ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/1510
z dnia 16 października 2020 r.
dotyczące zezwolenia na stosowanie alkoholu cynamylowego, 3-fenylopropan-1-olu, 2-fenylopropanalu, aldehydu 3-(p-kumenylo)-2-metylopropionowego, aldehydu alfa- metylocynamonowego, 3-fenylopropanalu, kwasu cynamonowego, octanu cynamylu, maślanu cynamylu, izomaślanu 3-fenylopropylu, izowalerianianu cynamylu, izomaślanu cynamylu, cynamonianu etylu, cynamonianu metylu i cynamonianu izopentylu jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt z wyjątkiem zwierząt morskich
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania takich zezwoleń. W art. 10 ust. 2 tego rozporządzenia przewidziano ponowną ocenę dodatków dopuszczonych na mocy dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 .
(2) Substancje: alkohol cynamylowy, 3-fenylopropan-1-ol, 2-fenylopropanal, aldehyd 3-(p-kumenylo)-2-metylopropio- nowy, aldehyd alfa-metylocynamonowy, 3-fenylopropanal, kwas cynamonowy, octan cynamylu, maślan cynamylu, izomaślan 3-fenylopropylu, izowalerianian cynamylu, izomaślan cynamylu, cynamonian etylu, cynamonian metylu i cynamonian izopentylu ("przedmiotowe substancje") zostały dopuszczone bez ograniczeń czasowych zgodnie z dyrektywą 70/524/EWG jako dodatki paszowe dla wszystkich gatunków zwierząt. Dodatki te zostały następnie wpisane do rejestru dodatków paszowych jako istniejące produkty zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w związku z jego art. 7 złożono wniosek o ponowną ocenę przedmiotowych substancji jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt. Wnioskodawca wystąpił o sklasyfikowanie tych dodatków w kategorii "dodatki sensoryczne" i w grupie funkcjonalnej "substancje aromatyzujące". Do wniosku dołączone zostały dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(4) W opinii z dnia 6 grudnia 2016 r. 3 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") stwierdził, że w proponowanych warunkach stosowania przedmiotowe substancje nie mają szkodliwych skutków dla zdrowia zwierząt i ludzi ani dla środowiska. Urząd stwierdził, że w odniesieniu do środowiska morskiego bezpieczny poziom stosowania jest szacowany na 0,05 mg/kg paszy. Proponowane poziomy stosowania przedmiotowych substancji przekraczają próg bezpieczeństwa dla środowiska morskiego, a zatem ich stosowanie w odniesieniu do zwierząt morskich nie jest dozwolone. W opinii Urząd stwierdził również, że przedmiotowe substancje są skuteczne w zastosowaniach w żywności, ponieważ zwiększają jej właściwości zapachowe lub smakowe. Stąd wniosek ten można ekstrapolować na paszę. Wnioskodawca wycofał wniosek w odniesieniu do wody do pojenia, ale przedmiotowe substancje można stosować w mieszankach paszowych podawanych następnie z wodą.
(5) Urząd stwierdził, że zagrożenie z powodu narażenia skóry, oczu i dróg oddechowych jest uznane. Większość przedmiotowych substancji sklasyfikowano jako drażniące dla dróg oddechowych. W związku z powyższym należy stosować odpowiednie środki ochronne. Zdaniem Urzędu nie ma potrzeby wprowadzania szczegółowych wymogów dotyczących monitorowania po wprowadzeniu do obrotu. Urząd zweryfikował również sprawozdanie dotyczące metody analizy dodatków paszowych w paszy, przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(6) Ocena przedmiotowych substancji dowodzi, że warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 są spełnione. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie tych substancji, jak określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(7) Aby umożliwić ściślejszą kontrolę, należy wprowadzić pewne ograniczenia i warunki. Uwzględniając fakt, że względy bezpieczeństwa nie wymagają ustanowienia maksymalnej zawartości, oraz uwzględniając ponowną ocenę dokonaną przez Urząd, zalecaną zawartość należy podać na etykiecie dodatku. W przypadku przekroczenia tej zawartości niektóre informacje powinny być wskazane na etykiecie premiksów.
(8) Ponieważ względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmian w warunkach zezwolenia na stosowanie przedmiotowych substancji, należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z zezwolenia.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: