ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/665
z dnia 22 kwietnia 2021 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373 w odniesieniu do wymogów dla instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym w przestrzeni powietrznej U-space wyznaczonej w przestrzeni powietrznej kontrolowanej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 i (WE) nr 552/2004 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 43,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/373 2 ustanowiono wspólne wymogi dotyczące zapewniania zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej ("ATM/ANS") i innych funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym ("funkcje sieciowe ATM") na potrzeby ogólnego ruchu lotniczego oraz nadzoru nad nimi.
(2) Wraz z przyjęciem rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/664 3 w przestrzeni powietrznej kontrolowanej można będzie wyznaczać przestrzeń powietrzną U-space, w której załogowe statki powietrzne będą działały równolegle z bezzałogowymi statkami powietrznymi. Aby zapewnić bezpieczeństwo tych operacji, należy zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373, tak aby uwzględnić niezbędne wymogi dotyczące instytucji zapewniających służby ruchu lotniczego w odniesieniu do koordynacji z instytucjami świadczącymi usługę U-space oraz, w stosownych przypadkach, z wyłącznymi dostawcami centralnych usług informacyjnych.
(3) Instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej powinny pozostać odpowiedzialne za zapewnianie służb żeglugi powietrznej operatorom załogowych statków powietrznych w przestrzeni powietrznej U-space wyznaczonej w kontrolowanej przestrzeni powietrznej. Instytucje zapewniające służby ruchu lotniczego powinny też przeprowadzać tzw. dynamiczną rekonfigurację przestrzeni powietrznej U-space, aby zapewnić bezpieczną separację załogowych i bezzałogowych statków powietrznych.
(4) Należy ustanowić szczegółowe procedury i określić urządzenia łączności między odpowiednimi organami służb ruchu lotniczego, instytucjami świadczącymi usługi w przestrzeni powietrznej U-space, operatorami systemów bez- załogowych statków powietrznych oraz, w stosownych przypadkach, wyłącznymi dostawcami centralnych usług informacyjnych w celu zapewnienia skoordynowanej dynamicznej rekonfiguracji przestrzeni powietrznej U-space przez wszystkie strony zaangażowane w działalność operacyjną.
(5) Aby zapewnić właściwe wykonanie niniejszego rozporządzenia, państwa członkowskie i zainteresowane strony powinny otrzymać wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich procedur do nowych ram regulacyjnych przed rozpoczęciem stosowania niniejszego rozporządzenia.
(6) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zaproponowała środki w swojej opinii nr 01/2020 4 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: