uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 153 ust. 9 akapit trzeci,
(1) Zgodnie z metodą wewnętrznych ratingów ("metoda IRB") w przypadku ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym, w odniesieniu do których instytucja nie jest w stanie oszacować wartości PD lub jej oszacowania PD nie spełniają określonych wymogów, instytucje mają obowiązek przypisać wagi ryzyka ekspozycjom związanym z kredytowaniem specjalistycznym zgodnie z art. 153 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 przez przypisanie ich do jednej z kategorii wymienionych w tabeli 1, zawartej w art. 153 ust. 5 akapit pierwszy, na podstawie dokonanej przez nie oceny ekspozycji związanej z kredytowaniem specjalistycznym w odniesieniu do każdego z czynników określonych w akapicie drugim. Aby zapewnić jednolitą metodę przypisywania ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym do kategorii, należy określić, w jaki sposób czynniki te mają być uwzględniane, oraz przewidzieć obliczanie wartości, na podstawie których czynniki można łączyć z kategoriami ryzyka określonymi w tej tabeli. Zważywszy, że ekspozycje związane z kredytowaniem specjalistycznym należą do klasy ekspozycji wobec przedsiębiorstw w ramach metody IRB oraz że określona w art. 153 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 metoda przypisywania wag ryzyka takim ekspozycjom jest formą systemu ratingowego, oprócz ogólnych zasad dotyczących przypisywania wag ryzyka ekspozycjom wobec przedsiębiorstw i innych wymogów w odniesieniu do systemów ratingowych w ramach metody IRB zastosowanie powinny mieć określone w niniejszym rozporządzeniu regulacyjne standardy techniczne dotyczące przypisywania wag ryzyka ekspozycjom związanym z kredytowaniem specjalistycznym.
(2) Aby instytucje mogły odpowiednio stosować każdy z tych czynników, należy je doprecyzować w formie czynników cząstkowych w celu wyjaśnienia kryteriów oceny mających zastosowanie do poszczególnych sytuacji. Aby odpowiednio ocenić te czynniki cząstkowe, konieczne jest dokładniejsze określenie niektórych czynników cząstkowych w postaci elementów czynników cząstkowych.
(3) Aby odzwierciedlić uzgodnione na szczeblu międzynarodowym standardy, określone przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego w ramach regulacji kapitałowych Bazylea II 2 , w zakresie przypisywania wag ryzyka ekspozycjom związanym z kredytowaniem specjalistycznym oraz uwzględnić dużą liczbę wariantów w zakresie ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym, przy stosowaniu tych czynników należy stosować różne kryteria oceny w odniesieniu do każdej z tych klas ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym. Przed przypisaniem wagi ryzyka ekspozycji związanej z kredytowaniem specjalistycznym instytucje powinny określić, której z tych klas ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym odpowiada ona najbardziej.
(4) W przypadku niewykonania zobowiązania przez dłużnika instytucje powinny przypisać kategorię wagi ryzyka 5 podaną w tabeli 1 zawartej w art. 153 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 oraz najwyższą kategorię oczekiwanych strat, tj. kategorię 5 podaną w tabeli 2 zawartej w art. 158 ust. 6 tego rozporządzenia, ekspozycji związanej z kredytowaniem specjalistycznym zgodnie z regulacjami kapitałowymi Bazylea II.
(5) Przypisanie przez instytucje kategorii każdemu czynnikowi należy przeprowadzać na podstawie ogólnej oceny uwzględniającej kategorie przypisane poszczególnym czynnikom cząstkowym danego czynnika, jak również względne znaczenie, jakie każdy czynnik cząstkowy ma dla danego rodzaju ekspozycji związanej z kredytowaniem specjalistycznym. Tę samą procedurę należy stosować przy przypisywaniu kategorii czynnikom cząstkowym, w przypadku gdy dany czynnik cząstkowy jest dokładniej określony w postaci elementów czynnika cząstkowego.
