o rybołówstwie oraz progi, poniżej których państwa członkowskie nie są zobowiązane do gromadzenia danych z działalności w zakresie rybołówstwa i akwakultury lub do prowadzenia połowów kontrolnych na morzu począwszy od 2022 r., są określone w załączniku do niniejszej decyzji. Wykaz połowów kontrolnych i progi, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. b) i c) rozporządzenia (UE) 2017/1004, stanowią część wieloletniego programu Unii na rzecz gromadzenia danych i zarządzania nimi w sektorze rybołówstwa.

Artykuł  2

Decyzja wykonawcza (UE) 2019/909 traci moc.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 kwietnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

ROZDZIAŁ  I

Połowy kontrolne na morzu

1.
Przeprowadza się przynajmniej połowy kontrolne na morzu wymienione w tabeli 1 poniżej, chyba że w wyniku analizy naukowej tych połowów zostanie stwierdzone, że co najmniej jedne z tych połowów kontrolnych nie są już odpowiednie do celów uzyskania informacji dotyczących oceny stad i zarządzania rybołówstwem. Nowe połowy kontrolne można dodać do tej tabeli na podstawie tych samych kryteriów oceny.

W krajowych planach prac, o których mowa w art. 21 rozporządzenia (UE) nr 508/2014 6 , państwa członkowskie określają, jakie połowy kontrolne na morzu należy przeprowadzić, i są odpowiedzialne za te połowy.

Krajowe plany prac państw członkowskich lub regionalne plany prac, w stosownych przypadkach, zapewniają ciągłość w stosunku do wcześniejszych programów połowów kontrolnych.

2.
Uczestnictwo państw członkowskich (fizycznie lub finansowe) w połowach kontrolnych na morzu dotyczących jednego gatunku nie jest obowiązkowe, jeżeli:
a)
ich udział w unijnym całkowitym dopuszczalnym połowie (TAC) w odniesieniu do głównych gatunków docelowych (wymienionych w tabeli) wynosi poniżej 3 %, chyba że na poziomie regionu morskiego jest uzgodniony inny próg w wysokości do 5 %; lub
b)
w przypadku gdy nie ustalono TAC ich udział w odpowiednich łącznych unijnych wyładunkach wynosi poniżej 3 % w poprzednich 3 latach, chyba że na poziomie regionu morskiego jest uzgodniony inny próg w wysokości do 5 %.
3.
W odniesieniu do połowów wielogatunkowych i badań ekosystemu progi można ustalać na poziomie regionu morskiego.
4.
Państwa członkowskie uczestniczące w międzynarodowych połowach kontrolnych muszą koordynować swoje działania w obrębie tego samego regionu morskiego.

Tabela 1

Połowy kontrolne na morzu

Nazwa połowów kontrolnych Nazwa skrócona Obszar(y) Główne gatunki docelowe Regionalna grupa koordynacyjna (RGK) - obszar zarządzania
Morze Bałtyckie (obszary ICES 3aS, 3b-d)
Baltic International Trawl Survey BITS_Q1 3aS, 3b-d BLL COD DAB FLE HER

PLE TUR

RGK Morze Bałtyckie
Baltic International Trawl Survey BITS_Q4 3aS, 3b-d BLL COD DAB FLE HER

PLE TUR

Baltic International Acoustic Survey (autumn) BIAS 3 a, 3b-d HER SPR
Gulf of Riga Acoustic Herring Survey GRAHS 3d HER
Sprat Acoustic Survey SPRAS 3d SPR
Rügen Herring Larvae Survey RHLS_DEU 3d HER
Fehmarn Juvenile Cod Survey FEJUCS 3c SD22 COD
Morze Północne i Wschodnia Arktyka (obszary ICES 1, 2, 3a, 4, 7d)
Kattegat Cod Survey CODS_Q4 3a COD RGK Morze Północne i Wschodnia Arktyka
International Bottom Trawl Survey IBTS_Q1 3a, 4 COD FLE GUG HAD HER NOP PLE RJC RJM RJN RJR SPR SYC TUR WHG WIT
International Bottom Trawl Survey IBTS_Q3 3a, 4 COD HAD HER NOP PLE POK RJC RJH RJM RJN RJR SPR SYC TUR WHG WIT
North Sea Beam Trawl Survey BTS 4b, 4c, 7d DAB PLE RJC RJE RJM SDV SOL SYC SYT TUR
Demersal Young Fish Survey DYFS Wybrzeża Morza Północnego SOL
Sole Net Survey SNS_NLD 4b, 4c SOL TUR
North Sea Sandeels Survey NSSS 4a, 4b SAN
International Ecosystem Survey in the Nordic Seas ASH 2 a HER
Mackerel Egg Survey (triennial) NSMEGS 4 MAC
Herring Larvae Survey IHLS 4, 7d HER
NS Herring Acoustic Survey NHAS 3 a, 4, 6a HER SPR
Nephrops UWTV survey UWTV3-4, UWTV6, UWTV7, UWTV8, UWTV9 3 a, 4a, 4b NEP
Atlantyk Północny (obszary ICES 5-14 oraz obszary NAFO)
International Redfish Trawl and Acoustic Survey (triennial) REDTAS 5a, 12, 14; podobszary NAFO 1-3 REB RGK Morze Północne i Wschodnia Arktyka
Flemish Cap Groundfish Survey FCGS 3M AME COD GRE NOR RED

ROU SHO

Greenland Groundfish Survey GGS 14, podobszar NAFO 1 COD RED REG
3LNO Groundfish Survey PLATUX-

A_ESP

NAFO 3LNO AME COD GRE NOR RED ROU THO WHI WIT YEL
Western IBTS 4th quarter (including porcupine survey) IBTS_Q4 6a, 7, 8, 9a OCT MON ANK ANF BOC BSS COD CTL DGS GAG GFB HAD HER HKE HOM LDB MAC MEG LEZ LDB NEP PLE RJC RJM RJN RNG SDV SHO SQZ SYC WHG RGK Północny Atlantyk
Western IBTS 1st quarter IBTS_Q1 6a, 7a OCT COD CTL HAD HER HOM LEZ MAC NEP PLE RJC RJM RJN SDV SHO SYC WHG
ISBCBTS September ISBCBTS 7afg PLE RJC RJE RJH RJM SDV SOL SYC
Western Channel Beam Trawl Survey SWE-

COS_GBE

7efgh RJB RJC RJE RJH RJM SDV SOL SYC
Blue Whiting Survey IBWSS 6, 7 WHB
International Mackerel and Horse Mackerel Egg Survey (triennial) MEGS 6, 7, 8, 9a HOM MAC
Sardine, Anchovy Horse Mackerel Acoustic Survey SAHMAS 8, 9 ANE BOC HOM PIL
Sardine DEPM (triennial) SDEPM 8c, 9a HOM PIL
Spawning/Pre-spawning Herring/ Boarfish Acoustic Survey WESPAS_IRL 6a, 7a-g BOC HER
Biomass of Anchovy BIOMAN 8 ANE PIL
Nephrops UWTV Survey UWTV11-13,

UWTV14, UWTV15, UWTV16-17, UWTV19, UWTV20-22, UWTV30

6a, 7a, 7b, 7ghj, 9a NEP LDB GFB SHO
Nephrops Survey Offshore Portugal (FU 28-29) NepS 9a NEP
Celtic Sea Herring Acoustic Survey CSHAS_IRL 6a, 7gj HER
Acoustic Survey on Sardine and Anchovy ECOCADI- Z_ESP 9a ANE
Swept Area Trawl Survey for Mackerel IESSNS 2, 3aN, 4, 5,

14

MAC HER WHB
Acoustic Survey for Juvenile Anchovy in the Bay of Biscay JUVENA_ESP 8a-d ANE
Bay of Biscay Demersal Resources Survey ORHA-

