Decyzja wykonawcza 2021/781 dotycząca publikacji wykazu podającego niektóre poziomy emisji CO2 przypadające na producenta oraz średnie indywidualne poziomy emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii i emisje odniesienia CO2 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 na okres sprawozdawczy roku 2019 (Jedynie teksty w języku angielskim, francuskim, niderlandzkim, niemieckim, szwedzkim i włoskim są autentyczne)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/781
z dnia 10 maja 2021 r.
dotycząca publikacji wykazu podającego niektóre poziomy emisji CO2 przypadające na producenta oraz średnie indywidualne poziomy emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii i emisje odniesienia CO2 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 na okres sprawozdawczy roku 2019

(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 3109)

(Jedynie teksty w języku angielskim, francuskim, niderlandzkim, niemieckim, szwedzkim i włoskim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 12 maja 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 1 akapit pierwszy lit. a), b), d) i f) oraz art. 11 ust. 1 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Średni indywidualny poziom emisji CO2 producenta należy określić na podstawie danych zgłoszonych przez państwa członkowskie i producentów zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 2  w odniesieniu do pojazdów tego producenta.

(2) Średni indywidualny poziom emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii powinien opierać się na danych zgłoszonych w odniesieniu do pojazdów wszystkich producentów.

(3) Wskaźnik emisji zerowej i niskiej dla każdego producenta należy określić z uwzględnieniem zgłoszonych w ten sposób bezemisyjnych i niskoemisyjnych pojazdów ciężkich.

(4) Ścieżkę redukcji emisji CO2 oraz jednostki emisji przypadające na producenta należy określić na podstawie liczby zgłoszonych w ten sposób nowych pojazdów ciężkich z wyłączeniem pojazdów specjalistycznych.

(5) Emisje odniesienia CO2 powinny opierać się na danych zgłoszonych na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/956 w podziale na podgrupy, z wyłączeniem pojazdów specjalistycznych.

(6) Jeżeli Komisja otrzyma dodatkowe dane, które mogłyby mieć wpływ na wyniki tych obliczeń, może być zmuszona do zaktualizowania danych opublikowanych w niniejszym dokumencie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Średni indywidualny poziom emisji CO2 producenta

Średni indywidualny poziom emisji CO2 producenta, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1242, w okresie sprawozdawczym roku 2019 podano w drugiej kolumnie tabeli w załączniku I do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Wskaźnik emisji zerowej i niskiej na producenta

Wskaźnik emisji zerowej i niskiej na producenta, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1242, w okresie sprawozdawczym roku 2019 podano w trzeciej kolumnie tabeli w załączniku I do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Ścieżka redukcji emisji CO2 oraz jednostki emisji przypadające na producenta

Ścieżkę redukcji emisji CO2 oraz jednostki emisji przypadające na producenta, o których mowa w art. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1242, w okresie sprawozdawczym roku 2019 podano odpowiednio w czwartej i piątej kolumnie tabeli w załączniku I do niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Średni indywidualny poziom emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich

Średni indywidualny poziom emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii w okresie sprawozdawczym roku 2019, obliczony za pomocą wzoru z pkt 2.7 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1242, z uwzględnieniem nowych pojazdów ciężkich wszystkich producentów, wynosi: 52,75 g/tkm.

Artykuł  5

Emisje odniesienia CO2

Emisje odniesienia CO2, o których mowa w art. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2019/1242, na okres od dnia 1 lipca 2019 r. do dnia 30 czerwca 2020 r., określono w załączniku II do niniejszej decyzji.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do następujących producentów:

1)
DAIMLER TRUCK AG

Mercedesstr. 120

70372 Stuttgart

Niemcy

2)
DAF NV

box 90065 Mt.

5602 PT Eindhoven

Niderlandy

3)
Ford Otomotiv Sanayi AS

Akpinar Mah. Hasan Basri Cad No 2

34885 Sancaktepe Stambuł

Turcja

4)
Iveco Magirus-AG

Nicolaus-Otto-StraEe 27

89079 Ulm

Niemcy

5)
IVECO SPA

Via Puglia 35

10156 Turyn

Włochy

6)
MAN TRUCK AND BUS SE

Dachauer Str 667

80995 Monachium

Niemcy

7)
RENAULT TRUCK SA

99 Route de Lyon

69802 Saint Priest

Francja

8)
SCANIA CV AB

Vagnmakarvagen 1

15187 Södertälje

Szwecja

9)
VOLVO TRUCK CORPORATION

40508 Göteborg

Szwecja

Sporządzono w Brukseli dnia 10 maja 2021 r.
W imieniu Komisji
Frans TIMMERMANS
Wiceprzewodniczący wykonawczy

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wszystkie wpisy odnoszą się do okresu sprawozdawczego roku 2019 zgodnie z definicją w art. 3 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2019/1242.
Producent Średni indywidualny poziom emisji CO2, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1242, w g/tkm Wskaźnik emisji zerowej i niskiej, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1242 Ścieżka redukcji emisji CO2, o której mowa w art. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1242, w g/tkm Jednostki emisji, o których mowa w art. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1242, w g/tkm
DAIMLER TRUCK AG 53,97 1,000 53,16 -
DAF NV 53,38 0,999 53,64 8 154
IVECO MAGIRUS-AG 53,43 1,000 51,87 -
IVECO SPA 33,91 0,998 31,16 -
FORD OTOMOTIV

SANAYI AS

53,06 1,000 49,40 -
MAN TRUCK AND

BUS SE

51,58 0,999 51,49 -
RENAULT TRUCK SA 52,19 1,000 50,72 -
SCANIA CV AB 51,02 1,000 53,54 77 096
VOLVO TRUCK CORPORATION 54,38 1,000 53,89 -

ZAŁĄCZNIK  II

Emisje odniesienia CO2, o których mowa w art. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2019/1242:
Podgrupy pojazdów sg rCO2sg w g/tkm
4-UD 307,23
4-RD 197,16
4-LH 105,96
5-RD 84,00
5-LH 56,60
9-RD 110,98
9-LH 65,16
10-RD 83,26
10-LH 58,26
1 Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 202.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy (Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.167.47

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/781 dotycząca publikacji wykazu podającego niektóre poziomy emisji CO2 przypadające na producenta oraz średnie indywidualne poziomy emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii i emisje odniesienia CO2 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 na okres sprawozdawczy roku 2019 (Jedynie teksty w języku angielskim, francuskim, niderlandzkim, niemieckim, szwedzkim i włoskim są autentyczne)
Data aktu: 10/05/2021
Data ogłoszenia: 12/05/2021