a także mając na uwadze, co następuje:(1) W tytule II rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/891 2 ustanowiono przepisy dotyczące działań i programów operacyjnych organizacji producentów w sektorze owoców i warzyw.
(2) Państwa członkowskie mogą zezwolić organizacjom producentów na outsourcing niektórych działań. W niektórych państwach członkowskich organizacje producentów to duże przedsiębiorstwa, posiadające spółki zależne na wielu poziomach. Należy zatem przeformułować przepisy dotyczące outsourcingu, aby uwzględnić sytuacje, w których działania są zlecane w ramach outsourcingu podmiotom ściśle powiązanym z producentem.
(3) W ostatnich latach produkcja grzybów nie ogranicza się już do rodzaju Agaricus. Organizacje producentów specjalizujące się w produkcji grzybów produkują inne odmiany grzybów uprawnych, takie jak Pleurotus, Shiitaké i Agrocybe, zgodnie z potrzebami rynkowymi i oczekiwaniami konsumentów. W związku z tym należy rozszerzyć zakres przepisów dotyczących podstawy obliczania wartości produkcji sprzedanej grzybów przeznaczonych do przetworzenia, aby uwzględnić większą liczbę odmian grzybów uprawnych.
(4) Zgodnie z wnioskami ustawodawczymi Komisji dotyczącymi przyszłej wspólnej polityki rolnej (WPR) program pomocy w sektorze owoców i warzyw ma zostać włączony do przyszłych planów strategicznych WPR państw członkowskich. W oczekiwaniu na przyjęcie tych wniosków rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2220 3 ustanowiono niektóre przepisy przejściowe na lata 2021 i 2022. W szczególności, aby zapewnić sprawne włączenie tego programu pomocy do przyszłej WPR, istniejące programy operacyjne w sektorze owoców i warzyw, które są realizowane przez okres krótszy niż maksymalny okres pięciu lat, mogą zostać przedłużone maksymalnie do dnia 31 grudnia 2022 r. Ponadto nowe programy operacyjne w sektorze owoców i warzyw powinny być zatwierdzane jedynie na okres wynoszący maksymalnie trzy lata. Ponieważ przedmiotowe programy operacyjne muszą być zgodne ze strategią krajową, państwa członkowskie powinny mieć możliwość przedłużenia swojej strategii krajowej do dnia 31 grudnia 2025 r.
(5) Odszkodowanie z tytułu ubezpieczenia otrzymane w niektórych przypadkach obniżenia wielkości produkcji może zostać uwzględnione przy obliczaniu wartości produkcji sprzedanej. Należy wyjaśnić, kiedy należy je uwzględnić, a mianowicie przy obliczaniu wartości produkcji sprzedanej w 12-miesięcznym okresie referencyjnym, w którym jest ona faktycznie wypłacana.
(6) Wydatki kwalifikujące się do przyznania pomocy poniesione w ramach programów operacyjnych należy ograniczyć do rzeczywistych poniesionych kosztów. Do celów rozliczenia wydatków na działania i środki w ramach programów operacyjnych stosowanie przez państwa członkowskie stawek ryczałtowych, stawek jednostkowych lub kwot ryczałtowych powinno być jednak dostosowane do przepisów dotyczących programów rozwoju obszarów wiejskich.
(7) Tytuł II rozdział III rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 zawiera przepisy dotyczące środków zapobiegania kryzysom i zarządzania w sytuacjach kryzysowych, w tym m. in. wycofywania z rynku. W swoim sprawozdaniu specjalnym nr 23/2019 pt. "Stabilizacja dochodów rolników - zapewniono kompleksowy zestaw narzędzi, ale należy upowszechnić ich stosowanie i zapobiec nadmiernym rekompensatom" z dnia 5 grudnia 2019 r. 4 Europejski Trybunał Obrachunkowy wyraził obawy co do niektórych aspektów systemu wycofywania owoców i warzyw, w szczególności w odniesieniu do produktów przetworzonych wytworzonych z wycofanych produktów, które mogą skutkować nadmierną rekompensatą. Europejski Trybunał Obrachunkowy zaleca określenie maksymalnej unijnej pomocy finansowej na wycofywanie w celu bezpłatnej dystrybucji przetworzonych owoców i warzyw, aby uniknąć ewentualnego efektu nadmiernej rekompensaty. Z tego względu przepisy dotyczące wsparcia wycofania z rynku w celu bezpłatnej dystrybucji przetworzonych owoców i warzyw powinny jasno określać, że płatności dokonywane na rzecz przetwórców mają rekompensować jedynie koszty przetwarzania i powinny wykluczać nadmierną rekompensatę.
(8) Należy doprecyzować zasady dotyczące wsparcia na wycofywanie z rynku, związane ze stosowaniem limitu 5 % wielkości produkcji sprzedanej.
(9) Biorąc pod uwagę, że ważne jest usprawnienie, uproszczenie i ulepszenie koordynacji istniejących instrumentów oraz, w razie potrzeby, uzupełnienie ich o nowe działania, przepisy dotyczące realizacji działań w zakresie ubezpieczania zbiorów należy dostosować do przepisów dotyczących programów rozwoju obszarów wiejskich.
(10) W celu zwiększenia atrakcyjności środka w zakresie coachingu jako środka w zakresie zapobiegania kryzysom i zarządzania w sytuacjach kryzysowych należy złagodzić warunki kwalifikowalności odnoszące się do odbiorców usług coachingu.
(11) Organizacje producentów są zobowiązane do oceny realizacji swoich programów operacyjnych. Ponieważ art. 24 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/892 5 został zastąpiony, odniesienie do tego artykułu w przepisach dotyczących sprawozdania z oceny w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/891 należy skreślić.
(12) Niektóre przepisy przejściowe są nieaktualne i w związku z tym należy je usunąć.
(13) Na mocy art. 55 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 państwa członkowskie muszą powiadomić Komisję o średnich ważonych cenach producenta odnotowanych dla owoców i warzyw odpowiadających typom i odmianom produktów oraz ich wielkości i prezentacji, określonym w załączniku VI do wspomnianego rozporządzenia. Aby dokładnie odzwierciedlić sytuację na rynku, należy zaktualizować szczegółowe informacje na temat "typu/odmiany ", "prezentacji/wielkości" oraz "reprezentatywnych rynków", odnoszące się do pomidorów i jabłek, jak określono w powyższym załączniku. Ponadto, aby w jak największym stopniu dostosować system powiadamiania o cenach przewidziany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/891 do przepisów określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/1185 6 , wykaz produktów, w odniesieniu do których państwa członkowskie muszą co tydzień zgłaszać Komisji swoje ceny, powinien zostać zmniejszony z 32 do 16 produktów. Ten ograniczony wykaz 16 produktów byłby identyczny z wykazem produktów ustanowionym w załączniku IV do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891. Ponadto z wykazu "reprezentatywnych rynków" należy usunąć Zjednoczone Królestwo.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: