Niniejszy dokument służy wyłącznie do celów dokumentacyjnych. Autentycznym i prawnie wiążącym tekstem jest: ECE/ TRANS/WP.29/2020/123/Rev.1.
SPIS TREŚCI
REGULAMIN
1. Zakres
2. Definicje
3. Wystąpienie o homologację
4. Homologacja
5. Wymagania
6. Zmiana typu pojazdu oraz rozszerzenie homologacji
7. Zgodność produkcji
8. Sankcje z tytułu niezgodności produkcji
9. Ostateczne zaniechanie produkcji
10. Nazwy i adresy placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań homologacyjnych oraz nazwy i adresy organów udzielających homologacji typu
ZAŁĄCZNIKI
1. Zawiadomienie
2. Dokument informacyjny dotyczący homologacji typu pojazdu w zakresie jego rejestratora danych na temat zdarzeń
3. Układy znaków homologacji
4. Elementy i format danych
Do celów wspomnianych elementów skuteczności działania:
Uwaga: do rozwinięcia bocznych poduszek powietrznych może dojść również w innych trybach wypadkowych, w zależności od ustawień przyjętych przez producenta pojazdu;
Uwaga: do rozwinięcia bocznych kurtyn powietrznych może dojść również w innych trybach wypadkowych, w zależności od ustawień przyjętych przez producenta;
lub
Wymagania dotyczące pojazdów wyposażonych w rejestrator danych na temat zdarzeń obejmują elementy danych, format danych, pobieranie danych oraz wyniki badań zderzeniowych i zdolności do przetrwania wypadku.
Rejestrator danych na temat zdarzeń musi zapisywać pobrane dane w pojeździe i dane te muszą pozostać w pojeździe, z zastrzeżeniem przepisów pkt 5.3.4, przynajmniej do czasu ich odzyskania zgodnie z przepisami krajowymi lub regionalnymi albo nadpisania ich zgodnie z pkt 5.3.4.
Bufor pamięci trwałej rejestratora danych na temat zdarzeń musi mieć miejsce na dane dotyczące co najmniej dwóch różnych zdarzeń.
Elementy danych dotyczące każdego zdarzenia muszą być pobierane i rejestrowane przez rejestrator danych na temat zdarzeń, jak określono w pkt 5.1, zgodnie z następującymi warunkami i okolicznościami:
5.3.1. Warunki inicjujące rejestrację danych
Zdarzenie musi zostać zarejestrowane przez rejestrator danych na temat zdarzeń w przypadku osiągnięcia lub przekroczenia jednej z poniższych wartości progowych:
5.3.1.1. zmiany prędkości wzdłużnej pojazdu o więcej niż 8 km/h w przedziale czasu wynoszącym 150 ms lub mniej;
5.3.1.2. zmiany prędkości poprzecznej pojazdu o więcej niż 8 km/h w przedziale czasu wynoszącym 150 ms lub mniej;
5.3.1.3. uruchomienia jednokierunkowego urządzenia przytrzymującego osobę przebywającą w pojeździe;
5.3.1.4. uruchomienia dodatkowego systemu bezpieczeństwa niechronionego użytkownika drogi.
Jeżeli pojazd nie jest wyposażony w żaden dodatkowy system bezpieczeństwa niechronionego użytkownika drogi (VRU), niniejszy dokument nie wymaga ani rejestrowania danych, ani montowania takich systemów. Jeżeli jednak pojazd jest wyposażony w taki system, rejestrowanie danych o zdarzeniach następujących po uruchomieniu tego systemu jest obowiązkowe.
5.3.2. Warunki inicjujące blokowanie danych
W przypadku wystąpienia poniższych okoliczności zapis zdarzenia w pamięci zostanie zablokowany, aby zapobiec nadpisaniu danych w przyszłości przez kolejne zdarzenie.
5.3.2.1. We wszystkich przypadkach, w których stosuje się jednokierunkowe urządzenia przytrzymujące osobę przebywającą w pojeździe.
5.3.2.2. W przypadku zderzenia czołowego, jeżeli pojazd nie jest wyposażony w jednokierunkowe urządzenie przytrzymujące w sytuacji zderzenia czołowego, gdy zmiana prędkości pojazdu w kierunku osi x przekracza 25 km/h w odstępie czasu wynoszącym 150 ms lub krótszym.
5.3.2.3. Uruchomienia dodatkowego systemu bezpieczeństwa niechronionego użytkownika drogi.
5.3.3. Warunki ustalenia czasu zero
Czas zero ustala się w momencie, w którym po raz pierwszy wystąpi którakolwiek z poniższych okoliczności:
5.3.3.I. w przypadku systemów z systemami kontroli poduszek powietrza typu "wake-up" - moment uruchomienia algorytmu kontroli przytrzymania osoby przebywającej w pojeździe; lub
5.3.3.2. w przypadku algorytmów działających w trybie ciągłym -
5.3.3.2.1. pierwszy punkt w przedziale czasowym, w którym skumulowana zmiana prędkości wzdłużnej w okresie 20 ms osiąga wartość przekraczającą 0,8 km/h; lub
5.3.3.2.2. w przypadku pojazdów rejestrujących "zmianę prędkości poprzecznej" - pierwszy punkt w przedziale czasowym, w którym skumulowana zmiana prędkości poprzecznej w okresie 5 ms osiąga wartość przekraczającą 0,8 km/h; lub
5.3.3.3. w przypadku zastosowania jednokierunkowych rozwijanych urządzeń przytrzymujących lub w przypadku uruchomienia dodatkowego systemu ochrony bezpieczeństwa niechronionych użytkowników drogi.
5.3.4. Nadpisywanie danych
5.3.4.1. Jeżeli nie jest dostępny bufor pamięci trwałej rejestratora danych na temat zdarzeń, w którym nie ma danych dotyczących poprzednich zdarzeń, wówczas zarejestrowane dane - z zastrzeżeniem przepisów pkt 5.3.2 - są nadpisywane przez dane dotyczące bieżących zdarzeń według zasady "pierwsze weszło, pierwsze wyszło" lub zgodnie z różnymi strategiami ustalonymi przez producenta i udostępnionymi odpowiednim organom Umawiających się Stron.
5.3.4.2. Ponadto, jeżeli nie jest dostępny bufor pamięci trwałej rejestratora danych na temat zdarzeń, w którym nie ma danych dotyczących poprzednich zdarzeń, wówczas dane, których źródłem są zdarzenia związane z uruchomieniem jednokierunkowego urządzenia przytrzymującego lub dodatkowych systemów bezpieczeństwa niechronionych użytkowników drogi, o czym mowa w pkt 5.3.2, zawsze nadpisują wszelkie inne dane, które nie są zablokowane zgodnie z pkt 5.3.2.
5.3.5. Awaria zasilania
Dane zapisane w pamięci trwałej zostają zachowane po zaniku zasilania.
Odzyskanie danych musi być możliwe nawet po uderzeniu, którego siła została określona w regulaminach ONZ nr 94, 95 lub 137.
Jeżeli posiadacz homologacji ostatecznie zaniecha produkcji typu pojazdu homologowanego zgodnie z niniejszym regulaminem, informuje o tym organ udzielający homologacji, który udzielił homologacji. Organ ten z kolei bezzwłocznie powiadamia o tym pozostałe Umawiające się Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin na formularzu zawiadomienia zgodnym ze wzorem przedstawionym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.
Umawiające się Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin przekazują sekretariatowi Organizacji Narodów Zjednoczonych 3 nazwy i adresy placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań homologicznych raz organów udzielających homologacji, którym należy przesyłać formularze poświadczające udzielenie, rozszerzenie, odmowę udzielenia lub cofnięcie homologacji.
Dokument informacyjny dotyczący homologacji typu pojazdu w zakresie rejestratora danych na temat zdarzeń
Należy także dostarczyć rysunki w odpowiedniej skali i o dostatecznym stopniu szczegółowości, na papierze formatu A4 lub na arkuszu złożonym do formatu A4.
Fotografie, jeżeli zostały załączone, muszą być dostatecznie szczegółowe.
Informacje ogólne
1. Nazwa handlowa lub marka pojazdu:
2. Typ pojazdu:
3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:
4. Umiejscowienie oznakowania:
5. Umiejscowienie i sposób umieszczenia znaku homologacji:
6. Kategoria pojazdu:
7. Nazwa i adres producenta:
8. Adres zakładu montażowego (zakładów montażowych):
9. Fotografie lub rysunki reprezentatywnego pojazdu:
10. Rejestrator danych na temat zdarzeń
10.1. Marka (nazwa handlowa producenta):
10.2. Typ i ogólny opis handlowy:
10.3. Rysunki lub fotografie ukazujące umiejscowienie i sposób umieszczenia rejestratora danych na temat zdarzeń w pojeździe:
10.4. Opis parametru uruchamiającego:
10.5. Opis wszelkich innych istotnych parametrów (pojemność pamięci, odporność na duże zmniejszenia prędkości i naprężenia mechaniczne związane z silnym uderzeniem itp.):
10.6. Elementy i format danych przechowywane w rejestratorze danych na temat zdarzeń:
| Element danych | Przedział czasowy/czas zapisu (w stosunku do czasu zero) | Częstotliwość próbkowania danych (liczba próbek na sekundę) | Minimalny zakres | Dokładność | Rozdzielczość |
10.7. Instrukcja dotycząca odzyskiwania danych z rejestratora danych na temat zdarzeń:
Układy znaków homologacji
a = min. 8 mm
Powyższy znak homologacji umieszczony na pojeździe wskazuje, że odnośny typ pojazdu uzyskał homologację w Niemczech (E1) w zakresie rejestratora danych na temat zdarzeń na podstawie regulaminu ONZ nr 160. Pierwsze dwie cyfry numeru homologacji oznaczają, że homologacji udzielono zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie ONZ nr 160 w jego pierwotnej wersji.
a > 8 mm
Powyższy niepowtarzalny identyfikator wskazuje, że dany typ pojazdu uzyskał homologację i że odpowiednie informacje dotyczące tej homologacji typu są dostępne w bezpiecznej internetowej bazie danych ONZ przy użyciu nr 270650 jako niepowtarzalnego identyfikatora. Wszelkie początkowe zera w niepowtarzalnym identyfikatorze można pominąć w oznakowaniu homologacji.
Elementy i format danych 4
| Element danych | Warunek zastosowania wymagania (1) | Przedział czasowy/czas zapisu (2) (w stosunku do czasu zero) | Częstotliwość próbkowania danych (liczba próbek na sekundę) |
Minimalny 1 7 zakres |
Dokładność (3) | Rozdzielczość | Rejestrowane zdarzenie(-a) (4) |
| Zmiana prędkości wzdłużnej | Obowiązkowy - nie jest wymagany, jeżeli przyspieszenie wzdłużne rejestrowane jest przy częstotliwości > 500 Hz z wystarczającym zakresem i rozdzielczością do obliczenia zmiany prędkości z wymaganą dokładnością | 0-250 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | 100 | -100 km/h - +100 km/h | ± 10 % | 1 km/h | Kolizja |
| Maksymalna zmiana prędkości wzdłużnej | Obowiązkowy - nie jest wymagany, jeżeli przyspieszenie wzdłużne rejestrowane jest ź zęstotliwością > 500 Hz | 0-300 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | Nd. | -100 km/h - +100 km/h | ± 10 % | 1 km/h | Kolizja |
| Czas osiągnięcia maksymalnej zmiany prędkości wzdłużnej | Obowiązkowy - nie jest wymagany, jeżeli przyspieszenie wzdłużne rejestrowane jest z częstotliwością > 500 Hz | 0-300 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | Nd. | 0-300 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | ± 3 ms | 2,5 ms | Kolizja |
| Prędkość wskazywana w pojeździe | Obowiązkowy | -5,0-0 s | 2 | 0 km/h- 250 km/h | ± 1 km/h | 1 km/h | Kolizja Wypadek z udziałem niechronionego użytkownika drogi Przewrócenie się pojazdu |
| Procent całkowitego otwarcia przepustnicy (lub procent pełnego wciśnięcia pedału przyspieszenia) | Obowiązkowy | -5,0-0 s | 2 | 0-100 % | ± 5 % | 1 % | Kolizja Przewrócenie się pojazdu Wypadek z udziałem niechronionego użytkownika drogi |
| Hamulec roboczy, włączony/ wyłączony | Obowiązkowy | -5,0-0 s | 2 | W położeniu włączonym lub wyłączonym | Nd. | W położeniu włączonym lub wyłączonym | Kolizja Wypadek z udziałem niechronionego użytkownika drogi Przewrócenie się pojazdu |
| Cykl zapłonu w chwili wypadku | Obowiązkowy | -1,0 s | Nd. | 0-60 000 | ± 1 cykl | 1 cykl | Kolizja Wypadek z udziałem niechronionego użytkownika drogi Przewrócenie się pojazdu |
| Cykl zapłonu w chwili pobrania | Obowiązkowy | W momencie pobierania danych (5) | Nd. | 0-60 000 | ± 1 cykl | 1 cykl | Kolizja Wypadek z udziałem niechronionego użytkownika drogi Przewrócenie się pojazdu |
| Stan pasów bezpieczeństwa (kierowca) | Obowiązkowy | -1,0 s | Nd. | Zapięte, niezapięte | Nd. | Zapięte, niezapięte | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
|
Kontrolka poduszki powietrznej (6) |
Obowiązkowy | -1,0 s | Nd. | W położeniu włączonym lub wyłączonym | Nd. | W położeniu włączonym lub wyłączonym | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
| Rozwinięcie przedniej poduszki powietrznej, czas potrzebny na rozwinięcie w przypadku jednostopniowej poduszki powietrznej lub czas do pierwszego etapu w przypadku wielostopniowej poduszki powietrznej (kierowca). | Obowiązkowy | Zdarzenie | Nd. | 0-250 ms | ± 2ms | 1 ms | Kolizja |
| Rozwinięcie przedniej poduszki powietrznej, czas potrzebny na rozwinięcie w przypadku jednostopniowej poduszki powietrznej lub czas do pierwszego etapu w przypadku wielostopniowej poduszki powietrznej (pasażer siedzący z przodu). | Obowiązkowy | Zdarzenie | Nd. | 0-250ms | ± 2 ms | 1 ms | Kolizja |
| Wypadek obejmujący wiele zdarzeń, liczba zdarzeń | Jeżeli zarejestrowano dane (7) | Zdarzenie | Nd. | 1 lub większa liczba | Nd. | 1 lub większa liczba | Kolizja Wypadek z udziałem niechronionego użytkownika drogi Przewrócenie się pojazdu |
| Czas, jaki upłynął między zdarzeniem 1 i 2 | Obowiązkowy | W razie potrzeby | Nd. | 0-5,0 s | ± 0,1 s | 0,1 s | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
| Kompletne zarejestrowane dane (tak, nie) | Obowiązkowy | Po innych danych | Nd. | Tak lub nie | Nd. | Tak lub nie | Kolizja Wypadek z udziałem niechronionego użytkownika drogi Przewrócenie się pojazdu |
| Przyspieszenie poprzeczne (po kolizji) | Jeżeli zarejestrowano dane | 0-250 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | 500 | -50 - +50g | +/-10 % | 1 g | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
| Przyspieszenie wzdłużne (po kolizji) | Jeżeli zarejestrowano dane | 0-250 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | 500 | -50 - +50g | +/-10 % | 1 g | Kolizja |
| Przyspieszenie normalne (po kolizji) | Jeżeli zarejestrowano dane | -1,0 do 5,0 s (8) | 10 Hz | -5 g do +5 g | ± 10 % | 0,5 g | Przewrócenie się pojazdu |
| Zmiana prędkości poprzecznej | Obowiązkowy - nie jest wymagany, jeżeli przyspieszenie poprzeczne rejestrowane jest przy częstotliwości > 500 Hz i z wystarczającym zakresem i rozdzielczością do obliczenia zmiany prędkości z wymaganą dokładnością | 0-250 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | 100 | -100 km/h - +100 km/h | ± 10 % | 1 km/h | Kolizja |
| Maksymalna zmiana prędkości poprzecznej | Obowiązkowy - nie jest wymagany, jeżeli przyspieszenie poprzeczne rejestrowane jest z częstotliwością > 500 Hz | 0-300 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | Nd. | -100 km/h - +100 km/h | ± 10 % | 1 km/h | Kolizja |
| Czas maksymalnej zmiany prędkości poprzecznej | Obowiązkowy - nie jest wymagany, jeżeli przyspieszenie poprzeczne rejestrowane jest z częstotliwością > 500 Hz | 0-300 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | Nd. | 0-300 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | ± 3 ms | 2,5 ms | Kolizja |
| Czas osiągnięcia maksymalnej wypadkowej zmiany prędkości | Obowiązkowy - nie jest wymagany, jeżeli odpowiednie przyspieszenie rejestrowane jest przy częstotliwości > 500 Hz | 0-300 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | Nd. | 0-300 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | ± 3 ms | 2,5 ms | Kolizja |
| Prędkość obrotowa silnika | Obowiązkowy | -5,0-0 s | 2 | 0-10 000 obr./min | ± 100 obr./ min (9) | 100 obr./min | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
| Kąt przechylenia pojazdu | Jeżeli zarejestrowano dane | -1,0 do 5,0 s (8) | 10 | -1 080° do +1 080° | ± 10 % | 10° | Przewrócenie się pojazdu |
| Działanie ABS | Obowiązkowy | -5,0-0 s | 2 | Uszkodzony, aktywny, uruchomiony (10) | Nd. | Uszkodzony, aktywny, uruchomiony (11) | Kolizja Wypadek z udziałem niechronionego użytkownika drogi Przewrócenie się pojazdu |
| Kontrola stateczności | Obowiązkowy | -5,0-0 s | 2 | Uszkodzony, włączony, wyłączony, uruchomiony (11) | Nd. | Uszkodzony, włączony, wyłączony, uruchomiony (11) | Kolizja Wypadek z udziałem niechronionego użytkownika drogi Przewrócenie się pojazdu |
| Ruchy kierownicą | Obowiązkowy | -5,0-0 s | 2 |
-250° w prawo do +250° w lewo |
± 5 % | ± 1 % | Kolizja Przewrócenie się pojazdu Wypadek z udziałem niechronionego użytkownika drogi |
| Stan pasów bezpieczeństwa (pasażer siedzący z przodu) | Obowiązkowy | -1,0 s | Nd. | Zapięte, niezapięte | Nd. | Zapięte, niezapięte | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
| Stan dezaktywacji poduszki powietrznej po stronie pasażera | Obowiązkowy | -1,0 s | Nd. | Wyłączony lub niewyłączony | Nd. | Wyłączony lub niewyłączony | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
| Rozwinięcie się przednich poduszek powietrznych, czas do n-tego etapu (kierowca) (3) | Obowiązkowy, jeżeli pojazd jest wyposażony w przednią poduszkę powietrzną kierowcy z wielostopniowym zespołem napełniającym. | Zdarzenie | Nd. | 0-250ms | ± 2 ms | 1 ms | Kolizja |
| Rozwinięcie się przednich poduszek powietrznych, czas do n-tego etapu (pasażer siedzący z przodu) (11) | Obowiązkowy, jeżeli pojazd jest wyposażony w przednią poduszkę powietrzną pasażera siedzącego z przodu z wielostopniowym zespołem napełniającym. | Zdarzenie | Nd. | 0-250 ms | ± 2 ms | 1 ms | Kolizja |
| Rozwinięcie bocznych poduszek powietrznych, czas rozwinięcia (kierowca) | Obowiązkowy | Zdarzenie | Nd. | 0-250 ms | ± 2 ms | 1 ms | Kolizja |
| Rozwinięcie bocznych poduszek powietrznych, czas rozwinięcia (pasażer siedzący z przodu) | Obowiązkowy | Zdarzenie | Nd. | 0-250 ms | ± 2 ms | 1 ms | Kolizja |
| Rozwinięcie bocznych kurtyn powietrznych, czas rozwinięcia (po stronie kierowcy) | Obowiązkowy | Zdarzenie | Nd. | 0-250 ms | ± 2 ms | 1 ms | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
| Rozwinięcie bocznych kurtyn powietrznych, czas rozwinięcia (po stronie pasażera) | Obowiązkowy | Zdarzenie | Nd. | 0-250 ms | ± 2 ms | 1 ms | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
| Aktywacja napinaczy, czas uruchomienia (kierowca) | Obowiązkowy | Zdarzenie | Nd. | 0-250ms | ± 2 ms | 1 ms | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
| Aktywacja napinaczy, czas uruchomienia (pasażer siedzący z przodu) | Obowiązkowy | Zdarzenie | Nd. | 0-250ms | ± 2 ms | 1 ms | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
| Stan przełącznika położenia fotela, pozycja najbardziej wysunięta do przodu (kierowca) | Obowiązkowy, jeżeli pojazd jest wyposażony w taki przełącznik i jeżeli odgrywa on rolę w podejmowaniu decyzji o rozwinięciu poduszki | -1,0 s | Nd. | Tak lub nie | Nd. | Tak lub nie | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
| Stan przełącznika położenia fotela, pozycja najbardziej wysunięta do przodu (pasażer siedzący z przodu) | Obowiązkowy, jeżeli pojazd jest wyposażony w taki przełącznik i jeżeli odgrywa on rolę w podejmowaniu decyzji o rozwinięciu poduszki | -1,0 s | Nd. | Tak lub nie | Nd. | Tak lub nie | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
| Klasyfikacja wzrostu osoby przebywającej w pojeździe (kierowca) | Jeżeli zarejestrowano dane | -1,0 s | Nd. | Kobieta 5-centylowa lub większa | Nd. | Tak lub nie | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
| Klasyfikacja wzrostu osoby przebywającej w pojeździe (pasażer siedzący z przodu) | Jeżeli zarejestrowano dane | -1,0 s | Nd. |
6-latek - HIII US ATD lub Q6 ATD lub mniejszy |
Nd. | Tak lub nie | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
|
(1) "Obowiązkowy" określają warunki wyszczególnione w sekcji 1. (2) Dane dotyczące czasu przed wypadkiem i dane dotyczące wypadku są asynchroniczne. Wymaganie dotyczące dokładności czasu próbki dla czasu przed wypadkiem wynosi od -0,1 do 1,0 s (np. T = -1 musiałoby wystąpić między -1,1 a 0 s). (3) Wymaganie dotyczące dokładności obowiązuje tylko w zakresie czujnika fizycznego. Jeżeli pomiary pobrane przez czujnik przekraczają zakres konstrukcyjny czujnika, zgłaszany element powinien wskazywać, kiedy pomiar po raz pierwszy przekroczył zakres konstrukcyjny czujnika. (4) "Kolizja" obejmuje zdarzenia wywołane, o których mowa w sekcjach 5.3.1.1, 5.3.1.2 i 5.3.1.3, a "wypadek z udziałem niechronionego użytkownika drogi" - zdarzenia wywołane, w których mowa w sekcji 5.3.1.4. (5) Liczba cykli zapłonu w chwili pobrania nie musi zostać zapisana w momencie wypadku, ale musi zostać podana w trakcie procesu pobierania danych. (6) Kontrolka poduszki powietrznej jest wskaźnikiem gotowości określonym w krajowych wymaganiach dotyczących poduszek powietrznych, może również zapalić się w celu zasygnalizowania usterki w innej części rozwijalnych urządzeń przytrzymujących. (7) "Jeżeli zarejestrowano dane" oznacza "jeżeli dane są rejestrowane w pamięci trwałej w celu późniejszego pobrania". (8) Zapis może nastąpić w dowolnym przedziale czasowym; sugeruje się przedział od -1,0 do 5,0. (9) Elementy te nie muszą spełniać wymagań dotyczących dokładności i rozdzielczości w określonych badaniach zderzeniowych. (10) Producenci mogą uwzględnić inne statusy systemu. (11) Należy wskazać ten element n-1 razy, po jednym razie na każdy etap rozwinięcia w przypadku wielostopniowego systemu poduszek powietrznych. | |||||||
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.221.15 |
| Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
| Tytuł: | Regulamin ONZ nr 160 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w zakresie rejestratora danych na temat zdarzeń. |
| Data aktu: | 21/06/2021 |
| Data ogłoszenia: | 21/06/2021 |
| Data wejścia w życie: | 30/09/2021 |








