a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) 2018/1672 przewiduje system kontroli środków pieniężnych przewożonych przez osobę fizyczną lub środków pieniężnych w transporcie w wysokości co najmniej 10 000 EUR, wwożonych do Unii lub wywożonych z Unii, w celu uzupełnienia ram prawnych dla zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu określonych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 2 .
(2) Poza danymi wymienionymi w art. 3 ust. 2 i art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1672 w odpowiednim formularzu należy zawrzeć następujące szczegółowe elementy danych identyfikujące, w zależności od przypadku, osobę przewożącą środki pieniężne, składającego deklarację, właściciela, nadawcę lub odbiorcę: osobiste numery identyfikacyjne i płeć w przypadku osób fizycznych, numery rejestracyjne i identyfikacyjne przedsiębiorcy, nazwę rejestru i państwo rejestracji w przypadku osób prawnych, państwo wydania i datę wydania dokumentów tożsamości, numer telefonu i adres e-mail jako dane kontaktowe, numer referencyjny i przedsiębiorstwo transportowe w odniesieniu do środka transportu. Wskazanie tych danych jest konieczne, aby ograniczyć ryzyko błędów dotyczących tożsamości i opóźnień w przypadku późniejszej weryfikacji, a także do celów analizy ryzyka i poprawy skuteczności ram wspólnego zarządzania ryzykiem, o których mowa w art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1672.
(3) Aby uwzględnić przypadki, w których istnieje wielu właścicieli, odbiorców lub zamierzonych odbiorców lub istnieją różne rodzaje środków pieniężnych, a w formularzu deklaracji środków pieniężnych lub w formularzu ujawnienia środków pieniężnych brakuje miejsca na ich wpisanie, składający deklarację powinni być zobowiązani do wypełnienia dodatkowych arkuszy, które należy dołączyć do formularza jako jego integralną część. W celu zapewnienia zharmonizowanego podejścia do stosowania kontroli oraz przetwarzania, przekazywania i analizowania deklaracji przez właściwe organy we wszystkich państwach członkowskich należy ustanowić wzory dodatkowych arkuszy.
(4) Aby właściwe organy mogły przekazywać informacje, o których mowa w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1672, właściwym organom pozostałych państw członkowskich oraz - w stosownych przypadkach - Komisji, Prokuraturze Europejskiej i Europolowi, gdy są one właściwe do podjęcia działań, należy ustanowić wzór formularza służącego do przekazywania takich informacji. Celem tego formularza jest zapewnienie prawidłowego i jednolitego gromadzenia oraz skutecznego przekazywania informacji uzyskanych na mocy art. 5 ust. 3, art. 6 ust. 1 lub art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1672 oraz deklaracji uzyskanych na mocy art. 3 lub 4 tego rozporządzenia, w przypadku gdy istnieją przesłanki wskazujące, że środki pieniężne związane są z działalnością przestępczą. Formularz ten należy ponadto stosować do przekazywania zanonimizowanych danych dotyczących ryzyka i wyników analizy ryzyka, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia.
(5) Ze względu na różną treść przekazywanych informacji oraz inną częstotliwość ich przekazywania formularz powinien składać się z dwóch części. Pierwsza część formularza jest przeznaczona do przekazywania informacji na mocy art. 10 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia. Jako integralną część tego formularza przeznaczonego do celów urzędowych właściwe organy powinny, w zależności od okoliczności faktycznych, przekazywać również deklarację z urzędu sporządzoną na mocy art. 5 ust. 3, informacje zarejestrowane na mocy art. 6 ust. 1 lub art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1672 oraz deklaracje uzyskane na mocy art. 3 i 4 tego rozporządzenia, w przypadku gdy istnieją przesłanki wskazujące, że środki pieniężne związane są z działalnością przestępczą. W celu zapewnienia jednolitego rejestrowania informacji na mocy art. 6 ust. 1 lub art. 6 ust. 2 tego rozporządzenia właściwe organy powinny również stosować te same formularze do rejestrowania niezbędnych szczegółowych informacji. Druga część formularza jest przeznaczona do okresowego przekazywania zanonimizowanych danych dotyczących ryzyka i wyników analizy ryzyka na mocy art. 10 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1672.
(6) W celu wdrożenia technicznego przekazywania drogą elektroniczną informacji, o których mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1672, przez właściwe organy każdego państwa członkowskiego do jednostki analityki finansowej odpowiedniego państwa członkowskiego, konieczne jest ustanowienie przepisów technicznych służących sprawnej wymianie informacji za pośrednictwem systemu informacji celnej (CIS) ustanowionego na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 515/97 3 . Przepisy te mają na celu zmniejszenie obciążenia administracyjnego państw członkowskich. Te same przepisy powinny mieć zastosowanie do przekazywania informacji, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2018/1672. Zanonimizowane dane dotyczące ryzyka i wyników analizy ryzyka, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1672, powinny być przekazywane również za pośrednictwem CIS, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 515/97.
(7) Należy ustanowić przepisy umożliwiające właściwym organom każdego państwa członkowskiego przekazywanie Komisji zanonimizowanych informacji statystycznych dotyczących deklaracji, kontroli i naruszeń, o których mowa w art. 18 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2018/1672. Do celów rozporządzenia (UE) 2018/1672 za wystarczającą wymianę informacji należy uznać czynność udostępnienia Komisji stosownych informacji drogą elektroniczną i nie powinno być wymagane przyjęcie formularza, o którym mowa w art. 16 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) 2018/1672.
(8) Ponieważ rozporządzenie (UE) 2018/1672 ma być stosowane od dnia 3 czerwca 2021 r., niniejsze rozporządzenie powinno również być stosowane od tej daty.
(9) Jeżeli do celów niniejszego rozporządzenia konieczne jest przetwarzanie danych osobowych, dane te należy przetwarzać zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi w zakresie ochrony danych osobowych. Przetwarzanie danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia podlega rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 4 w zakresie przetwarzania przez właściwe organy państw członkowskich oraz rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5 w zakresie przetwarzania w CIS.
(10) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 12 lutego 2021 r.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Kontroli Środków Pieniężnych ustanowionego rozporządzeniem (UE) 2018/1672,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: