Decyzja wykonawcza 2021/1067 w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie częstotliwości 5945-6425 MHz celem wdrożenia systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych (WAS/RLANs)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/1067
z dnia 17 czerwca 2021 r.
w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie częstotliwości 5 945-6 425 MHz celem wdrożenia systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych (WAS/RLANs)

(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 4240)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 30 czerwca 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ze względu na rosnącą liczbę i różnorodność urządzeń na potrzeby systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych (WAS/RLAN), oraz rosnące prędkości połączeń i wolumen ruchu danych, istnieje potrzeba zharmonizowania nowych zasobów widma w celu zapewnienia bezprzewodowych usług szerokopasmowych za pośrednictwem WAS/RLAN oprócz widma już dostępnego na zasadzie braku wyłączności w pasmach częstotliwości 2,4 GHz (2 400-2 483,5 MHz) i 5 GHz (5 150-5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz). Dodatkowe widmo dla WAS/RLAN powinno wspierać szerokie kanały wymagane w wielu zastosowaniach (w tym w przypadku wideokon- ferencji, pobierania mediów, telemedycyny, uczenia się i gier online, rzeczywistości rozszerzonej i rzeczywistości wirtualnej), które potrzebują dużej szerokości pasma, aby osiągnąć prędkość gigabitową. Tego rodzaju zastosowania zyskują coraz większe znaczenie podczas kryzysu związanego z koronawirusem.

(2) Zgodnie ze strategią Komisji dotyczącą europejskiego społeczeństwa gigabitowego 2  wszystkie główne podmioty stymulujące rozwój społeczno-gospodarczy (w tym szkoły, węzły transportowe i główni dostawcy usług publicznych), a także przedsiębiorstwa intensywnie korzystające z technologii cyfrowych powinny do 2025 r. uzyskać dostęp do połączeń internetowych z szybkością pobierania lub wysyłania danych wynoszącą 1 gigabit na sekundę (Gbit/s). Wszystkie gospodarstwa domowe w Unii powinny mieć dostęp do internetu o prędkości pobierania wynoszącej co najmniej 100 Mbit/s, z możliwością jej zwiększenia do 1 Gbit/s.

(3) Ramy regulacyjne dotyczące WAS/RLAN działających w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz, tj. w dolnym zakresie pasma częstotliwości 6 GHz, powinny poprawić łączność bezprzewodową w Unii i umożliwić podmiotom rynku wewnętrznego korzystanie z zasobów widma potencjalnie dostępnych na całym świecie, co przyniesie producentom urządzeń duże korzyści skali. Niższe bariery w dostępie do widma wynikające ze zharmonizowanych ram regulacyjnych ułatwią wdrażanie na dużą skalę interoperacyjnych urządzeń i punktów dostępu umożliwiających korzystanie z WAS/RLAN, które powinny służyć jako ważna infrastruktura łączności dla usług uzupełniających mobilne usługi internetowe świadczone przez operatorów sieci ruchomych. W zalecanych ramach określono dwa przypadki zastosowań WAS/RLAN w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz: (i) urządzenia o niskim poziomie

mocy w pomieszczeniach (LPI), które zastosowanie jest ograniczone do budynków, pociągów z metalizowanymi oknami i statków powietrznych i które są w nich umieszczone na stałe oraz (ii) urządzenia o bardzo niskim poziomie mocy (VLP), które mogą być stosowane w pomieszczeniach i na zewnątrz. Technologia VLP jest przeznaczona do stosowania na zewnątrz w zastosowaniach krótkiego zasięgu przeznaczonych do bezpośredniej komunikacji na małym obszarze.

(4) Zgodnie z Regulaminem Radiokomunikacyjnym Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU) 3  zakres częstotliwości 5 945-6 425 MHz jest przydzielany przede wszystkim służbie ruchomej, służbie stałej (FS) i służbie stałej satelitarnej (FSS) we wszystkich trzech regionach ITU. Zakres częstotliwości 5 945-6 425 MHz jest wykorzystywany przez naziemne stacje satelitarne instalowane na pokładach statków, naziemne stacje nadawcze FSS, systemy FS (punkt-punkt), czujniki pasywne (satelita), urządzenia bliskiego zasięgu (radiolokacja) i zastosowania ultraszero- kopasmowe.

(5) Biorąc pod uwagę wkład zastosowań WAS/RLAN w realizację celów społeczeństwa gigabitowego, warunki techniczne i operacyjne mające zastosowanie do wszelkich nowych zastosowań, które mają być potencjalnie wprowadzone w przyszłości w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz lub w sąsiednich zakresach częstotliwości, powinny uwzględniać potrzebę dalszego wykorzystywania WAS/RLAN w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz zgodnie ze zharmonizowanymi warunkami technicznymi określonymi w niniejszej decyzji wykonawczej Komisji.

(6) Zakres częstotliwości 5 945-6 425 MHz jest również wykorzystywany przez stacjonarne długodystansowe łącza naziemne o średniej lub dużej przepustowości (punkt-punkt), w tym przez sieci dosyłowe przesyłu danych w mobilnych sieciach szerokopasmowych. W niektórych państwach członkowskich wdrożenie inteligentnych systemów transportowych (ITS) kolei miejskiej, w tym systemów sterowania pociągiem opartych na łączności (CBTC), jest dozwolone w częściach zakresu częstotliwości 5 905-5 935 MHz, a w jednym państwie członkowskim jest dozwolone w zakresie częstotliwości 5 925-5 975 MHz. ITS kolei miejskiej w paśmie częstotliwości 5,9 GHz, które podlegają warunkom określonym w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/1426 4 , umożliwiają bezpieczne i skuteczne zarządzanie ruchem kolei miejskiej.

(7) W dniu 19 grudnia 2017 r., w celu określenia dodatkowego widma dla WAS/RLAN, Komisja, zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 , udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu do zbadania wykonalności i określenia zharmonizowanych warunków technicznych wykorzystania WAS/RLAN w zakresie częstotliwości 5 925-6 425 MHz na potrzeby świadczenia bezprzewodowych usług szerokopasmowych.

(8) Zgodnie z tym mandatem CEPT opublikowała dwa sprawozdania: (i) sprawozdanie A (sprawozdanie CEPT 73): "Ocena i analiza scenariuszy kompatybilności i współistnienia WAS/RLAN w paśmie 5 925-6 425 MHz" (6 marca 2020 r.) oraz (ii) sprawozdanie B (sprawozdanie CEPT 75): "Zharmonizowane parametry techniczne dla WAS/RLAN działających na zasadzie współistnienia z odpowiednimi technikami osłabiania zakłóceń lub warunkami zgodności operacyjnej/współistnienia, działających na podstawie ogólnego zezwolenia" (20 listopada 2020 r.). Badania przeprowadzone przez CEPT wykazały, że współistnienie WAS/RLAN z systemami CBTC i ITS transportu drogowego byłoby technicznie wykonalne, z zastrzeżeniem odpowiednich środków, takich jak pasmo ochronne i wymogi dotyczące emisji w paśmie lub pozapasmowej, lub oba te wymogi, mające zastosowanie do WAS/RLAN. Elementy te oznaczałyby, że widmo dostępne dla WAS/RLAN nie mogłoby obejmować całego zakresu częstotliwości 5 925-6 425 MHz. Badania współużytkowania i kompatybilności przeprowadzone przez CEPT zgodnie z mandatem wykazały, że współistnienie WAS/RLAN (LPI, VLP) i istniejących zastosowań (stacje nadawcze FSS i naziemne urządzenia FS [stałe połączenia]) w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz jest możliwe, z zastrzeżeniem szeregu warunków zapewniających odpowiednią ochronę istniejących zastosowań w tym paśmie 5 945-6 425 MHz i w jego sąsiedztwie przed szkodliwymi zakłóceniami pochodzącymi z urządzeń WAS/RLAN. Może być konieczna zmiana wartości granicznej, która została ustalona jako maksymalna średnia gęstość równoważnej mocy promieniowanej izotropowo dla emisji pozapasmowej poniżej 5 935 MHz dla urządzeń VLP korzystających z WAS/RLAN. W związku z powyższym należy przed 31 grudnia 2024 r. przeprowadzić przegląd w oparciu o odpowiedź CEPT na mandat udzielony przez Komisję zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejsza decyzja harmonizuje warunki dostępności i efektywnego wykorzystania zakresu częstotliwości 5 945-6 425 MHz na potrzeby systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych (WAS/RLAN).

Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a)
"systemy dostępu bezprzewodowego, w tym lokalne sieci radiowe (WAS/RLAN)" oznaczają szerokopasmowe systemy radiowe pozwalające na bezprzewodowy dostęp dla publicznych i prywatnych zastosowań niezależnie od bazowej topologii sieci;
b)
"na zasadzie niepowodowania zakłóceń i braku ochrony przed zakłóceniami" oznacza niepowodowanie żadnych szkodliwych zakłóceń w odniesieniu do wszelkich służb radiokomunikacyjnych oraz brak możliwości ubiegania się o ochronę urządzeń, których to dotyczy, przed zakłóceniami wytwarzanymi przez służby radiokomunikacyjne;
c)
"równoważna moc promieniowana izotropowo (»e.i.r.p.«)" oznacza iloczyn mocy doprowadzonej do anteny oraz zysku anteny w danym kierunku w odniesieniu do anteny izotropowej (zysk bezwzględny lub izotropowy).
Artykuł  3

Do dnia 1 grudnia 2021 r. państwa członkowskie wyznaczają zakres częstotliwości 5 945-6 425 MHz i udostępniają go na zasadzie braku wyłączności, niepowodowania zakłóceń i braku ochrony przed zakłóceniami w celu wdrożenia WAS/RLAN zgodnie z warunkami technicznymi określonymi w załączniku.

Przy wprowadzaniu nowych zastosowań w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz lub w sąsiednich zakresach częstotliwości po wejściu w życie niniejszej decyzji państwa członkowskie nie mogą przyjmować warunków technicznych i operacyjnych mających zastosowanie do nowych zastosowań, które ograniczałyby nadmiernie dalsze stosowanie WAS/RLAN w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz zgodnie z niniejszą decyzją.

Artykuł  4  6  

Państwa członkowskie monitorują rozwój norm i technologii w odniesieniu do wykorzystywania zakresu częstotliwości 5 945 - 6 425 MHz na potrzeby WAS/RLAN i przekazują swoje ustalenia Komisji na jej wniosek lub z własnej inicjatywy, aby umożliwić terminowy przegląd niniejszej decyzji.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 czerwca 2021 r.
W imieniu Komisji
Thierry BRETON
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK 7  

Zharmonizowane warunki techniczne dla WAS/RLANs w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz

Tabela 1

Urządzenia WAS/RLAN o niskim poziomie mocy użytkowane w pomieszczeniach (LPI)

Parametr Warunki techniczne
Dopuszczalne zastosowanie Ograniczone do pomieszczeń, w tym w pociągach z metalizowanymi oknami (uwaga 1) i statkach powietrznych.

Niedopuszczalne są zastosowania na zewnątrz, w tym w pojazdach drogowych.

Kategoria urządzenia Punkt dostępowy lub most LPI, który jest zasilany przewodowo, posiada zintegrowaną antenę (uwaga 2) i nie jest zasilany bateriami.

Urządzenie klienta LPI połączone z punktem dostępu LPI lub z innym urządzeniem klienta LPI, zasilane bateriami lub nie.

Zakres częstotliwości 5 945 - 6 425 MHz
Maksymalna średnia zastępcza moc promieniowana izotropowo (e.i.r.p.) dla emisji wewnątrz pasma (uwaga 3) 23 dBm
Maksymalna średnia gęstość e.i.r.p. dla emisji wewnątrz pasma (uwaga 3) 10 dBm/MHz
Maksymalna średnia gęstość e.i.r.p. dla emisji pozapasmowych poniżej 5 935 MHz (uwaga 3) -22 dBm/MHz
Uwaga 1: lub podobne konstrukcje wykonane z materiału o porównywalnych właściwościach tłumiących.

Uwaga 2: lub rozproszony system antenowy zainstalowany w pociągu lub statku powietrznym.

Uwaga 3: Średnia e.i.r.p. odnosi się do e.i.r.p. w trakcie transmisji, która odpowiada najwyższej mocy, jeżeli stosuje się sterowanie mocą.

Stosuje się techniki dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń zapewniające odpowiedni poziom skuteczności działania w celu spełnienia zasadniczych wymagań dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE(8 ). Gdy stosowne techniki są opisane w normach zharmonizowanych lub ich częściach, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej na podstawie dyrektywy 2014/53/UE, zapewnia się skuteczność działania co najmniej równoważną poziomowi skuteczności działania odpowiadającego tym technikom.

Tabela 2

Urządzenia WAS/RLAN o bardzo niskim poziomie mocy (VLP)

Parametr Warunki techniczne
Dopuszczalne zastosowanie W pomieszczeniach i na zewnątrz.

Stosowanie w systemach bezzałogowego statku powietrznego jest niedozwolone.

Kategoria urządzenia Urządzenie VLP to urządzenie przenośne.
Zakres częstotliwości 5 945 - 6 425 MHz
Maksymalna średnia e.i.r.p. dla emisji wewnątrz pasma (uwaga 1) 14 dBm
Maksymalna średnia gęstość e.i.r.p. dla emisji wewnątrz pasma (uwaga 1) 1 dBm/MHz
Maksymalna średnia gęstość e.i.r.p. dla emisji wewnątrz pasma w przypadku zastosowań wąskopasmowych (uwaga 1) (uwaga 2) 10 dBm/MHz
Maksymalna średnia gęstość e.i.r.p. dla emisji pozapasmowych poniżej 5 935 MHz (uwaga 1) -37 dBm/MHz (uwaga 3)
Uwaga 1: Średnia e.i.r.p. odnosi się do e.i.r.p. w trakcie transmisji, która odpowiada najwyższej mocy, jeżeli stosuje się sterowanie mocą. Uwaga 2: Urządzenia wąskopasmowe to urządzenia działające na kanałach o szerokości pasma poniżej 20 MHz. Urządzenia wąskopasmowe wymagają również mechanizmu modulacji ze skokową zmianą częstotliwości opartego na co najmniej 15 kanałach, aby funkcjonować przy wartości gęstości widmowej mocy powyżej 1 dBm/MHz.

Uwaga 3: Inicjując sesję komunikacyjną, urządzenia VLP próbują najpierw wybrać blok częstotliwości powyżej 6 105 MHz. Alternatywnie, jeżeli nie stosuje się takiego mechanizmu wyboru częstotliwości, stosuje się maksymalną średnią gęstość e.i.r.p. dla emisji pozapasmowych poniżej 5 935 Mhz wynoszącą -45 dBm/MHz.

Stosuje się techniki dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń zapewniające odpowiedni poziom skuteczności działania w celu spełnienia zasadniczych wymagań dyrektywy 2014/53/UE. Gdy stosowne techniki są opisane w normach zharmonizowanych lub ich częściach, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej na podstawie dyrektywy 2014/53/UE, zapewnia się skuteczność działania co najmniej równoważną poziomowi skuteczności działania odpowiadającego tym technikom.

1 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
2 Komunikat Komisji "Łączność dla konkurencyjnego jednolitego rynku cyfrowego: w kierunku europejskiego społeczeństwa gigabitowego", COM(2016) 587 final.
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1426 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w zakresie częstotliwości 5 875-5 935 MHz na potrzeby związanych z bezpieczeństwem zastosowań inteligentnych systemów transportowych (ITS), uchylająca decyzję 2008/671/WE (Dz.U. L 328 z 9.10.2020, s. 19).
5 Decyzja nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) (Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1).
6 Art. 4:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2024/3157 z dnia 17 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3157) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2025/913 z dnia 20 maja 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.913) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

7 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2024/3157 z dnia 17 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3157) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2025/913 z dnia 20 maja 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.913) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE (Dz.U. L 153 z 22.5.2014, s. 62, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/53/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.232.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/1067 w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie częstotliwości 5945-6425 MHz celem wdrożenia systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych (WAS/RLANs)
Data aktu: 17/06/2021
Data ogłoszenia: 30/06/2021
Data wejścia w życie: 30/06/2021