uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 37 lit. a) ppkt (ii) i (vi), lit. c) ppkt (i) i (ii) oraz lit. d), art. 173 ust. 1 lit. f), art. 223 ust. 2 lit. a) oraz art. 231 ust. 1,
(1) W tytule II rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/891 2 ustanowiono przepisy dotyczące działań i programów operacyjnych organizacji producentów w sektorze owoców i warzyw.
(2) Państwa członkowskie mogą zezwolić organizacjom producentów na outsourcing niektórych działań. W niektórych państwach członkowskich organizacje producentów to duże przedsiębiorstwa, posiadające spółki zależne na wielu poziomach. Należy zatem przeformułować przepisy dotyczące outsourcingu, aby uwzględnić sytuacje, w których działania są zlecane w ramach outsourcingu podmiotom ściśle powiązanym z producentem.
(3) W ostatnich latach produkcja grzybów nie ogranicza się już do rodzaju Agaricus. Organizacje producentów specjalizujące się w produkcji grzybów produkują inne odmiany grzybów uprawnych, takie jak Pleurotus, Shiitaké i Agrocybe, zgodnie z potrzebami rynkowymi i oczekiwaniami konsumentów. W związku z tym należy rozszerzyć zakres przepisów dotyczących podstawy obliczania wartości produkcji sprzedanej grzybów przeznaczonych do przetworzenia, aby uwzględnić większą liczbę odmian grzybów uprawnych.
(4) Zgodnie z wnioskami ustawodawczymi Komisji dotyczącymi przyszłej wspólnej polityki rolnej (WPR) program pomocy w sektorze owoców i warzyw ma zostać włączony do przyszłych planów strategicznych WPR państw członkowskich. W oczekiwaniu na przyjęcie tych wniosków rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2220 3 ustanowiono niektóre przepisy przejściowe na lata 2021 i 2022. W szczególności, aby zapewnić sprawne włączenie tego programu pomocy do przyszłej WPR, istniejące programy operacyjne w sektorze owoców i warzyw, które są realizowane przez okres krótszy niż maksymalny okres pięciu lat, mogą zostać przedłużone maksymalnie do dnia 31 grudnia 2022 r. Ponadto nowe programy operacyjne w sektorze owoców i warzyw powinny być zatwierdzane jedynie na okres wynoszący maksymalnie trzy lata. Ponieważ przedmiotowe programy operacyjne muszą być zgodne ze strategią krajową, państwa członkowskie powinny mieć możliwość przedłużenia swojej strategii krajowej do dnia 31 grudnia 2025 r.
(5) Odszkodowanie z tytułu ubezpieczenia otrzymane w niektórych przypadkach obniżenia wielkości produkcji może zostać uwzględnione przy obliczaniu wartości produkcji sprzedanej. Należy wyjaśnić, kiedy należy je uwzględnić, a mianowicie przy obliczaniu wartości produkcji sprzedanej w 12-miesięcznym okresie referencyjnym, w którym jest ona faktycznie wypłacana.
(6) Wydatki kwalifikujące się do przyznania pomocy poniesione w ramach programów operacyjnych należy ograniczyć do rzeczywistych poniesionych kosztów. Do celów rozliczenia wydatków na działania i środki w ramach programów operacyjnych stosowanie przez państwa członkowskie stawek ryczałtowych, stawek jednostkowych lub kwot ryczałtowych powinno być jednak dostosowane do przepisów dotyczących programów rozwoju obszarów wiejskich.
(7) Tytuł II rozdział III rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 zawiera przepisy dotyczące środków zapobiegania kryzysom i zarządzania w sytuacjach kryzysowych, w tym m. in. wycofywania z rynku. W swoim sprawozdaniu specjalnym nr 23/2019 pt. "Stabilizacja dochodów rolników - zapewniono kompleksowy zestaw narzędzi, ale należy upowszechnić ich stosowanie i zapobiec nadmiernym rekompensatom" z dnia 5 grudnia 2019 r. 4 Europejski Trybunał Obrachunkowy wyraził obawy co do niektórych aspektów systemu wycofywania owoców i warzyw, w szczególności w odniesieniu do produktów przetworzonych wytworzonych z wycofanych produktów, które mogą skutkować nadmierną rekompensatą. Europejski Trybunał Obrachunkowy zaleca określenie maksymalnej unijnej pomocy finansowej na wycofywanie w celu bezpłatnej dystrybucji przetworzonych owoców i warzyw, aby uniknąć ewentualnego efektu nadmiernej rekompensaty. Z tego względu przepisy dotyczące wsparcia wycofania z rynku w celu bezpłatnej dystrybucji przetworzonych owoców i warzyw powinny jasno określać, że płatności dokonywane na rzecz przetwórców mają rekompensować jedynie koszty przetwarzania i powinny wykluczać nadmierną rekompensatę.
(8) Należy doprecyzować zasady dotyczące wsparcia na wycofywanie z rynku, związane ze stosowaniem limitu 5 % wielkości produkcji sprzedanej.
(9) Biorąc pod uwagę, że ważne jest usprawnienie, uproszczenie i ulepszenie koordynacji istniejących instrumentów oraz, w razie potrzeby, uzupełnienie ich o nowe działania, przepisy dotyczące realizacji działań w zakresie ubezpieczania zbiorów należy dostosować do przepisów dotyczących programów rozwoju obszarów wiejskich.
(10) W celu zwiększenia atrakcyjności środka w zakresie coachingu jako środka w zakresie zapobiegania kryzysom i zarządzania w sytuacjach kryzysowych należy złagodzić warunki kwalifikowalności odnoszące się do odbiorców usług coachingu.
(11) Organizacje producentów są zobowiązane do oceny realizacji swoich programów operacyjnych. Ponieważ art. 24 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/892 5 został zastąpiony, odniesienie do tego artykułu w przepisach dotyczących sprawozdania z oceny w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/891 należy skreślić.
(12) Niektóre przepisy przejściowe są nieaktualne i w związku z tym należy je usunąć.
(13) Na mocy art. 55 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 państwa członkowskie muszą powiadomić Komisję o średnich ważonych cenach producenta odnotowanych dla owoców i warzyw odpowiadających typom i odmianom produktów oraz ich wielkości i prezentacji, określonym w załączniku VI do wspomnianego rozporządzenia. Aby dokładnie odzwierciedlić sytuację na rynku, należy zaktualizować szczegółowe informacje na temat "typu/odmiany ", "prezentacji/wielkości" oraz "reprezentatywnych rynków", odnoszące się do pomidorów i jabłek, jak określono w powyższym załączniku. Ponadto, aby w jak największym stopniu dostosować system powiadamiania o cenach przewidziany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/891 do przepisów określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/1185 6 , wykaz produktów, w odniesieniu do których państwa członkowskie muszą co tydzień zgłaszać Komisji swoje ceny, powinien zostać zmniejszony z 32 do 16 produktów. Ten ograniczony wykaz 16 produktów byłby identyczny z wykazem produktów ustanowionym w załączniku IV do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891. Ponadto z wykazu "reprezentatywnych rynków" należy usunąć Zjednoczone Królestwo.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.135.4 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/652 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891 w odniesieniu do działań i programów operacyjnych organizacji producentów w sektorze owoców i warzyw |
Data aktu: | 10/02/2021 |
Data ogłoszenia: | 21/04/2021 |
Data wejścia w życie: | 28/04/2021 |