Decyzja wykonawcza 2020/1663 zmieniająca załączniki I i II do decyzji 2004/558/WE w odniesieniu do statusu Czech jako obszaru wolnego od choroby i zatwierdzenia programu zwalczania w szeregu regionów Francji odnoszącego się do zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/1663
z dnia 6 listopada 2020 r.
zmieniająca załączniki I i II do decyzji 2004/558/WE w odniesieniu do statusu Czech jako obszaru wolnego od choroby i zatwierdzenia programu zwalczania w szeregu regionów Francji odnoszącego się do zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła

(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 7578)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 10 listopada 2020 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 64/432/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 2 i art. 10 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie 64/432/EWG ustanowiono przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt w odniesieniu do wewnątrzunijnego handlu bydłem. Art. 9 tej dyrektywy stanowi, że państwo członkowskie posiadające obowiązkowy krajowy program zwalczania jednej z chorób wymienionych w załączniku E (II) do tej dyrektywy może przedłożyć ten program Komisji do zatwierdzenia. W artykule tym przewidziano także, że mogą być wymagane dodatkowe gwarancje w wewnątrzunijnym handlu bydłem. Zakaźne zapalenie nosa i tchawicy bydła, choroba wywoływana przez herpeswirus bydła typu 1 (BHV1), jest wymienione w odniesieniu do bydła w załączniku E (II) do dyrektywy 64/432/EWG.

(2) W lutym 2020 r. Francja przedłożyła Komisji dokumentację towarzyszącą do celów zatwierdzenia krajowego programu kontroli i zwalczania zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła, obejmującego francuskie departamenty metropolitalne, z wyjątkiem Korsyki, oraz zwróciła się o zatwierdzenie zastosowania dodatkowych gwarancji dotyczących zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 9 dyrektywy 64/432/EWG.

(3) Art. 10 dyrektywy 64/432/EWG stanowi, że państwa członkowskie, które uznają, że ich terytoria lub części ich terytoriów są wolne od chorób wymienionych w załączniku E (II) do tej dyrektywy, przedkładają Komisji odpowiednią dokumentację towarzyszącą. W artykule tym przewidziano także, że mogą być wymagane dodatkowe gwarancje w wewnątrzunijnym handlu bydłem.

(4) W styczniu 2020 r. Czechy przedłożyły Komisji dokumentację towarzyszącą do celów uznania całego ich terytorium za wolne od BHV1 i zwróciły się o zatwierdzenie zastosowania dodatkowych gwarancji dotyczących zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 10 dyrektywy 64/432/EWG.

(5) Decyzja Komisji 2004/558/WE 2  zawiera wykaz państw członkowskich i ich regionów upoważnionych do stosowania dodatkowych gwarancji dotyczących zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 9 i 10 dyrektywy 64/432/EWG. Załącznik I do decyzji 2004/558/WE zawiera wykaz państw członkowskich i ich regionów, w których stosuje się dodatkowe gwarancje dotyczące zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 9 dyrektywy 64/432/EWG, natomiast załącznik II do decyzji 2004/558/WE zawiera wykaz państw członkowskich i ich regionów, w których stosuje się dodatkowe gwarancje dotyczące zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 10 dyrektywy 64/432/EWG.

(6) W następstwie oceny dokumentacji towarzyszącej przedłożonej przez Francję departamenty metropolitalne tego państwa członkowskiego, z wyjątkiem Korsyki, powinny zostać wymienione w załączniku I do decyzji 2004/558/WE, a dodatkowe gwarancje dotyczące zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła powinny mieć zastosowanie zgodnie z art. 9 dyrektywy 64/432/EWG.

(7) Ponadto w następstwie oceny dokumentacji towarzyszącej przedłożonej przez Czechy państwo to nie powinno być już wymienione w załączniku I do decyzji 2004/558/WE, lecz powinno zostać wymienione w załączniku II do tej decyzji, a dodatkowe gwarancje dotyczące zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła powinny mieć zastosowanie zgodnie z art. 10 dyrektywy 64/432/EWG.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki I i II do decyzji 2004/558/WE.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załączniki I i II do decyzji 2004/558/WE zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 listopada 2020 r.
W imieniu Komisji
Stella KYRIAKIDES
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK I

Państwa członkowskie Regiony państw członkowskich, do których mają zastosowanie dodatkowe gwarancje w zakresie zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 9 dyrektywy 64/432/EWG
Belgia Wszystkie regiony
Francja Region Owernia-Rodan-Alpy

Region Burgundia-Franche-Comté

Region Bretania

Region Centralny-Dolina Loary

Region Grand Est

Region Hauts-de-France

Region Île-de-France

Region Normandia

Region Nowa Akwitania

Region Oksytania

Region Kraj Loary

Region Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże

Włochy Region Friuli-Wenecja Julijska

Autonomiczna prowincja Trydent

Luksemburg Wszystkie regiony
ZAŁĄCZNIK II
Państwa członkowskie Regiony państw członkowskich, do których mają zastosowanie dodatkowe gwarancje w zakresie zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 10 dyrektywy 64/432/EWG
Czechy Wszystkie regiony
Dania Wszystkie regiony
Niemcy Wszystkie regiony
Włochy Region Dolina Aosty

Autonomiczna prowincja Bolzano

Austria Wszystkie regiony
Finlandia Wszystkie regiony
Szwecja Wszystkie regiony
Zjednoczone Królestwo Jersey""
1 Dz.U. 121 z 29.7.1964, s. 1977/64.
2 Decyzja Komisji 2004/558/WE z dnia 15 lipca 2004 r. wdrażająca dyrektywę Rady 64/432/EWG w sprawie dodatkowych gwarancji dla handlu wewnątrzwspólnotowego bydłem odnoszących się do zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła i zatwierdzenia programów zwalczania przedstawionych przez państwa członkowskie (Dz.U. L 249 z 23.7.2004, s. 20).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.374.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/1663 zmieniająca załączniki I i II do decyzji 2004/558/WE w odniesieniu do statusu Czech jako obszaru wolnego od choroby i zatwierdzenia programu zwalczania w szeregu regionów Francji odnoszącego się do zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła
Data aktu: 06/11/2020
Data ogłoszenia: 10/11/2020
Data wejścia w życie: 10/11/2020