Rezolucja 2020/1901 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (EFCA) za rok budżetowy 2018

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1901
z dnia 14 maja 2020 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (EFCA) za rok budżetowy 2018

PARLAMENT EUROPEJSKI,
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2018,
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
uwzględniając opinię Komisji Rybołówstwa,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0041/2020),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2018 wyniósł 17 408 849 EUR, co stanowi wzrost o 1,73 % w porównaniu z 2017 r.; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii 2 ;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2018 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji za rok 2018 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,
Zarządzanie budżetem i finansami
1.
zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2018 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,74 %, co oznacza nieznaczny wzrost o 0,83 % w porównaniu z rokiem 2017; zauważa z zadowoleniem, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 87,62 %, co oznacza wzrost o 13,81 % w porównaniu z rokiem 2017;

Wyniki

2.
zauważa, że Agencja wykorzystuje pewną liczbę kluczowych wskaźników skuteczności działania do wspierania wieloletnich celów strategicznych i do oceny wartości dodanej swoich działań;
3.
odnotowuje, że Agencja zrealizowała 98 % działań w terminie oraz że w 100 % wdrożyła roczny plan w zakresie strategii komunikacyjnej;
4.
zauważa, że Agencja, Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej oraz Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego przyjęły trójstronne porozumienie robocze określające współpracę między tymi agencjami oraz współpracę z organami krajowymi wykonującymi zadania straży przybrzeżnej poprzez zapewnianie usług, informacji, wyposażenia i szkoleń oraz koordynację operacji wielofunkcyjnych;
5.
zachęca Agencję do dalszej cyfryzacji oferowanych usług;
6.
zwraca uwagę na fakt, że wyniki drugiej pięcioletniej niezależnej oceny zewnętrznej Agencji za lata 2012-2016 przedstawiono w 2017 r.; z zadowoleniem zauważa, że pod koniec 2018 r. jedno zalecenie zostało zamknięte, a realizacja dziesięciu zaleceń jest w toku zgodnie z planem działania przedstawionym radzie administracyjnej;
7.
uważa, że rola, jaką Agencja odgrywa we wspieraniu tworzenia Fronteksu, nie powinna zagrażać podstawowej działalności Agencji jako organu Unii odpowiedzialnego za organizację operacyjnej koordynacji działań w zakresie kontroli rybołówstwa i za udzielanie wsparcia państwom członkowskim i Komisji w tej dziedzinie, gdyż mogłoby to prowadzić do osłabienia nadzoru nad połowami i do wzrostu liczby nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów (połowów NNN); podkreśla w związku z tym potrzebę zapewnienia Agencji odpowiednich zasobów finansowych i ludzkich, proporcjonalnych do jej coraz liczniejszych zadań;
8.
podkreśla fakt, że w czerwcu 2018 r. Agencja przyjęła decyzję w sprawie publikowania informacji na temat spotkań z organizacjami lub osobami samozatrudnionymi oraz że, w następstwie porozumienia między Parlamentem a Komisją w sprawie rejestru służącego przejrzystości, Agencja będzie publikować na swojej na stronie internetowej informacje na temat odnośnych spotkań dyrektora zarządzającego oraz personelu z lobbystami;
9.
zauważa, że w następstwie prac przygotowawczych prowadzonych w 2017 r. Agencja wdrożyła w 2018 r. system zarządzania bezpieczeństwem informacji oparty na normie międzynarodowej ISO 27001, którego celem jest ochrona Agencji przed zagrożeniami opartymi na technologii oraz zachowanie poufności, integralności i dostępności informacji;
10.
podkreśla aktywną rolę, jaką Agencja odgrywa w projekcie poprawy regionalnego zarządzania rybołówstwem w Afryce Zachodniej (PESCAO), który to projekt ma na celu rozwijanie zdolności do zwalczania połowów NNN oraz usprawnienie zarządzania zasobami rybnymi w Afryce Zachodniej, a także zwraca uwagę na wartość dodaną, jaką Agencja wnosi w ramach tego projektu; zwraca uwagę na trzy operacje przeprowadzone w 2018 r. z udziałem Senegalu, Gambii, Gwinei Bissau, Gwinei, Sierra Leone, Zielonego Przylądka i Mauretanii;
11.
podkreśla znaczenie roli Agencji we wdrażaniu wspólnej polityki rybołówstwa oraz w osiąganiu celów tej polityki, w szczególności w odniesieniu do obowiązku wyładunku, ponieważ państwa członkowskie mają trudności z wywiązaniem się z tego obowiązku;

Polityka kadrowa

12.
zauważa, że w dniu 31 grudnia 2018 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 98,36 %, z figurującymi w nim 60 pracownikami na czas określony z 61 takich stanowisk dopuszczalnych w ramach budżetu Unii (dla porównania w 2017 r. było to 61 dopuszczalnych stanowisk); zauważa ponadto, że w 2018 r. Agencja zatrudniała 11 pracowników kontraktowych i 6 oddelegowanych ekspertów krajowych;
13.
zachęca Agencję do opracowania długoterminowej polityki kadrowej, w której uwzględniona zostanie równowaga między życiem zawodowym a prywatnym personelu, poradnictwo zawodowe przez całe życie i rozwój kariery zawodowej, równowaga płci, telepraca, niedyskryminacja, równowaga geograficzna oraz rekrutacja i integracja osób z niepełnosprawnościami;
14.
odnotowuje z niepokojem brak równowagi płci w zarządzie (47 mężczyzn i 21 kobiet);

Zamówienia publiczne

15.
podkreśla, że główna działalność w zakresie zamówień publicznych w 2018 r. skoncentrowała się na ogłoszeniu dwóch procedur otwartych dotyczących odpowiednio świadczenia usług biura podróży i organizacji imprez dla Agencji oraz Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy;
16.
odnotowuje z zadowoleniem, że zgodnie z celem agencji Unii, jakim jest wspólne organizowanie zamówień publicznych, Agencja ogłosiła w 2018 r. drugą międzyinstytucjonalną procedurę otwartą, a dwie inne agencje przystąpiły do tej procedury; wzywa Agencję, aby informowała organ udzielający absolutorium o przebiegu wspólnych procedur udzielania zamówień; uznaje tę praktykę za przykład godny naśladowania; zachęca Agencję, aby bardziej szczegółowo zbadała możliwości usprawnienia procedur z innymi instytucjami;
17.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że Agencja nie porównywała systematycznie cen i ich wzrostu z wycenami przekazywanymi przez dostawcę i fakturami wystawianymi wykonawcy umowy ramowej za zakup licencji na oprogramowanie; na podstawie odpowiedzi Agencji zauważa, że nie ma ona możliwości zmiany warunków i postanowień umowy ramowej podpisanej przez Komisję i że wdroży ona nową umowę ramową w celu rozwiązania kwestii poruszonych w odniesieniu do poprzedniej umowy;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

18.
odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Agencji służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz ochronie sygnalistów; z zadowoleniem stwierdza, że eksperci, którzy nie podpiszą deklaracji interesów, nie mogą być zatrudnieni na mocy umowy szczegółowej oraz że Agencja regularnie monitoruje składanie deklaracji;
19.
zauważa, że w 2018 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji opublikowała sprawozdanie z kontroli na temat planowania, sporządzania budżetu i monitorowania w Agencji oraz że uzgodniono plan działania dotyczący obszarów, w których możliwe jest wprowadzenie usprawnień; wzywa Agencję, by poinformowała organ udzielający absolutorium o podjętych środkach;

Inne uwagi

20.
zauważa, że Agencja rozpoczęła działania na rzecz uzyskania certyfikatu w unijnym systemie ekozarządzania i audytu i podjęła szereg środków mających na celu ograniczenie jej ogólnego wpływu na środowisko; zwraca jednak uwagę, że Agencja nie wdrożyła żadnych dodatkowych środków służących redukcji lub kompensacji emisji CO 2;
21.
wzywa Agencję, by położyła nacisk na rozpowszechnianie wyników swoich badań wśród ogółu społeczeństwa oraz docierała do obywateli za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych narzędzi komunikacji;
22.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do rezolucji z dnia 14 maja 2020 r. 3  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 416 z 15.11.2018, s. 42.
2 Dz.U. C 416 z 15.11.2018, s. 43.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0121.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.417.207

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2020/1901 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (EFCA) za rok budżetowy 2018
Data aktu: 14/05/2020
Data ogłoszenia: 11/12/2020