(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 23 listopada 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych mających zastosowanie w handlu wewnątrzunijnym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 3 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją wykonawczą Komisji 2014/709/UE 4 ustanowiono środki kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w niektórych państwach członkowskich, gdzie wystąpiły potwierdzone przypadki tej choroby u świń domowych lub zdziczałych ("zainteresowane państwa członkowskie"). W częściach I-IV załącznika do tej decyzji wykonawczej wyznaczono i wymieniono niektóre obszary zainteresowanych państw członkowskich w podziale według poziomu ryzyka na podstawie sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do tej choroby. Załącznik do decyzji wykonawczej 2014/709/UE był kilkakrotnie zmieniany w celu uwzględnienia zmian sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w Unii, które należało odzwierciedlić w tym załączniku. Załącznik do decyzji wykonawczej 2014/709/UE został ostatnio zmieniony decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2020/1644 5 w następstwie zmian sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do tej choroby na Słowacji.
(2) Dyrektywą Rady 2002/60/WE 6 ustanowiono minimalne unijne środki w zakresie zwalczania afrykańskiego pomoru świń. W szczególności w art. 9 dyrektywy 2002/60/WE przewidziano ustanowienie okręgów zapowietrzonych i zagrożonych po urzędowym stwierdzeniu rozpoznania afrykańskiego pomoru świń u świń w gospodarstwie, a w art. 10 i 11 tej dyrektywy określono środki, jakie należy wprowadzić w okręgach zapowietrzonych i zagrożonych, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się tej choroby. Ponadto w art. 15 dyrektywy 2002/60/WE ustanowiono środki, które należy zastosować w przypadku potwierdzenia afrykańskiego pomoru świń u dzików. Niedawne doświadczenia pokazują, że środki określone w dyrektywie 2002/60/WE, w szczególności dotyczące czyszczenia i odkażania zakażonych gospodarstw oraz inne środki związane ze zwalczaniem tej choroby w populacji świń domowych i zdziczałych, są skuteczne w kontrolowaniu rozprzestrzeniania się tej choroby.
(3) Ponadto sytuacja epidemiologiczna w Belgii i na niektórych obszarach Polski poprawiła się w odniesieniu do świń domowych i zdziczałych ze względu na środki stosowane przez te państwa członkowskie zgodnie z dyrektywą 2002/60/WE.
(4) Biorąc pod uwagę skuteczność ogólnych środków stosowanych w Belgii zgodnie z dyrektywą 2002/60/WE, a w szczególności środków określonych w jej art. 15, i zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń, wskazanymi w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt ("kodeks OIE"), wszystkie obszary Belgii wymienione obecnie w częściach I i II załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/UE powinny być usunięte z części I i II załącznika w związku z korzystną sytuacją epidemiologiczną w odniesieniu do tej choroby w tym państwie członkowskim.
(5) Biorąc ponadto pod uwagę skuteczność środków stosowanych w Polsce zgodnie z dyrektywą 2002/60/WE, a w szczególności środków określonych w jej art. 10 ust. 4 lit. b) oraz art. 10 ust. 5, i zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń, wskazanymi w kodeksie OIE, niektóre obszary w województwach podlaskim, wielkopolskim, lubelskim i warmińsko-mazurskim w Polsce, wymienione obecnie w części III załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/UE, powinny być teraz wymienione w części II tego załącznika w związku z wygaśnięciem okresu trzech miesięcy, licząc od ostatecznego czyszczenia i odkażania zakażonych gospodarstw, oraz z powodu braku ognisk afrykańskiego pomoru świń u świń domowych na tych obszarach w ciągu ostatnich trzech miesięcy, zgodnie z przepisami kodeksu OIE.
(6) Biorąc również pod uwagę skuteczność środków stosowanych w Polsce zgodnie z dyrektywą 2002/60/WE, a w szczególności środków określonych w jej art. 10 ust. 4 lit. b) oraz art. 10 ust. 5, i zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń, wskazanymi w kodeksie OIE, niektóre obszary w województwie wielkopolskim, wymienione obecnie w części III załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/ UE, powinny być teraz wymienione w części I tego załącznika w związku z wygaśnięciem okresu trzech miesięcy, licząc od ostatecznego czyszczenia i odkażania zakażonych gospodarstw, oraz z powodu braku przypadków afrykańskiego pomoru świń u zdziczałych świń oraz braku ognisk tej choroby u świń domowych na tych obszarach w ciągu ostatnich trzech miesięcy, zgodnie z przepisami kodeksu OIE.
(7) Biorąc też pod uwagę skuteczność środków stosowanych w Polsce zgodnie z dyrektywą 2002/60/WE, a w szczególności środków określonych w jej art. 15, i zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń wskazanymi w kodeksie OIE, niektóre obszary województwa mazowieckiego w Polsce wymienione obecnie w części II załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/UE powinny być teraz wymienione w części I tego załącznika z powodu braku przypadków afrykańskiego pomoru świń u zdziczałych świń na tych obszarach w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, zgodnie z przepisami kodeksu OIE.
(8) We wrześniu 2020 r. odnotowano przypadek afrykańskiego pomoru świń u dzika w Niemczech w kraju związkowym Brandenburgia tego federalnego państwa członkowskiego. W reakcji na ten przypadek przyjęto decyzje wykonawcze Komisji (UE) 2020/1270 7 i (UE) 2020/1513 8 . Decyzja wykonawcza (UE) 2020/1513 uchyliła i zastąpiła decyzję wykonawczą (UE) 2020/1270 i ma ona zastosowanie do dnia 30 listopada 2020 r. Decyzja wykonawcza (UE) 2020/1513 stanowi, że obszar zakażony ustanowiony w Niemczech, na którym mają zastosowanie środki przewidziane w art. 15 dyrektywy 2002/60/WE, powinien obejmować co najmniej obszary wymienione w załączniku do tej decyzji wykonawczej.
(9) Następnie pod koniec września 2020 r. odnotowano kolejny przypadek afrykańskiego pomoru świń u dzika w Niemczech, ponownie w kraju związkowym Brandenburgia, ale na obszarze nieobjętym decyzją wykonawczą (UE) 2020/1513. W następstwie tego przypadku przyjęto decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2020/1391 9 , którą stosuje się do dnia 30 listopada 2020 r. Decyzja wykonawcza (UE) 2020/1391 stanowi, że obszar zakażony ustanowiony w Niemczech, na którym mają zastosowanie środki przewidziane w art. 15 dyrektywy 2002/60/WE, powinien obejmować co najmniej obszary wymienione w załączniku do tej decyzji wykonawczej.
(10) W listopadzie 2020 r. Niemcy poinformowały Komisję o nowym przypadku afrykańskiego pomoru świń u dzika w kraju związkowym Saksonia tego federalnego państwa członkowskiego. W następstwie tego nowego przypadku przyjęto decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2020/1645 10 , którą stosuje się do dnia 31 stycznia 2021 r. Decyzja ta stanowi, że obszar zakażony ustanowiony w Niemczech, na którym mają zastosowanie środki przewidziane w art. 15 dyrektywy 2002/60/WE, powinien obejmować co najmniej obszary wymienione w załączniku do tej decyzji wykonawczej.
(11) Te niedawne przypadki afrykańskiego pomoru świń w Niemczech oznaczają wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku do decyzji wykonawczej 2014/709/UE. W związku z tym wspomniane obszary Niemiec położone w krajach związkowych Brandenburgia i Saksonia tego federalnego państwa członkowskiego dotknięte niedawnymi przypadkami afrykańskiego pomoru świń powinny być obecnie wymienione w częściach I i II tego załącznika.
(12) W następstwie niedawnych przypadków afrykańskiego pomoru świń u zdziczałych świń w Niemczech oraz biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną w Unii, dokonano ponownej oceny i aktualizacji podziału na obszary w tym państwie członkowskim. Ponadto ponownie oceniono i zaktualizowano również wprowadzone środki zarządzania ryzykiem. Zmiany te należy uwzględnić w załączniku do decyzji wykonawczej 2014/709/UE.
(13) Od czasu przyjęcia decyzji wykonawczej (UE) 2020/1644 również w Polsce odnotowano nowe przypadki afrykańskiego pomoru świń u zdziczałych świń.
(14) W listopadzie 2020 r. odnotowano kilka przypadków afrykańskiego pomoru świń u zdziczałych świń w powiatach słubickim i świebodzińskim w Polsce na obszarach wymienionych w części II załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/UE, które znajdują się w bliskim sąsiedztwie obszarów wymienionych obecnie w jego części I. Te przypadki afrykańskiego pomoru świń u zdziczałych świń oznaczają wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w tym załączniku. W związku z tym wspomniane obszary Polski wymienione obecnie w części I tego załącznika, znajdujące się w bliskim sąsiedztwie obszarów wymienionych w części II, na których ostatnio wystąpiły te przypadki afrykańskiego pomoru świń, należy teraz ująć w części II tego załącznika, a nie w jego części I.
(15) W listopadzie 2020 r. odnotowano ponadto dwa przypadki afrykańskiego pomoru świń u zdziczałych świń w powiatach sulęcińskim i międzyrzeckim w Polsce na obszarach obecnie wymienionych w części I załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/UE. Te przypadki afrykańskiego pomoru świń u zdziczałych świń oznaczają wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w tym załączniku. W związku z tym wspomniane obszary Polski wymienione obecnie w części I załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/UE, na których wystąpiły te ostatnie przypadki afrykańskiego pomoru świń, powinny być teraz wymienione w części II tego załącznika, a nie w jego części I, a ponadto należy również ponownie określić i powiększyć obecne granice części I, aby uwzględnić te niedawne przypadki.
(16) Aby uwzględnić niedawne zmiany sytuacji epidemiologicznej w zakresie afrykańskiego pomoru świń w Unii oraz aby proaktywnie zwalczać ryzyko związane z rozprzestrzenianiem się tej choroby, w Polsce należy wyznaczyć nowe obszary podwyższonego ryzyka o odpowiedniej wielkości oraz uwzględnić je w częściach I i II załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/UE.
(17) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się afrykańskiego pomoru świń ważne jest, aby zmiany wprowadzone niniejszą decyzją w załączniku do decyzji wykonawczej 2014/709/UE stały się skuteczne tak szybko, jak jest to możliwe.
(18) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Stella KYRIAKIDES | |
| Członek Komisji | |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.392.32 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/1741 zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej 2014/709/UE w sprawie środków kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w niektórych państwach członkowskich |
| Data aktu: | 20/11/2020 |
| Data ogłoszenia: | 23/11/2020 |
| Data wejścia w życie: | 23/11/2020 |