uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 12 ust. 1 akapit drugi w związku z art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, a także art. 18 ust. 1,
(1) Decyzja EBC/2014/40 1 była kilkakrotnie nowelizowana w znaczącym zakresie 2 . Zważywszy na planowane dalsze zmiany tej decyzji, dla zachowania jasności prawa należy sporządzić jej przekształconą wersję.
(2) Decyzja EBC/2014/40 ustanowiła trzeci program zakupu zabezpieczonych obligacji (covered bond purchase programme, CBPP). Łącznie z programem zakupu papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, programem zakupu aktywów sektora publicznego na rynkach wtórnych oraz programem zakupu w sektorze przedsiębiorstw trzeci program CBPP stanowi część rozszerzonego programu zakupu aktywów (asset purchase programme, APP) Europejskiego Banku Centralnego (EBC). Program APP ma na celu wzmocnienie transmisji polityki pieniężnej, ułatwienie udzielania kredytu gospodarce strefy euro, łagodzenie warunków zaciągania kredytów przez gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa oraz wsparcie stałej konwergencji stopy inflacji do poziomu poniżej, ale blisko 2% w średnim okresie, zgodnie z podstawowym celem EBC, jakim jest utrzymanie stabilności cen.
(3) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/2199 (EBC/2017/37) 3 zmodyfikowała zasady kwalifikowania do zakupów w ramach trzeciego programu CBPP w odniesieniu do warunkowych obligacji typu "pass-through". Od dnia 1 stycznia 2019 r. warunkowe obligacje typu "pass-through" nie powinny być kwalifikowane do zakupów w ramach trzeciego programu CBPP z uwagi na ich skomplikowaną strukturę, w której uprzednio zdefiniowane zdarzenia prowadzą do wydłużenia zapadalności tych obligacji oraz zmiany ich struktury płatności.
(4) 13 grudnia 2018 r. Rada Prezesów zdecydowała o wprowadzeniu z dniem 1 stycznia 2019 r. modyfikacji niektórych parametrów programu APP w celu umożliwienia osiągnięcia celów tego programu. W szczególności Rada Prezesów zdecydowała o wstrzymaniu z dniem 31 grudnia 2018 r. zakupów netto w ramach programu APP. Rada Prezesów potwierdziła swój zamiar, aby spłaty kapitału z tytułu zapadających papierów wartościowych w ramach programu APP były w całości nadal reinwestowane w dłuższym okresie czasu po rozpoczęciu przez Radę Prezesów podnoszenia głównych stóp procentowych EBC, a w każdym razie tak długo, jak będzie to niezbędne do utrzymania korzystnych warunków płynnościowych oraz znacznego stopnia akomodacji polityki pieniężnej.
(5) W dniu 12 września 2019 r. Rada Prezesów zdecydowała o ponownym uruchomieniu zakupów netto w ramach programu APP od dnia 1 listopada 2019 r.; Rada Prezesów oczekuje, że zakupy będą kontynuowane tak długo, jak będzie to konieczne dla wzmocnienia akomodacyjnego wpływu stóp kształtujących politykę pieniężną, i że zakupy te zakończą się niedługo przed rozpoczęciem przez Radę Prezesów podnoszenia głównych stóp procentowych EBC. Rada Prezesów zdecydowała również o kontynuowaniu reinwestowania w całości spłat kapitału z tytułu zapadających papierów wartościowych w ramach programu APP w dłuższym okresie czasu po rozpoczęciu przez Radę Prezesów podnoszenia głównych stóp procentowych EBC, a w każdym razie tak długo, jak będzie to niezbędne do utrzymania korzystnych warunków płynnościowych oraz znacznego stopnia akomodacji polityki pieniężnej. W związku z przedłużającym się spowolnieniem w gospodarce strefy euro, utrzymującym się ryzykiem negatywnego rozwoju sytuacji w zakresie wzrostu oraz perspektywą rozwoju inflacji wykraczającą poza średnioterminowy cel inflacyjny, Rada Prezesów stwierdziła, że wsparcie powrotu inflacji na stałą ścieżką konwergencji ze średnioterminowym celem inflacyjnym wymaga kompleksowej odpowiedzi w zakresie prowadzonej polityki. Ponowne uruchomienie zakupów netto jest środkiem proporcjonalnym, ponieważ ma większy wpływ na stopy w długim terminie niż polityka stóp procentowych oraz ogranicza odpowiednie koszty finansowania ponoszone przez firmy i gospodarstwa domowe.
(6) Trzeci program CBPP, jako jeden z elementów wchodzących w skład programu APP, jest proporcjonalnym środkiem ograniczającym ryzyko pogorszenia się perspektywy inflacyjnych, gdyż programy te prowadzą do dalszego rozluźnienia warunków monetarnych i finansowych, w tym mających znaczenie dla warunków kredytowania przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, wspierając w ten sposób konsumpcję oraz wydatki inwestycyjne w strefie euro i przyczyniając się przez to do powrotu stóp inflacji do poziomu poniżej, ale blisko 2 % w średnim okresie. W sytuacji, w której podstawowe stopy procentowe EBC osiągnęły poziom swojego dolnego ograniczenia, konieczne jest rozszerzenie instrumentarium polityki pieniężnej Eurosystemu o programy zakupu aktywów, jako instrumenty o wysokim potencjale transmisji do gospodarki realnej.
(7) Trzeci program CBPP zawiera szereg rozwiązań służących zapewnieniu proporcjonalności przewidywanych zakupów do stawianych im celów, przy należytym uwzględnieniu w swojej konstrukcji ryzyk finansowych, które będą ograniczane w procesie zarządzania ryzykiem.
(8) Trzeci program CBPP spełnia wymagania traktatowe stawiane bankom centralnym Eurosystemu, w tym w zakresie zakazu finansowania ze środków banku centralnego, oraz nie wpływa negatywnie na działalność Eurosystemu z perspektywy zasad funkcjonowania otwartej gospodarki wolnorynkowej.
(9) W ramach wspólnej polityki pieniężnej transakcje bezwarunkowego zakupu kwalifikowanych zabezpieczonych obligacji w ramach trzeciego programu CBPP powinny być realizowane w sposób jednolity i zdecentralizowany, zgodnie z postanowieniami niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.39.6 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2020/8 (2020/187) w sprawie realizacji trzeciego programu zakupu zabezpieczonych obligacji (EBC/2020/8) (wersja przekształcona) |
Data aktu: | 03/02/2020 |
Data ogłoszenia: | 12/02/2020 |
Data wejścia w życie: | 16/02/2020 |