Rozporządzenie wykonawcze 2021/776 ustanawiające wzory niektórych formularzy oraz przepisy techniczne dotyczące skutecznej wymiany informacji na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1672 w sprawie kontroli środków pieniężnych wwożonych do Unii lub wywożonych z Unii

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/776
z dnia 11 maja 2021 r.
ustanawiające wzory niektórych formularzy oraz przepisy techniczne dotyczące skutecznej wymiany informacji na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1672 w sprawie kontroli środków pieniężnych wwożonych do Unii lub wywożonych z Unii

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1672 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie kontroli środków pieniężnych wwożonych do Unii lub wywożonych z Unii oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1889/2005 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 1 lit. a), c), d) i e),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) 2018/1672 przewiduje system kontroli środków pieniężnych przewożonych przez osobę fizyczną lub środków pieniężnych w transporcie w wysokości co najmniej 10 000 EUR, wwożonych do Unii lub wywożonych z Unii, w celu uzupełnienia ram prawnych dla zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu określonych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 2 .

(2) Poza danymi wymienionymi w art. 3 ust. 2 i art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1672 w odpowiednim formularzu należy zawrzeć następujące szczegółowe elementy danych identyfikujące, w zależności od przypadku, osobę przewożącą środki pieniężne, składającego deklarację, właściciela, nadawcę lub odbiorcę: osobiste numery identyfikacyjne i płeć w przypadku osób fizycznych, numery rejestracyjne i identyfikacyjne przedsiębiorcy, nazwę rejestru i państwo rejestracji w przypadku osób prawnych, państwo wydania i datę wydania dokumentów tożsamości, numer telefonu i adres e-mail jako dane kontaktowe, numer referencyjny i przedsiębiorstwo transportowe w odniesieniu do środka transportu. Wskazanie tych danych jest konieczne, aby ograniczyć ryzyko błędów dotyczących tożsamości i opóźnień w przypadku późniejszej weryfikacji, a także do celów analizy ryzyka i poprawy skuteczności ram wspólnego zarządzania ryzykiem, o których mowa w art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1672.

(3) Aby uwzględnić przypadki, w których istnieje wielu właścicieli, odbiorców lub zamierzonych odbiorców lub istnieją różne rodzaje środków pieniężnych, a w formularzu deklaracji środków pieniężnych lub w formularzu ujawnienia środków pieniężnych brakuje miejsca na ich wpisanie, składający deklarację powinni być zobowiązani do wypełnienia dodatkowych arkuszy, które należy dołączyć do formularza jako jego integralną część. W celu zapewnienia zharmonizowanego podejścia do stosowania kontroli oraz przetwarzania, przekazywania i analizowania deklaracji przez właściwe organy we wszystkich państwach członkowskich należy ustanowić wzory dodatkowych arkuszy.

(4) Aby właściwe organy mogły przekazywać informacje, o których mowa w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1672, właściwym organom pozostałych państw członkowskich oraz - w stosownych przypadkach - Komisji, Prokuraturze Europejskiej i Europolowi, gdy są one właściwe do podjęcia działań, należy ustanowić wzór formularza służącego do przekazywania takich informacji. Celem tego formularza jest zapewnienie prawidłowego i jednolitego gromadzenia oraz skutecznego przekazywania informacji uzyskanych na mocy art. 5 ust. 3, art. 6 ust. 1 lub art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1672 oraz deklaracji uzyskanych na mocy art. 3 lub 4 tego rozporządzenia, w przypadku gdy istnieją przesłanki wskazujące, że środki pieniężne związane są z działalnością przestępczą. Formularz ten należy ponadto stosować do przekazywania zanonimizowanych danych dotyczących ryzyka i wyników analizy ryzyka, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia.

(5) Ze względu na różną treść przekazywanych informacji oraz inną częstotliwość ich przekazywania formularz powinien składać się z dwóch części. Pierwsza część formularza jest przeznaczona do przekazywania informacji na mocy art. 10 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia. Jako integralną część tego formularza przeznaczonego do celów urzędowych właściwe organy powinny, w zależności od okoliczności faktycznych, przekazywać również deklarację z urzędu sporządzoną na mocy art. 5 ust. 3, informacje zarejestrowane na mocy art. 6 ust. 1 lub art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1672 oraz deklaracje uzyskane na mocy art. 3 i 4 tego rozporządzenia, w przypadku gdy istnieją przesłanki wskazujące, że środki pieniężne związane są z działalnością przestępczą. W celu zapewnienia jednolitego rejestrowania informacji na mocy art. 6 ust. 1 lub art. 6 ust. 2 tego rozporządzenia właściwe organy powinny również stosować te same formularze do rejestrowania niezbędnych szczegółowych informacji. Druga część formularza jest przeznaczona do okresowego przekazywania zanonimizowanych danych dotyczących ryzyka i wyników analizy ryzyka na mocy art. 10 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1672.

(6) W celu wdrożenia technicznego przekazywania drogą elektroniczną informacji, o których mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1672, przez właściwe organy każdego państwa członkowskiego do jednostki analityki finansowej odpowiedniego państwa członkowskiego, konieczne jest ustanowienie przepisów technicznych służących sprawnej wymianie informacji za pośrednictwem systemu informacji celnej (CIS) ustanowionego na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 515/97 3 . Przepisy te mają na celu zmniejszenie obciążenia administracyjnego państw członkowskich. Te same przepisy powinny mieć zastosowanie do przekazywania informacji, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2018/1672. Zanonimizowane dane dotyczące ryzyka i wyników analizy ryzyka, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1672, powinny być przekazywane również za pośrednictwem CIS, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 515/97.

(7) Należy ustanowić przepisy umożliwiające właściwym organom każdego państwa członkowskiego przekazywanie Komisji zanonimizowanych informacji statystycznych dotyczących deklaracji, kontroli i naruszeń, o których mowa w art. 18 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2018/1672. Do celów rozporządzenia (UE) 2018/1672 za wystarczającą wymianę informacji należy uznać czynność udostępnienia Komisji stosownych informacji drogą elektroniczną i nie powinno być wymagane przyjęcie formularza, o którym mowa w art. 16 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) 2018/1672.

(8) Ponieważ rozporządzenie (UE) 2018/1672 ma być stosowane od dnia 3 czerwca 2021 r., niniejsze rozporządzenie powinno również być stosowane od tej daty.

(9) Jeżeli do celów niniejszego rozporządzenia konieczne jest przetwarzanie danych osobowych, dane te należy przetwarzać zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi w zakresie ochrony danych osobowych. Przetwarzanie danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia podlega rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 4  w zakresie przetwarzania przez właściwe organy państw członkowskich oraz rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5  w zakresie przetwarzania w CIS.

(10) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 12 lutego 2021 r.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Kontroli Środków Pieniężnych ustanowionego rozporządzeniem (UE) 2018/1672,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Formularz deklaracji środków pieniężnych

Formularz deklaracji środków pieniężnych, o którym mowa w art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1672 ("formularz deklaracji środków pieniężnych"), musi być zgodny ze wzorem określonym w części 1 załącznika I do niniejszego rozporządzenia i należy go wypełnić zgodnie z zawartą tam instrukcją wypełniania.

Artykuł  2

Formularz ujawnienia środków pieniężnych

Formularz ujawnienia środków pieniężnych, o którym mowa w art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1672 ("formularz ujawnienia środków pieniężnych"), musi być zgodny ze wzorem określonym w części 2 załącznika I do niniejszego rozporządzenia i należy go wypełnić zgodnie z zawartą tam instrukcją wypełniania.

Artykuł  3

Dodatkowe arkusze dołączane do formularzy

W przypadku braku miejsca na formularzu deklaracji środków pieniężnych lub formularzu ujawnienia środków pieniężnych, w zależności od przypadku, stosuje się dodatkowe arkusze zgodnie ze wzorami określonymi, odpowiednio, w części 3 lub 4 załącznika I. Jeżeli do formularza deklaracji środków pieniężnych lub formularza ujawnienia środków pieniężnych załączone są dodatkowe arkusze, uznaje się je za integralną część tego formularza.

Artykuł  4

Formularze do celów urzędowych

1. 
Do rejestrowania i przekazywania informacji, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2018/1672 właściwe organy stosują formularz przeznaczony do celów urzędowych, zgodny ze wzorem określonym w części 1 załącznika II do niniejszego rozporządzenia.
2. 
W przypadku braku spełnienia obowiązku złożenia deklaracji środków pieniężnych przewożonych przez osobę fizyczną, określonego w art. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1672, lub obowiązku ujawnienia środków pieniężnych w transporcie, określonego w art. 4 tego rozporządzenia, gdy właściwe organy są zobowiązane na mocy art. 5 ust. 3 tego rozporządzenia do sporządzenia deklaracji z urzędu, stosują w tym celu wzór określony w części 1 lub części 2 załącznika I do niniejszego rozporządzenia oraz, jeżeli zachodzi taka potrzeba zgodnie z art. 3 niniejszego rozporządzenia, wzór określony odpowiednio w części 3 lub 4 tego załącznika. Deklarację sporządzoną na mocy niniejszego ustępu załącza się do formularza przeznaczonego do celów urzędowych, o którym mowa w ust. 1, i przekazuje się ją razem z tym formularzem.
3. 
W przypadku gdy właściwe organy wykryją osobę przewożącą środki pieniężne w wysokości niższej od progu, o którym mowa w art. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1672, oraz gdy istnieją przesłanki wskazujące, że środki pieniężne związane są z działalnością przestępczą, właściwe organy stosują w celu rejestrowania tej informacji wzór określony w części 1 załącznika I do niniejszego rozporządzenia oraz, jeżeli zachodzi taka potrzeba zgodnie z art. 3 niniejszego rozporządzenia, wzór określony w części 3 tego załącznika. Informacje zarejestrowane na mocy niniejszego ustępu załącza się do formularza przeznaczonego do celów urzędowych, o którym mowa w ust. 1, i przekazuje się razem z tym formularzem.
4. 
W przypadku gdy właściwe organy stwierdzą, że środki pieniężne w transporcie w wysokości niższej od progu, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1672, są wwożone do Unii lub wywożone z Unii, oraz gdy istnieją przesłanki wskazujące, że środki pieniężne związane są z działalnością przestępczą, właściwe organy stosują w celu rejestrowania tej informacji wzór określony w części 2 załącznika I do niniejszego rozporządzenia oraz, jeżeli zachodzi taka potrzeba zgodnie z art. 3 niniejszego rozporządzenia, wzór określony w części 4 tego załącznika. Informacje zarejestrowane na mocy niniejszego ustępu załącza się do formularza przeznaczonego do celów urzędowych, o którym mowa w ust. 1, i przekazuje się razem z tym formularzem.
5. 
Jeżeli właściwe organy stwierdzą, że w przypadku deklaracji uzyskanej na mocy art. 3 lub 4 rozporządzenia (UE) 2018/1672 istnieją przesłanki wskazujące, że środki pieniężne związane są z działalnością przestępczą, właściwe organy załączają tę deklarację do formularza przeznaczonego do celów urzędowych, o którym mowa w ust. 1, i przekazują ją razem z tym formularzem.
6. 
Do rejestrowania zanonimizowanych danych dotyczących ryzyka i wyników analizy ryzyka, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1672, właściwe organy stosują formularz przeznaczony do celów urzędowych, służący do przekazywania zanonimizowanych danych dotyczących ryzyka i wyników analizy ryzyka, zgodny z wzorem określonym w części 2 załącznika II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  5

Wymiana informacji za pośrednictwem systemu informacji celnej

1. 
Informacje zarejestrowane na mocy art. 3 i 4, art. 5 ust. 3 i art. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1672 są przekazywane przez właściwe organy do systemu informacji celnej (CIS) w dowolny z następujących sposobów:
a)
poprzez ręczne wprowadzenie informacji za pośrednictwem internetowego interfejsu użytkownika CIS;
b)
poprzez eksport informacji z systemu krajowego lub systemów krajowych i ich import do CIS przy użyciu formatu danych CIS XML;
c)
poprzez bezpośrednie połączenie systemu krajowego lub systemów krajowych z CIS za pośrednictwem interfejsu mię- dzysystemowego dostępnego w ramach CIS.
2. 
Właściwe organy przekazują informacje, o których mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1672, jednostce analityki finansowej państwa członkowskiego, w którym je uzyskano, poprzez przesłanie ich do CIS zgodnie z ust. 1.
3. 
Właściwe organy przekazują pozostałym państwom członkowskim informacje, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2018/1672, poprzez przesłanie ich do CIS zgodnie z ust. 1.
4. 
Właściwe organy przekazują zanonimizowane dane dotyczące ryzyka i wyniki analizy ryzyka, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1672, właściwym organom pozostałych państw członkowskich drogą elektroniczną, za pośrednictwem CIS.
5. 
Właściwe organy udostępniają informacje, o których mowa w art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1672, odbiorcom, o których mowa w art. 10 ust. 2 tego rozporządzenia, poprzez przesłanie ich do CIS zgodnie z ust. 3 i 4 niniejszego artykułu, odpowiednio, w przypadku gdy istnieją przesłanki wskazujące, że środki pieniężne związane są z działalnością przestępczą, która mogłyby niekorzystnie wpłynąć na interesy finansowe Unii.
6. 
Datę przekazania informacji drogą elektroniczną zgodnie z ust. 1, 2, 3 i 4 niniejszego artykułu uznaje się za datę przekazania informacji do celów art. 9 ust. 3 oraz art. 10 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE) 2018/1672.
Artykuł  6

Zanonimizowane informacje statystyczne

1. 
Źródłem danych na potrzeby zanonimizowanych informacji statystycznych są deklaracje środków pieniężnych, deklaracje ujawnienia środków pieniężnych, deklaracje z urzędu zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1672, informacje zarejestrowane zgodnie z art. 6 tego rozporządzenia oraz wszelkie inne informacje dostępne w CIS.
2. 
Przesłanie informacji do CIS w sposób umożliwiający udostępnienie ich Komisji uznaje się za przekazanie odpowiednich informacji zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2018/1672.
3. 
Państwa członkowskie zapewniają przesłanie do CIS informacji dotyczących wszystkich deklaracji, kontroli i naruszeń w danym okresie odniesienia oraz powiadamiają niezwłocznie Komisję w przypadku, gdy dane zawarte w CIS wymagają zmiany.
Artykuł  7

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 3 czerwca 2021 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 11 maja 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  6  

CZĘŚĆ 1

grafika

INSTRUKCJA WYPEŁNIANIA

INFORMACJE OGÓLNE

Obowiązek zadeklarowania środków pieniężnych wwożonych do UE lub wywożonych z niej stanowi element unijnej strategii przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Niniejszy formularz deklaracji środków pieniężnych musi wypełnić przy wjeździe do UE lub wyjeździe z UE osoba przewożąca środki pieniężne w wysokości co najmniej 10 000 EUR (lub równowartości tej kwoty w innych walutach) (art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1672).

W przypadku gdy przedstawione informacje są nieprawdziwe lub niekompletne, lub nie udostępniono środków pieniężnych do kontroli, uznaje się, że osoba przewożąca środki pieniężne nie spełniła swojego obowiązku i podlega sankcjom na mocy mającego zastosowanie ustawodawstwa krajowego.

Właściwe organy rejestrują i przetwarzają informacje i dane osobowe oraz udostępniają je jednostce analityki finansowej (FIU) zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) 2018/1672. W przypadkach, o których mowa w art. 10 i 11 tego rozporządzenia, dane te będą udostępniane również organom wymienionym w tych artykułach. Właściwe organy państwa członkowskiego, w którym składana jest deklaracja, działają jako administratorzy uzyskanych przez nie danych osobowych i będą przechowywać dane osobowe zgromadzone zgodnie z art. 13 rozporządzenia (UE) 2018/1672 domyślnie przez okres 5 lat. Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie do celów zapobiegania i zwalczania działalności przestępczej. Pełne informacje, w tym informacje na temat Pana/Pani praw, można znaleźć w dołączonym oświadczeniu o ochronie prywatności / pod linkiem do informacji online dotyczących ochrony danych w państwie członkowskim.

OBJAŚNIENIE UŻYTYCH TERMINÓW ZGODNIE Z ROZPORZĄDZENIEM (UE) 2018/1672

Osoba przewożąca środki pieniężne oznacza każdą osobę fizyczną wjeżdżającą do UE lub wyjeżdżającą z UE i przewożącą środki pieniężne przy sobie, w swoim bagażu lub środku transportu.

Gotówka oznacza banknoty i monety, które znajdują się w obiegu jako środek wymiany lub znajdowały się w obiegu jako środek wymiany i można je wciąż wymienić w instytucjach finansowych lub bankach centralnych na banknoty i monety znajdujące się obecnie w obiegu jako środek wymiany;

Zbywalne papiery na okaziciela oznaczają instrumenty inne niż gotówka, które uprawniają ich posiadaczy do żądania pewnej kwoty pieniężnej po okazaniu tych instrumentów, bez konieczności potwierdzenia tożsamości lub prawa do tej kwoty. Te instrumenty to:

a) czeki podróżne; [oraz]

b) czeki, weksle lub przekazy pieniężne na okaziciela albo podpisane, lecz bez podawania nazwiska odbiorcy płatności, indosowane bez ograniczeń, wystawione na fikcyjnego odbiorcę płatności lub występujące w innej formie, która powoduje przejście tytułu do nich przy ich przekazaniu.

Towary używane jako wysoce płynne środki przechowywania wartości

a) monety o zawartości złota co najmniej 90 %; [oraz]

b) kruszec w postaci sztabek, samorodków lub grudek o zawartości złota co najmniej 99,5 %.

* Wszystkie pola formularza są polami obowiązkowymi i muszą zostać wypełnione. Pola formularza oznaczone gwiazdką (*) należy wypełnić, jeżeli zachodzi stosowny przypadek, a dane są dostępne.

* Wszystkie części w kolorze białym należy wypełnić drukowanymi literami i ciemnym tuszem. Na formularzach nie mogą znajdować się przekreślenia, nadpisane wyrazy ani inne podobne zmiany.

* Części oznaczone jako "do celów urzędowych" muszą pozostać puste.

* W stosownych przypadkach należy podać osobisty nr identyfikacyjny (tj. nr identyfikacji podatkowej, nr ubezpieczenia społecznego lub podobny indywidualny nr identyfikacyjny), adres, kod pocztowy, nr telefonu i adres e-mail. Jeśli nie dotyczy, wpisać "n.d.".

* Należy podać nr identyfikacji podatkowej do celów podatku VAT oraz nr rejestracyjny i identyfikacyjny przedsiębiorcy (numer EORI - niepowtarzalny numer stosowany w całej UE i nadawany przez organ celny państwa członkowskiego przedsiębiorcom prowadzącym działalność podlegającą obowiązkowi celnemu), jeżeli są one dostępne. Jeśli nie są dostępne, wpisać "n.d.".

* Jeżeli informacje nie są znane osobie przewożącej środki pieniężne, wpisać "nieznane".

* Formularz należy wypełnić w jednym z języków urzędowych UE akceptowanym przez właściwe organy państwa członkowskiego, w którym składana jest deklaracja.

Sekcja 1: Wjazd do UE lub wyjazd z UE

Proszę zaznaczyć odpowiednie pole, aby wskazać, czy osoba przewożąca środki pieniężne wjeżdża do UE czy wyjeżdża z UE. Złożenie deklaracji przy wjeździe i wyjeździe jest wymagane również w przypadku tranzytu przez terytorium UE.

Sekcja 2: Informacje o osobie przewożącej środki pieniężne

Wpisywane w tej sekcji dane osobowe osoby przewożącej środki pieniężne muszą być zgodne z danymi w jego dokumencie tożsamości.

Jeżeli osoba przewożąca środki pieniężne ze względu na brak zdolności do czynności prawnych nie może podpisać deklaracji środków pieniężnych, deklarację składa przedstawiciel prawny tej osoby.

Sekcja 3: Informacje o transporcie

Należy podać informacje o kraju pierwszego wyjazdu, kraju ostatecznego przeznaczenia i środku transportu. W stosownych przypadkach należy podać informacje o kraju lub krajach tranzytu, przez terytorium którego lub których osoba przewożąca transportuje środki pieniężne, oraz o przedsiębiorstwie transportowym.

Zaznaczyć "Lotniczy" w przypadku wjazdu do UE lub wyjazdu z UE statkiem powietrznym. Należy podać typ statku powietrznego (lot komercyjny, prywatny samolot, inny). W polu "Nr referencyjny" należy podać numer lotu lub numer rejestracyjny statku powietrznego (w przypadku prywatnego samolotu).
Zaznaczyć "Morski / rzeczny" w przypadku wjazdu do UE lub wyjazdu z UE drogą morską lub rzeczną. Należy podać typ jednostki pływającej (statek komercyjny, jacht lub inny). W polu "Nr referencyjny" należy podać nazwę jednostki pływającej, a w polu "Przedsiębiorstwo transportowe" - informację o linii żeglugowej.
Zaznaczyć "Drogowy" w przypadku wjazdu do UE lub wyjazdu z UE jakimkolwiek rodzajem silnikowego pojazdu drogowego. Należy podać rodzaj środka transportu drogowego (pojazd ciężarowy, samochód osobowy, autobus, inny). W polu "Nr referencyjny" należy podać kod państwa i tablicę rejestracyjną.
Zaznaczyć "Kolejowy" w przypadku wjazdu do UE lub wyjazdu z UE pociągiem. W polu "Nr referencyjny" należy podać numer pociągu, a w polu "Przedsiębiorstwo transportowe" - przedsiębiorstwo kolejowe.
Jeżeli nie jest wykorzystywany żaden z wymienionych środków transportu, zaznaczyć "Inny" i wskazać rodzaj transportu (np. ruch pieszy, rower).

Sekcja 4: Informacje o środkach pieniężnych

W sekcji tej należy wpisać łączną kwotę środków pieniężnych przewożonych przez osobę przewożącą środki pieniężne. "Środki pieniężne" są zdefiniowane w "Informacjach ogólnych". Konieczne jest wypełnienie co najmniej jednej z opcji [(i) gotówka, (ii) zbywalne papiery na okaziciela lub (iii) towary używane jako wysoce płynne środki przechowywania wartości].

Jeżeli w formularzu deklaracji środków pieniężnych brakuje miejsca, informacje o środkach pieniężnych należy wpisać w dodatkowych arkuszach. Wszystkie podane informacje stanowią jedną deklarację, a wszystkie dodatkowe arkusze należy ponumerować i podpisać.

Sekcja 5: Pochodzenie gospodarcze i zamierzone przeznaczenie środków pieniężnych

Podsekcję 5.A należy wypełnić zawsze, gdy osoba przewożąca środki pieniężne jest jedynym właścicielem lub gdy jest tylko jeden właściciel, aby wskazać dane pochodzenie gospodarcze.

Podsekcję 5.B należy wypełnić zawsze, gdy osoba przewożąca środki pieniężne jest też jedynym właścicielem i jedynym zamierzonym odbiorcą lub gdy jest tylko jeden odbiorca, aby wskazać zamierzone przeznaczenie środków pieniężnych.

W każdej podsekcji można zaznaczyć więcej niż jedną opcję. Jeżeli żadna z opcji nie jest właściwa, zaznaczyć "Inne" i wpisać informacje.

Jeżeli jest więcej właścicieli lub więcej zamierzonych odbiorców, odpowiednie informacje o pochodzeniu gospodarczym i zamierzonym przeznaczeniu środków pieniężnych należy wpisać w dodatkowych arkuszach, jak wskazano poniżej. W takim przypadku zaznaczyć "Inne" i wpisać "Dodatkowe arkusze".

Sekcja 6: Właściciel środków pieniężnych

Tylko jeden właściciel

Jeżeli osoba przewożąca środki pieniężne jest ich jedynym właścicielem, należy zaznaczyć odpowiednie pole i kontynuować do sekcji 7.

Jeżeli osoba przewożąca nie jest jedynym właścicielem, należy wskazać, czy jedyny właściciel jest inną osobą fizyczną albo osobą prawną, i zaznaczyć odpowiednie pole. Należy wpisać szczegółowe informacje w podsekcji 6.A (w przypadku osoby fizycznej) albo w podsekcji 6.B (w przypadku osoby prawnej) i kontynuować do sekcji 7. Jeżeli właściciel jest osobą fizyczną, wpisywane dane osobowe muszą być zgodne z danymi w jego dokumencie tożsamości.

Więcej niż jeden właściciel

Jeżeli jest więcej właścicieli, w odp. polu należy wpisać ich łączną liczbę. Dla każdego dodatkowego właściciela należy wypełnić osobny dodatkowy arkusz, podając jego dane, kwotę środków pieniężnych będących jego własnością oraz pochodzenie gospodarcze i zamierzone przeznaczenie tych środków. Jeżeli osoba przewożąca jest jednym z właścicieli, konieczne jest również wypełnienie dodatkowego arkusza dla tych właścicieli i wpisanie kwoty środków będących własnością osoby przewożącej oraz ich pochodzenia gospodarczego i zamierzonego przeznaczenia. Wszystkie podane informacje stanowią jedną deklarację, a wszystkie dodatkowe arkusze należy ponumerować i podpisać.

Sekcja 7: Zamierzony odbiorca środków pieniężnych

Tylko jeden zamierzony odbiorca

Proszę wskazać, czy osoba przewożąca środki pieniężne jest ich jedynym zamierzonym odbiorcą. Jeżeli tak jest, należy zaznaczyć odpowiednie pole i kontynuować do sekcji 8.

W przypadku gdy osoba przewożąca środki pieniężne nie jest jedynym zamierzonym odbiorcą, należy zaznaczyć odpowiednie pole, aby wskazać, czy jedyny zamierzony odbiorca jest inną osobą fizyczną, czy też osobą prawną. Należy wpisać informacje w podsekcji 7.A (w przypadku osoby fizycznej) albo w podsekcji 7.B (w przypadku osoby prawnej) i kontynuować do sekcji 8. W przypadku osoby fizycznej wpisywane dane osobowe muszą być zgodne z danymi w jej dokumencie tożsamości.

Więcej niż jeden zamierzony odbiorca

Jeżeli jest więcej zamierzonych odbiorców, w odpowiednim polu należy wpisać ich łączną liczbę. Dla każdego zamierzonego odbiorcy należy wypełnić osobny dodatkowy arkusz, podając dane każdego zamierzonego odbiorcy, kwotę środków pieniężnych, które mają zostać odebrane, oraz zamierzone przeznaczenie tych środków. Jeżeli osoba przewożąca środki pieniężne jest jednym z zamierzonych odbiorców, konieczne jest również wypełnienie dodatkowego arkusza dla każdego z nich, w tym wpisanie kwoty środków otrzymanych przez osobę przewożącą i ich zamierzonego przeznaczenia. Wszystkie podane informacje stanowią jedną deklarację, a wszystkie dodatkowe arkusze należy ponumerować i podpisać.

Sekcja 8: Podpis

Proszę wpisać datę, miejsce, imię i nazwisko oraz podpisać formularz deklaracji środków pieniężnych. Należy wpisać łączną liczbę wykorzystanych dodatkowych arkuszy. Jeżeli nie użyto dodatkowych arkuszy, wpisać zero (0). Osoba przewożąca środki pieniężne może zaznaczyć odpowiednie pole, aby zażądać potwierdzonej kopii deklaracji.

CZĘŚĆ 2

grafika

INSTRUKCJA WYPEŁNIANIA

INFORMACJE OGÓLNE
Obowiązek ujawnienia - na żądanie - środków pieniężnych wwożonych do UE lub wywożonych z UE stanowi element unijnej strategii przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Formularz ujawnienia należy wypełnić w przypadku, gdy środki pieniężne w transporcie w wysokości co najmniej 10 000 EUR (lub równowartość tej kwoty w innych walutach) są wwożone do UE lub wywożone z UE, a właściwe organy państw członkowskich, przez które następuje wwóz lub wywóz tych środków, wymagają od nadawcy lub odbiorcy środków pieniężnych lub od ich przedstawiciela, w zależności od przypadku, aby złożył deklarację ujawnienia środków pieniężnych w terminie 30 dni (art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1672).
W przypadku gdy deklaracja ujawnienia nie została złożona w terminie 30 dni lub przedstawione informacje są nieprawdziwe lub niekompletne, lub nie udostępniono środków pieniężnych do kontroli, uznaje się, że składający deklarację nie spełnił swojego obowiązku i podlega sankcjom na mocy mającego zastosowanie ustawodawstwa krajowego.
Właściwe organy rejestrują i przetwarzają informacje i dane osobowe oraz udostępniają je jednostce analityki finansowej (FIU) zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) 2018/1672. W przypadkach, o których mowa w art. 10 i 11 tego rozporządzenia, dane te będą udostępniane również organom wymienionym w tych artykułach. Właściwe organy państwa członkowskiego, w którym składana jest deklaracja ujawnienia, działają jako administratorzy uzyskanych przez nie danych osobowych i będą przechowywać dane osobowe zgromadzone zgodnie z art. 13 rozporządzenia (UE) 2018/1672 domyślnie przez okres 5 lat. Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie do celów zapobiegania i zwalczania działalności przestępczej. Pełne informacje, w tym informacje na temat Pana/Pani praw, można znaleźć w dołączonym oświadczeniu o ochronie prywatności / pod linkiem do informacji online dotyczących ochrony danych w państwie członkowskim.
OBJAŚNIENIE UŻYTYCH TERMINÓW ZGODNIE Z ROZPORZĄDZENIEM (UE) 2018/1672
Gotówka oznacza banknoty i monety, które znajdują się w obiegu jako środek wymiany lub znajdowały się w obiegu jako środek wymiany i można je wciąż wymienić w instytucjach finansowych lub bankach centralnych na banknoty i monety znajdujące się obecnie w obiegu jako środek wymiany.
Zbywalne papiery na okaziciela oznaczają instrumenty inne niż gotówka, które uprawniają ich posiadaczy do żądania pewnej kwoty pieniężnej po okazaniu tych instrumentów, bez konieczności potwierdzenia tożsamości lub prawa
do tej kwoty. Te instrumenty to:
a) czeki podróżne; [oraz]
b) czeki, weksle lub przekazy pieniężne na okaziciela albo podpisane, lecz bez podawania nazwiska odbiorcy płatności, indosowane bez ograniczeń, wystawione na fikcyjnego odbiorcę płatności lub występujące w innej formie, która powoduje przejście tytułu do nich przy ich przekazaniu.
Towary używane jako wysoce płynne środki przechowywania wartości
a) monety o zawartości złota co najmniej 90%; [oraz]
b) kruszec w postaci sztabek, samorodków lub grudek o zawartości złota co najmniej 99,5%.

* Wszystkie pola formularza są polami obowiązkowymi i muszą zostać wypełnione. Pola formularza oznaczone gwiazdką (*) należy wypełnić, jeżeli zachodzi stosowny przypadek, a dane są dostępne.

* Wszystkie części w kolorze białym należy wypełnić drukowanymi literami i ciemnym tuszem. Na formularzach nie mogą znajdować się przekreślenia, nadpisane wyrazy ani inne podobne zmiany.

* Części oznaczone jako "do celów urzędowych" muszą pozostać puste.

* W stosownych przypadkach należy podać osobisty numer identyfikacyjny (tj. numer identyfikacji podatkowej, numer ubezpieczenia społecznego lub podobny indywidualny numer identyfikacyjny), adres, kod pocztowy, numer telefonu i adres e-mail. Jeśli nie dotyczy, wpisać "n.d.".

* Należy podać numer identyfikacji podatkowej do celów podatku od wartości dodanej (VAT) oraz numer rejestracyjny i identyfikacyjny przedsiębiorcy (numer EORl - niepowtarzalny numer stosowany w całej UE i nadawany przez organ celny państwa członkowskiego przedsiębiorcom prowadzącym działalność podlegającą obowiązkowi celnemu), jeżeli są one dostępne. Jeśli nie są dostępne, wpisać "n.d.".

* Jeżeli informacje nie są znane składającemu deklarację, wpisać "nieznane".

* Formularz należy wypełnić w jednym z języków urzędowych UE akceptowanym przez właściwe organy państwa członkowskiego, w którym składana jest deklaracja.

Sekcja 1: Środki pieniężne są wwożone do UE / wywożone z UE

Proszę zaznaczyć odpowiednie pole, aby wskazać, czy środki pieniężne są wwożone do UE czy wywożone z UE.

Sekcja 2: Informacje o składającym deklarację

Dane osobowe składającego deklarację, wpisywane w tej sekcji, muszą być zgodne z danymi w jego dokumencie tożsamości.

Jeżeli składający deklarację ze względu na brak zdolności do czynności prawnych nie może podpisać deklaracji ujawnienia, deklarację tę składa przedstawiciel prawny tej osoby.

Sekcja 3: Informacje o środkach pieniężnych

W tej sekcji należy wpisać łączną kwotę środków pieniężnych, w odniesieniu do których zażądano ujawnienia. "Środki pieniężne" zdefiniowano w "Informacjach ogólnych". Konieczne jest wypełnienie co najmniej jednej z opcji [(i) gotówka, (ii) zbywalne papiery na okaziciela lub (iii) towary używane jako wysoce płynne środki przechowywania wartości].

Jeżeli w formularzu ujawnienia środków pieniężnych brakuje miejsca, informacje o środkach pieniężnych należy wpisać w dodatkowych arkuszach. Wszystkie podane informacje stanowią jedną deklarację ujawnienia, a wszystkie dodatkowe arkusze należy ponumerować i podpisać.

Sekcja 4: Związek ze środkami pieniężnymi w transporcie

Należy zaznaczyć odpowiednie pola, aby określić status składającego deklarację i jego związek ze środkami pieniężnymi. Można zaznaczyć więcej niż jedną opcję.

Sekcja 5: Nadawca środków pieniężnych

W tej sekcji należy podać informacje o nadawcy środków pieniężnych, jeśli nie jest nim składający deklarację. Należy zaznaczyć odpowiednie pole, aby wskazać, czy nadawca jest osobą fizyczną czy osobą prawną. Informacje o nadawcy należy podać w podsekcji 5.A, jeśli jest on osobą fizyczną, albo w podsekcji 5.B, jeśli jest osobą prawną. Jeżeli nadawca jest osobą fizyczną, wpisywane dane osobowe muszą być zgodne z danymi w jego dokumencie tożsamości.

Sekcja 6: Odbiorca lub zamierzony odbiorca środków pieniężnych

Tylko jeden odbiorca

Jeśli składający deklarację nie jest jedynym odbiorcą środków pieniężnych, w tej sekcji należy podać informacje o odbiorcy lub zamierzonym odbiorcy środków pieniężnych.

Należy zaznaczyć odpowiednie pole, aby wskazać, czy istnieje tylko jeden odbiorca środków pieniężnych i czy jest on osobą fizyczną, czy osobą prawną. Informacje o jedynym odbiorcy należy podać w podsekcji 6.A, jeśli jest on osobą fizyczną, albo w podsekcji 6.B, jeśli jest osobą prawną. Jeżeli odbiorca lub zamierzony odbiorca jest osobą fizyczną, wpisywane dane osobowe muszą być zgodne z danymi w jego dokumencie tożsamości.

Więcej niż jeden odbiorca lub zamierzony odbiorca

Jeżeli jest więcej niż jeden odbiorca lub zamierzony odbiorca, w odpowiednim polu należy wpisać łączną liczbę odbiorców lub zamierzonych odbiorców. Dla każdego dodatkowego odbiorcy lub zamierzonego odbiorcy należy wypełnić osobne dodatkowe arkusze, podając dane każdego z nich, kwotę środków pieniężnych, które mają zostać odebrane, oraz zamierzone przeznaczenie tych środków. Wszystkie podane informacje stanowią jedną deklarację ujawnienia, a wszystkie dodatkowe arkusze należy ponumerować i podpisać.

Sekcja 7: Właściciel środków pieniężnych

Tylko jeden właściciel

Jeżeli jedynym właścicielem środków pieniężnych nie jest nadawca ani jedyny odbiorca środków pieniężnych, w niniejszej sekcji należy podać dane jedynego właściciela.

Należy zaznaczyć odpowiednie pole, aby wskazać, czy istnieje tylko jeden właściciel środków pieniężnych i czy jest on osobą fizyczną, czy osobą prawną. Dane jedynego właściciela należy podać w podsekcji 7.A, jeśli jest on osobą fizyczną, albo w podsekcji 7.B, jeśli jest osobą prawną. Jeżeli właściciel jest osobą fizyczną, wpisywane dane osobowe muszą być zgodne z danymi w jego dokumencie tożsamości.

Więcej niż jeden właściciel

Jeżeli jest więcej właścicieli, w odpowiednim polu należy wpisać ich łączną liczbę. Dla każdego dodatkowego właściciela należy wypełnić osobny dodatkowy arkusz, podając jego dane, kwotę środków pieniężnych będących jego własnością oraz pochodzenie gospodarcze i zamierzone przeznaczenie tych środków. Wszystkie podane informacje stanowią jedną deklarację ujawnienia, a wszystkie dodatkowe arkusze należy ponumerować i podpisać.

Sekcja 8: Pochodzenie gospodarcze i zamierzone przeznaczenie środków pieniężnych

Podsekcję 8.A należy wypełnić zawsze, gdy istnieje tylko jeden właściciel, aby wskazać pochodzenie gospodarcze danych środków.

Podsekcję 8.B należy wypełnić zawsze, gdy istnieje tylko jeden odbiorca, aby wskazać zamierzone przeznaczenie danych środków.

W każdej podsekcji można zaznaczyć więcej niż jedną opcję. Jeżeli żadna z opcji nie jest właściwa, zaznaczyć "Inne" i wpisać informacje.

Jeżeli jest więcej właścicieli lub więcej odbiorców (lub zamierzonych odbiorców), informacje o pochodzeniu gospodarczym i zamierzonym przeznaczeniu środków pieniężnych dla właścicieli lub odbiorców (lub zamierzonych odbiorców) należy wpisać w dodatkowych arkuszach, jak wskazano powyżej. W takim przypadku zaznaczyć "Inne" i wpisać "Dodatkowe arkusze".

Sekcja 9: Podpis

Proszę wpisać datę, miejsce, imię i nazwisko oraz podpisać formularz ujawnienia. Należy wpisać łączną liczbę wykorzystanych dodatkowych arkuszy. Jeżeli nie użyto dodatkowych arkuszy, wpisać zero (0). Składający deklarację może zaznaczyć odpowiednie pole, aby zażądać potwierdzonej kopii deklaracji.

CZĘŚĆ 3

grafika

INSTRUKCJA WYPEŁNIANIA

Informacje ogólne

Instrukcja wypełniania formularza deklaracji środków pieniężnych dotyczy również niniejszego formularza.

Sekcja A: Nr dodatkowego arkusza

Dodatkowe arkusze opatruje się kolejnymi numerami (tj. pierwszy dodatkowy arkusz - nr 1; drugi - nr 2 itd.).

Całkowitą liczbę wykorzystanych dodatkowych arkuszy należy podać na drugiej stronie formularza deklaracji środków pieniężnych.

Sekcja B: Informacje o dodatkowym arkuszu

Podać powód wypełnienia dodatkowego arkusza. Należy zaznaczyć tylko jedną opcję. Jeżeli właściwych jest więcej opcji, należy dla każdej wypełnić oddzielny dodatkowy arkusz.

B.1: C.d. "Informacji o środkach pieniężnych": Tę opcję wybiera się tylko wówczas, gdy w formularzu deklaracji brakuje miejsca w sekcji 4 "Informacje o środkach pieniężnych". Należy wypełnić sekcję C i pominąć sekcje D i E.

B.2: Przewożący jest właścicielem i zamierzonym odbiorcą części środków: Wybrać, gdy przewożący jest również właścicielem i zamierzonym odbiorcą części środków pieniężnych. Dla każdego innego właściciela i zamierzonego odbiorcy należy wypełnić osobny dodatkowy arkusz.

W sekcji C należy podać kwotę środków będących własnością i kwotę środków, które mają zostać odebrane.

W podsekcjach D.1 i D.2 należy podać pochodzenie gospodarcze i zamierzone przeznaczenie środków będących własnością przewożącego.

B.3: Przewożący jest właścicielem części środków: Wybrać, gdy przewożący jest też właścicielem części środków pieniężnych. Dla każdego innego właściciela należy wypełnić osobny dodatkowy arkusz.

W sekcji C należy podać kwotę środków będących własnością przewożącego.

W podsekcjach D.1 i D.2 należy podać pochodzenie gospodarcze i zamierzone przeznaczenie środków będących własnością przewożącego.

B.4: Przewożący jest zamierzonym odbiorcą części środków: Wybrać, gdy przewożący jest też zamierzonym odbiorcą części środków pieniężnych. Dla każdego innego zamierzonego odbiorcy należy wypełnić osobny dodatkowy arkusz.

W sekcji C należy podać kwotę środków, które mają zostać odebrane przez przewożącego.

W podsekcji D.2 należy podać zamierzone przeznaczenie środków, które mają zostać odebrane przez przewożącego.

