uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 64 ust. 7,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 648/2012 zmieniono rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/834 2 . Zmiany te dotyczyły między innymi definicji kontrahentów finansowych, prawa dostępu do akt dochodzenia przysługującego osobom, wobec których prowadzone jest dochodzenie, grzywien płaconych przez repozytorium transakcji, które umyślnie lub w wyniku zaniedbania popełniło jedno z naruszeń wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 648/2012, oraz prawa osób, które mogą podlegać okresowej karze pieniężnej, do bycia wysłuchanym.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 667/2014 3 zostało przyjęte na podstawie art. 64 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 i dotyczy przepisów proceduralnych dotyczących grzywien nakładanych na repozytoria transakcji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA"), w tym przepisów dotyczących prawa do obrony. Ponieważ zmiany wprowadzone rozporządzeniem (UE) 2019/834 do rozporządzenia (UE) nr 648/2012 dotyczą tych przepisów proceduralnych, należy zapewnić, aby zmiany te zostały również odzwierciedlone w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 667/2014.
(3) Ważne jest zapewnienie przejrzystości w stosunkach między urzędnikiem dochodzeniowym wyznaczonym przez ESMA zgodnie z art. 64 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 a samym ESMA. Taka przejrzystość wymaga, aby akta sporządzone przez urzędnika dochodzeniowego zawierały uwagi przekazane przez osoby, wobec których prowadzone jest dochodzenie, oraz zawiadomienie o ustaleniach, na podstawie którego osoby te przekazały swoje uwagi.
(4) Zgodnie z art. 67 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jeżeli konieczne jest podjęcie pilnych działań, ESMA może podjąć decyzję tymczasową bez wcześniejszego wysłuchania osób, wobec których prowadzone jest dochodzenie lub postępowanie. Aby zapewnić skuteczność uprawnień ESMA do podejmowania decyzji tymczasowych, osoby, wobec których prowadzone jest dochodzenie, nie powinny mieć prawa dostępu do akt ani do bycia wysłuchanym, zanim urzędnik dochodzeniowy nie przekaże ESMA akt zawierających jego ustalenia lub zanim ESMA nie podejmie swojej decyzji tymczasowej. Aby jednak uszanować prawo do obrony, osoby, wobec których prowadzone jest dochodzenie, powinny mieć prawo dostępu do akt, gdy tylko urzędnik dochodzeniowy przekaże ESMA akta wraz ze swoim zawiadomieniem o ustaleniach, a także prawo do bycia wysłuchanym jak najszybciej po podjęciu przez ESMA decyzji tymczasowej.
(5) Zgodnie z art. 68 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 kwoty grzywien i okresowych kar pieniężnych pobrane przez ESMA przypisuje się do budżetu ogólnego Unii. Grzywny i okresowe kary pieniężne pobrane przez ESMA powinny być deponowane na oprocentowanym rachunku do czasu, gdy nabiorą ostatecznego charakteru. W przypadku każdej decyzji o nałożeniu grzywny lub okresowej kary pieniężnej kwoty pobrane przez ESMA powinny być deponowane na odrębnym rachunku lub subkoncie w celu zapewnienia identyfikowalności do czasu, kiedy decyzja nabierze ostatecznego charakteru.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 667/2014.
(7) W celu zapewnienia niezwłocznego wykonywania przez ESMA skutecznych uprawnień nadzorczych i egzekucyjnych niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.158.8 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/732 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 667/2014 w odniesieniu do treści akt, które urzędnik dochodzeniowy przedkłada Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, prawa do bycia wysłuchanym w kontekście decyzji tymczasowych, a także w odniesieniu do deponowania grzywien i okresowych kar pieniężnych |
Data aktu: | 26/01/2021 |
Data ogłoszenia: | 06/05/2021 |
Data wejścia w życie: | 07/05/2021 |