uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 71 ust. 3,
(1) Zakażenie wirusem choroby guzowatej skóry bydła, wywołane przez wirus choroby guzowatej skóry, jest chorobą bydła i wołów domowych przenoszoną przez wektory, która może powodować znaczne straty ekonomiczne, zmniejszać udój mleka, powodować poważne wychudzenie, trwałe uszkodzenie skóry, szereg wtórnych powikłań oraz przewlekłe osłabienie, a także może wiązać się z nałożeniem zakazów przemieszczania lub handlu. Figuruje ona w wykazie chorób podlegających obowiązkowi zgłoszenia ujętych w wykazie Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE) 2 .
(2) W rozporządzeniu (UE) 2016/429 ustanowiono nowe ramy legislacyjne dotyczące zapobiegania chorobom oraz ich zwalczania. Zakażenie wirusem choroby guzowatej skóry bydła wymieniono w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2016/429, w związku z czym jest chorobą umieszczoną w wykazie do celów tego rozporządzenia i podlega ustanowionym w nim przepisom dotyczącym zapobiegania chorobom oraz ich zwalczania. Ponadto w załączniku do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1882 3 zakażenie wirusem choroby guzowatej skóry bydła umieszczono w wykazie jako chorobę kategorii A, D i E.
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 4 stanowi uzupełnienie przepisów dotyczących zwalczania chorób kategorii A, B i C określonych w rozporządzeniu (UE) 2016/429, w tym środków zwalczania chorób w odniesieniu do zakażenia wirusem choroby guzowatej skóry bydła. Rozporządzenie (UE) 2016/429, rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/1882 i rozporządzenie delegowane (UE) 2020/687 mają zastosowanie od dnia 21 kwietnia 2021 r.
(4) Uprzednio w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/2008 5 ustanowiono przepisy dotyczące środków kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do zakażenia wirusem choroby guzowatej skóry bydła w państwach członkowskich lub ich częściach wymienionych w wykazie w załączniku I do tej decyzji, w tym minimalne wymogi dotyczące programów szczepień przeciwko zakażeniu wirusem choroby guzowatej skóry bydła przedłożonych przez państwa członkowskie do zatwierdzenia przez Komisję. Wykaz ten dotyczy Bułgarii i Grecji. Decyzja wykonawcza (UE) 2016/2008 przestała mieć zastosowanie w dniu 20 kwietnia 2021 r., a przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny zastąpić przepisy określone w tej decyzji wykonawczej.
(5) Od 2017 r. w Europie nie odnotowano ognisk zakażeń wirusem choroby guzowatej skóry bydła, lecz choroba ta nadal występuje w Anatolii w Turcji oraz w Rosji, a także w Azji Wschodniej, a jej skutki obejmują Bangladesz, Chiny i Indie. W związku z tym rozprzestrzenianie się tej choroby stanowi potencjalne zagrożenie dla sektora rolnego w Unii.
(6) Oprócz Bułgarii i Grecji Chorwacja oraz znaczna liczba sąsiadujących państw trzecich, takich jak Bośnia i Hercegowina, Kosowo 6 , Czarnogóra, Macedonia Północna, Serbia i Turcja, zgłosiły Komisji, że szczepienia przeciwko zakażeniu wirusem choroby guzowatej skóry bydła zostały włączone do ich polityki zwalczania chorób. Większość wspomnianych państw trzecich zaprzestała już szczepień i utrzymuje środki nadzoru.
(7) Z sytuacji epidemiologicznej w Europie Wschodniej i na obszarach sąsiedzkich wynika, że nadal może istnieć pewne ryzyko ponownego wprowadzenia choroby na obszary wysokiego ryzyka, na których zaprzestano szczepień przeciwko zakażeniu wirusem choroby guzowatej skóry bydła, lub jej wystąpienia na takich obszarach.
(8) Na podstawie aktualnych, dostępnych informacji epidemiologicznych oraz wyników nadzoru nad zakażeniem wirusem choroby guzowatej skóry bydła i szczepieniami przeciwko tej chorobie należy kontynuować szczepienia przeciwko zakażeniu przynajmniej na obszarach wysokiego ryzyka w Bułgarii i Grecji. Ponadto we wszystkich państwach członkowskich lub ich częściach, w których ograniczono szczepienia przeciwko tej chorobie lub całkowicie ich zaprzestano, należy kontynuować systematyczny nadzór, zarówno czynny, jak i bierny.
(9) Zgodnie z zatwierdzonym w dniu 30 stycznia 2020 r. sprawozdaniem naukowym Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) na temat zakażenia wirusem choroby guzowatej skóry bydła 7 ("sprawozdanie EFSA") w celu zmniejszenia ryzyka dalszego rozprzestrzenienia się zakażenia wirusem choroby guzowatej skóry bydła w Europie Południowo-Wschodniej należy stosować szczepionkę homologiczną. Po zaprzestaniu szczepień, w przypadku ponownego wystąpienia tej choroby, konieczne byłoby opracowanie planu gotowości i zgromadzenie zapasów szczepionek, nawet na poziomie regionalnym, aby móc niezwłocznie przeprowadzić szczepienia interwencyjne.
(10) Ogólne środki zwalczania chorób ustanowione w rozporządzeniu (UE) 2016/429 oraz przepisy uzupełniające określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687 nie obejmują wszystkich niezbędnych aspektów związanych ze szczepieniem przeciwko zakażeniu wirusem choroby guzowatej skóry bydła. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem ustanowić na czas określony jednolite przepisy wykonawcze na szczeblu Unii dotyczące środków szczególnych w zakresie zwalczania chorób na warunkach stosownych do sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do tej choroby w Unii i sąsiadujących państwach trzecich. Środki zwalczania określone w niniejszym rozporządzeniu powinny uwzględniać doświadczenia zdobyte podczas stosowania decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008, jak również normy międzynarodowe określone w rozdziale 11.9 "Zakażenie wirusem choroby guzowatej skóry bydła" Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych OIE ("kodeks OIE") 8 .
(11) Przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny przewidywać zregionalizowane podejście i należy je stosować razem ze środkami zwalczania chorób określonymi w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687. Ponadto w niniejszym rozporządzeniu należy wymienić obszary objęte ograniczeniami w państwach członkowskich realizujących plany szczepień zapobiegawczych z użyciem żywych szczepionek atenuowanych, na których to obszarach nie występują ogniska zakażenia wirusem choroby guzowatej skóry bydła (obszar objęty ograniczeniami I), a także obszary, na których występują ogniska zakażenia wirusem choroby guzowatej skóry bydła (obszar objęty ograniczeniami II). Obszary włączone do obszaru objętego ograniczeniami I lub obszaru objętego ograniczeniami II należy wymienić w załączniku I do niniejszego rozporządzenia, z uwzględnieniem informacji udzielonych przez właściwe organy państw członkowskich dotkniętych tą chorobą.
(12) Zaszczepione bydło i produkty pochodzące od takiego bydła mogą stwarzać ryzyko rozprzestrzenienia się zakażenia wirusem choroby guzowatej skóry bydła. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć pewne zakazy i warunki szczególne przemieszczania przesyłek bydła lub różnych rodzajów produktów pochodzących z obszarów objętych ograniczeniami wymienionych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia. Aby uniknąć niepotrzebnych zakłóceń w handlu, należy ustanowić określone odstępstwa od tych zakazów oraz warunków szczególnych. Te odstępstwa i warunki szczególne powinny uwzględniać zasady określone w kodeksie OIE w odniesieniu do środków zmniejszających ryzyko zakażenia wirusem choroby guzowatej skóry bydła, jak również przepisy dotyczące zapobiegania chorobom zwierząt i zwalczania tych chorób określone w rozporządzeniu (UE) 2016/429 i w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687.
(13) Stopień ryzyka rozprzestrzenienia się zakażenia wirusem choroby guzowatej skóry bydła różni się w zależności od produktu. Jak wskazano w sprawozdaniu EFSA, przemieszczanie żywego bydła, nasienia bydła oraz surowych skór i skórek z zakażonego bydła stwarza większy stopień ryzyka pod względem narażenia i konsekwencji niż przemieszczanie innych produktów, takich jak mleko i przetwory mleczne, wyprawione skóry i skórki lub świeże mięso, surowe wyroby mięsne i produkty mięsne pochodzące od bydła. Dowody naukowe lub doświadczalne dotyczące roli tych produktów w przenoszeniu wirusa choroby guzowatej skóry bydła nie są jednak jeszcze wystarczające. Nie można również wykluczyć przenoszenia wirusa choroby guzowatej skóry bydła za pośrednictwem nasienia, komórek jajowych i zarodków bydła. Mleko i przetwory mleczne oraz siara mogą stwarzać ryzyko rozprzestrzenienia się wirusa choroby guzowatej skóry bydła tylko w przypadku, gdy przeznaczane są do żywienia zwierząt należących do gatunku podatnego.
(14) W związku z tym w odniesieniu do tych towarów należy zapewnić określone środki ochronne w oparciu o sprawozdanie EFSA oraz odpowiednie, najbardziej aktualne normy i zalecenia OIE.
(15) Przemieszczanie przesyłek zwierząt przeznaczonych do niezwłocznego uboju stwarza niższy stopień ryzyka rozprzestrzeniania się chorób zwierząt niż inne rodzaje przemieszczania zwierząt, pod warunkiem że stosuje się środki zmniejszające ryzyko. W związku z tym państwom członkowskim należy zezwolić wyjątkowo na przyznawanie odstępstw od niektórych zakazów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu w odniesieniu do przemieszczania przesyłek bydła przeznaczonego do niezwłocznego uboju z obszarów objętych ograniczeniami I i II do rzeźni znajdującej się poza obszarami objętymi ograniczeniami I i II w tym samym państwie członkowskim.
(16) Odstępstwa dotyczące przemieszczania przesyłek niektórych zwierząt z gatunków bydła z obszarów objętych ograniczeniami I lub II do innych obszarów objętych ograniczeniami I lub II w innym państwie członkowskim o podobnym statusie choroby są uzasadnione pod warunkiem zastosowania konkretnych środków zmniejszających ryzyko. Wymaga to ustanowienia bezpiecznej procedury odrębnego przesyłania pod ścisłym nadzorem właściwych organów państwa członkowskiego pochodzenia, tranzytu i przeznaczenia.
(17) Art. 143 rozporządzenia (UE) 2016/429 stanowi, że przemieszczaniu zwierząt, w tym bydła, towarzyszyć muszą świadectwa zdrowia zwierząt. Jeżeli odstępstwa od zakazu przemieszczania przesyłek bydła z obszarów objętych ograniczeniami I i II mają zastosowanie do przesyłek bydła przeznaczonego do przemieszczania wewnątrzunijnego, te świadectwa zdrowia zwierząt powinny zawierać odniesienie do niniejszego rozporządzenia w celu zapewnienia, aby zawierały one właściwe i dokładne informacje dotyczące zdrowia.
(18) Jeżeli w niniejszym rozporządzeniu przewidziano odstępstwa od zakazów przemieszczania przesyłek materiału biologicznego z obszarów objętych ograniczeniami I i II, towarzyszące świadectwa zdrowia zwierząt powinny zawierać odniesienie do niniejszego rozporządzenia w celu zapewnienia, aby zawierały one właściwe i dokładne informacje dotyczące zdrowia zgodnie z niniejszym rozporządzeniem i rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/686 9 .
(19) Transport bydła i produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego z obszarów objętych ograniczeniami I i II powinien odbywać się z zachowaniem dobrostanu zwierząt i środków bioasekuracji w celu uniknięcia rozprzestrzeniania się zakażenia wirusem choroby guzowatej skóry bydła.
(20) Rozporządzenie delegowane (UE) 2020/687 stosuje się od dnia 21 kwietnia 2021 r. W związku z tym ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(21) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie przez okres do dnia 21 kwietnia 2023 r., biorąc pod uwagę doświadczenia Unii w zwalczaniu zakażenia wirusem choroby guzowatej skóry bydła, obecną sytuację epidemiologiczną związaną z tą chorobą w państwach członkowskich i sąsiadujących państwach trzecich oraz wszelkie przyszłe przepisy dotyczące szczepień określone na podstawie art. 47 rozporządzenia (UE) 2016/429.
(22) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.230.10 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/1070 ustanawiające na czas określony szczególne środki zwalczania zakażenia wirusem choroby guzowatej skóry bydła |
Data aktu: | 28/06/2021 |
Data ogłoszenia: | 30/06/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/07/2021 |