uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 23, 27 i 31,
(1) Komisja przyjmuje niezbędne przepisy wykonawcze w celu ustanowienia wymogów dotyczących licencji pilota balonowego ("BPL") zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1139, w przypadku gdy dane statki powietrzne spełniają warunki określone w art. 2 ust. 1 lit. b) ppkt (i) oraz (ii) tegoż rozporządzenia.
(2) Biorąc pod uwagę specyfikę kwestii licencjonowania załóg lotniczych balonów, należy określić w osobnych przepisach wymagania dotyczące przedmiotowych licencji. Wymagania te powinny opierać się na ogólnych przepisach dotyczących licencjonowania załóg lotniczych, które zostały ustanowione w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1178/2011 2 . Należy je jednak zrestrukturyzować i uprościć, aby zapewnić, by były one proporcjonalne, a ich podstawę stanowiło podejście oparte na ocenie ryzyka, przy jednoczesnym zagwarantowaniu posiadania i zachowania przez pilotów balonowych kompetencji do realizacji działań i wywiązywania się z obowiązków.
(3) Zgodnie z art. 12 ust. 2a pkt 3 rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 państwa członkowskie mogą nadal stosować do dnia 8 kwietnia 2020 r. krajowe przepisy dotyczące wydawania licencji, które nadają podstawowe przywileje pilota. Niektóre państwa członkowskie poinformowały Komisję oraz Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), że utrzymanie w tym kontekście wspomnianych przepisów krajowych dotyczących licencjonowania, zgodnie z którymi uczniowie-piloci korzystają z ograniczonych przywilejów bez nadzoru oraz uzyskują stopniowo kolejne podstawowe przywileje, służy promowaniu lotniczej działalności sportowo-rekreacyjnej, gdyż umożliwia łatwy i przystępny cenowo dostęp do pilotowania. Promowanie oraz umożliwianie łatwiejszego dostępu do lotnictwa ogólnego jest zgodne z celami planu działania EASA w zakresie lotnictwa ogólnego, w ramach którego dąży się do utworzenia bardziej proporcjonalnych, elastycznych i proaktywnych ram regulacyjnych 3 . Z tych względów należy pozostawić państwom członkowskim swobodę odnośnie do utrzymania wspomnianych przepisów krajowych dotyczących licencjonowania zgodnie z zasadami wprowadzonymi w rozporządzeniu (UE) 2019/430 4 na potrzeby wydawania licencji pilota balonowego (BPL). Niemniej jednak państwa członkowskie powinny każdorazowo informować Komisję i EASA o zastosowaniu tego rodzaju zezwoleń. Państwa członkowskie powinny również monitorować stosowanie takich zezwoleń, aby utrzymać akceptowalny poziom bezpieczeństwa lotniczego.
(4) Aby zapewnić płynne przejście, należy zachować ważność wszelkich certyfikatów, zezwoleń i zatwierdzeń wydanych pilotom balonowym zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1178/2011 przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia. Krajowe licencje pilota balonowego wydane przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia powinny zostać przekształcone w licencje wydane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem przy użyciu raportów konwersji sporządzonych przez właściwe organy państw członkowskich w konsultacji z EASA.
(5) Szkolenia pilotów balonowych, które rozpoczęły się zgodnie z załącznikiem I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, powinny być w pełni zaliczane, ponieważ uwzględniają równy, a nawet szerszy zakres wymagań szkoleniowych w stosunku do wymagań wprowadzanych niniejszym rozporządzeniem. Szkolenia, które rozpoczęły się przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia zgodnie z załącznikiem 1 do konwencji chicagowskiej, powinny być zaliczane w oparciu o raporty zaliczenia sporządzane przez państwa członkowskie.
(6) Istniejące organizacje szkoleniowe powinny mieć odpowiednio dużo czasu, aby w razie potrzeby dostosować swoje programy szkoleń w kontekście uproszczonych wymagań szkoleniowych.
(7) Należy również uaktualnić przepisy rozporządzenia Komisji (UE) 2018/395 5 odnośnie do operacji wykonywanych przy użyciu balonów w celu uwzględnienia doświadczeń uzyskanych od czasu przyjęcia tego rozporządzenia oraz doprecyzowania pewnych aspektów, np. składania deklaracji w związku z działalnością zarobkową.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są oparte na opinii EASA nr 01/2019 6 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.67.34 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/357 zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/395 w odniesieniu do licencji pilota balonowego |
| Data aktu: | 04/03/2020 |
| Data ogłoszenia: | 05/03/2020 |
| Data wejścia w życie: | 25/03/2020, 08/04/2020 |