B.5: Właściciel będący również zamierzonym odbiorcą części środków (inny niż przewożący): Wybrać, gdy jest więcej niż jeden właściciel, oraz dla każdego właściciela, który jest też zamierzonym odbiorcą środków pieniężnych. Dla każdego innego właściciela, który jest też zamierzonym odbiorcą, należy wypełnić osobny dodatkowy arkusz.

W sekcji C należy podać kwotę środków, które są własnością właściciela i zamierzonego odbiorcy oraz które mają zostać przez nich odebrane.

W podsekcjach D.1 i D.2 należy podać pochodzenie gospodarcze i zamierzone przeznaczenie środków będących własnością właściciela i zamierzonego odbiorcy.

Dane właściciela i zamierzonego odbiorcy należy podać w podsekcji E.1, jeżeli są oni osobami fizycznymi, lub w podsekcji E.2, jeżeli są osobami prawnymi.

B.6: Właściciel części środków (inny niż przewożący): Wybrać, gdy jest więcej niż jeden właściciel środków pieniężnych. Dla każdego innego właściciela należy wypełnić osobny dodatkowy arkusz.

W sekcji C należy określić część środków będących własnością właściciela.

W podsekcjach D.1 i D.2 należy podać pochodzenie gospodarcze i zamierzone przeznaczenie środków będących własnością właściciela.

Dane właściciela należy podać w podsekcji E.1, jeżeli jest on osobą fizyczną, albo w podsekcji E.2, jeżeli jest osobą prawną.

B.7: Zamierzony odbiorca części środków (inny niż przewożący): Wybrać, gdy jest więcej niż jeden zamierzony odbiorca środków pieniężnych. Dla każdego zamierzonego odbiorcy należy wypełnić osobny dodatkowy arkusz.

W sekcji C należy podać kwotę środków, które mają zostać odebrane przez zamierzonego odbiorcę.

W podsekcji D.2 należy podać zamierzone przeznaczenie środków, które mają zostać odebrane przez zamierzonego odbiorcę.

Dane zamierzonego odbiorcy należy podać w podsekcji E.1, jeżeli jest on osobą fizyczną, albo w podsekcji E.2, jeżeli jest osobą prawną.

Sekcja C: Informacje o środkach pieniężnych

Znaczenie "środków pieniężnych" wyjaśniono w pozycji "Informacje ogólne" w instrukcji do deklaracji środków pieniężnych.

Sekcja D: Pochodzenie gospodarcze i zamierzone przeznaczenie środków pieniężnych

Zaznaczyć odpowiednie pola w zależności od pochodzenia gospodarczego i zamierzonego przeznaczenia środków pieniężnych, jak określono w sekcji B. Można wybrać więcej niż jedną opcję. Jeżeli żadna z opcji nie jest właściwa, zaznaczyć "Inne" i wpisać informacje.

Sekcja E: Osoby uczestniczące

Wpisać dane uczestniczących osób. Mogą to być osoby fizyczne lub osoby prawne. Należy zaznaczyć właściwe pole i wpisać dane.

Sekcja F: Podpis

Należy wpisać datę, miejsce, imię i nazwisko, złożyć podpis i dołączyć dodatkowy arkusz do głównego formularza deklaracji środków pieniężnych. Wszystkie podane informacje stanowią jedną deklarację.

CZĘŚĆ 4

grafika

INSTRUKCJA WYPEŁNIANIA

Informacje ogólne

Instrukcja wypełniania formularza ujawnienia środków pieniężnych dotyczy również niniejszego formularza.

Sekcja A: Nr dodatkowego arkusza

Dodatkowe arkusze opatruje się kolejnymi numerami (tj. pierwszy dodatkowy arkusz - nr 1; drugi - nr 2 itd.).

Całkowitą liczbę wykorzystanych dodatkowych arkuszy należy podać na drugiej stronie formularza deklaracji ujawnienia środków pieniężnych.

Sekcja B: Informacje o dodatkowym arkuszu

Podać powód wypełnienia dodatkowego arkusza. Należy zaznaczyć tylko jedną opcję. Jeżeli właściwych jest więcej opcji, należy dla każdej wypełnić oddzielny dodatkowy arkusz.

B.1: C.d. "Informacji o środkach pieniężnych": Tę opcję wybiera się tylko wówczas, gdy w formularzu deklaracji ujawnienia brakuje miejsca w sekcji 3 "Informacje o środkach pieniężnych". Należy wypełnić sekcję C i pominąć sekcje D i E.

B.2: Nadawca jest właścicielem części środków: Tę opcję należy wybrać tylko wtedy, gdy istnieje więcej niż jeden właściciel środków pieniężnych, a jeden z nich jest również nadawcą środków. Dla każdego właściciela należy wypełnić osobny dodatkowy arkusz.

W sekcji C należy określić kwotę środków będących własnością nadawcy.

W podsekcjach D.1 i D.2 należy podać pochodzenie gospodarcze i zamierzone przeznaczenie kwoty środków będących własnością nadawcy.

B.3: Jedyny odbiorca jest właścicielem części środków: Wybrać, gdy jest więcej niż jeden właściciel, a jeden z nich jest również jedynym odbiorcą środków pieniężnych. Dla każdego dodatkowego właściciela należy wypełnić osobny dodatkowy arkusz.

W sekcji C należy podać kwotę środków będących własnością jedynego odbiorcy.

W podsekcjach D.1 i D.2 należy podać pochodzenie gospodarcze i zamierzone przeznaczenie środków będących własnością jedynego odbiorcy.

B.4: Odbiorca lub zamierzony odbiorca będący właścicielem części środków: Wybrać, gdy jest więcej niż jeden właściciel, który jest też odbiorcą (lub zamierzonym odbiorcą) środków pieniężnych. Dla każdego dodatkowego właściciela i odbiorcy (lub zamierzonego odbiorcy) należy wypełnić osobny dodatkowy arkusz.

W sekcji C należy podać kwotę środków, które są własnością odbiorcy i które ma on odebrać.

W podsekcjach D.1 i D.2 należy podać pochodzenie gospodarcze i zamierzone przeznaczenie środków będących własnością właściciela i odbiorcy (lub zamierzonego odbiorcy).

Dane właściciela, który jest również odbiorcą (lub zamierzonym odbiorcą) należy podać w podsekcji E.1, jeżeli jest on osobą fizyczną, lub w podsekcji E.2, jeżeli jest osobą prawną.

B.5: Właściciel części środków: Wybrać, gdy jest więcej niż jeden właściciel środków pieniężnych. Dla każdego właściciela należy wypełnić osobny dodatkowy arkusz.

W sekcji C należy podać kwotę środków będących własnością właściciela.

W podsekcjach D.1 i D.2 należy podać pochodzenie gospodarcze i zamierzone przeznaczenie środków będących własnością właściciela.

Dane właściciela należy podać w podsekcji E.1, jeżeli jest on osobą fizyczną, albo w podsekcji E.2, jeżeli jest osobą prawną.

B.6: Odbiorca lub zamierzony odbiorca części środków: Wybrać, gdy jest więcej niż jeden odbiorca (lub zamierzony odbiorca). Dla każdego odbiorcy (lub zamierzonego odbiorcy) należy wypełnić osobny dodatkowy arkusz.

W sekcji C należy podać kwotę środków, które mają zostać odebrane przez odbiorcę (lub zamierzonego odbiorcę).

W podsekcji D.2 należy podać zamierzone przeznaczenie środków, które mają zostać odebrane przez odbiorcę (lub zamierzonego odbiorcę).

Dane zamierzonego odbiorcy należy podać w podsekcji E.1, jeżeli jest on osobą fizyczną, albo w podsekcji E.2, jeżeli jest osobą prawną.

Sekcja C: Informacje o środkach pieniężnych

Znaczenie "środków pieniężnych" wyjaśniono w pozycji "Informacje ogólne" w instrukcji do deklaracji ujawnienia środków pieniężnych.

Sekcja D: Pochodzenie gospodarcze i zamierzone przeznaczenie środków pieniężnych

Zaznaczyć odpowiednie pola w zależności od pochodzenia gospodarczego i zamierzonego przeznaczenia środków pieniężnych, jak określono w sekcji B. Można wybrać więcej niż jedną opcję. Jeżeli żadna z opcji nie jest właściwa, zaznaczyć "Inne" i wpisać informacje.

Sekcja E: Osoby uczestniczące

Wpisać dane uczestniczących osób. Mogą to być osoby fizyczne lub osoby prawne. Należy zaznaczyć właściwe pole i wpisać dane.

Sekcja F: Podpis

Należy wpisać datę, miejsce, imię i nazwisko, złożyć podpis i dołączyć dodatkowy arkusz do głównego formularza deklaracji ujawnienia środków pieniężnych. Wszystkie podane informacje stanowią jedną deklarację ujawnienia.

ZAŁĄCZNIK  II

CZĘŚĆ 1

grafika

CZĘŚĆ 2

Formularz do wymiany zanonimizowanych danych dotyczących ryzyka i wyników analizy ryzyka zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1672

grafika

INSTRUKCJA WYPEŁNIANIA

Niniejszy formularz należy wypełnić i przekazać co 6 miesięcy zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. d) i art. 10 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/1672 w sprawie kontroli środków pieniężnych wwożonych do Unii lub wywożonych z Unii. Musi on zawierać informacje, które zdaniem państwa członkowskiego prowadzą do istotnych wniosków lub wnoszą znaczną wartość dodaną do zarządzania ryzykiem, a zagrożenie, którego dotyczą, może stanowić duże ryzyko w innym miejscu w UE.

CzęśćA

Należy wskazać państwo przesyłające informacje, odpowiedni właściwy organ i adres e-mail.

Proszę podać numer referencyjny w następującym formacie: państwo członkowskie, rok, A (dla pierwszego półrocza) albo B (dla drugiego półrocza).

Należy wpisać datę i okres odniesienia.

Proszę wskazać, czy państwo członkowskie przekazuje zanonimizowane dane dotyczące ryzyka i wyników analizy ryzyka za okres odniesienia. Jeżeli nie, do systemu informacji celnej (CIS) należy załadować tylko część A.

Proszę wpisać łączną liczbę wysłanych stron (razem z częścią A).

CzęśćB

W części tej należy przedstawić oparte na indywidualnych przypadkach zanonimizowane dane dotyczące ryzyka i wyników analizy ryzyka, których to danych nie można pobrać bezpośrednio poprzez CIS.

Proszę wskazać, czy informacje dotyczą środków pieniężnych przewożonych przez osobę fizyczną, czy środków pieniężnych w transporcie.

Proszę wskazać, czy zaobserwowano nowy trend lub powtarzalny wzorzec, i podać dalsze informacje.

Nowy trend oznacza niedawno zaobserwowaną zmianę lub ogólną tendencję w fizycznym przepływie środków pieniężnych.

Zaobserwowany powtarzalny wzorzec oznacza powtarzający się wzorzec lub schemat. Proszę wskazać, czy zgłoszony przypadek był / zgłoszone przypadki były wynikiem kontroli opartej na analizie ryzyka czy kontroli losowej.

Kontrole oparte na analizie ryzyka oznaczają kontrole, które opierają się na kryteriach ryzyka związanego z przepływami środków pieniężnych, w szczególności na analizie ryzyka przeprowadzanej z zastosowaniem technik przetwarzania danych w celu identyfikacji i oceny ryzyka oraz wprowadzenia niezbędnych środków zapobiegawczych - na podstawie kryteriów opracowanych na szczeblu krajowym, unijnym oraz, w stosownych przypadkach, międzynarodowym.

Kontrole losowe oznaczają przeprowadzone kontrole, które nie opierają się na kryteriach ryzyka związanego z przepływami środków pieniężnych.

Należy opisać przypadek lub przypadki (np. charakterystyczny modus operandi w podobnych przypadkach, szczegółowe informacje o sposobie ukrycia środków pieniężnych itp.), rodzaj środków pieniężnych (np. banknoty o wysokich nominałach itp.) oraz wskazać wszelkie inne niezawierające danych imiennych informacje, które Państwa zdaniem są ważne i powinny być przekazane.

Proszę wskazać, czy załączono zdjęcia, a jeżeli tak - ich liczbę.

W razie potrzeby część B można wypełnić kilka razy dla tego samego okresu odniesienia.

CzęśćC

Wypełnienie części C jest obowiązkowe, jeżeli w okresie odniesienia państwo członkowskie wdrożyło projekt dotyczący ryzyka w dziedzinie kontroli środków pieniężnych.

Proszę opisać wdrożony projekt.

Proszę podać szczególne informacje dotyczące specyfiki przypadku, wyciągnięte wnioski i ewentualne uwagi (np. dot. okresu, środków (np. psy tropiące, skanowanie), skali kontroli itp.).

Proszę podać informacje na temat wybranego przypadku, jeżeli Państwa zdaniem są one potrzebne.

Proszę wskazać, czy wybrany przypadek był wynikiem kontroli opartej na analizie ryzyka czy losowej.

Proszę wskazać, czy załączono zdjęcia, a jeżeli tak - ich liczbę.

W zależności od liczby wdrożonych projektów część C można w razie potrzeby wypełnić kilka razy dla tego samego okresu odniesienia.

CzęśćD

Należy podać informacje, które Państwa zdaniem są ważne i powinny być przekazane, a nie można ich zawrzeć w części B ani C.

Proszę wskazać, czy załączono zdjęcia, a jeżeli tak - ich liczbę.

1 Dz.U. L 284 z 12.11.2018, s. 6.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE (Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 515/97 z dnia 13 marca 1997 r. w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego (Dz.U. L 82 z 22.3.1997, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
6 Załącznik I zmieniony przez sprostowanie z dnia 3 maja 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90270) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2021 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.167.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/776 ustanawiające wzory niektórych formularzy oraz przepisy techniczne dotyczące skutecznej wymiany informacji na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1672 w sprawie kontroli środków pieniężnych wwożonych do Unii lub wywożonych z Unii
Data aktu: 11/05/2021
Data ogłoszenia: 12/05/2021
Data wejścia w życie: 03/06/2021, 01/06/2021