uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze oraz art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3 i art. 18 ust. 2, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą - dążąc do realizacji celów Europejskiego Systemu Banków Centralnych - dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (ECB/2014/60) 1 .
(2) W odpowiedzi na pandemię COVID-19 w dniach 7 i 22 kwietnia 2020 r. Rada Prezesów przyjęła określone środki łagodzące zasady kwalifikacji zabezpieczeń, mające na celu zapewnienie, aby kontrahenci Eurosystemu nadal posiadali i mogli uruchamiać wystarczające zabezpieczenie umożliwiające im uczestnictwo w operacjach Eurosystemu zasilających w płynność, oraz aby Eurosystem miał możliwość wspierania akcji kredytowej na rzecz gospodarki strefy euro.
(3) Te środki łagodzące zasady kwalifikacji zabezpieczeń zostały określone w zmianach wprowadzonych do wytycznych Europejskiego Banku Centralnego EBC/2014/31 2 wytycznymi Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/515 (EBC/2020/21) 3 i wytycznymi Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/634 (EBC/2020/29) 4 . W motywach 4 i 6 wytycznych (UE) 2020/515 (EBC/2020/21) stwierdzono, że dodatkowe środki określone w zmianach wprowadzonych na mocy tych wytycznych powinny być stosowane tymczasowo. Nie określono daty zakończenia ich stosowania, z uzasadnieniem, że środki mogą zostać uchylone w dowolnym momencie. Wytyczne (UE) 2020/634 (EBC/2020/29) przewidywały, że zmiany wprowadzone tymi wytycznymi pozostają w mocy do dnia 29 września 2021 r., ponieważ Rada Prezesów uznała, że powinny one obowiązywać do pierwszej daty wcześniejszej spłaty w ramach trzeciej serii ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (TLTRO-III) obowiązującej w tym czasie.
(4) W dniu 10 grudnia 2020 r. Rada Prezesów podjęła decyzję o przyjęciu dodatkowych środków polityki pieniężnej mających przyczynić się do utrzymania korzystnych warunków finansowania w okresie pandemii, wspierając w ten sposób przepływ kredytów do wszystkich sektorów gospodarki i aktywność gospodarczą oraz chroniąc stabilność cen w średnim okresie. W ramach tych środków Rada Prezesów postanowiła, że środki łagodzące zasady kwalifikacji zabezpieczeń przyjęte przez Radę Prezesów w dniach 7 i 22 kwietnia 2020 r. powinny obowiązywać do dnia 30 czerwca 2022 r., co powinno znaleźć odzwierciedlenie w odpowiednich postanowieniach wytycznych EBC/2014/31. Pozwoli to bankom nadal w pełni korzystać z operacji Eurosystemu zasilających w płynność, w tym w szczególności operacji TLTRO-III. Rada Prezesów dokona w każdym razie ponownej oceny tych środków zasady kwalifikacji zabezpieczeń przed czerwcem 2022 r.
(5) Rada Prezesów uważa, że pełen zakres środków przyjętych 10 grudnia 2020 r. jest konieczny i proporcjonalny, aby przeciwdziałać poważnym zagrożeniom, jakie dla stabilności cen, mechanizmu transmisji polityki pieniężnej i perspektyw gospodarczych w strefie euro niesie ze sobą utrzymujące się poważne zagrożenie pandemiczne. Rada jest nadal gotowa odpowiednio dostosowywać wszystkie narzędzia, jakimi dysponuje, aby zapewnić - w zgodzie z zadeklarowanym dążeniem do symetrii - stabilną ścieżkę inflacji do docelowego poziomu.
(6) Ponieważ wytyczne (UE) 2020/634 (EBC/2020/29) pozostają w mocy do dnia 29 września 2021 r., należy zapewnić, aby przepisy wytycznych EBC/2014/31, których dotyczą te zmieniające wytyczne, w szczególności art. 8b oraz załączniki IIa i IIb, pozostały w mocy po tej dacie; w tym celu należy dokonać niezbędnych dostosowań ustawodawczych. Aby uniknąć próżni prawnej w odniesieniu do przedmiotowych przepisów, KBC powinny stosować się do niniejszych wytycznych od dnia 30 września 2021 r.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić wytyczne EBC/2014/31,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
W imieniu Rady | |
Prezesów EBC Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.215.40 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne EBC/2021/26 (2021/975) zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń |
Data aktu: | 02/06/2021 |
Data ogłoszenia: | 17/06/2021 |
Data wejścia w życie: | 30/09/2021 |