GO_Q4_FRA

8ab SOL
Deepwater Longline Survey PALPRO_ESP 8c GFB
Irish Anglerfish and Megrim Survey IAMS_IRL 6a, 7 MON ANK ANF

MEG LEZ LDB

Anglerfish and Megrim Survey (industry-science survey) SIA-

MISS_GBS

4a, 4b, 6a, 6b ANF LEZ
Western Channel Celtic Sea Pelagic Survey PELTIC 7de PIL ANE SPR
Herring Acoustic Survey ISAS 7a HER
Morze Śródziemne i Morze Czarne
Pan-Mediterranean Acoustic Survey MEDIAS GSA 1,6, 7, 9, 10, 15, 16, 17, 18, 20, 22 ANE PIL RGK Morze Śródziemne i Morze Czarne
Bottom Trawl Survey in Black Sea BTSBS podobszar geograficzny 29 DGS TUR WHG
Pelagic Trawl Survey in Black Sea PTSBS podobszar geograficzny 29 SPR
International Bottom Trawl Survey in the Mediterranean MEDITS podobszary geograficzne 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 25 zgodnie z wykazem gatunków docelowych z odpowiedniego podręcznika MEDITS
Beam Trawl Survey (GSA 17) SOLEMON podobszar geograficzny 17 CTC MTS SOL
Bluefin Tuna Larval Survey TUNIBAL podobszary geograficzne 5, 6 (Morze Balearskie) ALB BFT RGK Duże gatunki pelagiczne

ROZDZIAŁ  II

Progi na potrzeby gromadzenia danych

1.
W niniejszym rozdziale określa się progi dotyczące gromadzenia unijnych danych o rybołówstwie określonych w decyzji delegowanej Komisji (UE) 2021/1167 7 .
2.
Państwa członkowskie nie są zobowiązane do gromadzenia danych biologicznych dotyczących niektórych stad, jeżeli spełniony jest jeden z następujących warunków:
a)
ich udział w odpowiednim (indywidualnym lub połączonym) TAC wynosi mniej niż 10 % wartości całkowitej dla Unii, chyba że suma udziałów zainteresowanych państw członkowskich przekracza 25 % TAC; lub
b)
jeżeli nie przyjęto TAC - łączne wyładunki osobników z danego stada w przypadku danego państwa członkowskiego wynoszą mniej niż 10 % odpowiedniej średniej całkowitych wyładunków Unii Europejskiej w ciągu ostatnich 3 lat; lub
c)
łączne roczne wyładunki danego gatunku w przypadku danego państwa członkowskiego wynoszą poniżej 200 ton. W przypadku gatunków wymagających szczególnych środków zarządzania można - na szczeblu regionów morskich - określić niższy próg.

W przypadku osiągnięcia zbiorowego progu 25 %, o którym mowa w lit. a), zainteresowane państwa członkowskie dzielą się zadaniami związanymi z gromadzeniem danych biologicznych na szczeblu regionu morskiego w celu zapewnienia, aby odnośne stada były objęte pobieraniem próbek zgodnie z potrzebami użytkownika końcowego.

3.
W odniesieniu do gatunków podlegających regionalnym organizacjom ds. zarządzania rybołówstwem (RFMO) odpowiedzialnej za połowy tuńczyka zastosowanie mają progi określone w wymogach RFMO.
4.
Progi nie mają zastosowania do:
a)
gatunków diadromicznych; oraz
b)
gatunków wrażliwych zdefiniowanych w art. 6 pkt 8 rozporządzenia Rady (UE) 2019/1241 8 .
5.
Progi nie mają zastosowania do otrzymania szacunków dotyczących połowów z połowów rekreacyjnych. Progi dotyczące gromadzenia danych biologicznych z połowów rekreacyjnych są uzgadniane i koordynowane na poziomie regionu morskiego i opierają się na potrzebach użytkowników końcowych.
6.
Bez uszczerbku dla szczególnych zobowiązań międzynarodowych w ramach regionalnych organizacji ds. zarządzania rybołówstwem, gromadzenie danych biologicznych nie jest obowiązkowe, jeżeli - w odniesieniu do określonego stada międzynarodowego - udział Unii wynosi poniżej 10 %.
7.
W odniesieniu do gromadzenia danych społecznych, ekonomicznych i środowiskowych dotyczących akwakultury:
a)
państwa członkowskie nie są zobowiązane do gromadzenia takich danych, jeżeli ich całkowita produkcja w sektorze akwa- kultury wynosi poniżej 1 % łącznej produkcji unijnej w sektorze akwakultury zarówno pod względem masy, jak i wartości;
b)
państwa członkowskie nie są zobowiązane do gromadzenia takich danych w odniesieniu do gatunków, które stanowią mniej niż 5 % produkcji akwakultury państwa członkowskiego zarówno pod względem masy, jak i wartości; oraz
c)
w przypadku gdy całkowita wielkość produkcji akwakultury państwa członkowskiego wynosi 1 %-2,5 % łącznej produkcji unijnej zarówno pod względem masy, jak i wartości, państwo to może stosować uproszczone metody w celu oszacowania takich danych.

Progi, o których mowa w lit. a), b) i c), oblicza się na podstawie najnowszej publikacji Eurostatu dotyczącej danych danego państwa członkowskiego.

Nie naruszając przepisów lit. a), b) i c), państwa członkowskie gromadzą co roku dane dotyczące wartości i masy prowadzonej przez nie produkcji akwakultury.

ROZDZIAŁ  III

Stratyfikacja geograficzna według regionów

Do celów gromadzenia danych dotyczących rybołówstwa Unii określonych w załączniku do decyzji delegowanej (UE) 2021/1167 stosuje się definicje obszarów geograficznych regionów morskich wymienionych w tabeli 2 poniżej.

Tabela 2

Stratyfikacja geograficzna według regionów

Obszary, które należy uwzględnić do celów ram gromadzenia danych Region Supra region (supraregion) (1)
Morze Bałtyckie (obszar FAO 27) Obszary ICES 3b-d Morze Bałtyckie Morze Bałtyckie; Morze Północne; Wschodnia

Arktyka; NAFO; rozszerzone wody północnozachodnie (obszary ICES 5, 6 i 7) oraz rozszerzone wody

południowozachodnie (obszary ICES 10, 12 i 14)

Wschodnia Arktyka, Morze Norweskie, Morze Barentsa, cieśniny Skagerrak i Kattegat, Morze Północne oraz wschodnia część kanału La Manche, północnowschodni Atlantyk i zachodnia część kanału La Manche (obszar FAO 27) Obszary ICES 1,2, 3a, 4 i 7d Morze Północne

i wschodnia Arktyka

Obszary ICES 5, 6, 7 (z wyłączeniem 7d), 8, 9, 10, 12 i 14 Północno-wschodni

Atlantyk

Północno-zachodni Atlantyk (obszar FAO 21) Obszar objęty konwencją NAFO Inne regiony, w których połowy prowadzone są poza wodami UE przez statki wspólnotowe

i podlegają

obowiązkom sprawozdawczym wobec regionalnych organizacji ds.

zarządzania rybołówstwem (RFMO) lub regionalnych

organów ds.

rybołówstwa, których Wspólnota jest

umawiającą się stroną lub obserwatorem.

Środkowo-wschodni

Atlantyk (obszar FAO 34)

Obszar objęty konwencją CECAF Pozostałe regiony
Środkowo-zachodni Atlantyk (obszar FAO 31) Obszar objęty konwencją WECAFC (*)
Południowo-wschodni

Atlantyk (obszar FAO 47)

Obszar objęty konwencją SEAFO
Południowy Pacyfik (obszar FAO 81 i 87) Obszar objęty konwencją SPRFMO
Ocean Atlantycki i morza przylegające (FAO 21, 27, 31, 37, 41, 47, 34, 48) Obszar objęty konwencją ICCAT
Ocean Indyjski (obszar FAO 51 i 57) Obszar objęty konwencją IOTC
Ocean Indyjski (obszar FAO 51 i 57) Obszar objęty konwencją SIOFA
Ocean Indyjski (obszar FAO 51 i 57) Obszar objęty konwencją CCSBT
Środkowo-zachodni Pacyfik (obszar FAO 71) Obszar objęty konwencją WCPFC
Środkowo-wschodni Pacyfik (obszar FAO 77 i 87) Obszar objęty konwencją IATTC
Ocean Południowy

i południowy obszar Oceanu Indyjskiego (obszar FAO 48, 58 i 88)

Obszar objęty konwencją CCAMLR
Regiony najbardziej oddalone UE Wody UE wokół Majotty i Wysp Reunion

Wody UE wokół Gujany

Francuskiej, Martyniki

i Gwadelupy

Regiony najbardziej oddalone
Wody UE wokół Azorów (FAO 27.10.a.2)

Wody UE wokół Madery i Wysp Kanaryjskich (FAO 34.1.2)

Morze Bałtyckie; Morze Północne; Wschodnia

Arktyka; NAFO; rozszerzone wody północnozachodnie (obszary ICES 5, 6 i 7) oraz rozszerzone wody

południowozachodnie (obszary ICES 10, 12 i 14)

Morze Śródziemne i Morze Czarne (obszar FAO 37) Podobszary geograficzne

GFCM1-29

Morze Śródziemne

i Morze Czarne

Morze Śródziemne i Morze Czarne
(1) Każdy statek nieprowadzący połowów dalekomorskich przydzielany jest do supraregionu na podstawie liczby dni na morzu (ponad 50 %) spędzonych w supraregionie.

(*) Z wyłączeniem wód UE.

1 Dz.U. L 157 z 20.6.2017, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
3 Decyzja delegowana Komisji (UE) 2019/910 z dnia 13 marca 2019 r. ustanawiająca wieloletni program Unii dotyczący gromadzenia danych biologicznych, środowiskowych, technicznych i społeczno-ekonomicznych oraz zarządzania nimi w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz.U. L 145 z 4.6.2019, s. 27).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/909 z dnia 18 lutego 2019 r. ustanawiająca wykaz obowiązkowych połowów kontrolnych oraz progi na potrzeby wieloletniego unijnego programu gromadzenia danych i zarządzania nimi w sektorze rybołówstwa i akwakul- tury (Dz.U. L 145 z 4.6.2019, s. 21).
5 Decyzja delegowana Komisji (UE) 2021/1167 z dnia 27 kwietnia 2021 r. ustanawiająca wieloletni program Unii dotyczący gromadzenia danych biologicznych, środowiskowych, technicznych i społeczno-ekonomicznych oraz zarządzania nimi w sektorze rybołówstwa i akwakultury od 2022 r. (zob. s. 51 niniejszego Dziennika Urzędowego).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 (Dz.U. L 149 z 20.5.2014, s. 1).
7 Decyzja delegowana Komisji (UE) 2021/1167 z dnia 27 kwietnia 2021 r. ustanawiająca wieloletni program Unii dotyczący gromadzenia danych biologicznych, środowiskowych, technicznych i społeczno-ekonomicznych oraz zarządzania nimi w sektorze rybołówstwa i akwakultury od 2022 r. (Dz.U. L 253 z ..., s. 51).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.253.92

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/1168 ustanawiająca wykaz obowiązkowych połowów kontrolnych na morzu oraz progi w ramach wieloletniego unijnego programu gromadzenia danych i zarządzania nimi w sektorze rybołówstwa i akwakultury od 2022 r
Data aktu: 27/04/2021
Data ogłoszenia: 16/07/2021
Data wejścia w życie: 01/01/2022, 05/08/2021