uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 2 lit. a) oraz art. 15 ust. 2 lit. b) i c),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/427 2 zmieniono niedawno część I pkt 1.3 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848 w odniesieniu do ekologicznych skiełkowanych nasion, aby zapewnić ich produkcję z nasion ekologicznych. Biorąc pod uwagę, że skiełkowane nasiona obejmują kiełki, pędy i rzeżuchę 3 , które mogą wykorzystywać do wzrostu wyłącznie rezerwy zgromadzone w nasieniu, do produkcji ekologicznej należy stosować wyłącznie wodę. W związku z tym należy wyjaśnić, że odstępstwo od praktyk uprawy związanych z glebą w odniesieniu do skiełkowanych nasion ogranicza się do nawilżania nasion. Należy wyraźnie sprecyzować, że stosowanie podłoża uprawnego nie jest dozwolone, z wyjątkiem stosowania podłoża obojętnego w celu utrzymania wilgotności nasion, jeżeli składniki tego obojętnego podłoża są dopuszczone zgodnie z art. 24 rozporządzenia (UE) 2018/848.
(2) Jeżeli chodzi o główki cykorii, ich specyficzny cykl produkcyjny może składać się z dwóch faz: pierwszej w glebie i drugiej - zwanej "fazą pędzenia" - która może następować w glebie, ale także w wodzie lub substratach. Należy zatem wyjaśnić, że odstępstwo od praktyk uprawy związanych z glebą w odniesieniu do główek cykorii obejmuje zanurzanie w czystej wodzie, oraz że stosowanie podłoża uprawnego jest dozwolone tylko wtedy, gdy jego składniki są dopuszczone zgodnie z art. 24 rozporządzenia (UE) 2018/848.
(3) W art. 25l ust. 3 lit. b) rozporządzenia Komisji (WE) nr 889/2008 4 zezwolono na stosowanie ekologicznego cholesterolu jako uzupełnienia paszy naturalnej na etapie wzrostowym oraz na wcześniejszych etapach życia krewetek z rodziny Penaeidae i krewetek słodkowodnych (Macrobrachium spp.). Należy zatem przewidzieć suplementację ekologicznym cholesterolem pasz tych krewetek w części III pkt 3.1.3.4 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848.
(4) W 2019 r. podczas omawiania projektu rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/427 niektóre państwa członkowskie zwróciły się o zmianę innych przepisów dotyczących akwakultury ekologicznej. Grupa ekspertów ds. doradztwa technicznego w zakresie produkcji ekologicznej (EGTOP) ustanowiona decyzją Komisji 2017/C 287/03 5 oceniła te wnioski. Uwzględniając wnioski EGTOP opublikowane 6 w styczniu 2020 r., Komisja stwierdziła potrzebę aktualizacji obowiązujących przepisów dotyczących produkcji zwierząt akwakultury, w szczególności w odniesieniu do opieki weterynaryjnej.
(5) Niezależnie od wymogów związanych z zapobieganiem chorobom, takich jak zalecenie dotyczące biologicznej kontroli pasożytów, przy czym pierwszeństwo należy przyznać wykorzystaniu wargatków-czyścicieli oraz roztworów wody słodkiej, wody morskiej i chlorku sodu, w przypadku poważnego zarażenia pasożytami zezwala się obecnie na ograniczoną liczbę zabiegów ogólnie w odniesieniu do wszystkich gatunków. Na podstawie wyżej wymienionych wniosków EGTOP należy zmienić obecnie obowiązujące przepisy dotyczące leczenia przeciwko pasożytom określone w części III pkt 3.1.4.2 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848, wprowadzając podejście uwzględniające specyfikę danego gatunku w celu lepszego zaspokojenia potrzeb zwierząt akwakultury bez uszczerbku dla ekologicznego charakteru produkcji.
(6) W szczególności, w związku ze zmiennym czasem trwania cyklu produkcyjnego gatunków innych niż łosoś oraz potencjalnym występowaniem pasożytów w stadium młodocianym, a także skłonnością podmiotów do odsuwania w miarę możliwości wszelkiego rodzaju leczenia ze względu na ograniczoną liczbę dozwolonych zabiegów, w pierwszym roku cyklu rozwojowego odnotowano wysoki wskaźnik śmiertelności narybku i niedojrzałych organizmów. Dlatego też w przypadku gatunków innych niż łosoś należy dostosować częstotliwość i maksymalną liczbę zabiegów przeciwko pasożytom do limitów ustalonych w odniesieniu do innych chemicznie syntetyzowanych alopatycznych weterynaryjnych produktów leczniczych, aby umożliwić podjęcie działań, gdy jest to rzeczywiście konieczne, oraz aby uniknąć wysokiej śmiertelności na pierwszych etapach cyklu rozwojowego.
(7) W odniesieniu do łososia, biorąc pod uwagę czas trwania cyklu produkcyjnego oraz potrzebę zagwarantowania niewystępowania wszy morskich w okresie przebywania w wodzie słodkiej, należy utrzymać obecne limity częstotliwości i maksymalną liczbę zabiegów przeciwko pasożytom.
(8) Ponadto należy wyjaśnić obowiązujące przepisy, ustalając jasny ogólny limit maksymalnej liczby zabiegów przeciwko pasożytom, które mogą być stosowane, niezależnie od gatunku, którego to dotyczy.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do rozporządzenia (UE) 2018/848.
(10) W celu zapewnienia jasności i pewności prawa niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.151.5 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/716 zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 w odniesieniu do zasad produkcji ekologicznej dotyczących skiełkowanych nasion i główek cykorii, pasz dla niektórych zwierząt akwakultury i leczenia zwierząt akwakultury przeciwko pasożytom |
| Data aktu: | 09/02/2021 |
| Data ogłoszenia: | 03/05/2021 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2022, 23/05/2021 |