(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 4240)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 30 czerwca 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Ze względu na rosnącą liczbę i różnorodność urządzeń na potrzeby systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych (WAS/RLAN), oraz rosnące prędkości połączeń i wolumen ruchu danych, istnieje potrzeba zharmonizowania nowych zasobów widma w celu zapewnienia bezprzewodowych usług szerokopasmowych za pośrednictwem WAS/RLAN oprócz widma już dostępnego na zasadzie braku wyłączności w pasmach częstotliwości 2,4 GHz (2 400-2 483,5 MHz) i 5 GHz (5 150-5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz). Dodatkowe widmo dla WAS/RLAN powinno wspierać szerokie kanały wymagane w wielu zastosowaniach (w tym w przypadku wideokon- ferencji, pobierania mediów, telemedycyny, uczenia się i gier online, rzeczywistości rozszerzonej i rzeczywistości wirtualnej), które potrzebują dużej szerokości pasma, aby osiągnąć prędkość gigabitową. Tego rodzaju zastosowania zyskują coraz większe znaczenie podczas kryzysu związanego z koronawirusem.
(2) Zgodnie ze strategią Komisji dotyczącą europejskiego społeczeństwa gigabitowego 2 wszystkie główne podmioty stymulujące rozwój społeczno-gospodarczy (w tym szkoły, węzły transportowe i główni dostawcy usług publicznych), a także przedsiębiorstwa intensywnie korzystające z technologii cyfrowych powinny do 2025 r. uzyskać dostęp do połączeń internetowych z szybkością pobierania lub wysyłania danych wynoszącą 1 gigabit na sekundę (Gbit/s). Wszystkie gospodarstwa domowe w Unii powinny mieć dostęp do internetu o prędkości pobierania wynoszącej co najmniej 100 Mbit/s, z możliwością jej zwiększenia do 1 Gbit/s.
(3) Ramy regulacyjne dotyczące WAS/RLAN działających w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz, tj. w dolnym zakresie pasma częstotliwości 6 GHz, powinny poprawić łączność bezprzewodową w Unii i umożliwić podmiotom rynku wewnętrznego korzystanie z zasobów widma potencjalnie dostępnych na całym świecie, co przyniesie producentom urządzeń duże korzyści skali. Niższe bariery w dostępie do widma wynikające ze zharmonizowanych ram regulacyjnych ułatwią wdrażanie na dużą skalę interoperacyjnych urządzeń i punktów dostępu umożliwiających korzystanie z WAS/RLAN, które powinny służyć jako ważna infrastruktura łączności dla usług uzupełniających mobilne usługi internetowe świadczone przez operatorów sieci ruchomych. W zalecanych ramach określono dwa przypadki zastosowań WAS/RLAN w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz: (i) urządzenia o niskim poziomie
mocy w pomieszczeniach (LPI), które zastosowanie jest ograniczone do budynków, pociągów z metalizowanymi oknami i statków powietrznych i które są w nich umieszczone na stałe oraz (ii) urządzenia o bardzo niskim poziomie mocy (VLP), które mogą być stosowane w pomieszczeniach i na zewnątrz. Technologia VLP jest przeznaczona do stosowania na zewnątrz w zastosowaniach krótkiego zasięgu przeznaczonych do bezpośredniej komunikacji na małym obszarze.
(4) Zgodnie z Regulaminem Radiokomunikacyjnym Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU) 3 zakres częstotliwości 5 945-6 425 MHz jest przydzielany przede wszystkim służbie ruchomej, służbie stałej (FS) i służbie stałej satelitarnej (FSS) we wszystkich trzech regionach ITU. Zakres częstotliwości 5 945-6 425 MHz jest wykorzystywany przez naziemne stacje satelitarne instalowane na pokładach statków, naziemne stacje nadawcze FSS, systemy FS (punkt-punkt), czujniki pasywne (satelita), urządzenia bliskiego zasięgu (radiolokacja) i zastosowania ultraszero- kopasmowe.
(5) Biorąc pod uwagę wkład zastosowań WAS/RLAN w realizację celów społeczeństwa gigabitowego, warunki techniczne i operacyjne mające zastosowanie do wszelkich nowych zastosowań, które mają być potencjalnie wprowadzone w przyszłości w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz lub w sąsiednich zakresach częstotliwości, powinny uwzględniać potrzebę dalszego wykorzystywania WAS/RLAN w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz zgodnie ze zharmonizowanymi warunkami technicznymi określonymi w niniejszej decyzji wykonawczej Komisji.
(6) Zakres częstotliwości 5 945-6 425 MHz jest również wykorzystywany przez stacjonarne długodystansowe łącza naziemne o średniej lub dużej przepustowości (punkt-punkt), w tym przez sieci dosyłowe przesyłu danych w mobilnych sieciach szerokopasmowych. W niektórych państwach członkowskich wdrożenie inteligentnych systemów transportowych (ITS) kolei miejskiej, w tym systemów sterowania pociągiem opartych na łączności (CBTC), jest dozwolone w częściach zakresu częstotliwości 5 905-5 935 MHz, a w jednym państwie członkowskim jest dozwolone w zakresie częstotliwości 5 925-5 975 MHz. ITS kolei miejskiej w paśmie częstotliwości 5,9 GHz, które podlegają warunkom określonym w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/1426 4 , umożliwiają bezpieczne i skuteczne zarządzanie ruchem kolei miejskiej.
(7) W dniu 19 grudnia 2017 r., w celu określenia dodatkowego widma dla WAS/RLAN, Komisja, zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 , udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu do zbadania wykonalności i określenia zharmonizowanych warunków technicznych wykorzystania WAS/RLAN w zakresie częstotliwości 5 925-6 425 MHz na potrzeby świadczenia bezprzewodowych usług szerokopasmowych.
(8) Zgodnie z tym mandatem CEPT opublikowała dwa sprawozdania: (i) sprawozdanie A (sprawozdanie CEPT 73): "Ocena i analiza scenariuszy kompatybilności i współistnienia WAS/RLAN w paśmie 5 925-6 425 MHz" (6 marca 2020 r.) oraz (ii) sprawozdanie B (sprawozdanie CEPT 75): "Zharmonizowane parametry techniczne dla WAS/RLAN działających na zasadzie współistnienia z odpowiednimi technikami osłabiania zakłóceń lub warunkami zgodności operacyjnej/współistnienia, działających na podstawie ogólnego zezwolenia" (20 listopada 2020 r.). Badania przeprowadzone przez CEPT wykazały, że współistnienie WAS/RLAN z systemami CBTC i ITS transportu drogowego byłoby technicznie wykonalne, z zastrzeżeniem odpowiednich środków, takich jak pasmo ochronne i wymogi dotyczące emisji w paśmie lub pozapasmowej, lub oba te wymogi, mające zastosowanie do WAS/RLAN. Elementy te oznaczałyby, że widmo dostępne dla WAS/RLAN nie mogłoby obejmować całego zakresu częstotliwości 5 925-6 425 MHz. Badania współużytkowania i kompatybilności przeprowadzone przez CEPT zgodnie z mandatem wykazały, że współistnienie WAS/RLAN (LPI, VLP) i istniejących zastosowań (stacje nadawcze FSS i naziemne urządzenia FS [stałe połączenia]) w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz jest możliwe, z zastrzeżeniem szeregu warunków zapewniających odpowiednią ochronę istniejących zastosowań w tym paśmie 5 945-6 425 MHz i w jego sąsiedztwie przed szkodliwymi zakłóceniami pochodzącymi z urządzeń WAS/RLAN. Może być konieczna zmiana wartości granicznej, która została ustalona jako maksymalna średnia gęstość równoważnej mocy promieniowanej izotropowo dla emisji pozapasmowej poniżej 5 935 MHz dla urządzeń VLP korzystających z WAS/RLAN. W związku z powyższym należy przed 31 grudnia 2024 r. przeprowadzić przegląd w oparciu o odpowiedź CEPT na mandat udzielony przez Komisję zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 czerwca 2021 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Thierry BRETON |
|
Członek Komisji |