KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 64 ust. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) nr 648/2012 zmieniono rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/834 2 . Zmiany te dotyczyły między innymi definicji kontrahentów finansowych, prawa dostępu do akt dochodzenia przysługującego osobom, wobec których prowadzone jest dochodzenie, grzywien płaconych przez repozytorium transakcji, które umyślnie lub w wyniku zaniedbania popełniło jedno z naruszeń wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 648/2012, oraz prawa osób, które mogą podlegać okresowej karze pieniężnej, do bycia wysłuchanym.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 667/2014 3 zostało przyjęte na podstawie art. 64 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 i dotyczy przepisów proceduralnych dotyczących grzywien nakładanych na repozytoria transakcji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA"), w tym przepisów dotyczących prawa do obrony. Ponieważ zmiany wprowadzone rozporządzeniem (UE) 2019/834 do rozporządzenia (UE) nr 648/2012 dotyczą tych przepisów proceduralnych, należy zapewnić, aby zmiany te zostały również odzwierciedlone w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 667/2014.
(3) Ważne jest zapewnienie przejrzystości w stosunkach między urzędnikiem dochodzeniowym wyznaczonym przez ESMA zgodnie z art. 64 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 a samym ESMA. Taka przejrzystość wymaga, aby akta sporządzone przez urzędnika dochodzeniowego zawierały uwagi przekazane przez osoby, wobec których prowadzone jest dochodzenie, oraz zawiadomienie o ustaleniach, na podstawie którego osoby te przekazały swoje uwagi.
(4) Zgodnie z art. 67 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jeżeli konieczne jest podjęcie pilnych działań, ESMA może podjąć decyzję tymczasową bez wcześniejszego wysłuchania osób, wobec których prowadzone jest dochodzenie lub postępowanie. Aby zapewnić skuteczność uprawnień ESMA do podejmowania decyzji tymczasowych, osoby, wobec których prowadzone jest dochodzenie, nie powinny mieć prawa dostępu do akt ani do bycia wysłuchanym, zanim urzędnik dochodzeniowy nie przekaże ESMA akt zawierających jego ustalenia lub zanim ESMA nie podejmie swojej decyzji tymczasowej. Aby jednak uszanować prawo do obrony, osoby, wobec których prowadzone jest dochodzenie, powinny mieć prawo dostępu do akt, gdy tylko urzędnik dochodzeniowy przekaże ESMA akta wraz ze swoim zawiadomieniem o ustaleniach, a także prawo do bycia wysłuchanym jak najszybciej po podjęciu przez ESMA decyzji tymczasowej.
(5) Zgodnie z art. 68 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 kwoty grzywien i okresowych kar pieniężnych pobrane przez ESMA przypisuje się do budżetu ogólnego Unii. Grzywny i okresowe kary pieniężne pobrane przez ESMA powinny być deponowane na oprocentowanym rachunku do czasu, gdy nabiorą ostatecznego charakteru. W przypadku każdej decyzji o nałożeniu grzywny lub okresowej kary pieniężnej kwoty pobrane przez ESMA powinny być deponowane na odrębnym rachunku lub subkoncie w celu zapewnienia identyfikowalności do czasu, kiedy decyzja nabierze ostatecznego charakteru.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 667/2014.
(7) W celu zapewnienia niezwłocznego wykonywania przez ESMA skutecznych uprawnień nadzorczych i egzekucyjnych niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: