Decyzja 2021/1157 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii w odpowiedzi na jednostronną deklarację Zjednoczonego Królestwa określającą praktykę, jaką zamierza ono wprowadzić w odniesieniu do przywozu produktów mięsnych z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej w okresie od dnia 1 lipca do dnia 30 września 2021 r

DECYZJA RADY (UE) 2021/1157
z dnia 30 czerwca 2021 r.
w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii w odpowiedzi na jednostronną deklarację Zjednoczonego Królestwa określającą praktykę, jaką zamierza ono wprowadzić w odniesieniu do przywozu produktów mięsnych z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej w okresie od dnia 1 lipca do dnia 30 września 2021 r.

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 50 ust. 2,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwana dalej "Umową o wystąpieniu") 1  została zawarta przez Unię w drodze decyzji Rady (UE) 2020/135 2  w dniu 30 stycznia 2020 r. i weszła w życie w dniu 1 lutego 2020 r. Protokół w sprawie Irlandii i Irlandii Północnej (zwany dalej "Protokołem") stanowi integralną część Umowy o wystąpieniu.

(2) Art. 5 ust. 4 Protokołu przewiduje stosowanie prawa Unii wymienionego w załączniku 2 do Protokołu do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej.

(3) Przepisy prawa żywnościowego Unii wymienione w załączniku 2 do Protokołu obejmują zakazy i ograniczenia dotyczące przywozu niektórych produktów mięsnych z państw trzecich do Unii. Te zakazy i ograniczenia mają zastosowanie do przywozu takich produktów mięsnych z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej od zakończenia okresu przejściowego.

(4) W dniu 17 grudnia 2020 r. Zjednoczone Królestwo złożyło jednostronną deklarację włączoną do protokołu z posiedzenia Wspólnego Komitetu na mocy Umowy o wystąpieniu określającą praktykę, jaką zamierzało ono wprowadzić w odniesieniu do przywozu produktów mięsnych z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej do dnia 30 czerwca 2021 r. Zgodnie z deklaracją Zjednoczonego Królestwa produkty mięsne byłyby przywożone z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej na następujących warunkach: (i) podlegałyby one procedurze kierowania z wyznaczonego punktu wyjścia w Wielkiej Brytanii do docelowych supermarketów w Irlandii Północnej; (ii) byłyby sprzedawane wyłącznie konsumentom końcowym w supermarketach zlokalizowanych w Irlandii Północnej i nie mogłyby być sprzedawane innym podmiotom łańcucha dostaw żywności; (iii) towarzyszyłyby im urzędowe świadectwa zdrowia wydane przez właściwe organy Zjednoczonego Królestwa (sporządzone na podstawie istniejących podobnych wzorów dokumentów dotyczących świeżego mięsa, mięsa mielonego i surowych wyrobów mięsnych); oraz (iv) byłyby pakowane i etykietowane dla konsumentów końcowych i opatrzone etykietą z napisem "Niniejsze produkty pochodzące ze Zjednoczonego Królestwa nie mogą być sprzedawane poza Irlandią Północną". Zjednoczone Królestwo także stwierdziło, że podczas tego okresu przepisy Zjednoczonego Królestwa pozostaną spójne z wymienionymi w załączniku 2 do Protokołu przepisami prawa Unii mającymi zastosowanie do produktów mięsnych. Unia złożyła jednostronną deklarację o przyjęciu do wiadomości praktyki przedstawionej w jednostronnej deklaracji Zjednoczonego Królestwa.

(5) W dniu 17 czerwca 2021 r. Zjednoczone Królestwo poinformowało Komisję o zamiarze dalszego stosowania podobnego podejścia przez kolejne trzy miesiące, tj. do dnia 30 września 2021 r. W piśmie z dnia 17 czerwca 2021 r. Zjednoczone Królestwo zaproponowało "podtrzymanie istniejących ustaleń dotyczących okresu karencji, które obowiązują w odniesieniu do tych przemieszczeń".

(6) W dniu 30 czerwca 2021 r. Zjednoczone Królestwo wydało jednostronną deklarację określającą praktykę, jaką zamierza wprowadzić w odniesieniu do przywozu produktów mięsnych z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej w okresie od dnia 1 lipca do dnia 30 września 2021 r.

(7) Należy zatem określić stanowisko, które ma zostać wyrażone w imieniu Unii wobec współprzewodniczącego Wspólnego Komitetu w odpowiedzi na tę jednostronną deklarację Zjednoczonego Królestwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, które ma zostać wyrażone w imieniu Unii w odpowiedzi na jednostronną deklarację Zjednoczonego Królestwa określającą praktykę, jaką zamierza ono wprowadzić w odniesieniu do przywozu produktów mięsnych z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej w okresie od dnia 1 lipca do dnia 30 września 2021 r., opiera się na jednostronnej deklaracji Unii załączonej do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 czerwca 2021 r.
W imieniu Rady
A.P. ZACARIAS
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

STOSOWANIE PRAWA UNII W ODNIESIENIU DO PRODUKTÓW MIĘSNYCH W IRLANDII PÓŁNOCNEJ PO ZAKOŃCZENIU OKRESU PRZEJŚCIOWEGO

JEDNOSTRONNA DEKLARACJA UNII EUROPEJSKIEJ

Unia Europejska przyjmuje do wiadomości jednostronną deklarację Zjednoczonego Królestwa określającą praktykę, jaką zamierza ono wprowadzić w odniesieniu do przywozu tych produktów mięsnych z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej w okresie od 1 lipca do 30 września 2021 r. Unia odnotowuje, że dokonano już pewnych dostosowań w łańcuchach dostaw w pierwszej połowie 2021 r. Zgodnie ze statystykami handlowymi dotyczy to w szczególności mięsa mielonego. Celem tego dodatkowego okresu jest umożliwienie zainteresowanym stronom, w szczególności supermarketom w Irlandii Północnej, zakończenia dostosowywania swoich łańcuchów dostaw.

Praktyka ta będzie stanowić podstawę stanowiska Unii w odniesieniu do korzystania z uprawnień, o których mowa w art. 12 ust. 4 protokołu.

Jak wspomniano w piśmie Zjednoczonego Królestwa z dnia 17 czerwca, w którym proponuje się przedłużenie podejścia określonego w jego jednostronnej deklaracji z dnia 17 grudnia 2020 r. o kolejne trzy miesiące, Zjednoczone Królestwo proponuje w tym okresie "utrzymanie istniejących ustaleń dotyczących okresu karencji, które obowiązują w odniesieniu do tych przemieszczeń".

Unia przypomina, że pełne wdrożenie Umowy o wystąpieniu jest międzynarodowym zobowiązaniem prawnym Unii i Zjednoczonego Królestwa.

Unia zauważa, że produkty mięsne podlegające procedurze kierowania, o której mowa w jednostronnej deklaracji Zjednoczonego Królestwa, muszą pozostawać pod kontrolą właściwych organów Irlandii Północnej na wszystkich etapach tej procedury. Unia podkreśla również, jak ważne jest zapewnienie, aby punkty kontroli granicznej w Irlandii Północnej dysponowały niezbędną infrastrukturą i zasobami umożliwiającymi przeprowadzanie wszystkich kontroli wymaganych na mocy unijnego rozporządzenia w sprawie kontroli urzędowych.

1 Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7.
2 Decyzja Rady (UE) 2020/135 z dnia 30 stycznia 2020 r. w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.249.99

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/1157 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii w odpowiedzi na jednostronną deklarację Zjednoczonego Królestwa określającą praktykę, jaką zamierza ono wprowadzić w odniesieniu do przywozu produktów mięsnych z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej w okresie od dnia 1 lipca do dnia 30 września 2021 r
Data aktu: 30/06/2021
Data ogłoszenia: 14/07/2021