(6) Aby osiągnąć jak największą dokładność i spójność w przypisywaniu ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym do kategorii, instytucje powinny przypisać wagę każdemu czynnikowi, uwzględniając jego względne znaczenie dla danego typu ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym, oraz określić średnią ważoną wartości kategorii, które przypisano tym czynnikom. Aby zapewnić przypisywanie przez instytucje tych wag w sposób wystarczająco ostrożny, należy ustalić dolny i górny limit wagi, którą można przypisać poszczególnym czynnikom.
(7) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 575/2013 instytucje mają obowiązek dokumentować przypisywanie wag ryzyka w ramach metody IRB w ujęciu ogólnym. Aby ułatwić właściwym organom weryfikację prawidłowego stosowania przepisów dotyczących przypisywania wag ryzyka ekspozycjom związanym z kredytowaniem specjalistycznym, o których mowa w art. 153 ust. 5 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 575/2013, należy ustanowić określone szczegółowe wymogi dotyczące dokumentacji w zakresie przypisywania wag ryzyka tym ekspozycjom.
(8) Niniejsze rozporządzenie w dużej mierze opiera się na uzgodnionych na szczeblu międzynarodowym standardach dotyczących przypisywania wag ryzyka ekspozycjom związanym z kredytowaniem specjalistycznym. Biorąc pod uwagę różnorodność ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym oraz specyfikę takich ekspozycji, nie można uwzględnić wszystkich czynników ryzyka, które instytucje identyfikują w swojej codziennej działalności, ani w odniesieniu do poszczególnych rodzajów ekspozycji w rozumieniu art. 142 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, ani w odniesieniu do poszczególnych ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym. Biorąc pod uwagę, że zgodnie z art. 171 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 instytucje są zobowiązane do uwzględniania wszystkich istotnych informacji przy klasyfikowaniu dłużników i instrumentów do klas lub pul, instytucje powinny być zobowiązane do uwzględniania każdego dodatkowego czynnika ryzyka i rozważenia go łącznie z czynnikiem cząstkowym ram ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym, który najbardziej odpowiada czynnikowi ryzyka. Jeżeli dokonuje się tego w odniesieniu do konkretnej ekspozycji związanej z kredytowaniem specjalistycznym, należy to uznać za zmianę do celów art. 172 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Instytucja powinna udokumentować, dlaczego właściwe było uwzględnienie dodatkowych czynników ryzyka, i przedstawić uzasadnienie.
(9) Przepisy dotyczące stosowania zmian w ramach metody IRB mają również zastosowanie do ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym. Z tego względu instytucje mają możliwość, w drodze wyjątku, niestosowania określonego czynnika cząstkowego lub elementu czynnika cząstkowego w odniesieniu do konkretnej ekspozycji związanej z kredytowaniem specjalistycznym, jeżeli uznają go za nieistotny. W szczególnych sytuacjach należy również zezwolić instytucjom na niestosowanie określonego czynnika cząstkowego lub elementu czynnika cząstkowego w odniesieniu do wszystkich ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym należących do danego rodzaju ekspozycji określonego w art. 142 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, jeżeli wspomniany czynnik cząstkowy lub element czynnika cząstkowego nie jest istotnym czynnikiem ryzyka dla tego rodzaju ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym. Instytucje powinny być zobowiązane do udokumentowania decyzji o niestosowaniu czynnika cząstkowego lub elementu czynnika cząstkowego oraz do przedstawienia uzasadnienia tej decyzji.
(10) Instytucje powinny mieć wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich systemów ratingowych w zakresie przypisywania wag ryzyka ekspozycjom związanym z kredytowaniem specjalistycznym w celu zapewnienia zgodności z przepisami ustanowionymi w niniejszym rozporządzeniu.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(12) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.127.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/598 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących przypisywania wag ryzyka ekspozycjom związanym z kredytowaniem specjalistycznym |
Data aktu: | 14/12/2020 |
Data ogłoszenia: | 14/04/2021 |
Data wejścia w życie: | 14/04/2022, 04/05/2021 |