(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 30 czerwca 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Ze względu na rosnącą liczbę i różnorodność urządzeń na potrzeby systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych (WAS/RLAN), oraz rosnące prędkości połączeń i wolumen ruchu danych, istnieje potrzeba zharmonizowania nowych zasobów widma w celu zapewnienia bezprzewodowych usług szerokopasmowych za pośrednictwem WAS/RLAN oprócz widma już dostępnego na zasadzie braku wyłączności w pasmach częstotliwości 2,4 GHz (2 400-2 483,5 MHz) i 5 GHz (5 150-5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz). Dodatkowe widmo dla WAS/RLAN powinno wspierać szerokie kanały wymagane w wielu zastosowaniach (w tym w przypadku wideokon- ferencji, pobierania mediów, telemedycyny, uczenia się i gier online, rzeczywistości rozszerzonej i rzeczywistości wirtualnej), które potrzebują dużej szerokości pasma, aby osiągnąć prędkość gigabitową. Tego rodzaju zastosowania zyskują coraz większe znaczenie podczas kryzysu związanego z koronawirusem.
(2) Zgodnie ze strategią Komisji dotyczącą europejskiego społeczeństwa gigabitowego 2 wszystkie główne podmioty stymulujące rozwój społeczno-gospodarczy (w tym szkoły, węzły transportowe i główni dostawcy usług publicznych), a także przedsiębiorstwa intensywnie korzystające z technologii cyfrowych powinny do 2025 r. uzyskać dostęp do połączeń internetowych z szybkością pobierania lub wysyłania danych wynoszącą 1 gigabit na sekundę (Gbit/s). Wszystkie gospodarstwa domowe w Unii powinny mieć dostęp do internetu o prędkości pobierania wynoszącej co najmniej 100 Mbit/s, z możliwością jej zwiększenia do 1 Gbit/s.
(3) Ramy regulacyjne dotyczące WAS/RLAN działających w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz, tj. w dolnym zakresie pasma częstotliwości 6 GHz, powinny poprawić łączność bezprzewodową w Unii i umożliwić podmiotom rynku wewnętrznego korzystanie z zasobów widma potencjalnie dostępnych na całym świecie, co przyniesie producentom urządzeń duże korzyści skali. Niższe bariery w dostępie do widma wynikające ze zharmonizowanych ram regulacyjnych ułatwią wdrażanie na dużą skalę interoperacyjnych urządzeń i punktów dostępu umożliwiających korzystanie z WAS/RLAN, które powinny służyć jako ważna infrastruktura łączności dla usług uzupełniających mobilne usługi internetowe świadczone przez operatorów sieci ruchomych. W zalecanych ramach określono dwa przypadki zastosowań WAS/RLAN w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz: (i) urządzenia o niskim poziomie
mocy w pomieszczeniach (LPI), które zastosowanie jest ograniczone do budynków, pociągów z metalizowanymi oknami i statków powietrznych i które są w nich umieszczone na stałe oraz (ii) urządzenia o bardzo niskim poziomie mocy (VLP), które mogą być stosowane w pomieszczeniach i na zewnątrz. Technologia VLP jest przeznaczona do stosowania na zewnątrz w zastosowaniach krótkiego zasięgu przeznaczonych do bezpośredniej komunikacji na małym obszarze.
(4) Zgodnie z Regulaminem Radiokomunikacyjnym Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU) 3 zakres częstotliwości 5 945-6 425 MHz jest przydzielany przede wszystkim służbie ruchomej, służbie stałej (FS) i służbie stałej satelitarnej (FSS) we wszystkich trzech regionach ITU. Zakres częstotliwości 5 945-6 425 MHz jest wykorzystywany przez naziemne stacje satelitarne instalowane na pokładach statków, naziemne stacje nadawcze FSS, systemy FS (punkt-punkt), czujniki pasywne (satelita), urządzenia bliskiego zasięgu (radiolokacja) i zastosowania ultraszero- kopasmowe.
(5) Biorąc pod uwagę wkład zastosowań WAS/RLAN w realizację celów społeczeństwa gigabitowego, warunki techniczne i operacyjne mające zastosowanie do wszelkich nowych zastosowań, które mają być potencjalnie wprowadzone w przyszłości w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz lub w sąsiednich zakresach częstotliwości, powinny uwzględniać potrzebę dalszego wykorzystywania WAS/RLAN w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz zgodnie ze zharmonizowanymi warunkami technicznymi określonymi w niniejszej decyzji wykonawczej Komisji.
(6) Zakres częstotliwości 5 945-6 425 MHz jest również wykorzystywany przez stacjonarne długodystansowe łącza naziemne o średniej lub dużej przepustowości (punkt-punkt), w tym przez sieci dosyłowe przesyłu danych w mobilnych sieciach szerokopasmowych. W niektórych państwach członkowskich wdrożenie inteligentnych systemów transportowych (ITS) kolei miejskiej, w tym systemów sterowania pociągiem opartych na łączności (CBTC), jest dozwolone w częściach zakresu częstotliwości 5 905-5 935 MHz, a w jednym państwie członkowskim jest dozwolone w zakresie częstotliwości 5 925-5 975 MHz. ITS kolei miejskiej w paśmie częstotliwości 5,9 GHz, które podlegają warunkom określonym w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/1426 4 , umożliwiają bezpieczne i skuteczne zarządzanie ruchem kolei miejskiej.
(7) W dniu 19 grudnia 2017 r., w celu określenia dodatkowego widma dla WAS/RLAN, Komisja, zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 , udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu do zbadania wykonalności i określenia zharmonizowanych warunków technicznych wykorzystania WAS/RLAN w zakresie częstotliwości 5 925-6 425 MHz na potrzeby świadczenia bezprzewodowych usług szerokopasmowych.
(8) Zgodnie z tym mandatem CEPT opublikowała dwa sprawozdania: (i) sprawozdanie A (sprawozdanie CEPT 73): "Ocena i analiza scenariuszy kompatybilności i współistnienia WAS/RLAN w paśmie 5 925-6 425 MHz" (6 marca 2020 r.) oraz (ii) sprawozdanie B (sprawozdanie CEPT 75): "Zharmonizowane parametry techniczne dla WAS/RLAN działających na zasadzie współistnienia z odpowiednimi technikami osłabiania zakłóceń lub warunkami zgodności operacyjnej/współistnienia, działających na podstawie ogólnego zezwolenia" (20 listopada 2020 r.). Badania przeprowadzone przez CEPT wykazały, że współistnienie WAS/RLAN z systemami CBTC i ITS transportu drogowego byłoby technicznie wykonalne, z zastrzeżeniem odpowiednich środków, takich jak pasmo ochronne i wymogi dotyczące emisji w paśmie lub pozapasmowej, lub oba te wymogi, mające zastosowanie do WAS/RLAN. Elementy te oznaczałyby, że widmo dostępne dla WAS/RLAN nie mogłoby obejmować całego zakresu częstotliwości 5 925-6 425 MHz. Badania współużytkowania i kompatybilności przeprowadzone przez CEPT zgodnie z mandatem wykazały, że współistnienie WAS/RLAN (LPI, VLP) i istniejących zastosowań (stacje nadawcze FSS i naziemne urządzenia FS [stałe połączenia]) w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz jest możliwe, z zastrzeżeniem szeregu warunków zapewniających odpowiednią ochronę istniejących zastosowań w tym paśmie 5 945-6 425 MHz i w jego sąsiedztwie przed szkodliwymi zakłóceniami pochodzącymi z urządzeń WAS/RLAN. Może być konieczna zmiana wartości granicznej, która została ustalona jako maksymalna średnia gęstość równoważnej mocy promieniowanej izotropowo dla emisji pozapasmowej poniżej 5 935 MHz dla urządzeń VLP korzystających z WAS/RLAN. W związku z powyższym należy przed 31 grudnia 2024 r. przeprowadzić przegląd w oparciu o odpowiedź CEPT na mandat udzielony przez Komisję zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Thierry BRETON | |
| Członek Komisji |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2024/3157 z dnia 17 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3157) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2025/913 z dnia 20 maja 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.913) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2024/3157 z dnia 17 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3157) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2025/913 z dnia 20 maja 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.913) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.232.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/1067 w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie częstotliwości 5945-6425 MHz celem wdrożenia systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych (WAS/RLANs) |
| Data aktu: | 17/06/2021 |
| Data ogłoszenia: | 30/06/2021 |
| Data wejścia w życie: | 30/06/2021 |